Nieuw pannendak van buren sluit niet aan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjorsb87
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:17
Na een zoektocht op internet ben ik op deze post terecht gekomen. Ik zit op dit moment in precies dezelfde situatie. Een groep cowboys zijn hiernaast bezig en ook hun komen niet uit met de pannen. Ze hebben het al 4 keer opnieuw gedaan en op de foto is het eindresultaat te zien. Ik baal hier als een stekker van! Oplossing van de aannemer is dat ze een brede loodflap over de naad heen gaan plakken en ze garanderen dat het waterdicht is en zal blijven. Ik ben nogal sceptisch hierover. De buurman is een oude baas en heeft zich makkelijk laten overtuigen. Een aantal vragen:

- voorzien jullie problemen voor de toekomst hiermee?
- kan ik de aannemer voorzien van tips om het toch aan te laten sluiten? Andere pannen bijvoorbeeld?
- wat zijn mijn rechten als buurman en niet de opdrachtgever? Heb ik het recht om dit te weigeren en te eisen dat ze het opnieuw doen?

Ze zijn nu nog bezig en ze moeten de andere kant van het dak nog doen deze week. Ik hou m’n hart vast…

Hoor graag jullie reacties…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVf-jLRCu9tyMqHzZ1vcy6LDoC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syk7W5MVjArqa81UREpD4fiH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeeBC7OHXkI6zy2ZFPShkjySgz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCTpsvlX2Ad0GZCHa03EnK28.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFS0_4UjDJwnV1Gi18dCrQnAVXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sU6epE9OYvhRQs6YoBvpa2hK.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:25
Onze buren hebben bij een dispuut met ons een onafhankelijke aannemer ingeschakeld om even mee te kijken (in overleg) omdat ze twijfels hadden. Zou dat voor jou een optie zijn?

Het is wel ons kent ons in het wereldje...

Vervelend hoor dit soort gezeur

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 03-07-2025 07:47 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:47
Voor dit probleem is gewoon een standaard product op de markt van monier:
https://www.bmigroup.com/...ent-antraciet-1066715590/

Zo is hebben we het bij ons vorige huis opgelost en was gedurende de 4 jaar dat we er nog gewoond hebben prima waterdicht. Ook met sneeuw. Ik was na 3 jaar lobbyen wel klaar met de buren die een dak van 80 jaar oud niet wilde vervangen want "het was nog niet lek". En de pannen waren zo oud dat ze niet meer te krijgen waren. Dus OVH206jes erop laten leggen, leek er behoorlijk op vanaf de straat met deze goten er tussen.

[ Voor 32% gewijzigd door bleiblei op 03-07-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjorsb87
bleiblei schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:48:
Voor dit probleem is gewoon een standaard product op de markt van monier:
https://www.bmigroup.com/...ent-antraciet-1066715590/

Zo is hebben we het bij ons vorige huis opgelost en was gedurende de 4 jaar dat we er nog gewoond hebben prima waterdicht. Ook met sneeuw. Ik was na 3 jaar lobbyen wel klaar met de buren die een dak van 80 jaar oud niet wilde vervangen want "het was nog niet lek". En de pannen waren zo oud dat ze niet meer te krijgen waren. Dus OVH206jes erop laten leggen, leek er behoorlijk op vanaf de straat met deze goten er tussen.
Dit ziet er in iedergeval al een stuk beter uit! Zal het straks bij de aannemer neerleggen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:29

odan

The dark side is within all!

Sjorsb87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:33:
Na een zoektocht op internet ben ik op deze post terecht gekomen. Ik zit op dit moment in precies dezelfde situatie. Een groep cowboys zijn hiernaast bezig en ook hun komen niet uit met de pannen. Ze hebben het al 4 keer opnieuw gedaan en op de foto is het eindresultaat te zien. Ik baal hier als een stekker van! Oplossing van de aannemer is dat ze een brede loodflap over de naad heen gaan plakken en ze garanderen dat het waterdicht is en zal blijven. Ik ben nogal sceptisch hierover. De buurman is een oude baas en heeft zich makkelijk laten overtuigen. Een aantal vragen:

- voorzien jullie problemen voor de toekomst hiermee?
- kan ik de aannemer voorzien van tips om het toch aan te laten sluiten? Andere pannen bijvoorbeeld?
- wat zijn mijn rechten als buurman en niet de opdrachtgever? Heb ik het recht om dit te weigeren en te eisen dat ze het opnieuw doen?

Ze zijn nu nog bezig en ze moeten de andere kant van het dak nog doen deze week. Ik hou m’n hart vast…

Hoor graag jullie reacties…[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als leek, dit is toch gewoon een pan te weinig gelegd?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:04
odan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:29:
[...]

als leek, dit is toch gewoon een pan te weinig gelegd?
Gok dat een hele pan niet past, en een halve pan weer te klein is om het gat te overbruggen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:28
Nieuwe dakpannen doortrekken op het dak van de buurman tot je wel een goede aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:29

odan

The dark side is within all!

Gdzr schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Gok dat een hele pan niet past, en een halve pan weer te klein is om het gat te overbruggen.
de pannen lijken toch redelijk de zelfde grote te hebben als de bestaande bij de buren, en hoewel niet heel goed te zien op de foto lijkt het aan de andere kant wel gewoon op die manier gedaan.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 23:27
@Sjorsb87

Wat ontzettend lelijk inderdaad!
Niet alleen sluiten ze niet aan, maar die nieuwe pannen liggen ook nog eens schots en scheef!
Er zit een flinke S-curve in van boven naar beneden (op te lossen door tijdens het leggen af en toe ff met een lat tegen de zijkant van de pannen te tikken), en tussen de 5e en 6e rij van onderen geteld lijken de pannen ook nog open te staan ook nog.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjorsb87
odan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:59:
[...]

de pannen lijken toch redelijk de zelfde grote te hebben als de bestaande bij de buren, en hoewel niet heel goed te zien op de foto lijkt het aan de andere kant wel gewoon op die manier gedaan.
Aannemer gaf aan dat de boel schots en scheef is waardoor ze niet goed uitkomen. Ze hebben links wel aan weten te sluiten omdat je dakpannen altijd van links naar rechts moet leggen (?).

Net even gepraat met de aannemer. Hij zegt dat hij vandaag dakpannen door de helft gaat slijpen waardoor hij ze tegen mijn pannen aan kan leggen. Vervolgens een smalle strook lood eroverheen. Het overgangsprofiel van Monier zoals voorgesteld hierboven is volgens hem niet nodig. Ben benieuwd…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:24
Wat een stel beunhazen. Ik kan me niet voorstellen dat de buurman wel tevreden is met dit werk. Die krijgt zelf ook veel problemen met hoe alles nu ligt en is afgewerkt.

Misschien vast verstandig om flink wat foto's te maken voor later. Je zou ze ook vast met je rechtsbijstand kunnen delen.

[ Voor 26% gewijzigd door dark_angel1969 op 03-07-2025 09:27 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:31
Sjorsb87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Aannemer gaf aan dat de boel schots en scheef is waardoor ze niet goed uitkomen. Ze hebben links wel aan weten te sluiten omdat je dakpannen altijd van links naar rechts moet leggen (?).

Net even gepraat met de aannemer. Hij zegt dat hij vandaag dakpannen door de helft gaat slijpen waardoor hij ze tegen mijn pannen aan kan leggen. Vervolgens een smalle strook lood eroverheen. Het overgangsprofiel van Monier zoals voorgesteld hierboven is volgens hem niet nodig. Ben benieuwd…
Vergis je niet in één ding. Als hij op de erfafscheiding werkt, of zelfs er overheen ben jij ook de 'baas'. Jij deelt ook in de feestvreugde die 'lekkage' heet als er wel gezeik komt.

Gelet op het werk wat er tot nu toe zichtbaar is, wordt het hoog tijd dat de titel aannemer een beschermt beroep wordt, hij verdient die titel in ieder geval niet.

De voorbereiding wordt tegenwoordig ook gewoon compleet overgeslagen. 'Het dak is schots en scheef', ja vriend dat is nou net waarom de particulier zelf het dak niet gaat leggen, die verwacht een vakman die oog heeft voor dit soort zaken en die kundig oplost. Die strook lood komt er alleen omdat het de goedkoopste oplossing is, niet omdat het de beste oplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:04
TwingyTwingy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Vergis je niet in één ding. Als hij op de erfafscheiding werkt, of zelfs er overheen ben jij ook de 'baas'. Jij deelt ook in de feestvreugde die 'lekkage' heet als er wel gezeik komt.

Gelet op het werk wat er tot nu toe zichtbaar is, wordt het hoog tijd dat de titel aannemer een beschermt beroep wordt, hij verdient die titel in ieder geval niet.

De voorbereiding wordt tegenwoordig ook gewoon compleet overgeslagen. 'Het dak is schots en scheef', ja vriend dat is nou net waarom de particulier zelf het dak niet gaat leggen, die verwacht een vakman die oog heeft voor dit soort zaken en die kundig oplost. Die strook lood komt er alleen omdat het de goedkoopste oplossing is, niet omdat het de beste oplossing is.
Mooie is nog dat ze zeggen dat het dak schots en scheef is, maar als je ziet hoe zij vervolgens die tengels erop hebben gemonteerd :'(

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 17:23
edit--
stom, ik had niet naar de 2e foto gekeken :9

[ Voor 87% gewijzigd door hollandnick op 03-07-2025 09:57 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 23:00
Gdzr schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Dan leg je een gezaagde pan? Zal wel te veel moeite zijn. Het ligt trouwens ook schots en scheef.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-07 14:16
Wij hadden ook een verzakt dak en buren met andere pannen.
Onze pannenlegger bestelde toen speciale variabele pannen(vvh), die kon je allemaal in hoogte en breedte een stuk in/uitschuiven en dan kun je het bijna altijd passend maken.
Ziet er van buiten meteen strak uit terwijl de rijen eigenlihk niet even breed zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 23:27
Sjorsb87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:23:
[...]
Vervolgens een smalle strook lood eroverheen. Het overgangsprofiel van Monier zoals voorgesteld hierboven is volgens hem niet nodig. Ben benieuwd…
"niet nodig" --> lees: "te duur"

Met zo'n Monier overgangsprofiel zie je als het klaar is alleen zo'n smalle strakke antraciet aluminium strip tussen de pannen door steken. (zie filmpje op de eerdere link van BMI). Dat ziet er strak en netjes uit, en het is ónder de pannen via een goot waterdicht afgewerkt.
Met een loodstrook komt er een brede band lood óp de pannen die er helemaal overheen en tussendoor gefrommeld moet worden, want die moet alle golvingen en randjes van de pannen volgen, én moet ook nog eens niet weg kunnen waaien.
Dat wordt écht ontzettend lelijk.
Daar zou ik zelf NOOIT mee accoord gaan als ze dat bij mij wilden doen.

Maar ja, dat lood is natuurlijk voor hun sneller, goedkoper, en dat overgangsprofiel voor de degelijke, professionele, mooie oplossing hebben dat soort beunhazen natuurlijk niet in voorraad, dus zit weer levertijd op.

(écht) lood is tegenwoordig ook niet bepaald meer te adviseren vanwege de milieubelasting. Niet bepaald gezond om mee te werken of milieuvriendelijk zeg maar.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het is een vergelijkbare casus, maar we doen toch een eigen draadje. Dus bij deze :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik kan aan de eerste foto niet zien dat er panhaken zijn gebruikt. En die zijn wel verplicht bij nieuwbouw of renovatie.

En als er een naad tussen die pannen overblijft, hoe klein ook, waar de pannen van die twee daken niet met elkaar "in verband" liggen dan ga je die haken nodig hebben ook want als de wind er onder komt bij een flinke storm ligt dat dak er af. Met alle gevolgen van dien.

Zelfs mét panhaken kan een open rand funest zijn, als de wind er eenmaal goed vat op heeft zijn panhaken ook geen garantie meer dat de boel blijft liggen.

Zelfs al liggen er wel panhaken en los van het esthetische (het is spuuglelijk): dan twijfel ik aan die strook lood die dan geplaatst zou worden over de rand van twee dakpannen die niet met elkaar in verband liggen. Hoe blijft die strook lood dan liggen? Is de waterdichtheid geborgd, ook bij wind vanuit verschillende hoeken?

Bij pannen wordt lekkage voorkomen doordat de rand waarmee de pannen over elkaar liggen één of meerdere waterkeringen bevat (de "randjes"). Dat heb je niet als je de pan doorslijpt en er een randje lood overheen legt. Het vergt wel wat slim vouwwerk om iets te creëren dat waterkerend werkt en de rand afdekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 03-07-2025 12:40 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjorsb87
Onwijs bedankt voor jullie input allemaal! Ik zit er bovenop en kijk kritisch mee. Dit is hoe de situatie er nu uitziet na een ochtend werk. Het ziet er al wat beter uit dan vanmorgen en de loodflap komt er nog overheen. Ik ga het denk ik wel laten inspecteren door een professioneel bedrijf als dit klaar is… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQI9KuUeVomEUzUFsVNQx7_Kkfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcJc0RGauTczW9uKDroSzexr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT5QQWirP4AJTNItNWIpXKf5fLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhHYuFpBCaJzB5O1AZ6Kv8Kv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:58
Panhaken inderdaad, zijn die er onder gemaakt?
En wat over de laatste rij pannen van @Sjorsb87 , deze zijn nu los komen te liggen en hierdoor heeft TS extra risico op het losraken van de pannen bij een wind. Eén rukwind en de helft van je dakpannen ligt er zometeen af.

Deze aansluiting is natuurlijk ook niet waterdicht. Water onder de pan van de buurman loopt zo jouw dak in. En zoals eerder aangegeven, een strook lood wil je hier ook niet hebben zitten, dat ziet er niet uit. Want je hebt een mooi dak met mooie dakgoot wat mij betreft. Lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 03-07-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 12:58
De mooie gemetselde nokvorsten zijn ook verdwenen. Dit zijn gewoon de verkeerde pannen - want goedkoper denk ik?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:37
Die loodslab niet accepteren. Dit soort dingen hoor je vooraf af te spreken. Nu heb je kans dat de beunhaas met meerwerk gaat dreigen, terwijl een deugdelijk resultaat (pannen die netjes aansluiten), de norm zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tjah, Vakwerk is het niet..

Ze hebben niet eens de moeite genomen om de panlatten netjes uit te lijnen en recht te leggen aan de onderkant... links 4 op een hoopje en rechts een groot gat want er mist er een en dan nog scheef ook.

het lijken wel dezelfde pannen te zijn als dat er oplagen. waarom ze ze niet passend krijgen is wel raar. Heb je al een oude pan over een nieuwe pan gelegd om te zien of er verschil in groote is?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:10
Sjorsb87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:22:
Onwijs bedankt voor jullie input allemaal! Ik zit er bovenop en kijk kritisch mee. Dit is hoe de situatie er nu uitziet na een ochtend werk. Het ziet er al wat beter uit dan vanmorgen en de loodflap komt er nog overheen. Ik ga het denk ik wel laten inspecteren door een professioneel bedrijf als dit klaar is… [Afbeelding]

[Afbeelding]
nee, nee, nee, nee.
Dit is echt verkeerd, hoe gaan ze hier een loodslab monteren met kit zeker? en dat ziet er toch niet uit? ze maken nu van hun echte voorbereiding jouw probleem. Ik zeg het niet vaak maar ik zou alvast mijn rechtsbijstand maar inlichten.
Betaal in ieder geval nog maar zo min mogelijk tot die inspectie geweest is en kies een bedrag van heel heel ver weg om te komen inspecteren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:56
Je moet nu wel even op je strepen gaan staan want als je later problemen krijgt vanwege het prutswerk van deze beunhaas (en dat is al teveel eer) vis je achter het net. Ik krijg hier echt buikpijn van.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-07 15:48

Nullifiel

╞═══════╡

Zeg je buurman dat je dit in geen enkele vorm accepteert.
Dan leggen ze maar een stuk van rechts naar links (kan best, vast alleen wat meer geklooi: hun probleem) Moet hij die loodslab maar fijn midden op zijn dak laten aanbrengen.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:47:
[...]
"Ja meneer, dat kunnen we heel strak maken, moeten we alleen wel het hele dak renoveren, kost €25k extra". Hoeveel particulieren zeggen daar ja tegen?

Deze afwerking krijgt duidelijk niet de hoofdprijs, maar ik denk ook niet dat veel particulieren erop zitten te wachten dat aannemer een beschermd beroep wordt en prijzen nog veel hoger worden.

@bovenstaande posts
TS is niet de opdrachtgever he? Meerwerk en dat hij niet zou moeten betalen is helemaal niet aan de orde. Hoe hij het niet kan accepteren zou ik ook niet weten. Natuurlijk hij kan met bijvoorbeeld rechtsbijstand zijn buurman een ultimatum geven, maar ik vraag me af hoeveel meer hij kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Sissors schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:10:
[...]

"Ja meneer, dat kunnen we heel strak maken, moeten we alleen wel het hele dak renoveren, kost €25k extra". Hoeveel particulieren zeggen daar ja tegen?

Deze afwerking krijgt duidelijk niet de hoofdprijs, maar ik denk ook niet dat veel particulieren erop zitten te wachten dat aannemer een beschermd beroep wordt en prijzen nog veel hoger worden.

@bovenstaande posts
TS is niet de opdrachtgever he? Meerwerk en dat hij niet zou moeten betalen is helemaal niet aan de orde. Hoe hij het niet kan accepteren zou ik ook niet weten. Natuurlijk hij kan met bijvoorbeeld rechtsbijstand zijn buurman een ultimatum geven, maar ik vraag me af hoeveel meer hij kan doen.
Ik weet niet of je mij ook aanspreekt? Maar ik bedoel met niet accepteren door TS' buurman dit aan te geven. Misschien zelfs schriftelijk? Als hij daar niets mee doet, dan kan TS de RB inschakelen tegen de _buurman_, want het lijkt erop dat TS door dit geintje direct geraakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nullifiel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Ik weet niet of je mij ook aanspreekt? Maar ik bedoel met niet accepteren door je buurman dit aan te geven. Misschien zelfs schriftelijk? Als hij daar niets mee doet, dan kan je de RB inschakelen tegen je _buurman_, want het lijkt erop dat je door dit geintje direct geraakt wordt. ('je' = TS)
Nee sorry, ik had eerst 3 posts gequote maar dat vond ik ook zo wat, en toen kwam jij ertussen in ;) . Meer bijvoorbeeld:
No Hands schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:51:
[...]
Betaal in ieder geval nog maar zo min mogelijk tot die inspectie geweest is en kies een bedrag van heel heel ver weg om te komen inspecteren.
Maar wat jij zegt: Het lastige hier is dat (IANAL enzo), de TS het in principe met de buurman heeft uit te vechten. En wat dat betreft is het wel handig om het op beetje vriendelijke voet eerst met de aannemer te proberen. Maar je hebt (nogmaals IANAL) geen poot om op te staan tegen de aannemer, die wordt door de buurman betaald, niet door jou.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 03-07-2025 14:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:37

paQ

Nullifiel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:05:
Dan leggen ze maar een stuk van rechts naar links (kan best, vast alleen wat meer geklooi: hun probleem) Moet hij die loodslab maar fijn midden op zijn dak laten aanbrengen.
eens.

Leg dat rare bouwsel dan maar geheel op je eigen dak.
OF in het slechtste geval, in overleg een alternatief accepteren. Bijv zo'n goot of een variabele pan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-07 15:07
Ik zou mijn opstal verzekering bellen en vragen of dit acceptabel is. Al het water loopt nu tussen de pannen op je dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Sissors schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:16:

[...]

Maar wat jij zegt: Het lastige hier is dat (IANAL enzo), de TS het in principe met de buurman heeft uit te vechten. En wat dat betreft is het wel handig om het op beetje vriendelijke voet eerst met de aannemer te proberen. Maar je hebt (nogmaals IANAL) geen poot om op te staan tegen de aannemer, die wordt door de buurman betaald, niet door jou.
Ja goed punt, ik haalde het even door elkaar met dat andere pannendak wat ook door een beunhaas werd gelegd. TS is natuurlijk geen betalende partij hierin omdat het dak met die pannen van de buurman is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-07 15:38
Al het water dat er tussen komt loopt naar jouw kant omdat de laatste rij pannen verkeerd om ligt, ze hadden over jouw laatste dakpan moeten gaan, niet eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjorsb87
Sissors schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Nee sorry, ik had eerst 3 posts gequote maar dat vond ik ook zo wat, en toen kwam jij ertussen in ;) . Meer bijvoorbeeld:

[...]

Ja en daar zit ook precies mijn euvel. Ze hebben de buurman al flink laten bijbetalen gezien het meerwerk en die is absoluut niet happy. Ik kan de aannemer niet dwingen want ben niet zijn opdrachtgever dus ik moet het met de buurman op zien te lossen.

De mannen zijn net naar huis en op de foto’s is het resultaat te zien. Het lood ligt erop en is geplakt maar geen idee of dit een 100% waterdichte oplossing is…? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22WrjlMapOyBN4cYkBU6nsav6f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5BLT68VTWvWYY6VFT4Yv61y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCxFwVoHrcLnfxPPnE5IRqZWoAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JE2di5tMOLgGygZUgRHDofkC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Sjorsb87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:39:
[...]

Ja en daar zit ook precies mijn euvel. Ze hebben de buurman al flink laten bijbetalen gezien het meerwerk en die is absoluut niet happy. Ik kan de aannemer niet dwingen want ben niet zijn opdrachtgever dus ik moet het met de buurman op zien te lossen.

De mannen zijn net naar huis en op de foto’s is het resultaat te zien. Het lood ligt erop en is geplakt maar geen idee of dit een 100% waterdichte oplossing is…? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er nog best netjes uit. Ze heben zo te zien daar wel aandacht aan besteed en in principe mag ervan uit gaan dat het waterdicht is. Jammer dat ze de pannen niet rechter gelegd hebben, maar dat is niet anders.

Over de nokvorsten waar iemand anders over had: die worden tegenwoordig mechanisch bevestigd en niet meer gemetseld.

Tweakers Discord

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:56
Dat ziet er nog best netjes uit. Ze heben zo te zien daar wel aandacht aan besteed en in principe mag ervan uit gaan dat het waterdicht is. Jammer dat ze de pannen niet rechter gelegd hebben, maar dat is niet anders
Dat je dat met droge ogen getypt krijgt. Dit is toch voor alle partijen een aanfluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Ik vraag me af hoe toekomstbestendig deze oplossing is. Evenaart dit wel (een beetje) de levensduur van normaal gelegde pannen. Ik vind dat moeilijk te geloven. En wie draait dan op voor de kosten? Zou wel duidelijke afspraken maken met je buren hierover, als je dit zo accepteert.

En je kan je overigens ook afvragen of je hiermeegeen problemen krijgt met dekking van je opstal en inboedelverzekering, mocht er eens een keer op welke wijze dan ook een lekkage bij je dak/schoorsteen ontstaan...

[ Voor 34% gewijzigd door Nullifiel op 03-07-2025 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Raymond19792 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Dat je dat met droge ogen getypt krijgt. Dit is toch voor alle partijen een aanfluiting.
Hoe dan ook is dit een oplossing wat nog niet verboden is. Als het lood er nog net zo slecht op zat als de rest van de pannen, ja dan kun je echt grote twijfels gaan hebben. Daarom bekijk ik het van de positieve kant. Daarnaast kan de ts zijn zorgen uiten en als er gedoe komt dan is de buurman uiteindelijk de klos.

Andere opties zijn dat ze een goot plaatsen, een pan op maat of dat de ts ook zijn dak renoveert.

Al die opties zijn denk ik niet goed besproken of in de offerte verwerkt. Je krijgt wat je afspreekt en de kwaliteit van de afwerking van de overlap is in dit geval niet zo slecht dat je er wat mee kan. Tenzij het alsnog gaat lekken.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gezien de kwaliteit van de rest van het werk valt het me ook niet tegen, maar idealiter had je dat lood denk ik wel nog een stuk breder naar links willen hebben?

Als het nu aan de linkerkant een beetje los komt ergens loopt het water alsnog onder het lood door die naad tussen de afgezaagde pannen en jouw dak in. Als het lood zowel de naad links als rechts van de afgezaagde pannen had afgedekt was dat risico een stuk kleiner, want als er dan al water onder het lood kruipt moet het eerst nog omhoog over een rand van de pan en de opstaande randjes daarop.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[...]

Wat een prutswerk. Ik zou eens met de gemeente, handhaving/ bouw-en-woningtoezicht contact opnemen of voor een wijziging van deze omvang geen vergunning nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Prisma16 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Wat een prutswerk. Ik zou eens met de gemeente, handhaving/ bouw-en-woningtoezicht contact opnemen of voor een wijziging van deze omvang geen vergunning nodig is.
Een wijziging van deze omvang? Er liggen echt zo goed als identieke dakpannen. Zou je echt willen dat je voor elk onderhoud aan je woning een vergunning moet vragen? Dan mag je straks zonder vergunning nog geen eens je kozijnen verven...
[...]

Maar voor iemand die absoluut geen expert is, wat is er mis met de overgang? Op het oog ziet het er best acceptabel uit (nogmaals, als random persoon die zich hier nooit mee bezig heeft gehouden).

En ja, natuurlijk liggen de pannen zelf bij de buurman scheef, maar daar heeft TS niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Een wijziging van deze omvang? Er liggen echt zo goed als identieke dakpannen. Zou je echt willen dat je voor elk onderhoud aan je woning een vergunning moet vragen? Dan mag je straks zonder vergunning nog geen eens je kozijnen verven...

[...]

...
Hangt af van de gemeente, als men de kwaliteit van de woningvoorraad kritisch volgt kan je als gemeente hier best wel moeilijk over gaan doen. Het argument "welstand" doet het altijd goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-07 19:29
Nullifiel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:05:
Dit was ook mijn idee.
Van buiten naar binnen laten leggen en dan die slab op zijn eigen dak.
Als je dat tegen die dakkapel aan doet valt het ook minder op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fornoo
Prisma16 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Hangt af van de gemeente, als men de kwaliteit van de woningvoorraad kritisch volgt kan je als gemeente hier best wel moeilijk over gaan doen. Het argument "welstand" doet het altijd goed.
Als je denkt dat de gemeente zich hiermee gaat bemoeien heb je het mis. Het is geen monument. Dit is vergunningsvrij dus de gemeente kan er van alles van vinden, maar juridisch geen voet om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Fornoo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:09:
[...]

Als je denkt dat de gemeente zich hiermee gaat bemoeien heb je het mis. Het is geen monument. Dit is vergunningsvrij dus de gemeente kan er van alles van vinden, maar juridisch geen voet om op te staan.
Gelukkig wordt de kwaliteit van het leven niet door juristen bepaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Orion84 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:37:
Gezien de kwaliteit van de rest van het werk valt het me ook niet tegen, maar idealiter had je dat lood denk ik wel nog een stuk breder naar links willen hebben?

Als het nu aan de linkerkant een beetje los komt ergens loopt het water alsnog onder het lood door die naad tussen de afgezaagde pannen en jouw dak in. Als het lood zowel de naad links als rechts van de afgezaagde pannen had afgedekt was dat risico een stuk kleiner, want als er dan al water onder het lood kruipt moet het eerst nog omhoog over een rand van de pan en de opstaande randjes daarop.
Daar zit de crux misschien nog waar je bezwaar op kan maken. Lood moet minimaal 10cm aansluiten op het dakvlak, dat is hier zuinig gedaan.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
Dit is geen deugdelijke oplossing. Het lood gaat minder lang mee dan de pannen. Het is gevoelig voor opwaaien, inwaaien van vocht en stuifsneeuw. Esthetisch ziet het er als een beun de beun oplossing uit.

Ik zou als TS bij de buren melden dat je hiermee niet akkoord gaat, schriftelijk. Dan je verzekering inlichten. Mocht je juridische bijstand hebben en de buren werken niet mee, een moment om die in te schakelen. Gewoon om te onderzoeken wat je hier eventueel aan kunt doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Sjorsb87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:33:
...
Wordt nog leuk... als ze morgen of volgende week de andere kant gaan doen heb jij mazzel, en zijn de andere buren van de buurman de sjaak. Want ook daar gaan ze van links naar rechts werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Fornoo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:01:
Dit is geen deugdelijke oplossing. Het lood gaat minder lang mee dan de pannen. Het is gevoelig voor opwaaien, inwaaien van vocht en stuifsneeuw. Esthetisch ziet het er als een beun de beun oplossing uit.

Ik zou als TS bij de buren melden dat je hiermee niet akkoord gaat, schriftelijk. Dan je verzekering inlichten. Mocht je juridische bijstand hebben en de buren werken niet mee, een moment om die in te schakelen. Gewoon om te onderzoeken wat je hier eventueel aan kunt doen.
Ja, de enige deugdelijke oplossing is de Monier-versie denk ik. Je raakt hier precies de kern. De buren hebben deze beun-de-haas in de arm genomen en daarmee de waterdichtheid van jouw woning aangetast. Ze hebben aan de erfafscheiding gerommeld, en lood gaat gewoon fors minder lang mee dan pannen. Op enig moment gaat dat lood verouderen en komen er scheurtjes in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zal nu waarschijnlijk wel dicht zijn.
Maar over 5 jaar verkopen je buren het huis, 2 jaar later is het lood lek, en mag jij met de nieuwe buren in discussie over de kosten van herstel, want het is op de scheiding dus net als met een schutting deel je dan toch de kosten? Aldus de nieuwe bewoner.

Maar ik snap dat het rot is om aan te laten passen, en dat ze een soort van hun best hebben gedaan, en dat het nu dicht ligt, maar ook het aangezicht is niet echt fraai. Rode loodvervanger had waarschijnlijk wat mooier geweest, al schijnt dat wel weer minder lang mee te gaan. Al is dat ook discutabel, want het was in ieder geval een stuk breder geweest, en dus minder kans op lekkage.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-07 07:48
Het enige wat je kan doen is een deskundige derde een oordeel laten vellen of dit acceptabel is. Als die oordeelt van niet heb iets om op te bouwen. En acceptabel is écht wat anders dan perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Panhaken hoeven niet als de pannen zelf geschroefd zijn. Veel morderne pannen hebben een schroefgat. Gevaarlijke pannen ( zijkanten, steile vlakken) kan je dan voor een deel vastzetten.

De oplossing die ik zie met halve pannen is niet gebruikelijk. Bijzagen is prima, maar het is een soort gouden regel dat pannen over elkaar horen te vallen. Dan heeft water minder kans en de wind ook.
Maar goed, misschien zit er een goot of strook en of folie onder en hebben ze die pannen goed vastgezet in de pur.
Maar dat vrees ik niet,
Als ze gewend zijn met flexim te werken hadden ze denk ik de aansluitstroken van de buurdakpannen afgezaagd en er een hele pan over heen laten vallen en dan tussen nieuwe overlappende pan en lagere buurpan een strook flexim tegen een purschuimrand.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er is toch geen enkele reden waarom de niet aansluitende kant tegen het dak van TS moet? Ze kunnen die strook toch in het midden van het dak van de buren leggen en bij beide buren gewoon waterdicht aansluiten met hele pannen?

Waarom moeten de buren lekkage krijgen omdat het verkeerde formaat pannen gebruikt is?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Schrudde schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:48:
Panhaken hoeven niet als de pannen zelf geschroefd zijn. Veel morderne pannen hebben een schroefgat. Gevaarlijke pannen ( zijkanten, steile vlakken) kan je dan voor een deel vastzetten.

De oplossing die ik zie met halve pannen is niet gebruikelijk. Bijzagen is prima, maar het is een soort gouden regel dat pannen over elkaar horen te vallen. Dan heeft water minder kans en de wind ook.
Maar goed, misschien zit er een goot of strook en of folie onder en hebben ze die pannen goed vastgezet in de pur.
Maar dat vrees ik niet,
Als ze gewend zijn met flexim te werken hadden ze denk ik de aansluitstroken van de buurdakpannen afgezaagd en er een hele pan over heen laten vallen en dan tussen nieuwe overlappende pan en lagere buurpan een strook flexim tegen een purschuimrand.
pannen plakken met pur en flexim is minsten zo een beunwerk als wat deze aannemer heeft gedaan. Er is gewoon een prima oplossing te koop om dit te doen maar dat vond de aannemer kennelijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:33:
Maar over 5 jaar verkopen je buren het huis, 2 jaar later is het lood lek, en mag jij met de nieuwe buren in discussie over de kosten van herstel, want het is op de scheiding dus net als met een schutting deel je dan toch de kosten? Aldus de nieuwe bewoner.

Maar ik snap dat het rot is om aan te laten passen, en dat ze een soort van hun best hebben gedaan, en dat het nu dicht ligt, maar ook het aangezicht is niet echt fraai. Rode loodvervanger had waarschijnlijk wat mooier geweest, al schijnt dat wel weer minder lang mee te gaan. Al is dat ook discutabel, want het was in ieder geval een stuk breder geweest, en dus minder kans op lekkage.
Dat lood zit toch niet op de erfscheiding? Kijk maar naar de verflijn op de dakgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Wolly schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Dat lood zit toch niet op de erfscheiding? Kijk maar naar de verflijn op de dakgoot.
Ja, maar dat betekent niet dat de buurman niet dient te zorgen voor een waterdichte situatie. Door de ligging van de pannen kan het zijn dat TS wel lekkage heeft, maar buurman niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:05:
[...]

Ja, maar dat betekent niet dat de buurman niet dient te zorgen voor een waterdichte situatie. Door de ligging van de pannen kan het zijn dat TS wel lekkage heeft, maar buurman niet.
Dat is een ander punt, ik probeer bij de feiten te blijven en op de foto lijkt het niet op de erfscheiding te liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Wolly Bij de goot heb je gelijk, maar als het om de helft van de schoorsteen gaat denk ik het anders te zien.

@Sjorsb87 Laat hier alsjeblieft (via de rechtsbijstand) een echte dakdekker / specialist naar kijken.
Ik heb zelf een afdakje aangebouwd, en daar kan je het begin niet van zien, dat sluit PERFECT aan.
Ik kan niet anders dan geloven dat hier ongelooflijke prutsers bezig zijn geweest.
Wegens lekkage risico meteen via de rechtsbijstand. Maar hou het vriendelijk naar de buurman toe en probeer (met hem / hem te helpen) de "dakdekker" aan te spreken.

edit: je probeert toekomstige schade te beperken / voorkomen en de problemen die daaruit voortkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 04-07-2025 02:15 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Laatst online: 15:51

Reacher

oldschool

Was die nokvorst bij de buren ook al eerder zo verzakt? Als het dak zoveel gezakt is, dan is het wel heel erg lastig om het allemaal nog strak te leggen. Nog even los van het punt dat je die verzakking wellicht even zou laten onderzoeken.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:56
Ik zou zeggen als buren zo graag lood willen prima.
Doen ze dat in het midden van hun dak, en sluiten de dakpannen aan op jouw dakpannen.
Het is nergens voor nodig die loodslab aan jouw kant te plaatsen, buiten dat lekkages minder snel opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Normaliter "klikken" twee rijen dakpannen in/over elkaar, dat is nu niet het geval. Is die slab lood sterk genoeg om die twee rijen tegen/bij elkaar te houden? Die nieuwe pannen van de buren liggen schots en scheef, als die om wat voor reden dan ook gaan schuiven wordt dan het lood niet los getrokken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:38

The End

!Beginning

Lood werkt op deze manier niet. Het water kan nu vanaf de pan zo het dak in glijden onder het lood door. Dit is echt een prut "oplossing" en in de verste verte niet waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:42

ViezeVis

Sample Text

_ferry_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:33:
Waarom denk je dat? Dit lijkt mij overduidelijk geen verborgen gebrek namelijk.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
Dit is geen verborgen gebrek, wel een zichtbaar gebrek. Zal de waarde doen verminderen. Leuk als de buurman een beun de beun inschakelt, maar laat hem deze oplossing lekker in het midden van zijn eigen dak aanbrengen. Of gewoon een deugelijke oplossing met volledig pannendak.

[ Voor 11% gewijzigd door Fornoo op 05-07-2025 18:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:22
Absoluut onacceptabel. Zodra er maar een minuscule ruimte onder het geplakte lood ontstaat, glijdt het water vanaf de laatste buur-dakpan richting de naad tussen jullie dakpannen. Met andere woorden dit gaat in de loop der jaren met zekerheid lekken.

Als je dit accepteert, accepteer je vrijwel zeker dat je de komende jaren lekkage krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:23
Aan beide kanten liggen de pannen er mooi stak in en bij deze renovatie is schots en scheef. Ook de pan lijkt hetzelfde te zijn. Relatie tussen schots en scheef en niet uitkomen?

De panlatten zelf zijn al gewoon niet netjes aangebracht.

Waarom heeft je buren gekozen voor nieuwe pannen? Waarom is de nokvorst al schots en scheef? Wat is er met dat huis gebeurd?

[ Voor 20% gewijzigd door Joost1981_2 op 06-07-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Joost1981_2 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:37:
Aan beide kanten liggen de pannen er mooi stak in en bij deze renovatie is schots en scheef. Ook de pan lijkt hetzelfde te zijn. Relatie tussen schots en scheef en niet uitkomen?

De panlatten zelf zijn al gewoon niet netjes aangebracht.

Waarom heeft je buren gekozen voor nieuwe pannen? Waarom is de nokvorst al schots en scheef? Wat is er met dat huis gebeurd?
Ook leuk als TS z'n eigen pannen ooit wil vervangen. (Hoewel ze er niet slecht uitzien) Dan kom je wel van die loodslab af als je het doorlegt, maar dan mag/moet je het spul schots en scheef doorleggen en vind je geen aansluiting bij de buren aan de andere kant... ook 'fraai'.

[ Voor 6% gewijzigd door Nullifiel op 07-07-2025 10:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:16

Jorissie87

No diggity

Laat ze de pannen maar lekker aansluiten op jouw pannen en die loodflap ergens in het midden van zijn dak plaatsen.

Edit, zie dat dit eerder in de comments ook geopperd is en dat Lood inmiddels al is geplaatst..

[ Voor 30% gewijzigd door Jorissie87 op 07-07-2025 10:21 ]

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• Sjorsb87
Jongens jongens. Veel van jullie gevoelens en gedachten klopten gewoon. Sinds m’n laatste post zijn de mannen niet meer terug gekomen om de rest van het dak af te maken. De buurman heeft het dak laten inspecteren en er is gecontstateerd dat er prutswerk is geleverd. Daarbij is er nu ook een conflict over het geld:

De aannemer en de buurman waren in eerste aanleg overeengekomen dat de totale klus voor 12K werd uitgevoerd. Echter bleek het allemaal meer werk te zijn volgens de aannemer waardoor hij een extra 14K wilde (totaal 26K) dus. De oudere buurman is, met wat lichte dwang en manipulatie, mee akkoord gegaan. Hij heeft nu al opgeteld 12K aan voorschotten betaald maar heeft nu op advies van de bouwkundige tegen de aannemer gezegd dat hij niet meer welkom is.

De aannemer is het hier niet mee eens en geeft te kennen dat hij morgen gewoon verder gaat met de klus en dat de buurman gewoon de 26K moet betalen. De buurman gaat morgen de politie bellen als de bouwmannen op zijn erf komen. Ondertussen heeft hij dus 12K betaald voor een half dak wat ook nog eens prutswerk is zoals jullie allemaal konden constateren.

Dit is in Den Helder en het bedrijf heeft hij ergens via internet in Den Haag gevonden. Allemaal heel vaag en heel vervelend. Voor mij maar vooral voor de buurman…

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:28
Gerum. Probeer ook empathisch met hem mee te leven. Ook hij kiest niet voor een slecht gelegd dak. Uiteraard is het uiteindelijk wel zijn verantwoordelijkheid om dit weer goed te regelen, onder meer met jou. Zoek een balans tussen menselijkheid naar hem toe en het uiteindelijk ook goed regelen voor jouw situatie. Maar volgens mij begrijpt hij dat al, onder meer door iemand te komen laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Sjorsb87 Ik durf op grond van de foto's te stellen dat het dak zoals het was (af te leiden uit de staat van de 2 ernaast gelegen daken) beter was dan dat het nu is.
Misschien hebben jullie hier iets aan, zeker als de bouwkundige dit kan bevestigen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:56:
@Sjorsb87 Ik durf op grond van de foto's te stellen dat het dak zoals het was (af te leiden uit de staat van de 2 ernaast gelegen daken) beter was dan dat het nu is.
Misschien hebben jullie hier iets aan, zeker als de bouwkundige dit kan bevestigen...
Ik vraag me ook af waarom er nieuwe pannen op moesten..
Sneldekkers of betonpannen worden op den duur poreus etc.
Maar zulke gebakken pannen gaan bijna 100 jaar mee.
Althans die van mij waren van 1930 en zijn 18 jaar geleden vervangen voor geglazuurde pannen.
Dat was meer omdat de latten en spijkers slecht waren, de pannen waren nog best wel goed.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ronald.42 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 01:14:
[...]

Ik vraag me ook af waarom er nieuwe pannen op moesten..
Sneldekkers of betonpannen worden op den duur poreus etc.
Maar zulke gebakken pannen gaan bijna 100 jaar mee.
Althans die van mij waren van 1930 en zijn 18 jaar geleden vervangen voor geglazuurde pannen.
Dat was meer omdat de latten en spijkers slecht waren, de pannen waren nog best wel goed.
Het is meer werk om de pannen er heel af te halen en heel weer terug te leggen dan alles in een container smijten en nieuwe van een pallet pakken. Die vernieuwingsdrang is lastig te begrijpen soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Sjorsb87 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:54:
Jongens jongens. Veel van jullie gevoelens en gedachten klopten gewoon. Sinds m’n laatste post zijn de mannen niet meer terug gekomen om de rest van het dak af te maken. De buurman heeft het dak laten inspecteren en er is gecontstateerd dat er prutswerk is geleverd. Daarbij is er nu ook een conflict over het geld:

De aannemer en de buurman waren in eerste aanleg overeengekomen dat de totale klus voor 12K werd uitgevoerd. Echter bleek het allemaal meer werk te zijn volgens de aannemer waardoor hij een extra 14K wilde (totaal 26K) dus. De oudere buurman is, met wat lichte dwang en manipulatie, mee akkoord gegaan. Hij heeft nu al opgeteld 12K aan voorschotten betaald maar heeft nu op advies van de bouwkundige tegen de aannemer gezegd dat hij niet meer welkom is.

De aannemer is het hier niet mee eens en geeft te kennen dat hij morgen gewoon verder gaat met de klus en dat de buurman gewoon de 26K moet betalen. De buurman gaat morgen de politie bellen als de bouwmannen op zijn erf komen. Ondertussen heeft hij dus 12K betaald voor een half dak wat ook nog eens prutswerk is zoals jullie allemaal konden constateren.

Dit is in Den Helder en het bedrijf heeft hij ergens via internet in Den Haag gevonden. Allemaal heel vaag en heel vervelend. Voor mij maar vooral voor de buurman…
Bijzonder he, er zijn pannendekkers zat in deze omgeving. En dan haal je je dus ook nog eens zoiets op de hals als oudere die goed voor zijn woning wil zorgen, wat een ellende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:09
Als die dakdekker terug komt smijt je hem met de hele buurt de stad uit neem ik aan, nooit meer welkom in Noord Holland kun je er bij vermelden.
Ik kan zo verschrikkelijk slecht tegen dit soort figuren. Kut werk leveren met droge ogen meer dan het dubbele vragen dan afgesproken en dan net doen of je in je recht staat.
Ondertussen zit je (in dit geval je oudere buurman) met een half open dak waar je met spoed (dus duur) een andere aannemer voor nodig hebt.
Kunnen dit soort bedrijven niet op een of andere manier keihard aangepakt worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 17:23

Het is uiteraard niet aan jou, en ik weet niet hoe jouw buurman is qua communicatie e.d. Maar als ik jou was ( en je hebt de tijd ) dan zou ik de buurman indien nodig bijstaan om ook die 12k terug te krijgen of i.i.g dat bedrijf voor de rechter te slepen. Hopelijk heeft de beste man een RBV

Beunhazen mogen hier niet mee weg komen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:16

Dit zou nog best eens vervelend verder kunnen gaan. Uiteindelijk is er wel een overeenkomst voor 26k om het dak te doen.
Dan moet je hopen dat de bouwkundige de boel ook schriftelijk gedocumenteerd heeft, dus dat een expert beschrijft wat er mis is. Als je dan al het juridische traject in gaat kan er discussie zijn over de (on)partijdigheid van de bouwkundige.
En zelfs daarna zal er wellicht nog gesteld worden dat je de aannemer de kans moet geven om de mankementen op te lossen. Na 1 keer slecht werk vaststellen zal niet genoeg zijn om ze van de klus weg te sturen.

Goede kans dat de onbevredigende uitkomst gaat zijn dat aannemer stopt en de 12k mag houden. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoghoJogho
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-07 16:07

JoghoJogho

Ben een Superkruug

Ik zou er toch meer met een gestrekt been ingaan denk ik. Ik mag er toch vanuit gaan dat de oude pannen wel netjes aansloten en de nieuwe door misschien andere maat danwel prutswerk niet. Zoals verschillende reacties al aangeven gaat een verticale loodslap altijd lekken, zelfs met kitten is het de vraag of het waterdicht is. Daarnaast ziet het er ook niet uit, ik denk dat je met een deskundigenrapport dit altijd wint bij de rechter.

Maar ja, ondertussen zit je in de shit, sterkte ermee.

TSC, omdat je niet weet, wat je niet weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Nu online
Toch positief dat de buurman het dak heeft laten inspecteren. Toch maar proberen samen te werken met de buurman, hij is inderdaad ook de klos en heeft ook flink geïnvesteerd in een slecht dak.

Goede dakpannen kunnen een tijd mee zou je denken. Bij mij ma liggen de dakpannen er al sinds begin jaren 60 op, er zijn soms wat slechte pannen vervangen maar geen lekkage, wel op het platte stuk van de dakkapel, dat is om de 20/25 jaar wel aan de beurt. Bij bijna de hele buurt liggen de orginele dakpannen er nog op, mooi recht ook nog. Het zou natuurlijk niet eeuwig mee gaan maar als het nog goed is...

[ Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 09-07-2025 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-07 15:28
Bij mijn ouders zijn de dakpannen ook in een goede staat. Jaren 80 woning. De dakpannen kan ik gewoon bij het depot kopen van leverancier die levert aan woningcooperatie (woning is een voormalig huurwoning geweest). Woningcooperaties houden vaak een reservevoorraad aan voor reparaties. Het depot is een straat met loodsen. Dakpannen zijn nog steeds in dezelfde vorm en maten verkrijgbaar. Kans is groot dat originele pannen nog steeds leverbaar zijn, maar teun de beun gekozen heeft om het zo goedkoop mogelijk te houden.

Ik ben toch benieuwd welke bedrijf het is geweest. Er is een item op Tros Radar geweest over een dakbedrijf die op dezelfde manier te werk ging. Bij de laatste betaling verdwenen ze.

YouTube: Malafide aannemers maken er wéér een bende van!

Wees alert allen.

[ Voor 8% gewijzigd door Monkeydancer op 09-07-2025 20:12 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
We moeten hier wel waken voor de juridische werkelijkheid. Deze aannemer heeft ongetwijfeld, feitelijk geconstateerd prutswerk geleverd. Maar de juridische werkelijkheid is wel dat deze 'buurman' dat als opdrachtgever allereerst kenbaar moet maken bij de aannemer en hem middels een ingebrekestelling moet verzoeken de gebreken te verhelpen.

Zoals ik het werk zie kun je niet zeggen dat er sprake is van oplichting, maar van een aannemer die precies weet wat de minimale hoeveelheid werk is die hij moet doen om er toch geld uit te persen. Juist dan moet je op je hoede zijn.

Mijn advies: nu de buurman ook duidelijk aangeeft problemen te hebben hiermee. Assisteer hem waar nodig en zorg dat er een juridisch kloppende zaak komt, met hopelijk een RBV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
TwingyTwingy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:38:
We moeten hier wel waken voor de juridische werkelijkheid. Deze aannemer heeft ongetwijfeld, feitelijk geconstateerd prutswerk geleverd. Maar de juridische werkelijkheid is wel dat deze 'buurman' dat als opdrachtgever allereerst kenbaar moet maken bij de aannemer en hem middels een ingebrekestelling moet verzoeken de gebreken te verhelpen.

Zoals ik het werk zie kun je niet zeggen dat er sprake is van oplichting, maar van een aannemer die precies weet wat de minimale hoeveelheid werk is die hij moet doen om er toch geld uit te persen. Juist dan moet je op je hoede zijn.

Mijn advies: nu de buurman ook duidelijk aangeeft problemen te hebben hiermee. Assisteer hem waar nodig en zorg dat er een juridisch kloppende zaak komt, met hopelijk een RBV.
van 12k naar 26k stinkt aan alle kanten. Bekijk anders even het filmpje van Tros radar. Ik zie veel gelijkenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peet de haas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-07 02:55
de nieuw panlatten zit een afwijking in bij de oude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Monkeydancer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:51:
[...]

van 12k naar 26k stinkt aan alle kanten. Bekijk anders even het filmpje van Tros radar. Ik zie veel gelijkenissen.
Klopt, maar is formeel wel akkoord gegeven door buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
Lijkt me dat je in ieder geval alles goed moet vastleggen en bij schade ben je denk ik gewoon verzekerd door je woonhuisverzekering. Die zal de schade dan verhalen bij de buren. Althans dat lijkt me zo. Misschien kun je zelfs als iets melden bij je verzekering. Ik weet niet of je eerst schade moet hebben, ik zou dat navragen. Misschien zijn er bepaalde stappen die je moet volgen als je redelijkerwijs weet dat je schade gaat krijgen. En dat lijkt me wel als ik het zo zie. Dat is zorg 1. De ellende van de buurman is zorg 2.

[ Voor 63% gewijzigd door Davidrrr op 10-07-2025 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Het gaat komende week weer flink regenen in de kop van Noord Holland dus dan is dat gelijk een mooie test en mogelijk bewijs van het gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-07 18:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Sjorsb87 Wat een verhaal, sterkte met de situatie en ook natuurlijk voor je buurman als opdrachtgever. Die schaamt zich waarschijnlijk ook om de situatie.

Ik zou het slechte weer niet afwachten, maar tijdelijk alles afdekken om vocht tegen te gaan.

De doorlooptijd van dit soort juridische kwesties is onvoorspelbaar. Dus niet alleen juridisch goed indekken, maar ook de huidige situatie. Wel even goede detail foto’s maken vooraf.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
Als je buurman dit netjes speelt heeft de aannemer geen poot om op te staan. De oplossing met het lood is zo afwijkend en niet iets dat je vooraf kan en mag verwachten. TENZIJ, dit vooraf zo besproken is. Maar dan is het meerwerk onnodig. Kortom dit is gewoon een beunhaas, en eentje die over de rug van anderen geld wil verdienen.

Je buurman zal er ongetwijfeld financieel op verliezen. Maar hij heeft een enorm sterke zaak. Kwestie van rug recht houden, de juridische juiste weg bewandelen en alles komt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schrudde
Help de buurman, indien nog kan door foto' s te maken van dakpanresten en van de bon op t pallet enzo. Dat halen ze vast snel op.
Als je het type pan vind zijn de leginstructies van internet te halen of bij de fabriek op te vragen.
Het is dan bij een eventuele rechtsgang makkelijker aannemelijk te maken dat het zo niet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-07 15:08
Fornoo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:50:
Als je buurman dit netjes speelt heeft de aannemer geen poot om op te staan. De oplossing met het lood is zo afwijkend en niet iets dat je vooraf kan en mag verwachten. TENZIJ, dit vooraf zo besproken is. Maar dan is het meerwerk onnodig. Kortom dit is gewoon een beunhaas, en eentje die over de rug van anderen geld wil verdienen.

Je buurman zal er ongetwijfeld financieel op verliezen. Maar hij heeft een enorm sterke zaak. Kwestie van rug recht houden, de juridische juiste weg bewandelen en alles komt goed.
Failliet verklaren en onder een andere naam rustig doorgaan met je praktijken; Veel van dit soort types hebben al tientallen bedrijven op naam (gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:05
foto gemist.
Wat ik voorstelde is wat ze nu hebben gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdNGyz6HM6gtMDuCylTv0yOZcmA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/GeSaWYzVhxbKD3U3LTrcCCam.avif?f=user_large

[ Voor 94% gewijzigd door pentaw1nz op 11-07-2025 11:23 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:05
dreams2 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:55:
Absoluut onacceptabel. Zodra er maar een minuscule ruimte onder het geplakte lood ontstaat, glijdt het water vanaf de laatste buur-dakpan richting de naad tussen jullie dakpannen. Met andere woorden dit gaat in de loop der jaren met zekerheid lekken.

Als je dit accepteert, accepteer je vrijwel zeker dat je de komende jaren lekkage krijgt.
Dat kan niet, er zit een ronding op de pan waar het lood in mee loopt. En het lood is per pan er onder aangebracht. Dit wordt wel vaker gedaan en is waterdicht.

Mooi is anders. Dan kun je beter voor de monier oplossing gaan. Of zorgen dat het gewoon fatsoenlijk aansluit, maar dat is soms een uitdaging met oude daken.

Ik lees verder dat het weer (1 van de vele) beunhaas en manipulatieve dakdek partijen is geweest.
Laat dat verder oplossen door de buurman... Heb jij niets mee te maken.
Voor nu is deze scheiding wel waterdicht.

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 11-07-2025 11:28 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
In de bovenstaande foto is dat toegepast bij een antracietkleurige dakpan. Dat valt veel minder op. Alsnog niet fraai en een noodoplossing.

In een roodkleurig uniform dakvlak is zo'n oplossing nog lelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:18:
foto gemist.

[Afbeelding]
De boel is afgekeurd na inspectie door bouwkundig inspecteur en dat is aardig zwart/wit. Het gaat niet zozeer om de techniek wat toegepast is. Het dak is niet goed gelegd.

Als de buurman het niet meer verder kan oplossen, dan hebben bewoners ernaast een groot probleem. Dus zal buurman zeker ondersteunen waar het kan om de boel te bespoedigen. Gelukkig zitten we nog in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Dat lood op dat blauwe dak is ook een enorm veel betere oplossing.

Bij het besproken geval lijkt het lood niet van onder iedere bovenliggende pan te komen maar is het er over geplakt.
De speling tussen de pannen kan dan makkelijk scheurtjes geven
Dat voorkomen ze bij die laatste foto veel beter

Bovendien bij blauw gaat het over een relatief hoog punt in de pannen en niet bijna in het diepste punt van een pan
Ik denk ook dat bij blauw de pannen wel iets over elkaar komen .
Wat je met lood ook nogvaak ziet is dat ze er een tengel onder leggen zodat de speling tussen de pannen geen impact heeft

En war je ook veel ziet is dat ze de ene pan over de ander leggen en dan de gleuf dichtmaken met cement of flexim.
Danndoet de zwaartekracht gewoon zijn waterafvoerende rol en is het dicht voor wind en stuifsneeuw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:38

The End

!Beginning

pentaw1nz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:18:
foto gemist.

[Afbeelding]
Met mijn geweldige paint skills gemaakt. Rood is lood:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p66t3S9MhDscZU_VSiM9Np5Vymg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lJdqiq8CTW2LtSOjHCNqGZQs.png?f=user_large

Jouw voorbeeld lijkt meer op de linker. Die van de TS is de rechter.

[ Voor 6% gewijzigd door The End op 11-07-2025 16:31 ]

Pagina: 1