stotters bij het spelen van overwatch2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• istrebitel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-07 04:26
Beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het troubleshooten van dit probleem:
het probleem:
Sinds recent heb ik last van stotters als ik Overwatch 2 speel. Het spel kan tijden lang soepel lopen, maar plots hakt het er weer in en heb ik last van gigantische frame drops en een soort van "frrrp" geluidje. Dit houdt dan enkele seconden aan en gebeurd in die periode ongeveer 1 keer per seconde.

Ook als mijn poppetje dood gaat en ik de kill cam kijk, is dat vaak een dia voorstelling.
hardware en instellingen:
Ik speel OW2 op mijn laptop een asus Strix met een 14900HX en een 4080 GPU. de achterkant heb ik wat verhoogd voor betere lucht intake en de roosters + ventilators maak ik stof vrij van tijd tot tijd.
Ik speel met de instellingen op low en resolutie quadHD en heb de fps gelimiteerd op 150 (het scherm kan 240 Hz aan), in het spel staan de instellingen ook goed. Ten tijdens dat het soepel loopt zit ik ook aan de max fps.

Ik heb gekeken of het niet netwerklag is, maar dat ziet er duidelijk anders uit (rubberbanding) en behoud ik wel mn FPS.

Tijdens het spelen zie ik geen rare dingen kwa temperaturen of spikes in het gebruik van de CPU/GPU. Dit heb ik getest met process explorer.
Andere dingen die ik gedaan heb:
-Nvidia driver rollback naar een oude versie: hielp niet
-Meest recente Nvidia driver install met NVcleaninstall: dat lijkt een beetje te helpen
-diverse registry tweaks, ik weet helaas niet meer welke
-power options optimilazatie
-laptop staat in turbo modus (armoury crate van ASUS vervangen door G-helper)
-BIOS update
-In de BIOS zo gezet dat alles via de 4080 moet gaan)
-igpu uitgezet in device manager
-windows op gaming mode gezet, en in afwezighjeid van verbetering weer uitgezet
-OW2 met hoge prio laten draaien
-de HPET timer uitgezet in device manager
-clean install van windows + tweaks van hierboven gedaan
-vaak zit ik op WIFI en ik las een top dat een netwerkadapter uizetten kan helpen (dus de bedraade adapter staat nu uit)

-Latencymon gedraait. Daarbij zie ik dat diagkrnl.sys en de nvidia driver dinges 1,5µ sec in de kolom highest execution time. Soms zie ik een ACPI.sys iets van 50µ hebben, maar dat is heel sporadisch.

resultaat is wel dat de framedrops ietsje minder zijn, maar het is nog steeds aanwezig. Het gekke is wel dat dit niet altijd zo was, toen was 240Hz mogelijk op low met quadHD, maar werd de GPU een beetje warm, nu houdt ik hem op 65-70C celcius.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen of iig pointers kunnen geven voor het troubleshooten van het probleem.

Alvast bedankt!