Tijdelijke stroom- en watervoorziening bij woonunit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonkerman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 12:35
Beste Tweakers,

In week 31 moeten we ons huis uit vanwege de start van een nieuwbouwproject. We gaan tijdelijk in een woonunit wonen die op ons eigen perceel wordt geplaatst. De aansluiting op het net (zowel stroom als water) is echter pas optimistisch gepland voor week 34 en de netbeheerder geeft aan dat het ook zomaar week 44 kan worden. Een alternatief huren is (zeker met drie jonge kinderen) vrijwel onmogelijk en kostbaar, dus we willen de unit in principe gewoon gaan gebruiken.

Ik ben nu op zoek naar een tijdelijke oplossing voor stroom en water voor een periode van 3 tot 10 weken.
Eén en ander moet natuurlijk veilig, leefbaar en enigszins betaalbaar zijn.

Voor stroomvoorziening heb ik al gekeken naar invertergeneratoren, o.a. van Honda, DeWalt, Könner & Söhnen en Ford, maar er zijn veel opties en ik vind de informatievoorziening en de prijsvoering niet altijd even transparant. Over twee weken krijg ik toegang tot de woonunit en kan ik het daadwerkelijke verbruik gaan meten/inventariseren (koelkast, verlichting, cv-ketel, eventueel elektrisch koken). Ik vermoed dat een vermogen van 2–3 kW continu ruim voldoende is, mits we niet alles tegelijk doen.

Voor water denk ik aan het volgende:
  • Een IBC tank van 1000 liter met grijs water (ophalen bij ouders, buren lief aankijken of laten vullen)
  • Aangesloten op een hydrofoorpomp voor druk → voeding voor toilet en evt. afwas
  • Douchen doen we dan tijdelijk bij familie in de buurt
  • Drinkwater gewoon uit flessen of jerrycans
Mijn vragen aan jullie:
  1. Wat is een robuuste en veilige oplossing voor tijdelijke stroomvoorziening in deze situatie?
  2. Zijn er bepaalde aggregaten of mobiele accusystemen aan te raden of juist af te raden?
  3. Heeft iemand ervaring met externe brandstoftanks of automatische bijvulsystemen voor generatoren?
  4. Voor water: zijn er praktische tips voor IBC-opstellingen of vulsystemen? Of andere opties?
  5. Zijn er combinaties van aggregaat + batterij die je kunt huren of slim kunt combineren?
Alle praktische tips of ervaringsverhalen zijn welkom! Budget is niet onbeperkt, maar ik wil wel dat het leefbaar is en liefst niet elke dag bij hoeft te vullen of te sleutelen.

Mijn nieuwbouwwoning krijgt een luchtwarmtepomp van 7 kW en zonnepanelen (helaas op het zuiden) met een vermogen van 6640 Wp. Ik stel met best voor dat ik in de toekomst naar een thuisbatterij ga kijken om te balanceren, misschien dat dit ook nog een rol speelt in de oplossing die ik nu kies.

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Is er dan helemaal geen stroom en water in de buurt van dat perceel?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonkerman
Ronald.42 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:15:
Is er dan helemaal geen stroom en water in de buurt van dat perceel?
Ja dat wel. Om ons heen wordt ook gebouwd en de buren hebben wel al een bouwaansluiting. Je doet de suggestie om tijdelijk van hen af te tappen? Als we dat goed kunnen meten dan is dat misschien ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Als je verder geen elektrische verwarming of airco's hebt (voor het stookseizoen ben je eruit?) is het moeilijkste de inductiekookplaat. Wat is hier het vermogen van? Standaard 4 pits van 7,4kW of een kleine die ze ook bij campings gebruiken?

Mijn werkgever had vorig jaar een bouwplaats waar ze voor de bouwstroom een kWh meter hadden aangesloten op het oude schoolgebouw. Dat werd aan het eind gewoon afgerekend.

Wordt de unit 1 fase of 3 fase gevoed?

[ Voor 9% gewijzigd door Ricko1 op 04-07-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonkerman
Geen elektrische verwarming (cv op propaangas) en geen airco's. En inderdaad, voor de winter zou de aansluiting gerealiseerd moeten zijn.

Inductiekookplaat is zeker geen eis. Ik koop wel een camping gasfornuis met losse fles. Ik kan eens gaan informeren bij de directe buren, maar zij zijn al aan het bouwen en wonen er zelf ook bij met een woonunit (wel met airco's) dus ik vrees dat hun aansluiting dan te licht is (3x25A).

Ik vermoed dat de unit 1 fase gevoed wordt, maar dit weet ik niet 100% zeker; vraag ik na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jonkerman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Ja dat wel. Om ons heen wordt ook gebouwd en de buren hebben wel al een bouwaansluiting. Je doet de suggestie om tijdelijk van hen af te tappen? Als we dat goed kunnen meten dan is dat misschien ook een optie.
Dat lijkt me verreweg de makkelijkste manier.
Meten hoeft niet beslist natuurlijk je kunt ook gewoon een royale vergoeding voorstellen.

En anders even een kwh meter en een watermeter ertussen hangen kost ook geen vermogen en dan heb je achteraf ook geen discussie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Het grootste probleem met een aggregaat is het geluid. Daar worden de buren niet blij van als dat dag en nacht moet draaien.

Dagelijks brandstof bijvullen ontkom je niet aan als het 24/7 moet draaien.
Voor 3kW continue een paar weken kun je beter een goedkoop (€600 tot 800) 5kW aggregaat kopen dan er een huren voor €200 per week. Brandstof zit sowieso niet bij de huurprijs in.

Een thuisaccu systeem dat zowel kan terugleveren aan het net en offgrid kan draaien is duur. Dat heb je niet voor duizend euro en vereist meer onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jonkerman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:33:
Geen elektrische verwarming (cv op propaangas) en geen airco's. En inderdaad, voor de winter zou de aansluiting gerealiseerd moeten zijn.

Inductiekookplaat is zeker geen eis. Ik koop wel een camping gasfornuis met losse fles. Ik kan eens gaan informeren bij de directe buren, maar zij zijn al aan het bouwen en wonen er zelf ook bij met een woonunit (wel met airco's) dus ik vrees dat hun aansluiting dan te licht is (3x25A).

Ik vermoed dat de unit 1 fase gevoed wordt, maar dit weet ik niet 100% zeker; vraag ik na.
Airco gaat ook niet heel ruig hoor.
Hier hangt een 3,5kw unit die op zijn piek mischien even 1000 watt gebruikt.
Eens de temperatuur bij het setpoint komt doet hij maar een 200 watt continu.

Hier is wat hij afgelopen maandag deed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ClURXAugSkqXYQr0Bxcl48j5P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuQalpRmjFQ1OCb42X0ygW54.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1