Klusvraag regelwerk 20cm uitsteken einde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38
Komende week ga ik het gipsplafond en de panlatten er in maken op zolder. Het geraamte hiervoor staat al.

Nu steekt er 20cm over van balk tot aan dakrand waarbij de panlatten eventueel zwevend bevestigd zouden worden.

Nu vroeg ik mij af of dat dit geen risico geeft op het doorhangen van het plafond later.
Liever bevestig ik niets aan het dak. Maar mocht het nodig zijn dan zou dat evt met en aan bijv. Een Mastiekklos kunnen.

Wat zeggen jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYBXEGCIinORZuvNPJX6OuGHaSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zt0vuUwPXvJchTEoEqP65dP2.jpg?f=fotoalbum_largel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXJUVAOESYigVh-mTGPriGi5yzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkVvDxzljv1Yydr4srTcdxB8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Komt er op de schuine wand ook gips? Dan kan je eerst het plafond tot tegen de schuine wand leggen, en dan de schuine wand bedekken waardoor deze de plafondplaat ondersteunt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07 19:55
Als je het gips aan de einden niet vastzet, is het heel gevoelig voor scheurvorming. Een paar centimeter kan wel, maar 20cm is te veel. Of door er tegenaan te stoten, of door beweging van het dak door temperatuurverschillen en wind.

Als je niet wilt schroeven, gebruik dan montagekit.

[ Voor 9% gewijzigd door Fornoo op 03-07-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bedankt voor de tips.

Nog 1 andere vraag:
Plaats je 4 ak platen met de afgecshuinde kant tegen de muur, of moet je deze 5cm afgeschuinde kant er af snijden bij de muurzijde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Beetje lastig te zeggen, zonder de situatie wat te kennen, maar ik snij ze altijd door en gebruik een eindprofiel (stucstopprofiel). rachelwerk zit meestal om de 30cm. Als je de plaat dan halverwege doorsnijd kom je precies goed uit (als je tenminste platen van 60cm breed gebruikt).

Zie bv. Stucstopprofiel
Slimgrip SG1236-2.60 is een stucstopprofiel voor het beëindigen van stucwerk binnen. Geschikt voor bijvoorbeeld de overgang tussen een stucwand en schoon metselwerk of aansluiting op een kozijn.
Let op dat de prijzen voor dit spul bij een standaard bouwmarkt belachelijk hoog zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 11-07-2025 14:01 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Question Mark schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:59:
Beetje lastig te zeggen, zonder de situatie wat te kennen, maar ik snij ze altijd door en gebruik een eindprofiel (stucstopprofiel). rachelwerk zit meestal om de 30cm. Als je de plaat dan halverwege doorsnijd kom je precies goed uit (als je tenminste platen van 60cm breed gebruikt).

Zie bv. Stucstopprofiel

[...]

Let op dat de prijzen voor dit spul bij een standaard bouwmarkt belachelijk hoog zijn.
Rachelwerk moet er nog op.
Als ik de gipsplaten dus doorsnijd dan kan ik inderdaad bij het begin langs de muur ook 30 aanhouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E1YwVtprsw72ugm87kb6te2seE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCuTKe3ScJDQucMwjkfn11yu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gaat het om plafond of muur? Meestal wordt voor plafond 9mm gips met ronde kanten aangehouden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Question Mark schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:38:
Gaat het om plafond of muur? Meestal wordt voor plafond 9mm gips met ronde kanten aangehouden.
Voor het plafond heb ik 4-AK gipsplaten besteld, dit werd op diverse webshops geadviseerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14

BCC

Volgende keer zou je de electra tussen het rachelwerk kunnen doen ipv dwars door de balk. Verder hoekprofieltje lijmen inderdaad. Of dichtzetten met een plaat tot de tweede balk.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 11-07-2025 15:32 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:12
Je kan de Rachels ook doorsteken tot t plafond en ze daar fixeren met wat Pur. Gaat t echt geen kant meer op.

Ik snij bij de ak platen bij de 1e plaat altijd de 1e 5cm er af.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Makrolon schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:23:
Je kan de Rachels ook doorsteken tot t plafond en ze daar fixeren met wat Pur. Gaat t echt geen kant meer op.

Ik snij bij de ak platen bij de 1e plaat altijd de 1e 5cm er af.
Dan houd ik daar rekening mee met het rachelwerk. De platen zijn 250 lang en 60 breed.

Je legt ze dwars over de rachels toch,niet in de lengte van de rachels. Dus de korte zijde komt bij mij tegen de kalkzandstenen wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-07 12:21
Draakje5 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:41:
Komende week ga ik het gipsplafond en de panlatten er in maken op zolder. Het geraamte hiervoor staat al.

Nu steekt er 20cm over van balk tot aan dakrand waarbij de panlatten eventueel zwevend bevestigd zouden worden.

Nu vroeg ik mij af of dat dit geen risico geeft op het doorhangen van het plafond later.
Liever bevestig ik niets aan het dak. Maar mocht het nodig zijn dan zou dat evt met en aan bijv. Een Mastiekklos kunnen.

Wat zeggen jullie?

[Afbeelding]l
[Afbeelding]
Kijk eens naar Spax Stelschroeven. Ik ben nu zelf ook bezig met rachelwerk en dit werkt echt perfect. Met deze schroeven zou je het einde van je rachel vast kunnen schroeven zonder de mastiekklos. Dan schroef je gewoon in in het schuine dakbeschot. Dat dakbeschot is niet sterk genoeg om een plafond aan te hangen maar het uiteinde van 20cm gaat natuurlijk prima.

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 15-07-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Draakje5 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Rachelwerk moet er nog op.
Als ik de gipsplaten dus doorsnijd dan kan ik inderdaad bij het begin langs de muur ook 30 aanhouden.
[Afbeelding]
Ik heb in soortgelijke situatie een 45 graden balk aan het dakbeschot bevestigd (met montagekit) en het regelwerk laten doorlopen zodat deze op die balk bevestigd kon worden (dus pan latten op de plaats van je blauwe lijnen, maar dan door laten lopen tot het dakbeschot). Langs de rand een afwerk/plafond plint en die afgekit.

PS: Ik heb trouwens een SLS balk op 45 graden in de lengte door de zaagtafel gehaald, dan krijg je ook een soort mastieklat maar dan stuk goedkoper. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:31
Zou idd kijken of je met goede montagekit nog een lat aan het eind kunt monteren waar je de gipsplaten toch nog op kunt vastschroeven

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Als je het gaat afwerken met stuc gaat daar 101% zeker een scheur vormen als je het zwevend doet of opvult met pur. Gewoon netjes een mastiek balkje gebruiken of het hele plafond netjes recht doortrekken aan het kozijn. Je kan het gewoon vast schroeven want boven die plaat zit isolatie. Gewoon niet te lange schroeven gebruiken.

Of eventueel de leverancier vragen wat die aanraden kwa montage lengte schroeven. Normaal gesproken wordt de binnenkant door de leverancier ook door gips voorzien als je hem niet casco laat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik had nog wat van deze balkdragers liggen en dacht misschien kan het ook zo, zonder iets aan het dak te bevestigen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ17Pe397ZmUDSVcAHdSDRQrSlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXXW9kYkAAdW4Lb9mRQr9bjp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21

Reptile209

- gers -

Dat zal vast helpen, maar op een meter afstand of meer gaat dat ook draaien (en neemt dan juist alles mee). Dus dan zou ik alsnog een paar schroeven over de lengte doen die in het plaatwerk zitten. Pak schroeven die 1,5cm door de balk gaan ofzo, dan raak je niks wat er achter de plaat zit. Het hoeft dan ook niets te dragen, alleen de draaiing van de balk op te vangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 18-07-2025 08:41 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:10

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Panlat laten doorsteken, afschuinen, schroef het dak in op het uiteinde, niets meer aan doen...
Pagina: 1