Chieftec sleeper build - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:19

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik zelf een game-pc gebouwd heb, dus ik ben niet bang om over mijn trotst heen te stappen en hulp te vragen :) Deze 10 jaar oude game-pc in kwestie draait overigens nog prima en ik ben van plan deze intact te houden omdat er een zwaar gemodde Oblivion installatie opstaat (Op Windows XP) waar ik al jaren lang in aan het spelen ben, zo af en toe.

Dit 10+ jaar oude systeem bestaat uit o.a. een GTX 970, 4690k en 16GB ram, etc

Mijn nieuwe game-build centreert zich om een RTX 3080 die ik onlangs van een collega heb overgenomen. Hiervoor heb ik bijna allemaal 'nieuwe' componenten nodig waarbij ik probeer zoveel mogelijk 2e hands te scoren. De videokaart in kwestie is een flink lel, en om te voorkomen dat deze gaat doorhangen wil ik er iets van een support bracket onder hebben. Tips welkom!

Ik heb me al even ingelezen in welke processor en platform ik voor wil gaan, en ik ben uitgekomen op een AM4 / B550 bord en een 5700X3d processor, bij voorkeur met 32GB ram en een luchtkoeler. Bewezen technologie, goeie bang for buck.
De reden is simpel; ik wil het enigszins betaalbaar houden, en volgens mij kan ik hiermee weer jaren vooruit. Ik loop minstens 5 jaar achter op de laatste games, en vis de meeste uit de 5 euro bak bij Steam.
Gamen gebeurd op 1080p/1440p, meestal met een koptelefoon direct in de pc gestoken.

Tijdens een recente verhuizing vond ik een oude maar goeie pc-kast, die ik wil gebruiken en ik hoop dat 'moderne' componenten hierin passen. Het gaat om een Chieftec Dragon DX-01, soort van 'sleeper build' mag het worden. Er zitten nog een 4-tal stille Nexus 80mm fans in, deze moeten aangesloten kunnen worden op het mainbord. (hoop dat dit afdoende is qua koeling).

Dus een lijst van componenten:

- Case: Chieftec Dragin DX-01
- Processor: AMD Ryzen 7 5700X3D
- Koeler: Deepcool AK500s Digital
- Videokaart: nVidia RTX 3080 10GB
○ MNPCTECH support bracket
- Mainbord: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
- Geheugen: 32GB Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16
- SSD: 1TB nvme M2 ssd
- Voeding: ??? - geen flauw idee!

Ik ben op dit moment met name op zoek naar advies voor het volgende:
  • Case: Past een modern mainboard uberhaupt in een klassieke kast? Deze case kon destijds een full size ATX bord hebben als ik me niet vergis, ik vraag me af of moderne boarden de schroefgaten nog op dezelfde plek hebben.
  • Geheugen; welk setje past goed bij de chipset en processor en biedt de beste performance? RGB is niet van belang
  • Voeding: Bij deze retro kast zit de voeding helemaal bovenin, dus deze moet in staat zijn warmte van binnen naar buiten af te kunnen voeren, met de fan aan de onderkant
  • - Verder vind ik het lastig inschatten welk vermogen het beste past bij de bovenstaande setup, ik neem het liefst een voeding die qua vermogen goed aansluit bij wat er nodig is
  • - Ik verwacht weinig verdere uitbreidingen (misschien een dvd-rw :)) dus hoef weinig overhead, en ga liever voor zuinig.
  • Koeler: vorige build ging ik voor waterkoeling; dit keer houd ik het wat eenvoudiger met een goeie luchtkoeler; het display op de koeler vind ik een leuke touch
  • - het gekozen model zou afdoende moeten zijn voor een 5700X3d op stock speed? Hoop dat de koeler past in de case.
Hoe zouden jullie hem af maken? 🙏

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
uitvoering: Chieftec Dragon DX-01 Zwart

ATX moederbord moet gewoon passen.
Qua koeling moet er altijd wel wat te fixen zijn. Desnoods zaag je een 120mm gat in het zijpaneel en monteer je daar intake fans op.
32GB DDR4 @ 3200 MHz CL 16 . Heb toevallig een setje te koop in V&A.

Maar als je een nieuwe build maakt, waarom gebaseerd op de verouderde AM4? Ben je van plan alles tweedehands te regelen? Anders zou je iets van een Ryzen 9600X pakken en DDD5 geheugen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Dekar schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:02:
uitvoering: Chieftec Dragon DX-01 Zwart

ATX moederbord moet gewoon passen.
Qua koeling moet er altijd wel wat te fixen zijn. Desnoods zaag je een 120mm gat in het zijpaneel en monteer je daar intake fans op.
32GB DDR4 @ 3200 MHz CL 16 . Heb toevallig een setje te koop in V&A.

Maar als je een nieuwe build maakt, waarom gebaseerd op de verouderde AM4? Ben je van plan alles tweedehands te regelen? Anders zou je iets van een Ryzen 9600X pakken en DDD5 geheugen.
Bedankt voor de tip over het geheugen, dus dat zijn de specs om op te letten. Ik kan me van vroeger herinneren dat latencies toen belangrijk waren tot achter de comma :)

AM4 setjes zijn nu voor interessante prijzen te verkrijgen en zoals aangegeven; ik verwacht niet deze build nog verder te gaan upgraden. Het wordt een gedeelde pc met name voor de kids en dit is al een hele upgrade voor ze. Denk dat ik hem ook samen met hen in elkaar ga zetten.

/edit:

Zojuist dealtje gesloten op MP, als het goed is eind volgende week in bezit:

- Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
- AMD Ryzen 7 5700X3D
- Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16

[ Voor 7% gewijzigd door McLambo op 02-07-2025 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
McLambo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:16:
De videokaart in kwestie is een flink lel, en om te voorkomen dat deze gaat doorhangen wil ik er iets van een support bracket onder hebben. Tips welkom!
Ik had bij mijne gewoon zoiets meegeleverd gekregen: https://www.bol.com/nl/nl...verseel/9300000182211225/ (random link, als je goedkoop wil zijn ze voor €1 bij Ali te krijgen). Werkt prima, als je iets hebt om hem op te zetten. Bij jouw kast lijkt dat het wel goed moet komen, maar dus even je GPU opmeten en in die kast kijken hoe groot de afstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Zou ik met een 850w voeding goed zitten voor deze build?

zoals gezegd: overklokken is er niet bij, verwacht dat deze build geen upgrades meer zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:01
850W is ruim voldoende, maar het hangt ook af van welke voeding je pakt.
Als je een auto koopt van het merk aliexpress, met 1000 PK, zou je er dan in durven rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Ik moet me daar eens beter op inlezen. Vroeger was het in orde als je een 80-plus voeding pakte, maar ik zie al dat er tegenwoordig tal van overwegingen zijn om een bepaald model voeding te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:52
McLambo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:31:
Ik moet me daar eens beter op inlezen. Vroeger was het in orde als je een 80-plus voeding pakte, maar ik zie al dat er tegenwoordig tal van overwegingen zijn om een bepaald model voeding te kiezen.
Mede sleeper build bouwer hier, waar ik zelf ook zeker op zou letten is om een voeding te kiezen waar de fan eventueel standaard van draait (of in te schakelen is). Dan helpt deze namelijk mee als exhaust.

Verder kun je nog overwegen om extra fangaten te maken mochten de 80mm fans niet afdoende zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld wat meubelviltjes op mijn aanwezige voetjes geplakt zodat de behuizing 1cm hoger staat en 2x 140mm gaten onderin gedremeld. Is bij een Chieftec Dragon lastig aangezien deze van die draaibare voetjes heeft als ik me niet vergis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YQzekfEIo9iEkA71S29mLm9iS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TS9nkImZSXOScyBYVUPSR57.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Weet je zeker dat je voor socket AM4 wilt gaan?
Deze is al enige jaren EOL en er komen geen nieuwe generatie processors meer voor uit.
Pak je een AM5, dan hoeft dit niet veel duurder te zijn en ken je zeker nog wel 2 toekomstige nieuwere generatie processors in prikken.
Dan heb je een moederbord wat 5-10 jaar mee kan.

Ik zou de alternatieven AM4 en AM5 toch nog even naast elkaar zetten en een prijsvergelijking doen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Past de videokaart überhaupt wel met de drivebays die de Dragon heeft? Alles langer dan ATX (24cm) breed werd uit mijn hoofs al problematisch.

Ik had vroegâh die bays eruit gehaald en een groot groot gat daar gemaakt en een plaat met 2x120mm intake. Dan is 2x80mm outtake sowieso ook wel minimaal als je 3~400 watt aan warmte aan het produceren bent :X

Blijven wel geweldige kasten.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
sapphire schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:48:
Past de videokaart überhaupt wel met de drivebays die de Dragon heeft? Alles langer dan ATX (24cm) breed werd uit mijn hoofs al problematisch.

Ik had vroegâh die bays eruit gehaald en een groot groot gat daar gemaakt en een plaat met 2x120mm intake. Dan is 2x80mm outtake sowieso ook wel minimaal als je 3~400 watt aan warmte aan het produceren bent :X

Blijven wel geweldige kasten.
Goeie vraag. Moet ik nog even nameten, Ook of een goeie tower-cpu koeler wel in de kast past.
Op zich zijn de drive-bays demonteerbaar, maar de intakefans zitten weer aan de drivebays vast.

Als het allemaal moeilijk wordt qua afmetingen dan misschien toch ander kastje op de kop tikken. Zou het zonde vinden om de slijpkop in deze kast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:15:
Weet je zeker dat je voor socket AM4 wilt gaan?
Deze is al enige jaren EOL en er komen geen nieuwe generatie processors meer voor uit.
Pak je een AM5, dan hoeft dit niet veel duurder te zijn en ken je zeker nog wel 2 toekomstige nieuwere generatie processors in prikken.
Dan heb je een moederbord wat 5-10 jaar mee kan.

Ik zou de alternatieven AM4 en AM5 toch nog even naast elkaar zetten en een prijsvergelijking doen...
Jazeker, spulletjes zijn al binnen. Goed B550 bord, 32GB DDR4 en een 5700X3d voor 280 euro op de kop kunnen tikken. Nu nog een voeding; ben aan het rondspeuren voor een Corsair RM850x. Dat moet voldoende zijn.
Pagina: 1