Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin_M
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-08 15:01
Beste mensen,

Graag zou ik wat advies/informatie willen hebben over het aanschaffen van een laptop. Ik vind het lastig om te bepalen wat ik precies nodig heb en hoop dat iemand mij in de goede richting kan sturen.

Wat ga je met je laptop doen?
Mijn laptop wil ik vooral gebruiken om te ontwerpen. Ik wil foto’s bewerken in Photoshop, illustraties maken en bewerken in Illustrator, lichte video bewerking met Premiere Pro en ik wil beginnen met het lokaal genereren van afbeeldingen met Stable Diffusion. Naar alle waarschijnlijkheid zal ik hier in de toekomst meer gebruik van gaan maken. Ook is het belangrijk dat ik meerdere taken tegelijk wil kunnen uitvoeren.

Wat is je budget?
Ik heb een budget van ongeveer € 2500.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja en nee. Soms werk ik veel thuis, soms veel op locatie. Voor mij is het gewicht en de accuduur het minst belangrijke aan de laptop. Liefst niet groter dan 16”.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeuren. Hier zou ik eventueel ook in geadviseerd willen worden. Voornamelijk vind ik, met de aangegeven specs, veel laptops van de merken HP, Asus en MSI. Heb zelf veel met HP gewerkt, wat mij goed is bevallen, maar sta zeker open voor andere goede merken.

Zelf denk ik aan een laptop met een AMD Ryzen AI 9 processor met minimaal 32 GB werkgeheugen en minimaal een NVIDIA GeForce RTX 4070 videokaart.
Het liefst heb ik ook een laptop met uitbreidbaar werkgeheugen en opslag, maar deze zijn met bovenstaande combinatie bijna niet te vinden.
Ik zou dus ook graag willen weten of ik bijvoorbeeld goed (of beter) uit de voeten zou kunnen met bijvoorbeeld een Intel Core Ultra 9 processor met meer werkgeheugen en een betere videokaart. Ook met het oog op het gebruik in de toekomst voor AI werk.

Op dit moment heb ik deze laptops op het oog, maar zou graag weten of er betere alternatieven zijn:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1LaptopsASUS ROG Zephyrus G16 GU605CP-QR007W€ 2.399,-€ 2.399,-
1LaptopsHP Omen Max 16-ak0585nd€ 2.249,-€ 2.249,-
1LaptopsMSI Vector A18 HX A9WHG-017NL€ 2.599,-€ 2.599,-
Totaal€ 7.247,-

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azeer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-08 23:30
De specificaties die aangehaald zijn, zijn zeker in orde, 32GB RAM is genoeg op het moment. De processor, hoewel men soms aanraad om voor 50+ TOPS te gaan, wat meer voorkomt in de ryzen AI cpu's dan de intel Ultra's, heb ik hier nog te weinig informatie over gevonden of dit wel nodig is voor future-proofing.
Afhankelijk van hoe je AI gaat gebruiken zijn 10+ TOPS in een processor en dan nog genoeg andere rekenkracht meestal wel genoeg.

Voor het budget €2500 kan je computers vinden met een rtx 5070 ti, wat een pak sterker is dan de rtx 4070 of 5070 en voor zwaardere programma's met zijn 12GB VRAM aangeraden is.

Aangezien je ook met een aantal programma's gaat werken waar een goede beeldkwaliteit zeer fijn zal zijn, kan je misschien voor een resolutie van 2560x1600 gaan.

Als alternatieven heb ik
1) uitvoering: ASUS ROG Strix G16 G615LR-S5072W (Azerty toetsenbord) -€2349
2) uitvoering: Acer Predator Helios Neo 16 AI PHN16-73-955R (Azerty toetsenbord) --€2349
3) uitvoering: MSI Vector 16 HX AI A2XWHG-202BE (Azerty toetsenbord) -€2399
Het zijn drie praktisch equivalente laptops, de verschillen zijn in de RAM-snelheid en de aanwezigheid van een numpad (beide in het voordeel van de acer). Waarschijnlijk is er ook een merkbaar verschil in een aantal elementen, maar daarvoor zou ik een website als versus of nanoreview raadplegen, die veel uitgebreider specificaties aanhalen.

De vraag van future proofing is ook iets waar over opgezocht moet worden, maar ik denk dat een 10+ TOPS processor voor de meeste computers met deze rekenkracht wel voldoet de komende jaren. Op dit moment valt er nog weinig over te zeggen. Ook voor de RAM zou 32GB moeten volstaan.

Als laatste kan ik nog zeggen dat de 50-series laptops nog hoog in prijs liggen, dus kan je ook zoeken naar een ?4080 laptop? die enkele percenten (zeer minimaal wel) hoger liggen in prestaties in vergelijking met de 5070ti, maar niet echt om je druk over te maken.
Ze zijn vaak in korting daarom haal ik het toch even aan. Vaak zijn ze wel minder AI ready met de CPU en het blijft een eerdere generatie, dus is het misschien een iets minder optimale keuze.
uitvoering: Lenovo Legion Pro 7 16IRX9H (83DE008EMB, Azerty toetsenbord)

Wijziging: Het is misschien ook goed om in gedachten te houden dat deze 50 series hoog in prijs liggen door hun nieuw zijn, met wat geluk zullen er ook laptops in de korting komen als we een paar maanden in de toekomst kijken. Dit kan ik niet garanderen, maar als je niet direct een laptop nodig hebt kan je dit eventueel in gedachte houden. Het betekent meestal ook een drop in prijs voor 40 series (zoals eerder aangehaald), dus hier kan je ook op letten.
Als je het toch direct nodig hebt, of wilt, is nu spenderen ook een goed idee. De maanden wachten kan je namelijk niet terugkopen op geen enkele manier, dus neem hetgene na de wijziging met een korreltje zout.

[ Voor 23% gewijzigd door Azeer op 05-07-2025 01:29 ]