Sisoftware Sandra Lite : blauw scherm door sandra.sys

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-08 19:09
Al enige weken bezig te achterhalen waarom een laptop van de buren sinds zo'n 3,5 week geleden af en toe eindigt met een blauw scherm.
Omdat het om een zakelijke laptop gaat, dus op werkdagen het gewoon moet doen, is er inmiddels een nieuwe laptop gekocht en probeer ik vast te stellen waardoor af en toe (om de 1- 2 dagen) een blauw scherm verschijnt, ook bij mij.
Alle door mij gedane testen en checks van hardware en software leveren tot nu toe alleen maar OK en geslaagd op.
Gisteren nog enige progs gedownload voor het testen van stabiliteit waaronder dus Sisoft Sandra Lite, die in een lijstje met progs vermeld stond.
Na installatie en reboot ging ik naar hardware en daar het rijtje af.
Bij processor ging het mis, blauw scherm met sandra.sys failed.
Dit opnieuw na reboot.
De laptop heeft een Ryzen 7 5700U.
Het programma ook geinstalleerd op mijn W10 PC met een i5-3570 en mijn W11 PC met een i3-12100.
Hier krijg ik wel info van de processor te zien.
Op Sandra Lite zit geen support.
En dat blijkt dus als je het formulier moet invullen, keycode en order-number verplicht.
Dus via Sisoft zal ik het niet te weten komen.
Toch op de laptop verder gegaan met andere hardware componenten, bij enige onderdelen een Warning met een nummer, maar nadere details krijg ik niet getoond.
Vraag:
Hoe serieus deze warnings te nemen.
Van een bepaald onderdeel dit nader onderzocht, maar behoorlijk wat tijd gekost, o..a ook HWinfo en Apparatenbeheer erbij betrokken.
De gevonden driver was van Microsoft 2006, maar deze naam en datum zie ik regelmatig terug bij diverse installaties.
Hierover wel verbaasd, dat sommige onderdelen nog steeds op drivers uit 2006 draaien of begrijp ik dat verkeerd?
Vraag:
Is er een alternatief prog voor Sisoft Sandra met eenzelfde soort analyse van hardware en software
----
In mijn speurtocht kwam ik ook nog de Reliablity Monitor tegen (Betrouwbaarheidscontrole).
Ook hierop de blauwe schermen terug te vinden, maar voor mij allemaal zeer technisch.
Via Microsoft Community kreeg ik 2 progs aanbevolen om de dumpfiles te bekijken, maar ook deze info is zeer technisch.
De persoon, die de aanbeveling deed, kon mij helaas hier ook niet verder mee helpen.
Maar in feite moet dit een andere topic worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Die driverdatum uit 2006 is normaal, dat zijn generieke apparaten waar doorgaans geen losse driver voor beschikbaar of nodig is. Gezien het drivermodel van Windows sinds Windows Vista eigenlijk niet meer wezenlijk is veranderd staat daar een bijpassende datum van het Vista tijdperk ;)

Maar crasht de laptop alleen bij Sisoft sandra? Niet bij een andere processorbenchmark zoals cinebench, wprime dus?
Waar is Sandra inhoudelijk voor nodig? Gezien het vooral een benchmark tool was.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Het 1e blauwe scherm was bij de buren, de HP laptop draaide toen nog met W10.
Mijn buurman heeft toen een W11 upgrade gedaan, maar blauw scherm verscheen weer.
Toen werd ik ingeschakeld.
Diverse testen en checks gedaan zoals sfc /scannow, mdsched, update bios naar laatste versie, HP Diagnostics (UEFI), memtest86, andere memory en schone install op andere ssd.
Zelfs koelpasta vernieuwd.
Deze activiteiten gedurende 2 weekenden, dan werd de laptop niet gebruikt.
Maar geen verbetering, soms een dag geen blauw scherm, de daf daarop 2x.
Eind vorige week een nieuwe laptop gekocht door de buren.
De HP laptop staat nu bij mij en doe nog steeda onderzoek.
En ja, ook ik krijg af toe een blauw scherm, soms zelfs vrijwel direct na opstarten.
En de Failed van een sys file in het blauwe scherm is verschillend, dus hieraan ook geen houvast.
HP Support biedt geen oplossingen.
Ik heb de afgelolpen dagen diverse stability progs geprobeerd, deze geven tot nu toe geen problemen.
Muv nu Sisoft Sandra.
Maar dit programma toont dus bij allerlei hardware en software onderdelen ook warnings, die wellicht zinvol zijn, geen idee, voor mij nieuw.
Dit geldt ook voor alle gedetailleerde en voor mij zeer technische indo, die ik zie in de toepassing Betrouwbaarheidsconrtole.
En idem met het programma waarmee de inhoud van dumpfiles wordt getoond, voor mij te technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bij een crash wordt informatie (minidump bij recente Windows versies) weggeschreven. Die kunnen nader worden bestudeerd.

Misschien kun je bestanden die ergens uploaden dan kunnen wij er naar kijken.

Je kan ze ook zelf onderzoeken:
https://learn.microsoft.c...ad-small-memory-dump-file

Als je een relevante warning of foutmelding ziet kun je een screenshot maken met Shift-Print_Screen, mspaint starten en plakken met Ctrl-v. Die kun je uploaden op het forum onder je account, fotoalbum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Wordt een dergelijk scherm bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KQLt8xTkjefV9jkjxD44NHsd_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkqhknnEVt6zJftMR9GRfseg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57
Zet eerst het automatisch opstarten bij een bluescreen fout uit.
Google: BSOD automatisch opstarten uitzetten.
Dan kan je aan de hand van de BSOD foutcode gerichter verder zoeken naar het probleem.
Dat je BSOD fout blijkbaar kan triggeren met (bepaalde) diagnose/test tools maakt het al wel wat eenvoudiger.
Andere bruikbare gratis systeem info/test tooltjes zijn er toch wel genoeg dacht ik zo?
Google: free stability test tools
Google: Aida64

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 04-07-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Maar dat heb ik ook al gedaan afgelopen weken, dus gezocht op Stop code en What Failed.
Maar naar mijn idee kreeg ik dan vervolgens eenzelfde soort algemene checklist te zien op diverse websites.
En die heb ik allemaal uitgevoerd, dus sfc /scannow, mdsched, controel driver versies en bios, etc.
Vandaar het verder speuren waardoor ik inmiddels in o.a. dumpfiles ben terecht gekomen.

Het enige alternatief, dat ik nog zie, is Linux installeren om vast te stellen of het probleem door Windows wordt veroorzaakt of toch door instabiele hardware componenten.
Maar ja, serieus met Linux aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je kan een Linux usb stick maken met Rufus. Je hoeft het niet te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
waarschijnlijk een driver die ergens niet 100% is.. kan een update zijn die gewoon niet goed is, welke inmiddels wel terug getrokken is maar ja als je hem al hebt...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Vanmiddag besloten om opnieuw te beginnen, dus op ssd alle partities verwijderd, opnieuw W11 install gedaan.
Vervolgens naar de website van HP gegaan om daar o.a. drivers te downloaden.
Bij de 3e download een blauw scherm en automatische reboot.
Deze had ik nog niet uitgezet.
Maar eigenlijk heeft het geen zin om hier nog veel tijd in te stoppen, zo lijkt mij na deze ervaring.
Jammer, want op zich een fraaie laptop met een Ryzen 7 5700U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@robw1947 Automatische driver updates kunnen worden uitgeschakeld. Als het niet werkt met de standaard drivers of updates daarvan kun je met de hand (niet met een tool) drivers installeren die door de fabrikant worden aangeboden.

Dat is iets minder veilig, maar wel stabieler bij laptops. Laptopfabrikanten zoals HP hebben soms eigen aanpassingen voor op order gemaakte hardware, waar Microsoft's drivers meer standaard zijn. Die afwijkingen kunnen voor problemen zorgen met Microsoft's drivers.

edit: Windows kan op elk moment drivers uit zichzelf gaan installeren als het niet is uitgeschakeld.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 04-07-2025 23:36 ]

Pagina: 1