Nieuwe smart home bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divolex
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-09 14:48
Goedemorgen allemaal!

Ik ben de laatste tijd veel video's over smart homes tegengekomen, en dat heeft me geïnspireerd om er zelf ook mee aan de slag te gaan. Ik ben echter nog wel aan het twijfelen welk protocol moet ik gebruiken. Ik heb al wat onderzoek gedaan en merk dat iedereen iets anders aanraadt, zeker met Matter en Thread die eraan komen. Aangezien ik Home Assistant wil gebruiken, vraag ik me af: wat is de beste manier om hiermee te beginnen, en welk protocol past daar het beste bij? Ik hoop graag tips/aanraders te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:45
Ik denk dat ik toch voor Zigbee zou gaan met die keuze, het protocol werkt goed en stroomverbruik is ook extra laag.

En dan koppel je alles gewoon aan HomeAssistant/Homebridge (Apple) o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divolex
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-09 14:48
Ik zat daar zelf ook aan te denken in combinatie met een Skyconnect van Nabu Casa. Maar is ZigBee wel nog futureproof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10
Ik denk niet dat je je moet beperken door een protocol te kiezen. Als ik kijk bij mijn setup is dat ooit begonnen met Philips Hue, toen kwam domoticz met wat http connecties en 433Mhz. Vervolgens een Fibaro met Zwave, deze allen weer vervangen door een Homey, toen een Home Assistant setup met Zwave en Zigbee en nu weer Homey. Kijk naar wat het best bij je past, denk na over usability voor de rest van de mensen om je heen en begin ergens. Op Tweakers zijn mensen erg enthousiast over Home Assistant en ik deel die mening, dat is mooi speelgoed en redelijk simpel te doen.

Ter verduidelijking een Zwave of Zigbee stick kost 5 - 10 euro, dus maak je daar niet te druk om, zorg dat je weet wat je gaat doen met je setup en zet dat als doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Divolex schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:00:
Maar is ZigBee wel nog futureproof?
Er zijn duizenden verschillende zigbee-apparaten beschikbaar. En er komen nog steeds nieuwe zigbee-apparaten uit. Van veruit het grootste deel van alle devices die met zigbee te krijgen zijn, bestaat nog helemaal geen alternatief met thread. Dus nu zit je goed met zigbee en dat zal nog wel wat jaren zo blijven. En wil ook thread erbij gaan doen, dan heb je dat met een stickje van €20 zo geregeld.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 16:53
Matter over thread is fantastisch, maar vooral als je meerdere (thread) routers in je huis hebt, dit is bij zigbee eigenlijk ook zo. Thread apparaten zijn doorgaans wat duurder mede door de certificeringen.

Maar je zult in de toekomst meer en meer apparaten in je huis tegen komen die thread ingebouwd hebben, denk aan Wi-Fi routers / Tv's etc.

Maar als je gaat voor HA, dan kan je prima beide naast elkaar laten werken.
Pagina: 1