Freedom Aon + sfp en mediaconverter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn glasvezel aansluiting. Na een storing is een monteur geweest en die heeft de Genexis "gesloopt" en een Fritzbox achtergelaten. Daar zit nu rechtstreeks de glasvezel in.

Ik wil echter van de Fritzbox af >:) . De aansluiting komt in de meterkast binnen en in de serverkast hangt een udm pro. Tussen meterkast en serverkast ligt 1 netwerk kabel.

Nu wil ik in de meterkast een media converter plaatsen waar de glaslijn middens een sfp op wordt aangesloten. Vanaf de media converter kan ik dan met de netwerk kabel naar de udm toe.

Ik heb een planet XT 705A media converter. Daarnaast meerdere sfp modules om te testen, waaronder een Ubiquiti UF‑SM‑1G‑S. De verbinding tussen de mediaconverter en de udm werkt goed. Ik krijg echter geen internet actief. Vlan6 en ppoe op de wan is ingesteld.

Ik vermoed dat het aan de glas kant misgaat.... Maar heb geen idee waar? :? Ik heb weinig verstand van glasvezel kabels en connectoren, heb een kabel met een groene en blauwe connector en eentje met aan beide kanten een blauwe connector. Zowel zenden / ontvangen gaan via dezelfde vezel heb ik begrepen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:14
Let op dat je altijd connectoren met dezelfde kleur op elkaar aansluit, anders beschadig je de 'kop' van de vezel in de connector!

Hadden die Fritz!boxen niet een losse SFP erin/ Die kun je dan toch overprikken in je media-converter?

en weet je heel zeker dat je AON hebt en geen GPON/XGSPON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:45
Bidi-modules komen per paar. Heb je de UF‑SM‑1G‑S met de gele of blauwe hendel, als ik het goed heb heeft de gele de frequenties precies verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Ja, die had ik gevolgd inderdaad. Instellingen staan goed. Glasmodule lijkt ook de juiste te zijn :?
hcQd schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:41:
Bidi-modules komen per paar. Heb je de UF‑SM‑1G‑S met de gele of blauwe hendel, als ik het goed heb heeft de gele de frequenties precies verkeerd om.
Ja, klopt. Heb deze beide De blauwe lijkt de juiste frequentie te hebben....

In die blauwe sfp moet de blauwe connector komen, in de wand de groene..... Zou je zeggen :'( ... Er zit geen status indicator op die media converter, maar volgens de specs zou de sfp daar wel in moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
jurri@n schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:35:
Let op dat je altijd connectoren met dezelfde kleur op elkaar aansluit, anders beschadig je de 'kop' van de vezel in de connector!

Hadden die Fritz!boxen niet een losse SFP erin/ Die kun je dan toch overprikken in je media-converter?

en weet je heel zeker dat je AON hebt en geen GPON/XGSPON?
Nee, dacht dat die van de Fritzbox geen echte sfp was, althans, dat een deel van de logica in de Fritzbox zelf zit ipv in de sfp.

Kleur op kleur is bekend ;) en euh, bijna heel zeker dat het een AON is. Hoe kan ik dat 100 procent uitsluiten ?

[ Voor 6% gewijzigd door kariem112 op 03-07-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:45
Bij zo'n oude Genexis was de blauwe aansluiting voor internet en de groene voor DVB-C. Je hebt dan een sc/upc (blauw) maar lc/upc (blauw) nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door hcQd op 03-07-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
hcQd schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:48:
Bij zo'n oude Genexis was de blauwe aansluiting voor internet en de groene voor DVB-C. Je hebt dan een sc/upc (blauw) maar lc/upc (blauw) nodig.
Die heb ik nooit gezien. Hier hing die Genexis met 1 utp uitgang, en nu met deze aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ30pn0UolrLJcprmPApPw_9hWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGPRSwCgaArPnU7Asv4TMvay.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:51
laat hier je netwerk beheerder maar voor komen, zo open en bloot de spoel is vragen om problemen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
torretje2012 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:46:
laat hier je netwerk beheerder maar voor komen, zo open en bloot de spoel is vragen om problemen in de toekomst.
De cover is wat gammel, maar kan er nog wel op. :9
Pagina: 1