[koelkast] probleem of niet? Raar gedrag :P

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:06
Een Amerikaanse koelkast (Samsung RS7547BHCSP/EF)

Sinds kort weer op de waterleiding voor ijsklontjes en koud water.’Ice on’ en hij heeft de bak bijna vol. Echter de compressor hoor ik steeds brommen en in de vriezer is het -24° terwijl die op -18° staat ingesteld.

Dus ik druk op “ice off”. Compressor houdt direct op en na een tijdje is het -18° en gaat hij weer aan en uit.

Ben al ff in service mode geweest, maar kreeg geen foutcodes.

Lijkt mij niet helemaal normaal, iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:27
Als de bak vol is met ijs dan stopt die?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:07
Je koelkast heeft geheid maar 1 compressor. Die kan niet zomaar even wel ijsblokjes maken en niet je vriezer koud maken. Als ie een hele tijd moet draaien voor alle ijsblokjes zal de rest ook kouder worden.

Althans, dat zegt mijn logica :+

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
nodri2000 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:55:
Als de bak vol is met ijs dan stopt die?
Hij draait non stop, vriezer wordt -27°. De bak zat best vol maar hij leek nog meer te willen maken. Maar ik zet hem sowieso meer uit dan aan op het moment.

Enige wat ik me kan bedenken 1 of meer van de 3 thermistors in het vries gedeelte kapot. Hij geeft ook niet meer de actuele temp aan. Koelkast gedeelte doet dit wel.
Korvaag schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:31:
Je koelkast heeft geheid maar 1 compressor. Die kan niet zomaar even wel ijsblokjes maken en niet je vriezer koud maken. Als ie een hele tijd moet draaien voor alle ijsblokjes zal de rest ook kouder worden.

Althans, dat zegt mijn logica :+
Haha ja maar hij moet gewoon; water in de tray, en als de blokjes bevroren zijn die eruit kieperen en weer opnieuw beginnen. Die temp van de ijsklontjes moet hij meten volgens mij. Maar nu jumpt ie gewoon van -18° naar -27° en staat de compressor de hele tijd aan en stopt alleen ff 10 minuten om de condensor te ontdooien om vervolgens weer aan te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mr_Viking schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Hij draait non stop, vriezer wordt -27°. De bak zat best vol maar hij leek nog meer te willen maken. Maar ik zet hem sowieso meer uit dan aan op het moment.

Enige wat ik me kan bedenken 1 of meer van de 3 thermistors in het vries gedeelte kapot. Hij geeft ook niet meer de actuele temp aan. Koelkast gedeelte doet dit wel.

[...]

Haha ja maar hij moet gewoon; water in de tray, en als de blokjes bevroren zijn die eruit kieperen en weer opnieuw beginnen. Die temp van de ijsklontjes moet hij meten volgens mij. Maar nu jumpt ie gewoon van -18° naar -27° en staat de compressor de hele tijd aan en stopt alleen ff 10 minuten om de condensor te ontdooien om vervolgens weer aan te gaan!
Dat lijkt me vrij logisch. Hij is toch de hele tijd ijsblokjes aan het maken. Hij gaat toch niet halverwege pauzeren in het maken van het blokje, het weer deels laten ontdooien en dan weer opnieuw bevriezen? Hij gaat gewoon zo rap mogelijk die berg blokjes maken en daarna over naar af en toe een tray waarbij de compressor dus niet de hele tijd aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
@Korvaag hoe zouden de ijsblokjes moeten ontdooien? Het is daar altijd -18° het is immers een vriezer. De ijsmaker zit in de vriezer, waar het altijd vriest.

Hij heeft wel een stand om sneller ijsklontjes te maken overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mr_Viking schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:30:
@Korvaag hoe zouden de ijsblokjes moeten ontdooien? Het is daar altijd -18° het is immers een vriezer. De ijsmaker zit in de vriezer, waar het altijd vriest.

Hij heeft wel een stand om sneller ijsklontjes te maken overigens.
Ah okee. Dacht dat die nog in een apart deel zat. Dan vind ik het minder logisch inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mr_Viking schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:42:
[...]

[...]

Een simpele HUIS-TUIN-EN-KEUKEN 'vriezer' welke je terug koelt naar -27o Celsius ..... Ben je van plan om dat machinentje als vrieshuis in te richten richten voor....

:o :P :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:27
Als de vriezer niet meer de correcte temperatuur aan geeft dan is het niet raar dat die probeert de temperatuur wel goed te krijgen, of lees ik dit verkeerd?

Je geeft aan dat 1 van de 3 thermometers niet goed is, kun je die niet vervangen dan?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
@nodri2000

Dat is mijn analyse.. maar of die klopt?Waarom is de temperatuur wel constant als de ijsmachine uit staat… misschien is er ook iets mis met de print van de ijsmaker o.i.d.

Maar hij heeft dus 3 thermistors. 1 voor de temp in de kast, 1 voor de verdamper (ontdooien) en 1 in de ijs tray die kijkt wanneer de ijsblokjes klaar zijn.

Althans dat kon ik op internet vinden. Op Ali zijn die thermistors (voor deze koelkasten) maar een paar euro. Denk dat ik het maar gewoon moet proberen.

Monteur kost €70 om het te onderzoeken, nieuwe ijsmachine €130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

futurecrawler

Break the cycle.

Alles ijsvrij/schoon?

This is not a signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
@futurecrawler jep, tijdje geleden was de afvoer bij de condensor verstopt. Toen heb ik het paneel er voor weg gehad en dat ijsvrij gemaakt.
Pagina: 1