Eerste NAS build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WrR0n
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-09 21:21
Ik wil mijn cloud gebruikt veranderen en steeds meer zelf dingen hosten.
Daarom heb ik laatst al een Mini Pc (Beelink Mini S12 Pro) gekocht om mee te beginnen.
In afgelopen maanden heb ik met deze N100 mini PC Proxmox en Portainer gebruikt om mijn services te hosten. Ik draai nu PiHole, HomeAssistant en nog meer andere services.

Maar nu wil 1 computer die de opslag doet. Ik heb laatste jaren veel gebruikt gemaakt van OneDrive, iCloud en andere Cloud diensten. Maar omdat voor nu ga stoppen met het gebruikt van Onedrive. Bedacht ik dat nu wel eens tijd is om NAS te bouwen. En wil niet alles op mijn PC opslaan.

De laatste jaren keer ik wel eens video’s over home servers en een eigen nas bouwen. En daarom wil nu graag nas bouwen zodat aantal Cloud diensten niet meer nodig heb en dat data zelf heb.
Ik wil graag een energiezuinig en stille nas bouwen voor voor mijn verzameling van bestanden, foto’s en video’s. Daarom heb ik ook aantal TB nodig zodat ik nog even voorruit kan.

Wat ik nu heb uitgezocht is om 4x 12TB HDD en dat met RAID 5 configuratie.
Alleen ik ben nog aan uitvinden wat goede RAID setup is heb hiervoor nog veel gedaan met RAID.

De gekozen PSU heb gekozen van de spreadsheet PSU Idle Power Efficiency Database van het Youtube kanaal Wolfgang’s Channel. Deze PSU zou een goede energie efficientie hebben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor software denk ik aan Proxmox, Truenas en Nextcloud voor het gebruikt.
En ik wil graag voor later nog wel een optie hebben om Plex of Jellyfin te kunnen draaien.

Hoewel ik nog geen ervaring heb met TrueNAS en Nextcloud, vind ik Nextcloud erg interessant. Met zijn gebruiksvriendelijke web-interface en mobiele apps biedt het een eenvoudige manier om mijn bestanden te beheren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt nu rond de €800 ~ €1700 maar als voor minder kan dan is dat altijd beter.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil niet te hoge energie verbruikt en laag geluidniveau. Ook wil ik graag bouwen met componenten die makkelijk te verkrijgen zijn.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben nog niet helemaal uit over het moederbord want ik vind het eigenlijk wel erg duur voor NAS maar omdat de case een Mini-ITX nodig heeft. En ik kon niet veel alternatieven vinden. Graag hoor ideeën over andere opties voor de CPU, Moederbord en als moet nog andere case nodig is om goedkoper moederbord te gebruiken. Of advies over RAID setup.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Tray€ 97,88€ 97,88
1MoederbordenASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI€ 176,99€ 176,99
4Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 12TB (ST12000VN0008, per stuk)€ 238,98€ 955,92
1BehuizingenJonsbo N3€ 149,89€ 149,89
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600Z40€ 92,90€ 92,90
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 174,64€ 174,64
1SSD'sSamsung 980 500GB€ 55,52€ 55,52
Totaal€ 1.748,64

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties:
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Tray€ 129,25€ 129,25
1MoederbordenBiostar B760MXC PRO€ 117,70€ 117,70
4Interne harde schijvenSeagate IronWolf Pro, 14TB (ST14000NE0008)€ 239,84€ 959,36
1BehuizingenSilverstone CS382€ 233,45€ 233,45
1ProcessorkoelingThermalright AXP90-X47€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3636F16GX2-RS5K€ 91,36€ 91,36
1VoedingenFSP Vita GD 650W€ 71,49€ 71,49
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 500GB€ 58,47€ 58,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.695,98
13400 heeft extra efficiency cores en het verbruik lijkt niet hoger te zijn: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1779382;1898708/
Goedkopere cpu-koeler met 4 heatpipes. Ongetwijfeld ook op Amazon leverbaar (er zijn meerdere uitvoeringen).
mATX moederbord met o.a. Raid5, 8x Sata3 en DDR5: https://www.biostar-usa.c...ntroduction.php?S_ID=1111
ATX3.1 Gold voeding met 8x Sata aansluitingen.
SSD met Dram cache, goede TBW en heatspreader
14Tb HDD is vrijwel hetzelfde qua prijs als 12Tb (beide CMR Helium) https://www.seagate.com/f...S1914-21-2206US-en_US.pdf
mATX-behuizing met standaard 8x 3,5" bays en 5,25": https://www.silverstonete...o/computer-chassis/cs382/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
In de Jonsbo N4 past een goedkoper m-ATX moederbord, en dan zou ik met een van deze CPU's DDR4 RAM in een NAS zetten, de meerwaarde van DDR5 is zeker met lower end CPU's afwezig. Steek de besparing eventueel in een paar extra cores in je CPU, op een systeem met deze i5 kun je alles wat op je Beelink draait hier naar toe verplaatsen. Ook zou ik in een server een wat langzamere maar twee keer zo grote SSD nemen.
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 123,67€ 123,67
1MoederbordenASUS PRIME B760M-A D4-CSM€ 107,36€ 107,36
4Interne harde schijvenSeagate IronWolf Pro, 14TB (ST14000NE0008)€ 239,74€ 958,96
1BehuizingenJonsbo N4 Zwart€ 113,14€ 113,14
1ProcessorkoelingJonsbo HP-400S€ 25,-€ 25,-
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 56,99€ 56,99
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 174,46€ 174,46
1SSD'sLexar NM620 1TB€ 57,90€ 57,90
Totaal€ 1.617,48

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 03-07-2025 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Denk goed na over de raid setup die je wil gebruiken. Ik heb een paar maanden terug voor dezelfde keuze gestaan en ben uiteindelijk geland op 5x14TB RaidZ2. Dat was voor mij de beste keuze qua opslagcapaciteit, prijs en redundancy.

Daarnaast zie ik maar 1 SSD in je lijst staan. Is dat bewust? Ik heb ervoor gekozen om proxmox op een nvme te draaien en de containers op een (mirrored) SATA SSD.

Nog twee ongevraagde tips ;)

1. Een KVM kan erg handig zijn. Ik heb zelf een PCIe-versie van de nanoKVM ingebouwd. Er zijn wat bedenkingen met security, maar ik heb 'm standaard losgekoppeld van het netwerk. Plug de ethernetkabel er alleen in wanneer het nodig is om remote in de BIOS te komen etc.
2. Let op de IOMMU-groups van je moederbord als je met PCI passthrough wil gaan werken. Ik kende dat hele principe niet, tot ik bezig was met een NVMe Coral TPU. Bleek dat het niet mogelijk was om die als passthrough naar een LXC/VM te configureren. Dus ik heb nu een USB-versie besteld, daarmee gaat dat wel.

[ Voor 43% gewijzigd door sOid op 04-07-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:57
sOid schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:03:
Denk goed na over de raid setup die je wil gebruiken. Ik heb een paar maanden terug voor dezelfde keuze gestaan en ben uiteindelijk geland op 5x14TB RaidZ2. Dat was voor mij de beste keuze qua opslagcapaciteit, prijs en redundancy.

Daarnaast zie ik maar 1 SSD in je lijst staan. Is dat bewust? Ik heb ervoor gekozen om proxmox op een nvme te draaien en de containers op een (mirrored) SATA SSD.

Nog twee ongevraagde tips ;)

1. Een KVM kan erg handig zijn. Ik heb zelf een PCIe-versie van de nanoKVM ingebouwd. Er zijn wat bedenkingen met security, maar ik heb 'm standaard losgekoppeld van het netwerk. Plug de ethernetkabel er alleen in wanneer het nodig is om remote in de BIOS te komen etc.
2. Let op de IOMMU-groups van je moederbord als je met PCI passthrough wil gaan werken. Ik kende dat hele principe niet, tot ik bezig was met een NVMe Coral TPU. Bleek dat het niet mogelijk was om die als passthrough naar een LXC/VM te configureren. Dus ik heb nu een USB-versie besteld, daarmee gaat dat wel.
tip 3: koop heel goedkoop ergens een opensource wattagemeter voor op je stopcontact, erg leuk inzicht om langetermijn kosten af te beelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:39
Ik zou niet snel RaidZ2 (Raid 6) aanraden. Slechte lees/schrijf performance en complexe recovery. Terwijl je recovery draait kun je tevens niet bij je bestanden.

Ervan uitgaande dat je niet veel hot data hebt zou ik naar een snapshot based systeem kijken, bijvoorbeeld snapraid: https://www.snapraid.it/compare. Zo niet kun je uitwijken naar realtime oplossingen, zie dezelfde tabel.

Voordeel van snapraid is dat het als losse software op je normale volume draait. Je kunt zonder snapraid dus gewoon bij je bestanden, ook tijdens een restore. Tevens kunnen je disks individueel in spindown, alleen disks die data leveren hoeven te draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 04-07-2025 16:33 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:31:
Ik zou niet snel RaidZ2 (Raid 6) aanraden. Slechte lees/schrijf performance en complexe recovery. Terwijl je recovery draait kun je tevens niet bij je bestanden.
Kun je dat toelichten? Ik had onlangs een probleem met een van de schijven (SATA-kabel zat los...) en dat duurde een paar dagen voordat ik dat doorhad. Alles bleef gewoon doordraaien met 1 disk redundancy maar ook bij het weer online brengen en het resilveren van de disk die offline was gegaan kon ik gewoon alles gebruiken.

Ik heb best wel grondig research gedaan voordat ik RaidZ2 heb gekozen en ben dat ook helemaal niet tegen gekomen. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
sOid schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Kun je dat toelichten? Ik had onlangs een probleem met een van de schijven (SATA-kabel zat los...) en dat duurde een paar dagen voordat ik dat doorhad. Alles bleef gewoon doordraaien met 1 disk redundancy maar ook bij het weer online brengen en het resilveren van de disk die offline was gegaan kon ik gewoon alles gebruiken.

Ik heb best wel grondig research gedaan voordat ik RaidZ2 heb gekozen en ben dat ook helemaal niet tegen gekomen. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien.
Phoe goede vraag, is lang geleden voor mij. Technisch gezien kun je tijdens resilveren alles gebruiken maar zo ver ik mij herinner gaat het mis wanneer hij er tijdens het rebuilden er niet uitkomt en dan de boel als offline markeert. Wat natuurlijk pas na 20+ uur tevoorschijn komt. Waarna ondertussen een tweede schijf er ook uit knalt. Dat soort gedoe. Iets wat vervelend genoeg in de praktijk vaak voorkomt, als ze tegelijk zijn aangekocht willen ze ook nog weleens tegelijk stuk gaan.

Toevallig had ik in april twee keer een pariteit schijf die defect ging. Type Seagate IronWolf NAS. In de basis kun je bij snapraid dan je pariteit volledig rebuilden, maar ik heb ervoor gekozen om de pariteit terug te bereken en daarna een scrub te draaien. Daarmee heb ik nog een bitflip gecorrigeerd :). Even ter vergelijking. Bij snapraid kun je op elk moment een disk/ssd uit je systeem trekken en in een ander systeem gebruiken. Er wordt niet gestriped namelijk. Tevens is undelete mogelijk. Snapraid heeft ook nadelen, data verwijderen kun je niet tegelijk op meerdere disks doen tenzij je ook zoveel pariteit schijven hebt. Je data beschermt je andere data. Daarnaast is het snapshot based dus nieuwe data is pas beschermd na elke sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WrR0n
Bedankt voor meedenken ik heb in tussentijd meer verdiept in bepaalde dingen waar nog niet veel van wist.
pimlie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:11:
@SirMario Sorry, maar 5 disks met raidz2 is ook niet optimaal. Zie de links in mijn vorige post, hier een quote uit het grote zfs topic:
Habana schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:57:
Optimale configuraties voor 4K sector Advanced Format hardeschijven:
RAID-Z: 3, 5 en 9 disks
RAID-Z2: 4, 6 en 10 disks
RAID-Z3: 5, 7 en 11 disks
Na wat research lijkt RAIDZ2 voor mij de beste optie, ook omdat ik TrueNAS wil gebruiken. Ik had wel ergens gelezen dat 5 schijven voor RAIDZ2 niet ideaal is. Ik had nu eerst 4 HDDs in gedachten, dus ik twijfel nog over die vijfde schijf. Het geeft wel wat meer opslag, maar is het dan nog wel zo optimaal?

Ik heb ook gekeken naar zo MergerFS + SnapRAID setup. Ik snap dat die niet op block-level werkt zoals normale RAID, maar dat het gewone schijven zijn en dat de software sync en verdeelt de bestanden over de HDDs. Dus als een disk uitvalt, kun je nog bij andere bestanden. Zo open-source projecten zijn tof, maar ik ga kies op moment liever voor een OS zoals TrueNAS waar veel opties al ingebouwd zitten.
sOid schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:03:
1. Een KVM kan erg handig zijn. Ik heb zelf een PCIe-versie van de nanoKVM ingebouwd...
Een NanoKVM is tof. Heb eens video over gezien. Weet nog niet als gelijk bij ga doen.

Wat vaak hoor bij Youtube video of wat lees is belangrijk om backup te hebben van nas.
Meestal wordt gesproken over een off-site backup. Maar de zelfde setup bouwen en bij een vriend of ouders neerzetten is op dit moment geen optie voor mij. Ik had ook gekeken naar Backblaze, daar had ik over gelezen dat het goedkoper is dan andere cloudproviders, maar ik vond het nog steeds wel duur. Ik zag wel dat Backblaze een goedkopere optie heeft, maar die is alleen voor het back-uppen van een Windows of Mac computer. En dat kan niet via TrueNas gebruiken.

Mijn grootste zorg is: wat als twee schijven tegelijk stoppen? Dan moet ik echt een backup hebben, bijvoorbeeld eentje die ik per maand uitvoer. Ik ben dus nog op zoek naar een goede en betaalbare backup oplossing en denk voor nu dat off-site nog niet belangrijkste is. Maar vroeg dan wel af waar op zou dan een backup zetten?

Ik zag dat TrueNAS een optie heeft om spare HDDs toe te voegen. Dat is handig om alvast klaar te hebben staan voor als er iets misgaat. Maar ik vraag me af of die dan ook oud worden als ze zo lang in de NAS zitten te wachten.

Verder lijkt het me handig om een SSD cache pool toe te voegen voor de prestaties. Voor de opslag van containers en VM's denk ik dat ik dat later nog toevoeg. Mijn mini-pc is nu nog genoeg voor Docker/VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@WrR0n Ik heb die berichten over dat 5 schijven indd ook gelezen. Maar voor huis tuin en keukengebruik zoals bij ons, is het allemaal wat hypothetisch gepiel in de marge. Zo zie ik het iig ;) Dat performanceverschil ga je vermoedelijk in de echte wereld nooit merken.

Kijk voor je offsite backups eens naar Hetzner. Goekoop, europees, werkt prima.

Ik schrijf daar elke nacht backups naar weg van mijn belangrijkste bestanden. Daarnaast heb ik nog een NUC bij m’n moeder staan met daaraan een 8TB usb-drive. Ook daar wordt regelmatig naar weggeschreven. Werkt prima, maar is natuurlijk wel vrij langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WrR0n
@sOid Ja, dat klopt eigenlijk wel voor normaal thuis gebruik merk waarschijnlijk niks van.

Bedankt voor de tip over Hetzner. Ik heb toevallig al een kleine VPS draaien, maar had er nog nooit aan gedacht om hun opslagmogelijkheden voor back-ups te checken. Ga zeker naar kijken.

Ik heb ondertussen ook verder nagedacht over welke componenten ik ga gebruiken voor de NAS. Ik ga nu wat SSD’s overzetten van huidige PC die niet nodig heb voor mij PC.

Voor de boot drive van Proxmox en TrueNAS is heb een Samsung 970 EVO 500GB NVMe SSD denk ik wel prima. En om wat opslag te hebben voor Containers/VMs, heb ik nog een Samsung 860 EVO 1TB SATA SSD liggen.

Ik kwam erachter dat ik nog een setje DDR5 RAM over had van toen ik mijn pc bouwde. Had toen wat problemen en voor de zekerheid een extra setje gekocht om te testen, en sindsdien ligt die hier een beetje te niksen. Mooi dat ik die nu kan gebruiken, vandaar dat ik nu Corsair Vengeance RGB heb staan in mijn lijstje.

@Woezik Bedankt voor het aangeraden moederbord. De vele SATA-aansluitingen bieden veel ruimte voor toekomstige uitbreiding.

Over de harde schijven: Ik had eerst naar de aangeraden Seagate IronWolf Pro 14TB gekeken, maar de verkoper op Amazon had echt slechte reviews over levering en zo, en de prijs was ook wel heel laag vergeleken met andere shops. Dat voelde niet goed. Nu twijfel ik nog tussen de Seagate IronWolf Pro 12TB (ST12000NT001) en de Seagate IronWolf 12TB (ST12000VN0008). Die Pro-modellen hebben dan wel langer garantie, maar kosten net iets meer. Wat zouden jullie aanraden?

1ProcessorsIntel Core i5-13400 Tray€ 129,25€ 129,25
1MoederbordenBiostar B760MXC PRO€ 118,56€ 118,56
5Interne harde schijvenSeagate IronWolf Pro, 12TB (ST12000NT001)€ 270,-€ 1.350,-
1BehuizingenJonsbo N4 Zwart€ 108,98€ 108,98
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5200Z40K - -
1SSD'sSamsung 860 EVO 1TB - -
1SSD'sSamsung 970 EVO 500GB - -
Totaal€ 1.751,94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:41
bedenk wel dat de seagate schijven veel lawaai maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Snap niet waarom je meer geld voor minder opslag betaald zoals @Woezik ook al aangeeft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:24

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Energieverbruik hier met m'n TrueNAS server met een i7 12700K, 4 spinning disks (met continue laagdrempelige read/write acties) en 3x NVME (1x OS en 2x dockerapps in mirror) = 90 Watt continu. Daar loopt de CPU echt niet te idlen, maar heel erg intense taken heeft ie nou ook weer niet.
Ik weet niet of dit bij jou onder zuinig valt, maar dat lijkt me niet. Wil je zuinig, ga je voor SSD's. Of dat nou SATA of NVME is, maakt niet zoveel uit.
Stil gaat het ook niet zijn. Zorg voor een goed geventileerde kast/meterkast of kelder.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik heb recent een aantal Seagate schijven aangekocht maar die zijn allemaal retour gegaan omdat de meeste volgens de Seagate Warrenty check buiten de fabrieksgarantie vielen. Daarna gewisseld naar Toshiba, waren tevens iets voordeliger, iets sneller, iets zuiniger en een snellere spin-up time.

Draaiende schijven gaat inderdaad niet samen met zuinig. Met 5 schijven heb je snel te maken met 5x8=40W + minimaal 15W voor de rest. Vandaar dat ik persoonlijk een voorkeur heb voor systemen die spin-down ondersteunen.

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 11-07-2025 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WrR0n
Met HDDs kun je qua stroomverbruik niet echt super zuinig zijn. Een complete SSD NAS is nu nog veel te duur.

Maar heb naar wat zoeken nu andere HDD gevonden en die theoretisch een laag verbruikt kan hebben volgens specs. Het gaat om de WD Red Plus (256MB cache), 12TB en er laag verbruikt in idle als bij lezen/schrijven, vergeleken met andere drives die ik zag. Bij de Kenmerken staat zelfs dat hij in idle maar 2,9W kan verbruiken, en ik las dat deze schijf ook wat stiller is.
Ik denk toch dat ik voor RAIDZ2 met 4 disks ga. En dat geeft genoeg TB en scheelt ook nog wat stroom.

@DukeBox Zoals eerder vermeld, zijn de goedkopere disks helaas niet verkrijgbaar bij de shop waar ik wil bestellen.
WrR0n schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:30:
Over de harde schijven: Ik had eerst naar de aangeraden Seagate IronWolf Pro 14TB gekeken, maar de verkoper op Amazon had echt slechte reviews over levering en zo, en de prijs was ook wel heel laag vergeleken met andere shops. Dat voelde niet goed....
Pagina: 1