Scheidingswand inpandige garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 20:19
Wij hebben verleden jaar een huis gekocht (bouwjaar 2007) met een inpandige garage (zie plattegronden hieronder). Daar zat een heel dun wandje in van ~7cm gipsplaat – glaswol – gipsplaat met een binnendeur erin. Dat gaf enorm veel kou in de keuken afgelopen herfst en winter: koude lucht kwam de garage binnen en via de deur (of het dunne wandje) werd de bijkeuken afgekoeld, die weer direct in verbinding stond met de keuken via kieren in een soort van inbouwkast die keuken en bijkeuken scheidt.

Eind november heb ik de deur weggehaald en het gat dichtgemaakt (met gipsplaat en glaswol), dat scheelt al flink. Maar je ziet dat de bijkeuken altijd nog koud is en dat kost ons energie. Daarom wil ik die tussenwand afbreken en opnieuw opbouwen, zodat ik daar geen warmte meer verlies. Of tenminste: niet zoveel als nu. Die inbouwkast ga ik op termijn weghalen en daar een muur opbouwen, zodat er ook geen lucht meer van bijkeuken naar keuken stroomt.

Mijn vraag is: hoe kan ik het beste die scheidingswand tussen buitenlucht (kant garagedeur) en bijkeuken opbouwen?

Ik zit zelf te denken aan een constructie met (weer) metal studs en gipsplaat – glaswol – gipsplaat, maar dan een stuk dikker, met isolatie met een Rd-waarde van 6 of meer, en een dampremmende laag aan de warme kant. Dat is wel 20+ cm dik, maar dat vind ik niet erg (de garage hoeft alleen fietsen te stallen en die bijkeuken hoeft niet heel groot, als de wasmachine en droger er maar kunnen blijven staan).

En nog een vraag: als dit de oplossing is, hoe werk ik dan met de studs? 2 rijen met genoeg ruimte ertussen voor de isolatie, en dan aan de 'buitenkanten' van de studs gipsplaat? Er zitten in de hele garage van die vezelplaten tegen het (betonnen) plafond, die zal ik dan eerst weghalen, zodat ik de studs direct tegen het plafond (plus muren en vloer) kan monteren.

Of misschien heb ik iets helemaal over het hoofd gezien en zijn er betere oplossingen, dat hoor ik ook graag!

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sT1mblj_O8CpSyweiCDCaeaArpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyUc7OVAWDZTPUgHopUOpYdo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1-Y8hfXAAcllr3w9Vqm3VzwgjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9Uz2kVQnGFRGppPcDeZ1nIA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8PwV6dOesuLhXdYMj1qk_Sgj84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3s8W46yPzTKrIDoYM7yxhud.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:31

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Fix de sluiting en isolatie van je garagedeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:39
Is de vloer geïsoleerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:48
alles valt binnen je geïsoleerd schil als die plattegrond klopt, dan kun je makkelijker een goed sluitende geïsoleerde garagedeur plaatsen. Lost het ook op waarschijnlijk.
Dan naden en kierenjacht met een bus kit, een rol tape en eventueel pur in de scheidingswanden tussen garage/bijkeuken/keuken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1 voor de geisoleerde garagedeur :)

dat zou in elk geval mijn keus zijn om als eerste te gaan onderzoeken.

ps: of de garagedeur lozen voor een (kunststof) kozijn met een dubbele deur (of één enkele extra brede deur).

[ Voor 35% gewijzigd door Fraggert op 04-07-2025 07:19 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 23:12
Neem dan geen novoferm duoport geisoleerde garagedeur (van aluminium). Isoleert slecht tussen de aansluiting en is een condensmagneet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:40
Ik zie een inpandige berging, geen inpandige garage. als het echt bedoeld was geweest als garage (berging + wasruimte) had er denk ik vanuit het bouwbesluit wel een goede wand tussen gezeten. Dit lijkt meer op iemand die toestemming heeft gekregen om zijn buitenmuur door te breken en een garagedeur te plaatsen.

De kou buitenhouden lijkt mij het belangrijkste. Hoeveel waarde hecht je aan een garagedeur? Kan je niet beter een gewone geïsoleerde (voor) deur nemen en de helft van de opening goed afsluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-09 19:44
Zoals het nu is, is het een ontwerpfout of uitvoeringsfout en kan nooit vergund / gebouwd zijn volgens regelgeving. Een “garage” die wellicht zo is ontworpen en gebouwd als stallingsruimte voor motorvoertuigen volgens Bouwbesluit / Bbl, dus met bijbehorende ventilatie en isolatie.

Heb je een garagedeur echt nodig? Dan op zoek naar een goede deur. Beter is een nieuwe geïsoleerde pui met deur. Hiermee herstel je de thermische schil. Want met jouw idee hou je een koudebrug via de verdiepingsvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Dat is toch geen garage? Die ruimte was iets meer dan 4 meter diep.

En je hebt het over de bijkeuken als de "warme kant". Verwarm je die ruimte daadwerkelijk? Anders wordt het plaatje totaal anders.
Is de vloer van de garage en/of bijkeuken geisoleerd? Dat is namelijk één grote koudebrug.

Mijn snelle scan: dit los je niet "eventjes" op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
De oplossing zou ik hier zoeken in de garagedeur. Als die niet is geïsoleerd -> die vervangen door een pui met triple glas en een goed geïsoleerde deur. Daar zit je echte winst. Dan kun je eventueel die tussendeur nog aanpakken met een licht geïsoleerde versie en bijpassend kozijn met goed aansluitende rubbers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:37
Niet kloten met wandjes maar die garagedeur fixen. Want wat zit er boven deze berging? Als je alleen die tussebmuur fixt heb je nog steeds een koude vloer op de eerste verdieping

Beter iets uitzoomen dus en niet op dat muurtje focussen maar op je huis als geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Laatst online: 25-09 13:33
In je plaatje teken je dat er koud door de 'muur met kasten' je keuken in komt. Klopt dat of komt het via de deur en de gang de keuken in?

Als dit namelijk het geval is dan zou mijn eerste stap zijn om juist die muur onder handen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 21:05
Wij hebben ook zo een inpandige garage. Die heeft ook nog een extra ventilatie schacht naar buiten van achter in de garage zodat uitlaat gassen er uit kunnen waaien. Het kan de moeite waard zijn of er misschien zo een schacht zit waar door koude lucht de bijkeuken in kan komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdongen
Kijk, dit is enorm behulpzaam, dankjewel allemaal! Ik heb nog even wat foto's gemaakt van de situatie en van wat tekeningen die in een mapje zaten die ik bij de verkoop kreeg.

Om wat vragen te beantwoorden:
Ja, het gehele oppervlak heeft een kruipruimte en daartussen vloerisolatie. Ik heb even een (vage) foto gemaakt, hier kijk je recht onder de 'garage', daar zie je het piepschuim tegen de vloer zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KA1X_0BuRWLrIa_Xud4TmOa4EiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RaYkbBxIfoVi0LUwmiRr1U3a.png?f=fotoalbum_large
No Hands schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:50:
alles valt binnen je geïsoleerd schil als die plattegrond klopt, dan kun je makkelijker een goed sluitende geïsoleerde garagedeur plaatsen. Lost het ook op waarschijnlijk.
Dan naden en kierenjacht met een bus kit, een rol tape en eventueel pur in de scheidingswanden tussen garage/bijkeuken/keuken.
Hier lijkt vrijwel iedereen het over eens te zijn, dankjewel! Dat is ook een prima oplossing wat ons betreft. Het gaat ons vooral om het comfort (en de energiebesparing). Als dit daarvoor een goede oplossing is, dan kunnen we dat doen.
President schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:27:
Ik zie een inpandige berging, geen inpandige garage. als het echt bedoeld was geweest als garage (berging + wasruimte) had er denk ik vanuit het bouwbesluit wel een goede wand tussen gezeten. Dit lijkt meer op iemand die toestemming heeft gekregen om zijn buitenmuur door te breken en een garagedeur te plaatsen.

De kou buitenhouden lijkt mij het belangrijkste. Hoeveel waarde hecht je aan een garagedeur? Kan je niet beter een gewone geïsoleerde (voor) deur nemen en de helft van de opening goed afsluiten?
Het hele rijtje heeft dezelfde deur, maar wij zijn de enigen met een keuken op deze verdieping. Ik denk dat het ontwerp eigenlijk inclusief fatsoenlijke en geïsoleerde muur is, maar bij ons heeft de oorspronkelijke bewoner één muur denk ik weggelaten en daar die inbouwkast ingezet. Kijk maar eens, dit is de tekening die ik vond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fhpr8owtm9dxX1qm5qWFRA7x2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9dckdVxndty62LnobbNkaeT.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit ook een branddeur in de gang die naar de 'garage' leidt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8RgDXtyBdGSgtuSIR4hKyZKZCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfJ0Np65xPFdqOkgNnRZ0m9M.jpg?f=fotoalbum_large

(De witte deur in de muur; de groene kastjes zijn samen de 'inbouwkast')

Either way, we zijn dus niet gehecht aan die garagedeur. Als er maar fietsen in kunnen is het goed, de auto blijft lekker op de oprit.

Hier nog een foto van de buitenkant, inclusief de 'garages'(deuren) van de buren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6R6_Id7GevTPGA0hVqftwcE2Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b91n9eHWs3x8GI6rclzotIvK.jpg?f=fotoalbum_large
BBBvB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:01:
Dat is toch geen garage? Die ruimte was iets meer dan 4 meter diep.

En je hebt het over de bijkeuken als de "warme kant". Verwarm je die ruimte daadwerkelijk? Anders wordt het plaatje totaal anders.
Is de vloer van de garage en/of bijkeuken geisoleerd? Dat is namelijk één grote koudebrug.

Mijn snelle scan: dit los je niet "eventjes" op.
De keuken heeft 2 grote radiatoren, de gang 1 kleine, de 'garage' (en dus bijkeuken) helemaal niks. De vloer is dus wel geïsoleerd.
barbarbar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:05:
De oplossing zou ik hier zoeken in de garagedeur. Als die niet is geïsoleerd -> die vervangen door een pui met triple glas en een goed geïsoleerde deur. Daar zit je echte winst. Dan kun je eventueel die tussendeur nog aanpakken met een licht geïsoleerde versie en bijpassend kozijn met goed aansluitende rubbers.
Dit klinkt inderdaad als de beste (en mooiste) oplossing. Hebben we meteen licht in die ruimte. Dan kan ik het tussenwandje afbreken en zien hoe het bevalt als berging / bijkeuken en dan kunnen we altijd nog besluiten om dit te verwarmen, of er misschien alsnog een scheidingswandje tussen te plaatsen.

Boven de berging zit de huiskamer.
Flans schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:28:
In je plaatje teken je dat er koud door de 'muur met kasten' je keuken in komt. Klopt dat of komt het via de deur en de gang de keuken in?

Als dit namelijk het geval is dan zou mijn eerste stap zijn om juist die muur onder handen te nemen.
Ja, dat klopt wel. Bijna die hele wand is een soort grote keukenkast waar de lucht binnenkomt via kieren. Hier een close-up:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMqIQhJs_KbntArUvoadtHM9CAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQxtOIdlf7iK0PaRUf766xvd.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog wat foto's van de garagedeur en de aansluiting op de wanden, plus een beeld van de diktes van de wanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBJ-gEV8nXzr1eJ2Yb4F7rAP4P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8LX7l46i95aBAe9jPZ8qRYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHLhcJm3CBJFl0AuT_8wvYSySZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQZ6sx6HQxvmtxK02SAjruU6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v9vepZXNuJIVIIIlQo4kt5_Pzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kRaHYNuoDuVDyTn4oCUsUKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie tot dusver: garagedeur weg, mooie pui erin die goed geïsoleerd is, dan is de thermische schil weer hersteld en dan kunnen we van daaruit kijken wat we verder met die ruimte doen. Ik denk eerst de wand er (deels) uit en dan opnieuw indelen.

Nogmaals veel dank, dit helpt! Nog meer tips / wilde ideeën / vragen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Laatst online: 25-09 13:33
pdongen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:44:

Ja, dat klopt wel. Bijna die hele wand is een soort grote keukenkast waar de lucht binnenkomt via kieren. Hier een close-up:
Owh dus als ik je goed begrijp zijn de kasten de wand? Dan zou het sowieso al enorm schelen door daar een fatsoenlijke wand te maken.

De garagedeur vervangen is natuurlijk ook een goed idee, zal wel wat meer voeten in aarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
Flans schreef op maandag 7 juli 2025 @ 05:57:
[...]

Owh dus als ik je goed begrijp zijn de kasten de wand? Dan zou het sowieso al enorm schelen door daar een fatsoenlijke wand te maken.

De garagedeur vervangen is natuurlijk ook een goed idee, zal wel wat meer voeten in aarde hebben.
Klopt ja, een grote (niet massief) houten kast met daaromheen wat gipsplaat, met dus openingen aan de achterkant van de kast. Ik voelde in de winter de buitenlucht door de kast heen waaien.

We gaan op zoek naar iemand die ons verder kan helpen met het plaatsen van een pui / afsluitende deur om de schild weer dicht te maken en daarna zien we wel hoe we de berging inrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:10
pdongen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:44:
Conclusie tot dusver: garagedeur weg, mooie pui erin die goed geïsoleerd is, dan is de thermische schil weer hersteld en dan kunnen we van daaruit kijken wat we verder met die ruimte doen. Ik denk eerst de wand er (deels) uit en dan opnieuw indelen.
Ik heb de garagedeur vervangen voor dubbele openslaande deur. Het is natuurlijk geen garage (meer) maar loopdeur is lekker breed makkelijk voor fietsen en als het moet kan het nog volledig open. Deuren met geisoleerde kern; niet perfect maar wel 10x beter al. Dit kost ook niet de wereld, bij jou nog wel iets aan te sluiten met het deel erboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x15YJHmIUTZ7p4gC84OfeoDjCMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvxY2nD9p0CteG22BBHxBk2m.jpg?f=fotoalbum_large

Op basis van je tekening zou ik overigens zeggen dat er wel degelijk een thermische schil is rondom de garage. Even de vraag hoe daar bij jou vanaf geweken is en hoe het met de vloer zit.

Desalniettemin zou ik alsnog op die deur inzetten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 23:23
pdongen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Klopt ja, een grote (niet massief) houten kast met daaromheen wat gipsplaat, met dus openingen aan de achterkant van de kast. Ik voelde in de winter de buitenlucht door de kast heen waaien.

We gaan op zoek naar iemand die ons verder kan helpen met het plaatsen van een pui / afsluitende deur om de schild weer dicht te maken en daarna zien we wel hoe we de berging inrichten.
Check ook even op het omgevingsloket of een vergunning nodig is als je er een pui met een raam inzet. Als dat zo is, zal het ook niet de hoofdprijs kosten, maar toch wel iets om rekening mee te houden.

Weet niet of het mogelijk is of mag, maar als je het afdek voor je voordeur/garage niet nodig hebt, zou je ook de pui naar voren kunnen laten plaatsen. Dan win je binnen gelijk wat vierkante meters. Niet veel, maar misschien net het verschil tussen een rommelhok en een beter functioneel bruikbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
Pat911 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Check ook even op het omgevingsloket of een vergunning nodig is als je er een pui met een raam inzet. Als dat zo is, zal het ook niet de hoofdprijs kosten, maar toch wel iets om rekening mee te houden.

Weet niet of het mogelijk is of mag, maar als je het afdek voor je voordeur/garage niet nodig hebt, zou je ook de pui naar voren kunnen laten plaatsen. Dan win je binnen gelijk wat vierkante meters. Niet veel, maar misschien net het verschil tussen een rommelhok en een beter functioneel bruikbare ruimte.
Ik zat net nog even in de boekwerkjes van rond de bouw te bladeren en zag daar dat een pui een extra optie was. Betekent dit automatisch dat ik geen vergunning nodig heb? Of moet ik dat alsnog even nagaan, denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 23:23
Geen flauw idee. Maar als dat een optie was, helpt dat zeker als er een vergunning nodig is.
Hebben mensen in jouw wijk die optie wel genomen?

Anders gewoon eens praten bij de gemeente om te vragen wat mag en niet mag.
Pagina: 1