Mag ik DC solar kabels in de grond verwerken, en hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-07 19:23
Mag ik DC solar kabels in de grond verwerken, en hoe kan ik dat het beste doen?

Beste Mede Tweakers, benieuwd naar jullie opinie/ideeën.
Ik heb een aanbouw geplaatst, hierop wil ik PV panelen plaatsen. Nu wil ik de omvormer in de schuur plaatsen. (ik overweeg een Victron systeem met thuisbatterij) Nu gaat het mij vooral om de bekabeling. Mag ik 2 strings van 9 panelen DC kabel door de grond leggen, en hoe kan ik dat het beste aanvangen?
Zelf dacht ik de 3/4 leidingen gewoon te verlengen en deze naar de schuur te leggen. 2x aparte leiding met 1x 2x rood en 1x 2x zwart en PE.
Maar vraag me af of dat goed gaat qua isolatieweerstand. (die buizen worden toch vochtig van binnen over het algemeen)

Wat is wijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Op zich kan het, in een mantelbuis is dan wel aan te raden. Maar of het ook verstandig is...
Wat is de afstand die je moet overbruggen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:22
Isolatieweerstand is niet het enige aspect, denk ook aan een schep waarmee je de draden doorsteekt en een vlamboog creëert (die bij zonnepanelen behoorlijk kan zijn en niet vanzelf stopt).

Kan mij niet voorstellen dat dit mag zonder dat er verdere beveiliging aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 11:12

M14

t.h.e. schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:23:
Mag ik DC solar kabels in de grond verwerken, en hoe kan ik dat het beste doen?

Beste Mede Tweakers, benieuwd naar jullie opinie/ideeën.
Ik heb een aanbouw geplaatst, hierop wil ik PV panelen plaatsen. Nu wil ik de omvormer in de schuur plaatsen. (ik overweeg een Victron systeem met thuisbatterij) Nu gaat het mij vooral om de bekabeling. Mag ik 2 strings van 9 panelen DC kabel door de grond leggen, en hoe kan ik dat het beste aanvangen?
Zelf dacht ik de 3/4 leidingen gewoon te verlengen en deze naar de schuur te leggen. 2x aparte leiding met 1x 2x rood en 1x 2x zwart en PE.
Maar vraag me af of dat goed gaat qua isolatieweerstand. (die buizen worden toch vochtig van binnen over het algemeen)

Wat is wijs?
Ik zou sowieso de plus en min bij elkaar houden. Anders weet je niet welk paar bij elkaar hoort.

Maar, als het een lage dc spanning (20v - 40v) is, dan zou ik de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen zetten. Lage dc spanning == hoge stroom, met als gevolg grotere verliezen. Als de dc spanning rond de 400v zit, dan is het voordeliger (marginaal).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ohoh

Jij snapt het niet

Plus en min gescheiden = geen vlamboog
Je kan de paren gewoon doormeten op spanning als deze verbonden zijn met een of meerdere panelen.
De stroom door een of meerdere panelen in een string is gelijk. De totale spanning is anders, omdat ze in serie staan.

Hier liggen de DC kabels op 60 cm diep in mantelbuizen in een nog grotere (stevigere mantelbuis.)
Je bent een rund als je die onbewust kapot krijgt met je schopje

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2025 19:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zou dus nooit plus en min bij elkaar steken.. Dat is dus imo vlamboog risico..

Wordt volgens mij ook nooit gedaan bij normale installaties (muv SE ivm optimizers) correct me if im wrong..

En anders kan je elke ader nog in een aparte buis steken... En met slagvast steek je er niet 123 door...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:42
Je kunt gewoon kant en klare solar kabels nemen op lengte (neem altijd wat meer, liever 3 meter te lang dan 20cm te kort) en leidt deze door een 40mm pvc buis. Daar heb je ook dikwandig (zoiets als dit), wat meer dan genoeg bescherming biedt mocht jij of met name ooit een nieuwe bewoner met de schop de grond in gaan. Buizen een stuk onder het oppervlak begraven, idealiter een centimer of 50, en klaar. Indien je meerdere stukken buis aan elkaar moet maken of er bochten in maakt, de boel wel netjes verlijmen met PVC lijm, zodat er geen grondwater in komt/blijft staan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1