ANWB laat nu pas de echte prijzen zien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 21:03
Vandaag de nieuwe OS App van de ANWB energie op mijn iPad gezet en ik SCHROK van de uurprijzen.
Sinds maart heb ik een dynamisch contract bij de ANWB en dat beviel goed (dacht ik).
Je kunt de uurprijzen zien en ja daar komen kosten bij, maar nu blijkt pas hoeveel dit echt is.
Contact gehad met de ANWB en zij geven aan dat de prijzen in de nieuwe app, juist zijn.

Als we bijvoorbeeld naar 29 juni 2025 kijken dan zien je het verschil.
Ik voel mij toch wel een beetje "belazerd" of heb ik mijn huiswerk niet goed gedaan?

Wat is jullie ervaring hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4Y9y67RyeHVdo3v0u9PP4r3ZL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rn309LzbPDnr5flA56dEpF9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verschil tussen incl en excl belastingen enzo ?
(kale stroomprijs, vs de prijs die je echt betaalt)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
Volgens mij was de ANWB wel transparant wat wel/niet in de getoonde prijzen zit. En dat was ex belasting e.d. dus kale stroomprijs wat @ZeRoC00L al zegt.
Dus ik denk je huiswerk niet goed gedaan, of je had het in elk geval kunnen weten.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Op de website is het altijd gecommuniceerd dat de prijzen ''kale stroomprijzen'' zijn.
Wel was het mij altijd wat onduidelijk hoeveel er nou precies nog bij kwam (ik dacht 14ct dit was dus ongeveer 17ct.). Volgens mij zit een vast contract nu op 27ct/kWh, stel je hebt 's nachts en overdags bijna geen verbruik (zoals de meeste mensen) zal dit hoogstwaarschijnlijk voordeliger zijn. Met zonnepanelen veranderd het plaatje natuurlijk weer zolang je nog kan salderen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:44
ANWB heeft mijn inziens gebruik gemaakt van de onwetendheid van klanten door standaard de prijzen excl belastingen te laten zien. Alle andere aanbieders die ik ken doen dit standaard inclusief en daar kun je de bijkomende kosten juist verbergen.
Ik raad je aan over de stappen naar Tibber, die zijn goedkoper qua vastrecht en opslag per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 15:54

India Sierra

Learn by failure

Imho deed ANWB de boel belazeren door de prijzen "inclusief belasting" te laten zien maar daar bedoelde ze dus 21% btw mee EXCLUSIEF energiebelasting a ~10ct (ex btw)

Van de andere kant had je dit kunnen weten als je iets verder had gekeken waarom ANWB ~12ct/kWh goedkoper zou zijn dan elke andere aanbieder ;) Of als je je factuur wat beter had bekeken :)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 22:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

casperb71 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:10:
Ik voel mij toch wel een beetje "belazerd" of heb ik mijn huiswerk niet goed gedaan?
Formeel gezien dat laatste. Je had in de ANWB-app altijd de mogelijk om de prijzen in of exlusief BTW te tonen. De mogelijkheid om de echte prijs, inclusief energiebelasting en inkoopvergoeding te tonen zat er niet in.

Maar, dat was altijd duidelijk gecommuniceerd en de bijkomende kosten staan in je overeenkomst. Dat had je dus kunnen weten. Overigens maakt en onderhoud ANWB de app niet, zij zijn alleen reseller van EnergyZero en gebruiken hun app, in een vorm met eigen logo.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Nee de prijzen zijn INCLUSIEF. Zie wat er onder staat. Had deze niet helemaal gekopieerd. Dat ik mijn huiswerk niet goed gedaan heb zou kunnen, maar ben toch aardig thuis in de materie. De informatie heb ik ook met anderen bekeken en dat was TOEN duidelijk.
Dat er bijkomende kosten waren, klopt. Ik dacht ook eerst €0,14 maar nu is dit inmiddels €0,17.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT2Y9ssZlmv-WOqQlFzratIoWfk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UprZ0rwkzjbjCIaR57Ix9W8R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

casperb71 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:13:
Nee de prijzen zijn INCLUSIEF. Zie wat er onder staat.
Er staat letterlijk "incl. BTW." En dat klopt ook.

Er staat niet: incl, BTW, Energiebelasting en inkoopvergoeding.
casperb71 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:13:
Dat er bijkomende kosten waren, klopt. Ik dacht ook eerst €0,14 maar nu is dit inmiddels €0,17.
Wat is je probleem nu eigenlijk? Je geeft hier aan dat je wel degelijk wist dat er een bedrag bovenop de getoonde prijs kwam. Waarom voel je je dan belazerd, je wist dit dan toch immers?

[ Voor 41% gewijzigd door Question Mark op 03-07-2025 11:40 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Klopt, dat staat hier ook uitgelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMS1hw6SZhi23QymeLToYTtl6QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C82XQtohM2KSNjSx7lrfPHrP.png?f=fotoalbum_large

Wel vreemd dat de inclusief alles-prijzen alleen via een nieuwe iPad app te zien zijn en niet via de website of android app. Ik hoop dat die nog geupdate worden, ik zou het ook wel willen zien. Nu kan je het wel zien bij gebruikte energie uit het verleden, dat zou ook mogelijk moeten zijn voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-07 14:36
Vandaag de nieuwe OS App van de ANWB energie op mijn iPad gezet en ik SCHROK van de uurprijzen.
Sinds maart heb ik een dynamisch contract bij de ANWB en dat beviel goed (dacht ik).
Je kunt de uurprijzen zien en ja daar komen kosten bij, maar nu blijkt pas hoeveel dit echt is.
Contact gehad met de ANWB en zij geven aan dat de prijzen in de nieuwe app, juist zijn.

[Afbeelding]
Je hebt je huiswerk niet goed gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:48
Question Mark schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:38:
[...]

Er staat letterlijk "incl. BTW." En dat klopt ook.

Er staat niet: incl, BTW, Energiebelasting en inkoopvergoeding.

[...]

Wat is je probleem nu eigenlijk? Je geeft hier aan dat je wel degelijk wist dat er een bedrag bovenop de getoonde prijs kwam. Waarom voel je je dan belazerd, je wist dit dan toch immers?
Toch is in mijn ogen de vraag of dit zo wel toegestaan. In de basis communiceer je naar consumenten alleen de prijs inclusief alle verplichte kosten. Zie bijvoorbeeld https://www.acm.nl/nl/ver...ormeren/prijzen-vermelden

Als de ANWB werkelijk op hun site bedragen exclusief toeslagen heeft geadverteerd, met de toeslagen in de kleine lettertjes, lijkt me dat niet helemaal oké.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casperb71
Even een stukje uit de conversatie met de ANWB van hedenmorgen:

Het klopt dat de oude app soms alleen de kale marktprijs liet zien, terwijl de nieuwe app het volledige all-in tarief toont. Dat verschil kan verwarrend zijn, en daar hadden we duidelijker over kunnen zijn. Uw feedback hierover nemen we serieus.

Zoals al hier vermeldt waren de meerkosten niet zichtbaar. In de HW app waren er ook veel gebruikers die niet goed wisten hoeveel die extra kosten waren. In een week tijd heb ik van de ANWB helpdesk, 2 verschillende antwoorden gehad. Hierbij zie je dat als zij het zelf niet goed weten, hoe moet de consument het dan weten. Daarbij vond ik het zelf heel onduidelijk hoe de BTW wordt verrekend.
Kortom ik heb toch redelijk wat huiswerk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:30
casperb71 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:43:
Even een stukje uit de conversatie met de ANWB van hedenmorgen:

Het klopt dat de oude app soms alleen de kale marktprijs liet zien, terwijl de nieuwe app het volledige all-in tarief toont. Dat verschil kan verwarrend zijn, en daar hadden we duidelijker over kunnen zijn. Uw feedback hierover nemen we serieus.

Zoals al hier vermeldt waren de meerkosten niet zichtbaar. In de HW app waren er ook veel gebruikers die niet goed wisten hoeveel die extra kosten waren. In een week tijd heb ik van de ANWB helpdesk, 2 verschillende antwoorden gehad. Hierbij zie je dat als zij het zelf niet goed weten, hoe moet de consument het dan weten. Daarbij vond ik het zelf heel onduidelijk hoe de BTW wordt verrekend.
Kortom ik heb toch redelijk wat huiswerk gedaan.
Pas nog in het AD.nl: https://www.ad.nl/economi...n-vast-contract~a62a7110/

Kijk even op pricewise.nl, gaslicht.com of Independer voor een nieuw contract. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 11:30

Grannd

da Granndest

Hoeveel kosten er nog bovenop kwamen, dat had je eerder kunnen weten.

Verder ben ik het eens met de conclusie uit het AD-artikel, behalve als je echt veel verbruikt en je verbruik ook nog eens heel geschikt is om op de goedkope momenten te plannen zal ieder jaar een nieuw contract met dikke cashback voorlopig nog steeds goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:04
ZeRoC00L schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:35:
Verschil tussen incl en excl belastingen enzo ?
(kale stroomprijs, vs de prijs die je echt betaalt)
Dit dus, en eerlijk dit wil je ook niet met alles erbij want dat geeft een heel raar beeld en wordt denk ik ook een beetje lastig rekenen. Het gaat erom wat kost stroom en gas, en niet wat kost stroom, gas , netbeheerder, belasting etc etc. PS Toffe nick :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Toch jammer dat ze zelfs bij de ANWB niet weten wat de juiste schrijfwijze van 'btw' is.
De correcte spelling is btw, klein en zonder puntjes.
https://onzetaal.nl/taalloket/btw-btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

marcop23 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Toch is in mijn ogen de vraag of dit zo wel toegestaan. In de basis communiceer je naar consumenten alleen de prijs inclusief alle verplichte kosten. Zie bijvoorbeeld https://www.acm.nl/nl/ver...ormeren/prijzen-vermelden
Tja, misschien is het een grijs gebied. Op het moment dat je een contract afsluit zie je in het proces alle verplichte kosten, deze staan ook op je overeenkomst én maandelijkse factuur. Dat een app die tot nu toe niet weergaf is niet netjes maar ook niet meer dan dat...

Sidenote: ik ben overigens overgestapt van ANWB Energie naar een andere partij, vanwege de relatief hoge verplichte kosten die de ANWB rekent, plus een erg slecht bereikbare klantenservice. Ik ben dan ook zeker geen fan van de ANWB op dit vlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-07 20:16

Een beetje belazerd mag je je wel voelen ja. ANWB geeft wel degelijk aan dat er geen belastingen en opslag in de prijzen verwerkt zat, is dan echter (toen wij een contract afsloten) erg terughoudend om duidelijk te vermelden hoeveel die opslag dan daadwerkelijk is... Als je dat dan beseft en verder kijkt zie je dat ANWB een van de duurdere dynamische aanbieders is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:40
dit lijkt gewoon een (domme) marketing truc, juridisch is alles met kleine lettertjes in orde maar ze gokken erop dat we als consument snel lezen. Zonneplan doet ook iets dergelijks: bij een prijs berekening nemen ze 'alvast' 15% korting mee omdat je dat gemiddeld kunt besparen als je inzicht in je verbruik hebt. Als je niet in detail de boel narekent kom je hier nooit achter en krijg je een hogere maandprijs dan verwacht, en laat dat nou vaak net het verschil zijn tussen vast en dynamisch.

De marketing truckendoos wordt steeds uitgebreider en wij worden steeds goed-geloviger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nono_einstein schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Een beetje belazerd mag je je wel voelen ja. ANWB geeft wel degelijk aan dat er geen belastingen en opslag in de prijzen verwerkt zat,
Waar geven ze dat dan aan? Let op dat BTW ≠ belastingen en/of opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicolevandem
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-07 10:07
Ik schrok me ook kapot toen ik zag dat de voorspelling van €340 teurgkrijgen naar €740 bijbetalen is gegaan!! Ben benieuwd hoe dat te verklaren is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nicolevandem schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:07:
Ik schrok me ook kapot toen ik zag dat de voorspelling van €340 teurgkrijgen naar €740 bijbetalen is gegaan!! Ben benieuwd hoe dat te verklaren is....
Voglens mij krijg je bij de ANWB elke periode een overzicht van de verwachtingen toch? Begin daar zou ik zeggen... Wijkt je verbruik sterk af tov wat je opgegeven hebt?

En daarnaast zou je dit ook kunnen navragen bij de helpdesk van de ANWB zelf. Zonder enige context kunnen wij er in elk geval weinig over roepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Nicolevandem schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:07:
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb de vraag woensdagochtend bij de ANWB neergelegd, maar nog geen antwoord. Volgens de app zou ik binnen enkele uren antwoord moeten hebben. Gistermorgen daarom een reminder gestuurd, maar nog geen enkele reactie.

Ik zie in de app dat tussenstand -> jaaroverzicht helemaal niet overeenkomt met de verbruikskosten. Het lijkt erop dat bij mij de teruglevering niet wordt meegeteld voor de tussenstand en daarom er ineens bedacht wordt dat ik flink bij moet betalen.

De nieuwe app geeft tenminste data inclusief de extra kosten, maar is niet perse veel inzichtelijker geworden, en als de data niet klopt dan is het natuurlijk helemaal een verslechtering.

[ Voor 7% gewijzigd door orf op 04-07-2025 13:46 ]

Pagina: 1