Huurders (koppel) uit elkaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanneloreLie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 03-07 16:44
Het koppel die mijn huis huurt is uit elkaar, de man wil van het huurcontract verwijderd worden en zijn huurwaarborg terug krijgen, hoe pak ik dit aan?

Moet ik een volledig nieuw huurcontract opmaken of kan hij gewoon geschrapt worden via een addendum? Kan ik dat dan zelf opmaken en bijvoegen bij het huurcontract?

Wat met de huurwaarborg, kan de vrouw die gewoon overnemen of loet ze een nieuw aanmaken? Moet er dan ook opnieuw een plaatsbeschrijving plaats vinden?

Hoe pak ik dit best aan?
Groetjes
Hannelore

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toen ik huurde (en als enige verder ging) is dat toen afgedaan met schriftelijke bevestiging. Feitelijk gewoon als addendum op het contract en die gewoon lekker in stand gehouden.

Qua borg, die heb je neem ik aan ook niet individueel ontvangen (of per persoon opgesteld in het contract)? Dus is het onbelangrijk hoe / door wie die betaald is en is het dus aan de huurders om dat onderling uit te vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:59
HanneloreLie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:44:
Moet ik een volledig nieuw huurcontract opmaken of kan hij gewoon geschrapt worden via een addendum? Kan ik dat dan zelf opmaken en bijvoegen bij het huurcontract?
Simpel addendum maken waarin je wijzigt naar 1 nieuwe huurder en dan door beide huurders laten ondertekenen en daarna registreren onder het lopende contract. Zo'n addendum moet wel aan wat voorwaarden voldoen, genoeg online over te vinden tot voorbeelden aan toe.

Formeel blijven beiden dan nog aansprakelijk voor de komende 6maanden voor de huursom, daarna alleen de blijvende huurder.

Hoe ze het met de huurwaarborg doen is in principe hun probleem. Ook die kunnen ze wijzigen naar 1 naam.
Maar je kan ook door de huurder die blijft een nieuwe waarborg laten afgeven en daarna de oude vrijgeven.

Plaatsbeschrijving is niet persé nodig, de originele kan (net zoals de rest van het huurcontract) gewoon over naar de blijvende huurder. Denk ook aan opnieuw de verklaring voor de huurdersverzekering op de enkele naam, enz.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 03-07-2025 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:59
Septillion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:13:
Toen ik huurde (en als enige verder ging) is dat toen afgedaan met schriftelijke bevestiging. Feitelijk gewoon als addendum op het contract en die gewoon lekker in stand gehouden.
Gaat hier (zeer waarschijnlijk) over BE en daar moet alles geregistreerd worden bij de gemeente.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Fe2O3

Ja das roest

Plaatsbeschrijving ... Belgie?

Dum de dum