Perstang kopen of huren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-07 16:23
Beste tweakers,

Voor het maken van enkel persingen (Bonfix 16 mm en 26 mm meerlagenbuis) ben ik opzoek naar een perstang. Nu kan ik deze huren voor 50 euro per dag maar het zou makkelijker zijn als de persingen gefaseerd uitgevoerd kunnen worden (dan kunnen sommige ruimtes af worden gemaakt).
Nu zag ik de volgende perstang te koop:https://www.bol.com/nl/nl...qFVv0JXcSJTQaAjTKEALw_wcB

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het huren van een tang voor elke keer een paar persingen ook wat zonde.
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben nooit erg onder de indruk geweestvan die noname handperstangen en je bent ook wat beperkt in gaskoppelingen die mag je doorgaans niet met de hand persen. dat gezegd hebbende heb ik jaren een hand tang gehad omdat ik de accutang niet in de auto wilde laten liggen :+ Zelf zou ik niet anders meer willen dan een accu tang maar er zijn miljoenen persingen gedaan met tangen zoals die je linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de reactie. Het betreft waterleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:26
Heb er een gekocht van www.heima24.de en het hele huis mee geperst. Werkte echt prima. Daar zijn ook veel goedkopere koppelingen en buis te koop.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
Omdat ik ooit in dezelfde situatie zat heb ik ook zo'n soortgelijke tang gekocht. Heb er een heel huis mee gedaan en dat ging prima. Zowel de waterleidingen als de 32mm leidingen van de warmtepomp. Er is nog niks gaan lekken. Hou er wel rekening mee dat je wat minder werkruimte hebt dan met een elektrische tang en dat dat ding best zwaar is boven je hoofd. En als het even kan gebruik sowieso zo min mogelijk koppelingen. Een paar (buiten)buigveren kost ook de wereld niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ook zo'n tang gebruikt en dat gaat prima. Inderdaad koppelingen in Duitsland bestellen en je hebt wel wat ruimte nodig om te persen.

Voor gas zou ik het overigens niet gebruiken, dat laat ik over aan een professional met bijbehorende verzekering :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 15:00
Ik heb voor hetzelfde gestaan, en de handtang gekocht. Werkt echt prima. Het is wat onhandiger omdat je twee handen nodig hebt voor de tang (een elektrische kan met 1 hand) en omdat je wat meer ruimte nodig hebt, maar als dat geen bezwaar is dan heb je met de handtang een stuk gereedschap dat je nog jaren kunt gebruiken (of uitlenen, heb de mijne momenteel uitgeleend aan een vriend die ook aan het verbouwen is), terwijl je anders moet haasten, al je projecten op dezelfde dag moet knijpen, geen fouten maken, etc. want anders ben je alsnog duurder uit dan met de handtang.

Voor mij heeft de rust van onbeperkt gebruik kunnen maken van het stuk gereedschap veel sterker gewogen dan het verschil in gemak.

Edit: Een ding om op te letten, welke persbekken heeft de tang: https://www.janwit.nl/welke-persbek-voor-welke-koppeling/

Als je bonfix koppelingen gaat gebruiken op je bonfix buis dan is TH (de bekken die mee worden geleverd met de tang die je linkt) prima, maar als je bijvoorbeeld Uponor of Viega koppelingen hebt dan heb je ook andere persbekken nodig. Dit staat overigens los van koop vs huur :P

[ Voor 22% gewijzigd door Paul op 04-07-2025 10:29 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-07 14:14
Bij de Technische Unie huur je een tang voor 20 euro per dag meen ik. En als je 'm vrijdag huurt mag je 'm maandag terugbrengen voor de prijs van 1 dag. Dan heb je professioneel gereedschap met welke bek je ook maar nodig hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-07 08:09
Er is nog een afweging je kunt maken en dat heeft niks te maken met techniek, maar met je leeftijd.

Toen ik jong was en mijn eerste eigen huis had, kocht ik gereedschap zodra ik het nodig had. Nu ik wat ouder ben (aan de andere kant van de 60...), zou ik het misschien eerder gaan huren dan kopen. De kans dat ik het gereedschap nóg eens nodig heb, is nu namelijk veel kleiner dan vroeger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 08:38
Heb je al RTM van uponor bekeken? als je niet te veel koppeling moet maken kun je dat ook nog overwegen, klik en klaar.

Anders Warmteservice schijnt die dingen ook uit te lenen, wellicht zit er een in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:26
Sammy_tukker schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:42:
Heb je al RTM van uponor bekeken? als je niet te veel koppeling moet maken kun je dat ook nog overwegen, klik en klaar.

Anders Warmteservice schijnt die dingen ook uit te lenen, wellicht zit er een in de buurt?
Bij RTM wel oppassen dat je alleen voor Uponor buis gaat bij >20mm diameter.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 22:30
Dezelfde tangen staan ook op Ali voor minder.
Ook zou je het geld kunnen uitgeven voor een eectrishche op marktplaats, als je klaar bent verkoop je deze voor hetzelfde bedrag. Ze zijn wardevast.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de reacties. Ik heb de perstang uit de linkt besteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-07 16:45
tj.jackel schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:08:
Bedankt voor de reacties. Ik heb de perstang uit de linkt besteld. Ben benieuwd!
De perstang uit de OP? Wil je laten horen hoe je ervaring is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 21:26
Ik heb dezelfde type tang via Ali besteld en inmiddels gebruikt voor 16 , 20 en 26. Heel tevreden over en alles in 1 keer lekvrij. Nog geen koppeling gehad die niet goed was. Heb denk ik meer dan 50 keer geperst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-07 22:12
Geen ervaring met dat type/merk, wel met "manuele" perstangen...
Werken 9 v/d 10 keer prima, maar zoals eerder gezegd: zorg dat je voldoende ruimte hebt
(en werk na het persen niet meteen alles weg, zet er eerst druk op en bekijk het een tijdje)

Bij veel leveranciers valt er wel wat te lenen/regelen, het vergt wat meer planning en voorbereiding maar zo'n elektrisch ding werkt echt zoooveel vlotter.
Pagina: 1