Oriëntatie aanbouw, zelf doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:22
Hi,

Ik ben me aan het oriënteren op een klus, waarbij we de serre willen afbreken en willen vervangen voor een aanbouw die voldoet aan de normen van 2025. Hierin wil ik veel zelf gaan doen. Ik heb ervaring met afwerking, elektra etc. Maar niet met ruwbouw.

Momenteel oriënteer ik me op de fundering. Hier is funderen op staal gebruikelijk. Het liefst wil ik een geisoleerde strokenfundering aanleggen. Daarop uiteindelijk een vloer met beton balken en piepschuim broodjes en dus ook werken met een kleine kruipruimte.

Over de fundering heb ik wat vragen. Ik zie vaak dat funderingen worden gemaakt zonder isolatie. De gemetselde binnenmuur wordt vervolgens wel geisoleerd, soms vanaf de fundering maar soms ook pas een stukje hoger.
Er zijn systemen waarbij de fundering zelf ook al direct geisoleerd is. Bijv;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwXUODC4rjybw_42O3lGDcScn2U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FmKgHjEkZDsPkrO9AIaqMLqj.jpg?f=user_large

Ik lees hier echter wisselende voorschriften over. Is een dergelijke opbouw geschikt voor funderen op staal? Het lijkt me niet dat je het hele nieuwe bouwwerk wilt hebben staan op een onderlaag van EPS... en dat dit dus alleen geschikt is icm palen.

Wat zijn gebruikelijke methoden voor een geisoleerde fundering op staal? Of is het prima om enkel de gemetselde muur te isoleren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 08:22
Gebruikelijker is dacht ik om de eerste laag (kimlaag) van de binnenmuur op een geïsoleerde steen (bijvoorbeeld foamglas) te beginnen, daarmee onderbreek je de koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Pejdref schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:41:
Gebruikelijker is dacht ik om de eerste laag (kimlaag) van de binnenmuur op een geïsoleerde steen (bijvoorbeeld foamglas) te beginnen, daarmee onderbreek je de koudebrug.
Ik kende dit niet, maar ook heldere tip, bedankt. Dit kan dus ook een gewicht van complete aanbouw dragen? ondanks meer opencellige structuur.
https://www.isolatiemateriaal.nl/foamglas
En de fundering dan dus helemaal niet isoleren?

En zijn er mensen die ervaring hebben met fundering in prefab EPS elementen? Ik kan niet hard maken dat dit geschikt is voor fundering op staal en het lijkt me zelfs onwaarschijnlijk, maar als ik google kom ik het wel tegen als optie...

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 04-07-2025 13:34 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09 14:27
Ligt er ook aan welk eps het is. EPS 100 of 200 of 300. De hogere kunnen meer dragen. 100 is meestal niet geschikt alleen zonder palen. Ligt je vloer op zand etc?

Ik zou dit even laten doorrekenen, je wilt niet dat de boel gaat verzakken. Want de eps kan kort maar de 100 kpa dragen. Langdurig volgens mij maar 1/3 ivm vervorming etc. Dus hoe zwaar is je muur en fundering. En hoeveel kan de eps etc dragen. Is niet zo makkelijk even te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Passie-m op 04-07-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
Laat een Bouwkundig Tekenaar een tekening maken, stel dat de Gemeente of de verzekering moeilijk gaat doen, sta je stevig.
Hij of zij kan ook een prijsindicatie geven.
Een uitbouw betekend dat de achterpui er uit gaat, hoe wil je het huis dan ondersteunen?.. de tekenaar zal je duidelijk kunnen adviseren wat dan noodzakelijk is.. enzovoorts.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

pentaw1nz schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:46:

Ik lees hier echter wisselende voorschriften over. Is een dergelijke opbouw geschikt voor funderen op staal? Het lijkt me niet dat je het hele nieuwe bouwwerk wilt hebben staan op een onderlaag van EPS... en dat dit dus alleen geschikt is icm palen.
De meeste funderingskisten van EPS zijn inderdaad niet bedoeld voor op staal funderingen maar bedoelt voor paalfunderingen waarbij de 'balken' zelf niet naar de odnergrond dragen.
Er bestaan echter wel een paar systemen die wel gebruikt kunnen worden voor op staal funderingen. deze bijvoorbeeld
Wat zijn gebruikelijke methoden voor een geisoleerde fundering op staal? Of is het prima om enkel de gemetselde muur te isoleren.
Het ligt aan de rest van je vloeropbouw. Maar met een broodjes vloer met betonnen liggers direct op de funderingsbalk, vind ik het persoonlijk een no-go om zo'n gigantische koudebrug te maken. Ik heb bij ons dan ook gehamerd op EPS bekisting en geisoleerde kantplaten. Maar dat is een paalfundering.

Nu we het toch over isoleren hebben: overweeg meteen RC6 broodjes ipv de standaard RC3,7. De extra kosten zijn minimaal en even veel werk. Die kans krijg je nooit weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 04-07-2025 22:47 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wuursj schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:44:
[...]

De meeste funderingskisten van EPS zijn inderdaad niet bedoeld voor op staal funderingen maar bedoelt voor paalfunderingen waarbij de 'balken' zelf niet naar de odnergrond dragen.
Er bestaan echter wel een paar systemen die wel gebruikt kunnen worden voor op staal funderingen. deze bijvoorbeeld

[...]

Het ligt aan de rest van je vloeropbouw. Maar met een broodjes vloer met betonnen liggers direct op de funderingsbalk, vind ik het persoonlijk een no-go om zo'n gigantische koudebrug te maken. Ik heb bij ons dan ook gehamerd op EPS bekisting en geisoleerde kantplaten. Maar dat is een paalfundering.

Nu we het toch over isoleren hebben: overweeg meteen RC6 broodjes ipv de standaard RC3,7. De extra kosten zijn minimaal en even veel werk. Die kans krijg je nooit weer.
Dankje. Deze kwam ik idd ook tegen. Dit is voldoende drukvast om een heel bouwwerk te dragen?
Het lijkt me wel een handig systeem.

De koudebrug kan natuurlijk ook worden onderbroken door een rij foamglas oid.

En goede typ w.b. de broodjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 11:16
Of het geschikt is voor funderen op staal -> constructeur.

Betreft je aanbouw met die kisten: Je kan ook een vorstrand kist maken:

https://bouwproducten.nl/producten/vorstrandbekisting-2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AgTQ0a0sF-qq6UwdnseRS_JE2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A4P6PbIu4kXlMtgXmaxA8cTQ.png?f=fotoalbum_large

Op het zand rechts (binnenzijde aanbouw) leg je EPS 200 vloerisolatie + netten bijvoorbeeld. De links rand van de kist is dus bovenzijde beton. De rechterkant van de kist is hoogte vloerisolatie (ze zijn dus niet gelijk).

Dan heb je een compleet geïsoleerde vloer. Beton kan je in 1x storten voor zowel de vorstrand als de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:33
Dit laatste heet officieel plaatfundering en is wellicht makkelijker dan een broodjesvloer (grote bak van eps maken, netten leggen, volblubberen met beton. Geen idee of het duurder is ivm meer beton dan een broodjesvloer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik heb hier zelf bekisting gemaakt van eps, vorst rand in een keer gestort met de vloer, 8 cm en toen nog 12cm.onder de vloer. Achteraf had ik t anders gedaan. Geen isolatie onder de fundering, gewoon strak uitgraven en storten zonder bekisting, eventueel alleen plankje langs t oppervlakte.

En dan dikke laag isolatie onder t zandcement. Binnenmuren dan op foamglas inderdaad.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
brokenp schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:10:
Dit laatste heet officieel plaatfundering en is wellicht makkelijker dan een broodjesvloer (grote bak van eps maken, netten leggen, volblubberen met beton. Geen idee of het duurder is ivm meer beton dan een broodjesvloer)
Dit is idd ook een prima optie, maar als ik kijk hoe vaak ik de afgelopen jaren onder de vloer ben geweest om iets aan te leggen wil ik in eerste instantie graah voor een kruipruimte gaan. Vandaar de broodjes balkjes optie.

Een goed plan voorkomt dat je nog onder de vloer moet natuurlijk, maar ik vind het wel prettig om als optie te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Makrolon schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:25:
Ik heb hier zelf bekisting gemaakt van eps, vorst rand in een keer gestort met de vloer, 8 cm en toen nog 12cm.onder de vloer. Achteraf had ik t anders gedaan. Geen isolatie onder de fundering, gewoon strak uitgraven en storten zonder bekisting, eventueel alleen plankje langs t oppervlakte.

En dan dikke laag isolatie onder t zandcement. Binnenmuren dan op foamglas inderdaad.
Dankje voor het delen van jouw ervaring.

Ik zou dus wel graag een kruipruimte willen. Heb je deze nooit gemist ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:16
Ik heb mijn aanbouw in zijn geheel op XPS staan. Dit zou nog wat vochtbestendiger moeten zijn dan EPS, maar is in de basis hetzelfde materiaal. Ik heb gekozen voor XPS500, waar 200 al voldoende druksterkte had, om er zeker van te zijn dat er niets verzakt, vond het toch een beetje spannend om de gehele aanbouw op zo’n plaat te zetten.
Ik heb ook een plaatfundering en heb de kruipruimte nog niet gemist maar wel een aantal loze leidingen verschillende kanten op gelegd vanuit de meterkast die nu ook in de aanbouw zit.

Nu 4 jaar later staat alles er in ieder geval nog netjes bij en is er niks verzakt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBJkZa3Uac2CkVzu4j4bdp02Efs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ci1Mea45VykPsHwP35LuHq83.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxaD9ilJ5VALLtgzyTXLveIspW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcWMtECZMNzWfFYFm8rrHsVp.jpg?f=fotoalbum_large

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Dankje voor het delen van jouw ervaring.

Ik zou dus wel graag een kruipruimte willen. Heb je deze nooit gemist ?
Nee heb ik nooit gemist. Heb in het hele huis geen kruipruimte meer. Heb wel een mantelbuis onder de uitbouw door naar de garage liggen, en ik kan eventueel buitenom of via kelder als er echt een keer een kabel ergens heen getrokken moet worden.

En heb in de keuken een extra afvoer gemaakt, mochten we die ooit anders willen dan kan dat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1