HDD 500 GB problemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:18
Heb een tweedehands schijf gekregen. Het betreft een toshiba 2.5inch 500GB drive.

Ik probeerde hier Windows 10 op te installeren, maar zag dat ik de keuze had uit 3 schijven (disk 1, 2 en 3).
Na installeren zag de pc geen schijf en startte dus niet op.
Paar keer geformatteerd en gecleaned met diskpart, maar helpt niks.

Mijn vraag is: waarom zie ik 3 schijven en niet gewoon 1? En hoe maak ik dit weer 'normaal'?
Ik snap dat er partities gemaakt kunnen worden, maar die zouden dan totaal rond ~500GB moeten zijn. Bij deze schijf zijn alle drives de maximum capaciteit van 500GB, dat kan niet kloppen volgens mij. Zie screenshot disk management.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxeuI-fgWwwJXed5BnYpkhjhLZw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vHmiTQMJWnTsfWOvwna8UKOV.jpg?f=user_large

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Staan er onder device manager ook 3 vermeldingen? Kijk ook eens ik diskpart (list disk) na een rescan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Los van het feit dat je geen Windows op een HDD moet installeren, daar zijn SSD's voor want Windows 10 en later draaien baggertraag op een HDD, zie je de schijf überhaupt in je BIOS/UEFI terugkomen?

Is dit de enige schijf in de PC in kwestie of zijn er meer schijven geïnstalleerd?

Wat zijn de SMART waarden van deze schijf? Sluit hem desnoods even via USB aan op een werkende PC en open Crystaldiskinfo, wellicht is het gewoon een defect. Ik heb nog niet eerder een schijf met schizofrenie gezien in ieder geval :D

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 04-07-2025 11:54 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 17:45
Fjjn teruggeven en een SSD aanschaffen is het beste advies wat je kunt krijgen in dit geval.

Maar een échte Tweaker zet dóòr! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Maaruh, waarom vertel je niet even om wat voor hardware je bezit: een harddisk intern aangesloten in een pc is toch een behoorljk andere situatie dan een disk die extern is aangesloten via een onbekende (wellicht oeroude) interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Of koop gewoon een reep M2 nvme.
Vind persoonlijk dat een SSD eigenlijk ook alweer aan de trage kant is/ begint te worden voor W10/11

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
Renault schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:22:
Maaruh, waarom vertel je niet even om wat voor hardware je bezit: een harddisk intern aangesloten in een pc is toch een behoorljk andere situatie dan een disk die extern is aangesloten via een onbekende (wellicht oeroude) interface.
Het installeren deed ik op een elitedisk g3 geloof ik.
Later aan mijn andere windows computer extern gehangen.

Wil gewoon weten wat er aan de hand is :)

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
nelizmastr schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:54:
Los van het feit dat je geen Windows op een HDD moet installeren, daar zijn SSD's voor want Windows 10 en later draaien baggertraag op een HDD, zie je de schijf überhaupt in je BIOS/UEFI terugkomen?

Is dit de enige schijf in de PC in kwestie of zijn er meer schijven geïnstalleerd?

Wat zijn de SMART waarden van deze schijf? Sluit hem desnoods even via USB aan op een werkende PC en open Crystaldiskinfo, wellicht is het gewoon een defect. Ik heb nog niet eerder een schijf met schizofrenie gezien in ieder geval :D
Bios ziet de schijf wel gewoon als 1 schijf. Chrystaldisk is idd een ideetje. Geen andere schijven geinstalleerd.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 19:54

rdejongjr

Gnome

Ding is ooit lid geweest van een raid opstelling.
Diskpart
Select disk
Clean

Zou alles moeten wissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
filthy rich schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:31:
[...]
...
Later aan mijn andere windows computer extern gehangen.
...
Precies: WAARIN?
Dáárin zit je probleem waarschijnlijk, in "dat ding waain hij extern zat aangesloten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
rdejongjr schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 01:18:
Ding is ooit lid geweest van een raid opstelling.
Diskpart
Select disk
Clean

Zou alles moeten wissen...
Dit had ik gedaan hielp niks

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

franssie

Save the albatross

filthy rich schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 00:06:
[...]

Dit had ik gedaan hielp niks
Blijft wel knettervaag dit. Heb je een externe behuizing voor deze disk? Misschien dat dat nog iets anders aangeeft in disk manager.
Wat mij wel eens geholpen heeft om de disk in linux te openen en te formatteren (kan via een live usb)
Verder zou ik het ook niet weten, mega vaag dit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je een volume toewijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Vragen worden niet beantwoord, dus ik stop er nu mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich
franssie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 00:12:
[...]

Blijft wel knettervaag dit. Heb je een externe behuizing voor deze disk? Misschien dat dat nog iets anders aangeeft in disk manager.
Wat mij wel eens geholpen heeft om de disk in linux te openen en te formatteren (kan via een live usb)
Verder zou ik het ook niet weten, mega vaag dit.
Intern aangesloten en windows proberen te installeren. Dan zie ik 3 schijven (disk 1, 2, 3, elk 500GB). Als ik dan naar diskpart ga zie ik dat ook. Clean heeft geen effect gehad.

Vervolgens als ik extern aansluit met een usb naar esata kabel op een andere pc zie ik in windows manager ook 3 schijven (disk 1,2,3* elk 500GB). Daar formatteren heeft ook geen zin. Disks verwijderen kon niet. Volumes toewijzen heeft ook geen gewenst effect.
Ik kan wel data schrijven.

*of 2,3,4 dat moet ik ff checken. Iig geen disk 0

[ Voor 4% gewijzigd door filthy rich op 08-07-2025 23:01 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

filthy rich schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Intern aangesloten en windows proberen te installeren. Dan zie ik 3 schijven (disk 1, 2, 3, elk 500GB). Als ik dan naar diskpart ga zie ik dat ook. Clean heeft geen effect gehad.

Vervolgens als ik extern aansluit met een usb naar esata kabel op een andere pc zie ik in windows manager ook 3 schijven (disk 1,2,3* elk 500GB). Daar formatteren heeft ook geen zin. Disks verwijderen kon niet. Volumes toewijzen heeft ook geen gewenst effect.
Ik kan wel data schrijven.

*of 2,3,4 dat moet ik ff checken. Iig geen disk 0
Geen tijd meer in steken, die schijf is onbruikbaar. Koop voor twee tientjes een SSD en stop die erin en gooi deze brakke schijf in de vuilnisbak.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 12:19
nelizmastr schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:46:
[...]

Geen tijd meer in steken, die schijf is onbruikbaar. Koop voor twee tientjes een SSD en stop die erin en gooi deze brakke schijf in de vuilnisbak.
Nieuwsgierigheid gaat soms boven efficiëntie. Ik kan me goed voorstellen dat @filthy rich er tijd in wil steken, gewoon om dit raadsel op te lossen.

@filthy rich , kan je proberen vanaf iets als een GParted Live usb-stick op te starten, om daarmee de schijf te onderzoeken en te formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
thomas_n schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:29:
[...]

Nieuwsgierigheid gaat soms boven efficiëntie. Ik kan me goed voorstellen dat @filthy rich er tijd in wil steken, gewoon om dit raadsel op te lossen.

@filthy rich , kan je proberen vanaf iets als een GParted Live usb-stick op te starten, om daarmee de schijf te onderzoeken en te formatteren?
Dat is denk ik de volgende stap inderdaad. Hoopte dat iemand iets herkende dat ik t anders kon oplossen.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
filthy rich schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:16:
Dat is denk ik de volgende stap inderdaad. Hoopte dat iemand iets herkende dat ik t anders kon oplossen.
De HDD gebruiken als Windows 10/11 systeemdisk is natuurlijk niet meer zinnig in deze tijd.
Je verspilt je tijd dan aan eindeloos wachten.
Als data/backup zijn gewone HDD's natuurlijk nog zeker wel nuttig.
Het probleem is ook wel heel apart.
Je kan nog eens proberen of je de HDD een (gedeeltelijke) diagnostic zero-fill format te geven zodat de MBR/partitie informatie helemaal wordt gewist.
Dus bijvoorbeeld alleen eerste paar (~5)GB van de HDD overschrijven/zero fillen.
Je kan dat doen met bijvoorbeeld dit tooltje wat ik wel eens gebruik bij HDD/SSD's.
Lowvel : Low Level Format

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:25
filthy rich schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Ik doe altijd gewoon dit met Diskpart:

Dus ef CMD openen als admin en dan deze commands:

list disk
sel disk [DISK NUMMER]
clean
cre par pri
ass

En dan doe ik meestal gewoon in explorer rechtermuisknop op de schijf in kwestie en dan nog een keer format en dan quick format. (Ja dat kan ook met een commando, maar dit is meestal sneller. :+ )
Pagina: 1