Bios instellingen nieuwe PC na geklungel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 09:17
Om maar met de deur in huis te vallen........ik loop vast op het correct instellen van de bios van de nieuwe PC van mijn zoon.
Ik heb in het verleden een aantal PC's voor mij zelf gebouwd, maar ik merk dat ik ben ingehaald door de tijd :'(

Na een paar pogingen met instellen, loopt de bios vast of zo traag dat het niet werkbaar meer was.
Ook de (USB) keyboard deed rare dingen (bijvoorbeeld linker pijl toets om te scrollen tussen bios pagina's, die maar vast blijft hangen waardoor deze constant wisselde in pagina's terwijl deze niet ingedrukt was.)

Ik heb nu een bios reset uitgevoerd en zou heel graag hulp willen welke instellingen ik moet doen in de bios om de PC goed werkend te krijgen. _/-\o_

Het betreft dus een nieuwe (eigenbouw) PC.
Hieronder een opsomming van mijn systeem:

Behuizing: Montech king 95 pro atx
Moederbord: Asrock B850 Riptide wifi AM5 DDR5 ATX
Processor: AMD Ryzen 5 7600X 4,7GHZ 6 core AM5
GPU: MSI Geforce RTX5070 12Gb Gaming Trio OC
Geheugen: Crucial pro overclocking DDR5-6000 CL36 32GB (2x16)
Harddisk: Samsung 990 Pro 4TB M.2 SSD PCIE 4.0 NVME
Koeling: NZXT kraken water 280mm 99.68 CFM RGB
Voeding: NZXT C850 Gold ATX 3.1

Eventuele tips en tricks, of waar op te letten zijn uiteraard ook altijd welkom 8)

Alvast hartelijk dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBRemi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:32
wat wil je precies bereiken met het aanpassen van de bios? ik zou behalve xmp niet veel wijzigen in je bios instellingen. Eventueel secure boot nog aanzetten. Als dat niet al aanstaat. Bij overclocken komt een hoop kijken en is meestal door trial en error te ontdekken
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:45
Vaslopen van bios klink heel raar!? (zelf nog nooit gehad of van gehoord)

Heb je al een andere toetsenbord geprobeerd? Evt alle overige onnodige usb's tijdelijk verwijderd?

Qua instellingen zou ik eerst proberen met een default bios op te starten. Als dat werkt zou je XMP willen aanzetten om het geheugen op "geadverteerde" snelheid te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
Met blijkbaar verkeerde instelling in de Bios, reageerde de bios zo traag dat het niet meer werkbaar was.
Ook bij terugzetten van instellingen, en daarna "opslaan en exit" aanklikken bleef deze op het beeld staan, en zag ik ook dat de tijd stil stond in de bios, vandaar mijn idee dat deze vast liep.

Om deze reden dus ook een bios reset toegepast door batterij eruit te halen.
Nu duurt het nog wel even (ongeveer 20 seconden) voordat ik beeld heb, maar kan nu wel goed in de bios.
Ook reageerd de bios nu zoals ik zou verwachten op de keyboard.
Ook "safe en exit" werkt goed.

Nu las ik wel (achteraf) iets over het type geheugen wat niet goed compatibel zou zijn met MB en processor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Type geheugen kan inderdaad voor dit soort probleem zorgen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
Geheugen staat nu (auto) op 5200Mhz
Ik laat deze dus beste maar even hier opstaan.
Wel zag ik XMP1-6000 ertussen staan, maar weet niet goed of dit verstandig is.

PC draait nu met minimale randapparatuur ingeplugd.

Is er verder nog iets wat ik in de bios dien aan te passen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
wat is het module nummer van het geheugen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4PCVRHU9AXpl1O8CafuvYW-hko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctIDNYz3q6EfLyZonYQrVVAw.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel je deze ? Of de positie op het MB
Dat is A2 en B2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Het CP nummer wat op de geheugenlatjes staat.
Dat kun je opzoeken op de deze pagina van de fabrikant van jouw moederbord.
Wanneer dat nummer niet op de lijst staat is het niet door de fabrikant getest en kan het dus problemen opleveren. Let ook even op de bios versie die daar vermeld staat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
Is het dan goed/ verstandig om de XMP1 in te stellen op de 6000Mhz of lekker op auto laten staan op de 5200Mhz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Je kunt dat in eerste instantie gewoon op auto laten staan.
Zie eerst maar 'ns een stabiel systeem te krijgen, dan kun je daarna gaan 'klungelen'.
Overigens, de eerste keer opstarten na componentenwissel kan heel lang duren, vanwege de uitgebreide geheugentest op een AM bord. Dat lang is soms wel een kwartier of langer.
Je hebt ook een Post Status Checker op je moederbord. Deze ledjes vertellen je ook of er problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
Bedankt voor de reactie's.

Dat de opstarttijd langer duurt door de geheugentest geeft wel wat verklaring. dit was ik niet gewend bij de oudere PC's en vond het opstarten al opvallend lang duren voor een nieuwe (snelle) PC.

De Post Status Checker werkt keurig de volgorde af bij opstarten en na enige tijd zijn alle lampjes uit, dus dat lijkt mij een goed teken.

PC werkt nu zoals verwacht, en ga er de komende dagen eens rustig aan alles installeren.

Nogmaals hartelijk dank voor de snelle en vriendelijke hulp. (zonder negatieve reacties, dat zie je soms wel anders helaas.)

Groeten Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
Mag ik nog een keer jullie mening ?

De PC draait nu goed en software is geïnstalleerd.
Nu stootte ik perongeluk zachtjes tegen de case, met direct gevolg van uitvallen beeldschermen en de ventilators gingen naar full speed.

Na opnieuw opstarten van PC was alles weer normaal.
2e keer zachtjes de case aanstoten en zelfde gebeurde weer.

Na een paar goede opstarts zonder problemen, nu net een start zonder beeld. PC leek goed op te starten maar wel met zwarte beeldschermen.
Ook merkte ik op de de fans op de GPU niet draaien terwijl de RGB Leds van de GPU wel branden.
Dus voeding toevoer van de GPU lijkt goed.

Zou alles erop wijzen dat ik een defecte GPU heb ontvangen ?

Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

Reinier

\o/

Haal de GPU er even uit en hang de moniitor direct aan het moederboard (dus de iGPU gebruilen). Dan kan je e.e.a. uit gaan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
Dan moet ik volgens mij wel in de Bios eerst de HDMI van MB aanzetten toch ? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene2807
GPU eruit gehaald en PC draait direct goed.
Ook met zachte bewegingen van de case blijft de PC draaien.

Ik had nog een oude GPU liggen (RTX3050) die er in gezet om te testen (zelfde slot als nieuwe GPU) en PC draait goed.

Aangezien de problemen met de nieuwe GPU er wel waren, en zonder geen problemen, en dat de ventilatoren van de GPU soms niet draaien terwijl de LED's wel aan waren van de GPU lijkt mij de conclusie dat alle problemen (ook van de trage bios) door de GPU veroorzaakt werden.

Hopelijk krijg ik niet te veel gezeur met terug sturen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:46:
Je kunt dat in eerste instantie gewoon op auto laten staan.
Zie eerst maar 'ns een stabiel systeem te krijgen, dan kun je daarna gaan 'klungelen'.
Nou, dat weet ik niet hoor. Het bios is zeer delicaat en zomaar dingen gaan wijzigen heeft vaak een destructief effect.
Wat ikzelf altijd doe is de dingen die ik in het bios wijzig opschrijven en later in notepad een file maken met de toegepaste wijzigingen. Alle wijzigingen die ik doorvoer onderzoek ik eerst met Google. Zeker als je een AM5 build hebt/koopt is het nuttig om dingen aan te passen na onderzoek.

Waarom een textbestandje? Als de batterij leeg is of na een update staat alles op default en dat zijn vaak niet de beste instellingen. Voordat ik diep doorga over bios settings zul je eerst moeten weten wat verschillende instellingen doen. Heb je er geen verstand van dan zou ik de standaardwaarden behouden en als je er veel meer weet van hebt kun je voorzichtig en doordacht wijzigingen doorvoeren. Je hoeft je niet te schamen als je dit te moeilijk vindt, ik heb het ook moeten leren met vallen en opstaan, maar zomaar klooien is meer dan sterk af te raden.
Pagina: 1