Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 09:45
Elke paar weken slaat mijn ketel uit 2017 op hol. Ik kom thuis en het is een sauna!

Mijn installateur heeft alles nagelopen en batterijen in de thermostaten zijn vervangen maar niks lijkt te helpen.

Ik heb 2 verwarming circuits 1 voor de vloerverwarming beneden en 1 voor mijn bovenverdieping.

Het probleem leek beperkt tot de beneden verdieping en dus stelde hij voor om de 3 wegklep beneden te vervangen. Onderdeel moest besteld worden en we zijn weer een aantal weken verder maar nu heeft het probleem zich voorgedaan op de bovenste verdieping.

Er is geen verwarming vraag en de thermostaten laten ook niks zien.

Dit loopt al een aantal maanden en is erg vervelend omdat er per keer ruim 20 m2 per dag wordt gestookt ook bij dit hete weer!

Storing komt tot nu toe elke 4 tot 6 weken voor. Stoken stopt als ik de stekker van ketel uithaal en daarna terugzet.

Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt?

Dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Trek de aansluiting voor de thermostaat er eens af van je ketel om te beginnen? Misschien raken de aders elkaar ergens en dan gaat de ketel aan, los van wat de thermostaat aanstuurt.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-07-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:42
Nedish schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:19:
Elke paar weken slaat mijn ketel uit 2017 op hol. Ik kom thuis en het is een sauna!

Mijn installateur heeft alles nagelopen en batterijen in de thermostaten zijn vervangen maar niks lijkt te helpen.

Ik heb 2 verwarming circuits 1 voor de vloerverwarming beneden en 1 voor mijn bovenverdieping.

Het probleem leek beperkt tot de beneden verdieping en dus stelde hij voor om de 3 wegklep beneden te vervangen. Onderdeel moest besteld worden en we zijn weer een aantal weken verder maar nu heeft het probleem zich voorgedaan op de bovenste verdieping.

Er is geen verwarming vraag en de thermostaten laten ook niks zien.

Dit loopt al een aantal maanden en is erg vervelend omdat er per keer ruim 20 m2 per dag wordt gestookt ook bij dit hete weer!

Storing komt tot nu toe elke 4 tot 6 weken voor. Stoken stopt als ik de stekker van ketel uithaal en daarna terugzet.

Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt?

Dank
Blijft de driewegklep in je ketel niet hangen? Dan brandt je ketel nu voor SWW om niet alleen z'n interne warmtewisselaar naar 60 te krijgen, maar je hele huis. Je zou dan een code "4" moeten zien denk ik (tenminste bij mijn Quinta is 4 SWW en 3 CV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk hardop:
Interne temp sensor defect waardoor hij in de vorstbeveiliging schiet.
Hangende driewegklep?

Zet anders eens via het menu de cv stand uit.
https://tools.remeha.nl/w...ershandleiding-Avanta.pdf

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
Uw suggesties zijn welkom maar dan zou mijn ketel continu 24/7 blijven branden. Of zie ik dat verkeerd? Dit komt elke paar weken voor en na een ketel reset is het weg.

Omdat het nu zomer is heb ik de CV zojuist in mijn ketel uitgezet en toevoer temperatuur op 20 graden gezet. Ik hoop dat dit tijdelijk er oor zorgt dat mijn ketel niet ongewenst aanslaat. Maar ik weet het niet zeker.

Verder viel het me op dat tot nu toe dit probleem alleen in mijn beneden circuit zich voor deed. Nu was is in het circuit boven en dat met dd tropische warmte van ede kaatste dagen is ook raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:42
Nedish schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:18:
Uw suggesties zijn welkom maar dan zou mijn ketel continu 24/7 blijven branden. Of zie ik dat verkeerd? Dit komt elke paar weken voor en na een ketel reset is het weg.
Bij een reset beweegt de drieweg klep een paar keer, dus best kans dat ie dan weer los komt. (of er een stukje vervuiling los komt wat hem beetje blokkeert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
@Nedish
De C geeft aan dat het een combitoestel is, staat hij soms te branden voor sanitair warm water? Dit kun je zien aan nummer op het display, 3 is voor CV-bedrijf en 4 is voor sanitair warm water. Als de ketel staat te branden op stand 4 en je radiatoren worden warm, dan is de driewegklep/actuator defect of zit hij vast.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
Puch-Maxi schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:02:
@Nedish
De C geeft aan dat het een combitoestel is, staat hij soms te branden voor sanitair warm water? Dit kun je zien aan nummer op het display, 3 is voor CV-bedrijf en 4 is voor sanitair warm water. Als de ketel staat te branden op stand 4 en je radiatoren worden warm, dan is de driewegklep/actuator defect of zit hij vast.
Dank. Ik heb al aangegeven meen ik dat ik 2 driewegkleppen heb in mijn systeem. 1 voor boven 1 voor beneden.

Probleem deed zich voor beneden, dus logisch dat men denkt aan vervangen van de klep beneden. Maar nu plotseling is het probleem boven en niet beneden.

Kleppen zijn schoon gemaakt.

Probleem komt elke 5 a 6 weken voor en als ik op dat moment weg ben blijft de verwarming dagen branden! Vandaar probeer ik een oplossing te vinden. Thuis komen in een sauna is onprettig en daarnaast kost onnodig stoken veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
@Nedish Er zit in de ketel zelf een driewegklep die schakelt tussen CV en tapbedrijf. Verder heeft je ketel een zgn comfort stand om het tapwater direct warm te kunnen leveren. Die schakelt een paar keer per dag naar tapwaterbedrijf en stookt de warmtewisselaar warm. Als dan de driewegklep in de ketel blijft hangen gaat die warmte je huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nedish schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:18:

Omdat het nu zomer is heb ik de CV zojuist in mijn ketel uitgezet en toevoer temperatuur op 20 graden gezet. Ik hoop dat dit tijdelijk er oor zorgt dat mijn ketel niet ongewenst aanslaat. Maar ik weet het niet zeker.

Verder viel het me op dat tot nu toe dit probleem alleen in mijn beneden circuit zich voor deed. Nu was is in het circuit boven en dat met dd tropische warmte van ede kaatste dagen is ook raar.
Als je de cv stand uit zet, dan gaat de cv toch juist niet branden?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
teacher schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:29:
[...]

Als je de cv stand uit zet, dan gaat de cv toch juist niet branden?
Dat klopt. Dat heb ik gedaan om te zorgen dat de cv niet onnodig gas stookt als ik niet thuis ben.
Pagina: 1