Hypotheekrente, aftrek na 3 jaar niet bewonen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-08 20:00
Heb in augustus 2022 een woning gekocht om te verbouwen en uiteindelijk te bewonen. Na veel strip- en sloopwerk bleek de verbouwing duurder dan nieuwbouw. We hebben daarop besloten voor nieuwbouw, die volgende week gaat beginnen.

Hypotheekrente mag je in het lopende jaar (2022) en maximaal 3 jaren (2023, 2024 en 2025) aftrekken. Door deze omstandigheden gaan we in de zomer van 2026 pas wonen in de nieuwbouwwoning.

Gisteren wist mijn hypotheekadviseur niet wat de beste route was: Hij opperde een brief te sturen naar de belastinginspecteur om de situatie uit te leggen en zo extra tijd te krijgen. Ik heb hier een hard hoofd in, denk dat de inspecteur dan zegt: wet = wet.

Een alternatief was op 31-12-2025 het gezin in te schrijven op het nieuwe adres (hoofdverblijf). Maar ik vermoed dat daar allemaal haken en ogen aanzitten.

Heeft iemand ervaring met zo'n situatie én vooral hoe we de hypotheekrente aftrek kunnen behouden totdat we er wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:49
Waarom schrijf je de belastinginspecteur niet aan? Nee heb je, ja kun je krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Homer-Simpson op 03-07-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
De vraag speelt sinds gisteren; wellicht is er een betere methode. Ben zeker bereid de inspecteur aan te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het lijkt me vrij duidelijk:
https://www.belastingdien...oning_leeg_of_in_aanbouw/

Is het geen optie om je eind 2025 in te schrijven in de gemeente/er "officieel" te gaan wonen? Desnoods slaap/kampeer je er een paar nachten of zelfs langer in de casco woning, of je regelt een caravan/tijdelijke woonunit.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 03-07-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:07:
Het lijkt me vrij duidelijk:
https://www.belastingdien...oning_leeg_of_in_aanbouw/

Is het geen optie om je eind 2025 in te schrijven in de gemeente/er "officieel" te gaan wonen? Desnoods slaap/kampeer je er een paar nachten of zelfs langer in de casco woning, of je regelt een caravan/tijdelijke woonunit.
Lees je eigen link nog eens!

Het gaat erom dat je elk jaar dat de woning leeg staat je de inschatting maakt: is het reeel dat ik er binnen 3 jaar ga wonen.
Dus in 2025 is het inderdaad heel reeel dat je er binnen 3 jaar in gaat, dus voor 2025 is het helemaal prima en voor 2026 dus ook.

In 2022 klopte het ook, want toen was de verwachting nog dat je er binnen kortere tijd in zat.

Er staat nergens dat je maximaal 3 jaar mag doen, je moet 3 jaar in de toekomst kijken om te bepalen of het mag. Maar dat mag je 10 jaar lang doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
TheGhostInc schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:13:
[...]
Het gaat erom dat je elk jaar dat de woning leeg staat je de inschatting maakt: is het reeel dat ik er binnen 3 jaar ga wonen.
Ik denk dat je hier niet goed zit: https://www.belastingdien..._in_aanbouw/#driejaarseis

Er staat letterlijk 'Verwacht u dat u in het kalenderjaar of in de 3 komende jaren in deze woning gaat wonen?' en verderop in de tekst 'U maakt aannemelijk dat u in deze woning gaat wonen in het jaar van het sluiten van de koop- of aanneemovereenkomst, of in een van de 3 daaropvolgende jaren.'.

Wel een mooie oplossing zo, maar denk niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
peer1979 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:05:
Wel een mooie oplossing zo, maar denk niet haalbaar.
Als ik een voorbeeld erbij pak:
Voorbeeld
U koopt op 9 maart 2022 een woning die u eerst wilt verbouwen. U gaat de verbouwing zelf uitvoeren. U verwacht dat u in 2026 klaar bent met de verbouwing en in de woning gaat wonen.

U gaat dus niet in de woning wonen in een van de 3 jaren volgend op de aankoop van de woning. Dat betekent dat u in de aangifte over 2022 de (hypotheek)rente en andere kosten niet kan aftrekken. U moet de waarde van de woning en de hoogte van de schuld opgeven in box 3.

In 2023 wordt u voor een jaar uitgezonden door uw werkgever. Daarom kunt u niet eerder dan in 2027 in de woning gaan wonen. Dat betekent dat u ook in de aangifte over 2023 de (hypotheek)rente en andere kosten niet kunt aftrekken. U moet de waarde van de woning en de hoogte van de schuld opgeven in box 3.

In 2024 kunt u de verbouwing weer oppakken. U hebt de reële verwachting dat u in 2026 in de woning kunt gaan wonen. Dat betekent dat u in de aangifte over 2024 de betaalde (hypotheek)rente en andere kosten kunt aftrekken.
Dus in 2024, dat is dus ruim na 2022 is de verwachting dat er binnen 3 jaar kan worden gewoond, niet na aanschaf, maar op het peilmoment, kan er gewoon met 3 jaar worden geredeneerd.

Ik zou het nog wel even dubbel checken, maar het lijkt erop dat je gewoon binnen de regels valt.

Anders is de enige serieuze oplossing je inschrijven op je nieuwe adres. Eventueel zet je een caravan op het kavel, zodat het een beetje klopt.
Pagina: 1