Perstang kopen of huren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 12:51
Beste tweakers,

Voor het maken van enkel persingen (Bonfix 16 mm en 26 mm meerlagenbuis) ben ik opzoek naar een perstang. Nu kan ik deze huren voor 50 euro per dag maar het zou makkelijker zijn als de persingen gefaseerd uitgevoerd kunnen worden (dan kunnen sommige ruimtes af worden gemaakt).
Nu zag ik de volgende perstang te koop:https://www.bol.com/nl/nl...x-comap/9300000126095825/

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het huren van een tang voor elke keer een paar persingen ook wat zonde.
Mvg

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 27-08-2025 18:45 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben nooit erg onder de indruk geweestvan die noname handperstangen en je bent ook wat beperkt in gaskoppelingen die mag je doorgaans niet met de hand persen. dat gezegd hebbende heb ik jaren een hand tang gehad omdat ik de accutang niet in de auto wilde laten liggen :+ Zelf zou ik niet anders meer willen dan een accu tang maar er zijn miljoenen persingen gedaan met tangen zoals die je linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de reactie. Het betreft waterleidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Heb er een gekocht van www.heima24.de en het hele huis mee geperst. Werkte echt prima. Daar zijn ook veel goedkopere koppelingen en buis te koop.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:05
Omdat ik ooit in dezelfde situatie zat heb ik ook zo'n soortgelijke tang gekocht. Heb er een heel huis mee gedaan en dat ging prima. Zowel de waterleidingen als de 32mm leidingen van de warmtepomp. Er is nog niks gaan lekken. Hou er wel rekening mee dat je wat minder werkruimte hebt dan met een elektrische tang en dat dat ding best zwaar is boven je hoofd. En als het even kan gebruik sowieso zo min mogelijk koppelingen. Een paar (buiten)buigveren kost ook de wereld niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ook zo'n tang gebruikt en dat gaat prima. Inderdaad koppelingen in Duitsland bestellen en je hebt wel wat ruimte nodig om te persen.

Voor gas zou ik het overigens niet gebruiken, dat laat ik over aan een professional met bijbehorende verzekering :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
Ik heb voor hetzelfde gestaan, en de handtang gekocht. Werkt echt prima. Het is wat onhandiger omdat je twee handen nodig hebt voor de tang (een elektrische kan met 1 hand) en omdat je wat meer ruimte nodig hebt, maar als dat geen bezwaar is dan heb je met de handtang een stuk gereedschap dat je nog jaren kunt gebruiken (of uitlenen, heb de mijne momenteel uitgeleend aan een vriend die ook aan het verbouwen is), terwijl je anders moet haasten, al je projecten op dezelfde dag moet knijpen, geen fouten maken, etc. want anders ben je alsnog duurder uit dan met de handtang.

Voor mij heeft de rust van onbeperkt gebruik kunnen maken van het stuk gereedschap veel sterker gewogen dan het verschil in gemak.

Edit: Een ding om op te letten, welke persbekken heeft de tang: https://www.janwit.nl/welke-persbek-voor-welke-koppeling/

Als je bonfix koppelingen gaat gebruiken op je bonfix buis dan is TH (de bekken die mee worden geleverd met de tang die je linkt) prima, maar als je bijvoorbeeld Uponor of Viega koppelingen hebt dan heb je ook andere persbekken nodig. Dit staat overigens los van koop vs huur :P

[ Voor 22% gewijzigd door Paul op 04-07-2025 10:29 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 14:34
Bij de Technische Unie huur je een tang voor 20 euro per dag meen ik. En als je 'm vrijdag huurt mag je 'm maandag terugbrengen voor de prijs van 1 dag. Dan heb je professioneel gereedschap met welke bek je ook maar nodig hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:58
Er is nog een afweging je kunt maken en dat heeft niks te maken met techniek, maar met je leeftijd.

Toen ik jong was en mijn eerste eigen huis had, kocht ik gereedschap zodra ik het nodig had. Nu ik wat ouder ben (aan de andere kant van de 60...), zou ik het misschien eerder gaan huren dan kopen. De kans dat ik het gereedschap nóg eens nodig heb, is nu namelijk veel kleiner dan vroeger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:26
Heb je al RTM van uponor bekeken? als je niet te veel koppeling moet maken kun je dat ook nog overwegen, klik en klaar.

Anders Warmteservice schijnt die dingen ook uit te lenen, wellicht zit er een in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Sammy_tukker schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:42:
Heb je al RTM van uponor bekeken? als je niet te veel koppeling moet maken kun je dat ook nog overwegen, klik en klaar.

Anders Warmteservice schijnt die dingen ook uit te lenen, wellicht zit er een in de buurt?
Bij RTM wel oppassen dat je alleen voor Uponor buis gaat bij >20mm diameter.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:09
Dezelfde tangen staan ook op Ali voor minder.
Ook zou je het geld kunnen uitgeven voor een eectrishche op marktplaats, als je klaar bent verkoop je deze voor hetzelfde bedrag. Ze zijn wardevast.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de reacties. Ik heb de perstang uit de linkt besteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:27
tj.jackel schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:08:
Bedankt voor de reacties. Ik heb de perstang uit de linkt besteld. Ben benieuwd!
De perstang uit de OP? Wil je laten horen hoe je ervaring is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:17
Ik heb dezelfde type tang via Ali besteld en inmiddels gebruikt voor 16 , 20 en 26. Heel tevreden over en alles in 1 keer lekvrij. Nog geen koppeling gehad die niet goed was. Heb denk ik meer dan 50 keer geperst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08 14:32
Geen ervaring met dat type/merk, wel met "manuele" perstangen...
Werken 9 v/d 10 keer prima, maar zoals eerder gezegd: zorg dat je voldoende ruimte hebt
(en werk na het persen niet meteen alles weg, zet er eerst druk op en bekijk het een tijdje)

Bij veel leveranciers valt er wel wat te lenen/regelen, het vergt wat meer planning en voorbereiding maar zo'n elektrisch ding werkt echt zoooveel vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:27
@tj.jackel Wil je delen hoe je ervaring is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:08
Toevallig had ik onlangs dezelfde besteld, na zo'n 10 persingen kwam de kop los en stroomde olie langs de seals. Vastdraaien had geen zin meer. Tot die tijd ging dat OK, kostte wel kracht en dus meer handen.

Ik heb diezelfde ochtend van marktplaats een 2e hands elektrische gekocht, en dat verschil (~100 vs 300eu) was direct z'n geld waard. Zodra ik klaar ben verkoopt ie gewoon weer voor hetzelfde bedrag. Als hij niet stuk was gegaan had ik hem gehouden omdat ik dan niet beter had geweten, maar het verschil in gemak (en bespaarde energie) met zo'n elektrische maakt het voor mij in ieder geval zeker de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tj.jackel
Hier werkte de perstang goed. Kost wel wat kracht en je hebt voldoende ruimte nodig. Er staat nog geen druk op de leidingen dus of ze dicht zijn weet ik nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Wuursj

want worst is al bezet

tj.jackel schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:44:
Hier werkte de perstang goed. Kost wel wat kracht en je hebt voldoende ruimte nodig. Er staat nog geen druk op de leidingen dus of ze dicht zijn weet ik nog niet.
Koop voor 20 euro een testpompje en je kunt tijdens het werk al eenvoudig testen met drukken ver boven de normale waterleiding druk of de boel dicht is. Ik heb dat vooral op plekken gedaan waar de wand dicht ging. Waterdruk kan wel eens tijdelijk hoger worden dan 'normaal' dus testen op een wat hogere druk, kan voor zekerheid zorgen.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1HB3Gaq1s3KVjSZFAq6x_ZXXao.jpg

Hier met ~75 handpersingen met zo'n 100 euro tang 100% lekvrij B-)
Wel die van de toolstation (ook direct in china te koop). Of ie beter of slechter is dan die uit de OP weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/15856.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 28-08-2025 11:00 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wuursj schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Koop voor 20 euro een testpompje en je kunt tijdens het werk al eenvoudig testen met drukken ver boven de normale waterleiding druk of de boel dicht is. Ik heb dat vooral op plekken gedaan waar de wand dicht ging.
[Afbeelding]

Hier met ~75 handpersingen met zo'n 100 euro tang 100% lekvrij B-)
Wel die van de toolstation (ook direct in china te koop). Of ie beter of slechter is dan die uit de OP weet ik niet.
[Afbeelding]
Daar zet je dan een extra t-stuk voor tussen ofzo :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Wuursj

want worst is al bezet

MikeyMan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Daar zet je dan een extra t-stuk voor tussen ofzo :?
Er kan van alles. Ik zet hem aan de ingang van de verdeler en dan kan ik alles na de verdeler testen. Met een euroconus koppeling kan je ook een stuk leiding er even tijdelijk aan koppelen voor de test zonder te hoeven persen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/whrQjuO26AemqF2wmIW3filC.png

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 28-08-2025 11:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

LED-Maniak schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:05:
Heb er een gekocht van www.heima24.de en het hele huis mee geperst. Werkte echt prima. Daar zijn ook veel goedkopere koppelingen en buis te koop.
Voor anderen. De Pipetec tang van Heima24 is ook wat ik heb gebruikt. De persbekken tot maat 32 zitten erbij. Bij Heima24 zijn de perskoppelingen voordelig om tegelijk mee te bestellen.
De tang en persfittingen zijn van het type TH. Dit past ook op Henco en Wavin. Beide in kleinere maten (onder de 32mm) te koop bij Toolstation . Handig als je iets vergeet of een foutje maakt.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Ik zelf heb een Rems aangekocht.
Ik had al wat persbekken zelf gekocht omdat ik de tang leende van iemand die die bekken niet had. Maar omdat ik ook diverse dingen te doen heb voor komende 1-2 jaar had ik geen zin om elke keer terug te brengen en inderdaad gefaseerd is realistischer voor doe het zelf klussen.

Ik heb nog overwogen te huren https://benem.nl/huur-accu-perstang.html voor een half jaar (268 euro) of jaar (388 euro) maar voor de klusjes die ik had denk ik hmm ik denk dat het gunstiger is om hem te kopen (1149) en tegen de tijd dat ik niks meer te doen heb kan ik hem verkopen misschien -30% oid wat al met al goedkoper is dan huur.
Pagina: 1