WiFi voor een grote achtertuin.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:33
Beste Tweakers,

Deze week vroeg mijn vader om advies rondom wifi in zijn achtertuin. Dat klinkt appeltje eitje, maar het gaat om een forse tuin: formaatje weiland. Nu heb ik wel wat kennis van netwerken en wifi, maar dat stamt nog uit de tijd dat je een boerencamping kon voorzien van een setje opgevoerde WRT54G's en daarmee was heel de camping blij _/-\o_ . Veel van dit soort dingen worden opgelost met Ubiquiti geloof ik, maar zie dat TP-Link daar ook wel iets voor lijkt te hebben. Hij gebruikt het o.a. voor zijn wildcamera's in de tuin (die streamen fullHD, maar kunnen evt. ook 4K).

Er ligt een UTP-kabel tot in de serre aan de achterkant van het huis, daarvandaan zouden we kunnen werken. Liefst zonder al te veel graafwerk, maar vanaf de serre het signaal een eind de tuin inkrijgen lijkt me ideaal. In de tuin heeft hij op een aantal plaatsen electriciteit liggen. Ik kom mesh-setjes tegen, maar ook setjes accesspoints (is dat niet hetzelfde als mesh dan?) en zie eigenlijk door de bomen de tuin niet meer.

Concrete vraag: als mijn vader jouw vader was, en hij gaat géén kapitalen uitgeven voor wifi, welke betaalbare optie zou je hem aanraden?

Zie onder even een situatieschets!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCO-YL3YFTXeEtsimZVYOh0l1tU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2LfNqScQfe6r4ZtKo27Iug4U.png?f=user_large

Achter de blauwe lijn lopen paarden, die hebben géén wifi nodig. Indien dat nog veel uitmaakt, kun je ook twee suggesties doen; één voor de hele tuin of één tot de blauwe lijn ;-)

Alvast dank voor jullie meedenken!
LooXeR

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
Bij de letter A lijkt een bouwwerk te staan. Heb je daar ook stroom? Dan is de meest voor de liggende optie een outdoor wifi accesspoint met omnidirectionele antenne aan de gevel van dat bouwwerk.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
FredvZ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:47:
Bij de letter A lijkt een bouwwerk te staan. Heb je daar ook stroom? Dan is de meest voor de liggende optie een outdoor wifi accesspoint met omnidirectionele antenne aan de gevel van dat bouwwerk.
Klopt inderdaad, is ook stroom. Hoe krijgen we het signaal daar? Graven of is dat ook te stralen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
XooL schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:06:
Hoe krijgen we het signaal daar? Graven of is dat ook te stralen?
Er schijn verschillende mogelijkheden:
- kabel graven en dan een accesspoint, relatief goedkoop, levert goed resultaat op, maar je moet wel graven
- Mesh met wireless backhaul, nog steeds goedkoop, maar snelheid achter in de tuin zal aanzienlijk lager zijn
- Wifi beam met daar aan een accesspoint, duur, relatief goede snelheid, geen graafwerk, apparatuur in het zicht
- Powerline, onvoorspelbaar resultaat, relatief goedkoop

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het graven van een kabel. Afhankelijk van wat je vader nu in huis heeft kan je mogelijk gebruik maken van producten van het zelfde merk en/of productserie zodat er een naadloze overgang bestaat tussen de wifi in huis en de wifi in de tuin.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

franssie

Save the albatross

Ik zou de kabel met een frees in de grond duwen, maat het is natuurlijk niet verplicht om een kabel in de grond te duwen. Je zou ook gewoon tuinpalen van 3 meter hoog oid kunnen gebruiken en de kabel gewoon lekker hoog en droog laten hangen.
Alle draadloze oplossingen werken slecht (mesh) of zijn duur (point-topoint).

Maar wat @FredvZ schrijft, zit je vader al op een ecosysteem (Omada, Unifi oid?)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
Dank, dit help al! Nee, ze internetten nu op het Ziggo modem geloof ik, dus geen ecosysteem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48
XooL schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:57:
Hij gebruikt het o.a. voor zijn wildcamera's in de tuin (die streamen fullHD, maar kunnen evt. ook 4K).
Maar hoe gebruikt/streamt hij die camera's nu dan?
XooL schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:06:
Klopt inderdaad, is ook stroom. Hoe krijgen we het signaal daar? Graven of is dat ook te stralen?
FredvZ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:18:
- Powerline, onvoorspelbaar resultaat, relatief goedkoop
Als het er alleen om gaat om eenvoudig WiFi dekking in de tuin te krijgen zou Powerline een makkelijke optie kunnen zijn.
Ik gebruik dat vaak genoeg als oplossing voor WiFi in tuin/schuur.
Alleen met grotere afstanden moet je wel op dezelfde groep zitten voor optimaal resultaat.
Je zou het eens moeten (kunnen) testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:31
Gewoon een internetkabel naar dat huisje en eromheen een pvc buis. De uiteindens waterdicht maken met verlijmen of kurk ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:56
Een basic point to point setje van TP Link is de hoofdprijs ook niet natuurlijk, zo krijg je het in ieder geval bij A en kun je vanuit daar verder:

https://www.routershop.nl...ccess-points-23-dbi-71359

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:34
FouT schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:40:
Een basic point to point setje van TP Link is de hoofdprijs ook niet natuurlijk, zo krijg je het in ieder geval bij A en kun je vanuit daar verder:

https://www.routershop.nl...ccess-points-23-dbi-71359
Die dingen gebruiken stroom en moet je iedere paar jaar vervangen. Een kabel leg je eenmalig en kost daarna niets meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:56
Tillumen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Die dingen gebruiken stroom en moet je iedere paar jaar vervangen. Een kabel leg je eenmalig en kost daarna niets meer.
Klopt 100% en dat zou ik hier in mijn eigen tuin ook doen, maar ik hoef geen 30-40 meter te graven voor het leggen van die kabel ;)

Die afweging zal de TS of zijn vader mogen maken of ze daar de behoefte aan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

franssie schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:38:
Ik zou de kabel met een frees in de grond duwen, maat het is natuurlijk niet verplicht om een kabel in de grond te duwen. Je zou ook gewoon tuinpalen van 3 meter hoog oid kunnen gebruiken en de kabel gewoon lekker hoog en droog laten hangen.
Alle draadloze oplossingen werken slecht (mesh) of zijn duur (point-topoint).

Maar wat @FredvZ schrijft, zit je vader al op een ecosysteem (Omada, Unifi oid?)
Vergeet dan geen UV bestendige kabel te gebruiken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:04
Als we toch gaan graven dan zou ik een sleuf naar het midden van de tuin graven en daar een paal planten met een soort van vogelhuisje erop waar de wifi in kan. Vanuit hier kun je de hele tuin bestralen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:30
Straalverbinding naar gebouwtje A (dat lijkt line-of-sight), bv een Mikrotik wireless wire (60Ghz)
uitvoering: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit

Kabel is mooier, maar met zo'n 60Ghz setje haal je, mits je LOS hebt, ook meer dan voldoende op die afstand.
Powerline zou niet de eerste keuze zijn, langzamer en veel gevoeliger voor storingen. Zeker een basic setje wat alleen fase/nul gebruikt. Met een moderner setje wat bv g.hn ondersteunt (Devolo Magic 2) heb je meer kans van slagen, maar dan nog verwacht ik niet dat het zo'n 60Ghz wireless wire overtreft.

En op gebouw A een 2-tal sectorzenders. 1 ongeveer richting plek C (de knik in je tekening, dan pak je die hele hoek) en 1 richting de woning gericht.
uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor
Die heeft 45 graden bereik (5Ghz) en 90 graden (2.4Ghz). Daarmee heb je 80% gedekt met 5Ghz en overal wel 2.4Ghz dekking.

Eventueel een normale kleine AP bij de woning als je daar maximaal bereik wilt hebben aan de achterkant

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 09-07-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Als de stroomkabel van het bebouwtje in de meterkast uitkomt en je zet op diezelfde groep een extra stopcontact met Powerline dan moet je waarschijnlijk best prima signaal hebben. Maar yrmv

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:22

hbsJR

All rounder

Mijn basic gedachte is, zet een POE switch in de meterkast: https://www.coolblue.nl/p...4/tp-link-tl-sg108pe.html

Zet een outdoor deco buiten: https://www.coolblue.nl/p...ad_campaignid=21514011987

Dan kan je ervoor kiezen gewoon 2 wifi netwerken te hebben (je ziggo en je deco).... Alternatief is dan nog een https://www.coolblue.nl/p...-x50-mesh-wifi-6-poe.html in huis te zetten.

Dingen stralen als een malle en je hebt internet. Fijne ook is, je kan gewoon beginnen met een unit, kijken of je tevreden bent en er altijd eentje erbij zetten. Dan zet je 1 POE deco vooraan je tuin, 1 POE achterin (dan kunnen de paarden ook netflix kijken).

[ Voor 13% gewijzigd door hbsJR op 09-07-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-07 16:29
hbsJR schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:51:
Mijn basic gedachte is, zet een POE switch in de meterkast: https://www.coolblue.nl/p...4/tp-link-tl-sg108pe.html

Zet een outdoor deco buiten: https://www.coolblue.nl/p...ad_campaignid=21514011987

Dan kan je ervoor kiezen gewoon 2 wifi netwerken te hebben (je ziggo en je deco).... Alternatief is dan nog een https://www.coolblue.nl/p...-x50-mesh-wifi-6-poe.html in huis te zetten.

Dingen stralen als een malle en je hebt internet. Fijne ook is, je kan gewoon beginnen met een unit, kijken of je tevreden bent en er altijd eentje erbij zetten. Dan zet je 1 POE deco vooraan je tuin, 1 POE achterin (dan kunnen de paarden ook netflix kijken).
Dit is een goede en redelijk goedkope oplossing. Je hebt 1 SSID voor huis en tuin. Helemaal ideaal als meerdere outdoor units zelf ook een mesh-netwerk kunnen vormen (?). Dus indoor x stuks X50 en y stuks outdoor X50. Indoor beschut kan ook buiten. Heb al een 3 jaar een M4 in een tuinhuis, misschien in een vogelnestje? Gaat jaren mee. Wel dat ziggo modem in bridge mode zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarvoor wil je vader de wifi gebruiken dat zou mijn eerste vraag zijn. Gewoon 5G gebruiken is misschien een goedkopere oplossing. Anders Unifi swisch knife met sector antenne buiten ophangen en dan gaan meten of uitbreiding nodig is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier hebben we op 70-80 meter van (delen van) de tuin een Unifi 7 Outdoor hangen. Die dekt alles in de zichtlijn (tot een meter of 80 dus), echter om hoeken niet. Als je die bij gebouw A zou plaatsen dek je met gemak de hele tuin.

Om de kabel er ondergronds te krijgen huur je een dag een grondsleuvenfrees (als de grond open mag) of je laat een bedrijf met een grondtorpedo het doen.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 10-07-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:21:
Hier hebben we op 70-80 meter van (delen van) de tuin een Unifi 7 Outdoor hangen. Die dekt alles in de zichtlijn (tot een meter of 80 dus), echter om hoeken niet. Als je die bij gebouw A zou plaatsen dek je met gemak de hele tuin.

Om de kabel er ondergronds te krijgen huur je een dag een grondsleuvenfrees (als de grond open mag) of je laat een bedrijf met een grondtorpedo het doen.
Ook goede ervaring mee, recent een tweetal opgehangen en super bereik. Let er wel op dat je hem met de ingebouwde antenne kunt plaatsen (90’ hoek en héél goede range) of met de omni antennes die 360’ pakken, maar beduidend minder bereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-07 12:15
Als het bedraad kan, dan heeft dat uiteraard altijd de voorkeur. :) Ik heb (zoals zovelen met mij) slechte ervaringen met powerline, zeker op lange stukken of op groepen waar ook zware of slecht gefilterde apparaten aan hangen.

Als bedraad te veel gedoe (of te kostbaar) is, dan zijn er altijd wireless point-to-point oplossingen. Ik heb inmiddels meerdere locaties point to point voorzien van deze units:
https://eu.store.ui.com/e...ess/products/litebeam-5ac

Bevallen goed! Betaalbaar (140 euro voor een setje), zelden tot geen storing gehad, zijn slim genoeg om ook VLANs door te geven, afhankelijk van de afstand (zelf ondervonden tot iets meer dan 2 km) ergens tussen de 100 en de 400 mbit/s aan bandbreedte. Meer dan genoeg als draadloze brug voor wifi. :) Dan heb je nog steeds wel een access point met omnidirectionele antenne nodig natuurlijk, maar dan is de vraag voor het signaal bij de schuur opgelost.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:12
Een aantal vragen:
  1. Wat is het budget
  2. Wat is een redelijke eis qua minimum snelheid?
  3. In hoeverre zijn graafwerkzaamheden uitgesloten?
  4. In welke mate wil je nog andere apparatuur aansluiten behalve wifi devices?
Mijn eerste indruk is een Point-to-multipoint opstelling vanaf de serre als het allemaal draadloos moet, dat is dan geen mesh, maar een single AP die dan kleinere APs voorziet van een backhaul, en die kleinere APs kunnen daarachter ook weer allerlei zaken aansturen. In hoeverre is het bijvoorbeeld realistisch dat er op plek A eventueel ook wat security zaken komen?

Maar als je kunt graven, glaslijn naar Point a en daar 2 Outdoor Pro's ophangen aan een flex 2.5 POE.

Heb je voor in de toekomst ook alle ruimte om high bandwidth toepassingen te gaan doen.

70 meter is ook ver, maar als je dus vanaf plek A wat APs de lucht in kan heisen (met directionele antennes), dan halveer je die afstand snel.

Ik denk dat je met 1x flex 2.5 gbe POE en 2 outdoor Pros de hele boel kan regelen met fenomenale snelheden. Je kunt ook de normale outdoors pakken, is wel stukje goedkoper, maar iets minder ver bereik.

En als wifi 5 ook genoeg is dan een heel zwik UK-Ultras in palen hangen overal en nergens.
Pagina: 1