Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik zelf een game-pc gebouwd heb, dus ik ben niet bang om over mijn trotst heen te stappen en hulp te vragen
Deze 10 jaar oude game-pc in kwestie draait overigens nog prima en ik ben van plan deze intact te houden omdat er een zwaar gemodde Oblivion installatie opstaat (Op Windows XP) waar ik al jaren lang in aan het spelen ben, zo af en toe.
Dit 10+ jaar oude systeem bestaat uit o.a. een GTX 970, 4690k en 16GB ram, etc
Mijn nieuwe game-build centreert zich om een RTX 3080 die ik onlangs van een collega heb overgenomen. Hiervoor heb ik bijna allemaal 'nieuwe' componenten nodig waarbij ik probeer zoveel mogelijk 2e hands te scoren. De videokaart in kwestie is een flink lel, en om te voorkomen dat deze gaat doorhangen wil ik er iets van een support bracket onder hebben. Tips welkom!
Ik heb me al even ingelezen in welke processor en platform ik voor wil gaan, en ik ben uitgekomen op een AM4 / B550 bord en een 5700X3d processor, bij voorkeur met 32GB ram en een luchtkoeler. Bewezen technologie, goeie bang for buck.
De reden is simpel; ik wil het enigszins betaalbaar houden, en volgens mij kan ik hiermee weer jaren vooruit. Ik loop minstens 5 jaar achter op de laatste games, en vis de meeste uit de 5 euro bak bij Steam.
Gamen gebeurd op 1080p/1440p, meestal met een koptelefoon direct in de pc gestoken.
Tijdens een recente verhuizing vond ik een oude maar goeie pc-kast, die ik wil gebruiken en ik hoop dat 'moderne' componenten hierin passen. Het gaat om een Chieftec Dragon DX-01, soort van 'sleeper build' mag het worden. Er zitten nog een 4-tal stille Nexus 80mm fans in, deze moeten aangesloten kunnen worden op het mainbord. (hoop dat dit afdoende is qua koeling).
Dus een lijst van componenten:
- Case: Chieftec Dragin DX-01
- Processor: AMD Ryzen 7 5700X3D
- Koeler: Deepcool AK500s Digital
- Videokaart: nVidia RTX 3080 10GB
○ MNPCTECH support bracket
- Mainbord: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
- Geheugen: 32GB Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16
- SSD: 1TB nvme M2 ssd
- Voeding: ??? - geen flauw idee!
Ik ben op dit moment met name op zoek naar advies voor het volgende:
Dit 10+ jaar oude systeem bestaat uit o.a. een GTX 970, 4690k en 16GB ram, etc
Mijn nieuwe game-build centreert zich om een RTX 3080 die ik onlangs van een collega heb overgenomen. Hiervoor heb ik bijna allemaal 'nieuwe' componenten nodig waarbij ik probeer zoveel mogelijk 2e hands te scoren. De videokaart in kwestie is een flink lel, en om te voorkomen dat deze gaat doorhangen wil ik er iets van een support bracket onder hebben. Tips welkom!
Ik heb me al even ingelezen in welke processor en platform ik voor wil gaan, en ik ben uitgekomen op een AM4 / B550 bord en een 5700X3d processor, bij voorkeur met 32GB ram en een luchtkoeler. Bewezen technologie, goeie bang for buck.
De reden is simpel; ik wil het enigszins betaalbaar houden, en volgens mij kan ik hiermee weer jaren vooruit. Ik loop minstens 5 jaar achter op de laatste games, en vis de meeste uit de 5 euro bak bij Steam.
Gamen gebeurd op 1080p/1440p, meestal met een koptelefoon direct in de pc gestoken.
Tijdens een recente verhuizing vond ik een oude maar goeie pc-kast, die ik wil gebruiken en ik hoop dat 'moderne' componenten hierin passen. Het gaat om een Chieftec Dragon DX-01, soort van 'sleeper build' mag het worden. Er zitten nog een 4-tal stille Nexus 80mm fans in, deze moeten aangesloten kunnen worden op het mainbord. (hoop dat dit afdoende is qua koeling).
Dus een lijst van componenten:
- Case: Chieftec Dragin DX-01
- Processor: AMD Ryzen 7 5700X3D
- Koeler: Deepcool AK500s Digital
- Videokaart: nVidia RTX 3080 10GB
○ MNPCTECH support bracket
- Mainbord: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
- Geheugen: 32GB Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16
- SSD: 1TB nvme M2 ssd
- Voeding: ??? - geen flauw idee!
Ik ben op dit moment met name op zoek naar advies voor het volgende:
- Case: Past een modern mainboard uberhaupt in een klassieke kast? Deze case kon destijds een full size ATX bord hebben als ik me niet vergis, ik vraag me af of moderne boarden de schroefgaten nog op dezelfde plek hebben.
- Geheugen; welk setje past goed bij de chipset en processor en biedt de beste performance? RGB is niet van belang
- Voeding: Bij deze retro kast zit de voeding helemaal bovenin, dus deze moet in staat zijn warmte van binnen naar buiten af te kunnen voeren, met de fan aan de onderkant
- - Verder vind ik het lastig inschatten welk vermogen het beste past bij de bovenstaande setup, ik neem het liefst een voeding die qua vermogen goed aansluit bij wat er nodig is
- - Ik verwacht weinig verdere uitbreidingen (misschien een dvd-rw
) dus hoef weinig overhead, en ga liever voor zuinig.
- Koeler: vorige build ging ik voor waterkoeling; dit keer houd ik het wat eenvoudiger met een goeie luchtkoeler; het display op de koeler vind ik een leuke touch
- - het gekozen model zou afdoende moeten zijn voor een 5700X3d op stock speed? Hoop dat de koeler past in de case.