pfSense mini-pc voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-07 22:53
Hallo,

Ik wil aan de slag met pfSense firewall installeren en zoek daarom een mini-pc die voldoet aan de volgende criteria:
  • Energiezuinig, weinig warmte genereren. (Moet draaien in een kast.)
  • Twee of meer netwerkpoorten van minstens 1Gb.
Zal worden ingezet in een thuisnetwerk zonder bijzondere eisen of zwaar verkeer. NAT, enkele firewall rules, packet sniffer, misschien een kleinschalige vpn-server. Qua rekenkracht zal zowat elk systeem dus volstaan. Hier vind ik 512MB ram, 1Ghz cpu en 1GB schijfruimte als recommended settings terug.

Voor wifi heb ik een mesh-syteem, dus dit is geen vereiste.

Zelf kom ik uit bij de Beelink EQ14. Dit lijkt me al behoorlijke overkill, zowel qua rekenkracht als features.

Ik heb hier op de Pricewatch goedkopere barebones aangetroffen, maar eer ik daar geheugen en opslag voor heb, zit ik in of boven deze prijsklasse.

Bedankt alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:53
Hoe ben je van plan dit te draaien? Wil je je router van je provider hiermee vervangen? Dan hebben dit soort mini PC'tjes als nadeel het BIOS - dat zou in principe een security lek of erger nog backdoor kunnen hebben.
De firma protectli levert dit soort PC'tjes met een opensource BIOS, coreboot - dat is in principe iets veiliger, lekken worden sneller gepatcht, maar ook iets duurder. Bijvoorbeeld deze V1211

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 02-07-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vman128
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:23
Ik zag deze ook nog in de pricewatch staan, zijn ook passief gekoeld.(zonder fan)

MSI Cubi N ADL-002BEU

MSI Cubi N ADL S-098EU

[ Voor 4% gewijzigd door vman128 op 02-07-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Amplifiction schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:48:

Zelf kom ik uit bij de Beelink EQ14. Dit lijkt me al behoorlijke overkill, zowel qua rekenkracht als features.
Ik heb pfSense op exact die Beelink draaien, draait als een zonnetje. Moet wel zeggen dat ik hem van Amazon kon plukken met 60 euro korting, dus goed te doen. Wellicht is het ding iets te krachtig, maar zo kan hij wel lange tijd vooruit.

512MB ram is trouwens echt heel krap. Als je wat extra services draait, zoals Snort, ntopng en pfBlockerNG heb je meer geheugen nodig. Ik zit nu op 18% van 16GB, dus zo'n 3GB. Ik zou dus zeker een systeem met 4GB nemen, geheugen kost immers niks.

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 02-07-2025 21:07 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-07 22:53
Bedankt voor de reacties allemaal.
martyw schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:18:
Hoe ben je van plan dit te draaien? Wil je je router van je provider hiermee vervangen?
Ik wil de firewall tussen de router/modem van de provider en mijn thuisnetwerk plaatsen, waarbij de lan-zijdes van beide toestellen elk hun eigen subnet krijgen. Ik heb het idee dat bridge mode op de modem de veiligheid niet gaat verhogen. Misschien iets complexer beheer op deze manier, (dubbele port forwards bv) maar dat moet meevallen.

Begrijp ik het goed dat de cmos van de mini-pc dan geen issue is?
De Beelink EQ14 lijkt me in beide gevallen goedkoper. Bij die barebone moet ik namelijk nog geheugen en opslag tellen.
Microkid schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:03:
Ik heb pfSense op exact die Beelink draaien, draait als een zonnetje.
Goed om te weten. Mijn conclusie was namelijk dat dit toestel een mooie bang for the buck levert in vergelijking met concurrenten, en dan durf ik wel eens argwanend te worden over de kwaliteit :)

Weet jij toevallig of je wifi en bluetooth kan uitschakelen in de bios?

[ Voor 3% gewijzigd door Amplifiction op 02-07-2025 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:53
Amplifiction schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:33:
Begrijp ik het goed dat de cmos van de mini-pc dan geen issue is?
Er is nog steeds de mogelijkheid dat er een backdoor in zit, die zijn in het verleden ook wel aangetroffen in diverse moederborden. Het risico daarop is niet heel groot, als je effectieve schade wilt aanrichten zijn er slimmere manieren. Een setup puur om thuis wat te hobbyen achter de firewall van het modem van je provider zou ik ook met iets als de Beelink doen, maar als je een bedrijf aan huis hebt zou ik dat stuk van je netwerk er niet aan blootstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vman128
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:23
Deze staan bij bol .com compleet met OS : Blackview MP80 Mini PC
Blackview MP80 Mini PC
Pagina: 1