Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-07 08:38
Hi Tweakers,

Komende week betrek ik mijn nieuwbouwwoning, waar ik een bedraad- en wifi-netwerk wil aanleggen. Oog is gevallen op Ubiquiti Unifi lijn.

Ik heb al wat voorwerk gedaan, dus mijn vraag is vooral of ik ergens de plank volledig mis sla, of iets essentieels mis. Alle feedback op de gekozen apparatuur of opzet natuurlijk welkom. Hoe zouden jullie het anders aanpakken en waarom?

Woning
Betreft standaard indeling eengezinswoning (rijtjeshuis). Zolder is open, naast een beperkte 'technische ruimte'. Meterkast naast voordeur. Bij de bouw heb ik rekening gehouden met extra UTP punten, die zijn inmiddels allemaal bedraad met Cat6 UTP-kabels.

Doel internet/netwerkgebruik is vnl:
- thuiswerken (niet data-heavy)
- streaming films, sporadisch downloaden
- streaming muziek
- NAS (zie onder)
Geen behoefte aan smart-deurbellen of bewakingscamera's. Misschien in de toekomst Smart Home controller voor lichten e.d., maar nu geen plannen voor.

Aansluiting
Gekozen voor 200Mbps glasvezel van KPN.

Netwerkapparatuur
Alles in meterkast
  • Router: Ik behoud (in eerste instantie) de router (KPN Box 12 denk ik? Moet m nog ontvangen). Dus met wifi functie aan voor begane grond.
  • Switch: Gekozen voor Unifi USW-16-PoE Gen 2, 16-poorts waarvan 8 met 42W PoE+
  • Patchpaneel: LogiLink Professional Cat6 (250 MHz), STP 24-poorts (Switch en patch paneel komen samen in verticaal gemonteerd 19" rack.)
  • Patchkabels: gekozen voor 25cm Cat6a S/FTP
  • Voeding: middels Brennenstuhl stekkerdoos met 26.000A overspanningsbeveiliging en EMI-filter
APs:
  • Op overloop, plafond, Unify U6+ (PoE)
  • Op open zolder, aan muur, Unify 6 In-Wall met 4 ethernet ports (PoE)
Eindgebruik apparaten (muv APs)
Mobiele wifi-apparaten zijn vnl. onze smartphones; en sporadisch onze laptops.

begane grond:
  • Enphase IQ Gateway voor zonnepanelen, in meterkast (ethernet)
  • NAS: Synology DS923+ (t.z.t, stel ik een jaartje uit ivm de vele grote uitgaven). Te plaatsen in meterkast aan muur op een metalen beamerplankje met ventilatiegaten. (Ethernet)
  • pre-amp Yamaha WXA-50, woonkamer (Ethernet)
  • 2 x Yamaha Musiccast 20 draadloze speakers, woonkamer (Wifi)
Eerste verdieping
Werkplek (ethernet)
Zolder
  • Werkplek (ethernet)
  • NIBE warmtepomp (ethernet)
  • 2x Yamaha MusicCast 20 draadloze speakers (wifi)
Via AP In-Wall (PoE), de volgende apparaten bedraad (ethernet):
  • TV, tbd
  • PS5
  • Yamaha AV-receiver, tbd
Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:00
maak je wel gebruik van een unifi controller?

Die is opzich niet permanent nodig maar wel nodig om de APs en Switch te configureren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:15
Ik zou de WiFI van je KPN Box uit (laten?) zetten en beneden ook een Unifi AP inzetten.
Zo heb je alle Wifi binnen Unifi, en schakelen je apparaten eenvoudig van het ene naar het andere AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
Dirtyrockers schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:55:
maak je wel gebruik van een unifi controller?

Die is opzich niet permanent nodig maar wel nodig om de APs en Switch te configureren.
Dacht dat dit te downloaden software is, en dit dus gewoon via de laptop te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dirtyrockers schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:55:
AP en switch kan je ook direct vanuit de app configureren, het is dan wel per device en je hebt geen copy/paste opties.
Makkelijker is (tijdelijk) de controller op je PC te draaien, configureren wat nodig en dan heb je hem niet direct meer nodig. Wil je monitoring dan ontkom je niet aan een (cloud) controller.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:15
Hoor geregeld slechte verhalen over de In-Wall versie. Ik zou eerder kiezen voor een U6+.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
Superhuuper schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:56:
Ik zou de WiFI van je KPN Box uit (laten?) zetten en beneden ook een Unifi AP inzetten.
Zo heb je alle Wifi binnen Unifi, en schakelen je apparaten eenvoudig van het ene naar het andere AP.
Ok dank, goede tip. Kan er nog makkelijk bij als PoE in de trapkast denk ik.
DukeBox schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:58:
AP en switch kan je ook direct vanuit de app configureren, het is dan wel per device en je hebt geen copy/paste opties.
Makkelijker is (tijdelijk) de controller op je PC te draaien, configureren wat nodig en dan heb je hem niet direct meer nodig. Wil je monitoring dan ontkom je niet aan een (cloud) controller.
Tnx! Constante monitoring denk ik niet nodig (voor normaal thuisgebruik kan ik me even geen situatie indenken dat ik dit zou willen ook?). Geen probleem om via laptop te troubleshooten wanneer het een keer niet werkt. Dus ik kies bij voorkeur voor controller software op laptop.
Drardollan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:04:
Hoor geregeld slechte verhalen over de In-Wall versie. Ik zou eerder kiezen voor een U6+.
Hmm ok wat voor slechte verhalen? Zou dan wel naast de U6+ een extra 4-poorts switch moeten zetten, maar goed dat is geen probleem lijkt me. Ben ik waarschijnlijk wel goedkoper uit. Alleen jammer dat het niet in één device is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12
Krapovitz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:47:
Hi Tweakers,

Gekozen voor 200Mbps glasvezel van KPN.

Netwerkapparatuur
Alles in meterkast
Router: Ik behoud (in eerste instantie) de router (KPN Box 12 denk ik? Moet m nog ontvangen). Dus met wifi functie aan voor begane grond.

Alvast bedankt voor jullie suggesties!
Bestel dan gewoon 2 KPN superwifi punten en hou verder je geld maar in je zak.

óf je doet het goed en doet alles met unifi, incl. een cloud gateway ultra als router en controller óf laat het maar gewoon zitten. Half werk met twee overlappende systemen (of unifi AP's zonder permanent draaiende controller) levert alleen maar gedoe en gezeur op en heeft geen enkele meerwaarde.

Edit: Ik snap overigens best dat een nieuw huis klauwen met geld kost en het budget dus niet onbeperkt is. Gezien je ISP snelheid en beoogde doel gaat het puur om dekking en is snelheid niet echt een factor. Ik zou daarom overwegen om voor gebruikte AP's en andere POE switches te kiezen, dan heb je toch 99% van de toegevoegde waarde van unifi: Een stabiel systeem, met goede dekking en goede security features.

Ik heb hier ook van de 6AP's er maar 2 nieuw gekocht en de rest hier van V&A gehaald.

E.g:
- Een nieuwe unifi cloud gateway ultra als router/controller.
- Gebruikte en/of simpele B-merk POE+ switches.
- Gebruikte AP's, bijv. een AC-Lite of een AC-PRO. Een AC-lite doet al meer dan genoeg voor wat je wil doen.

Oh. En mocht je wifi in de tuin willen bij nieuwbouw woningen, reken dan ook maar op een mesh/outdoor AP erbij voor buiten, want wifi komt -niet- door de coating op modern isolatieglas heen.

[ Voor 40% gewijzigd door RonJ op 02-07-2025 14:40 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ubiquiti is leuk spul waar je op goedkope manier veel mee kunt tweaken/hobbyen.

Tegelijk ben ik nogal sceptisch over de stabiliteit van de firmware en producten. Ze focussen zich meer op nieuwe producten ontwikkelen dan oude producten afmaken.

Als je het als hobby spul ziet dan is het heel leuk, niets saai en en je kunt er met de juiste tijd en aandacht ook wel een mooie functioneel werkend systeem neerzetten.

Ben je echter op zoek naar gewoon een stabiele wifi/netwerk omgeving zonder teveel omkijken dan zou ik er niet aan beginnen.

Vandaar eigenlijk interessant om eerst te kijken wat je functionele/technische eisen zijn en waarom unifi hier uit is gekomen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:36
Zoals eerder ook aangegeven, zou ik KPN Wifi en Unifi niet mixen.
Of alle Wifi via KPN (met superwifi)
Of alle Wifi via Unifi

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Krapovitz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Hmm ok wat voor slechte verhalen? Zou dan wel naast de U6+ een extra 4-poorts switch moeten zetten, maar goed dat is geen probleem lijkt me. Ben ik waarschijnlijk wel goedkoper uit. Alleen jammer dat het niet in één device is.
Vooral dat het bereik wat minder is. Maar ik kan niet goed beoordelen of dat door de plaatsing komt of door het device, want dat is niet geheel onbelangrijk. Maar het zijn de enige modellen waar ik dit over hoor. Heb zelf als beheerder een hele reeks Unifi's in het wild staan en gebruik nooit de In-Wall, maar mijn concullega's wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
GarBaGe schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:17:
Of alle Wifi via Unifi
Daar had ik overheen gelezen, maar daar heb je 100% gelijk in. Gaat gegarandeerd gezeik opleveren als een client moet gaan schakelen tussen de 2 oplossingen. Het is ook foute zuinigheid wat mij betreft, ik snap dat een AP niet gratis is maar als je het doet moet je het goed doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Drardollan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Vooral dat het bereik wat minder is. Maar ik kan niet goed beoordelen of dat door de plaatsing komt of door het device, want dat is niet geheel onbelangrijk. Maar het zijn de enige modellen waar ik dit over hoor. Heb zelf als beheerder een hele reeks Unifi's in het wild staan en gebruik nooit de In-Wall, maar mijn concullega's wel.
De in-wall is bedoeld om er in elke (kantoor)ruimte één te plaatsen. Die hebben dus bewust een vrij beperkt bereik zodat ze elkaar niet teveel in de weg gaan zitten. Als je gewoon een open zolderverdieping hebt (of een zolder met een paar hout+wol+gips wandjes) dan gaat dat prima werken.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:03
laurens0619 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:15:
Tegelijk ben ik nogal sceptisch over de stabiliteit van de firmware en producten. Ze focussen zich meer op nieuwe producten ontwikkelen dan oude producten afmaken.
Kan je een voorbeeld geven van een oud product dat nog niet af is?

De laatste jaren is er hard gewerkt aan de firmware door Ubiquiti. Ik heb hier van alles in huis van Unifi en ik heb geen enkel apparaat het idee dat het "niet af is".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
laurens0619 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:15:
Ubiquiti is leuk spul waar je op goedkope manier veel mee kunt tweaken/hobbyen.

Als je het als hobby spul ziet dan is het heel leuk, niets saai en en je kunt er met de juiste tijd en aandacht ook wel een mooie functioneel werkend systeem neerzetten.

Ben je echter op zoek naar gewoon een stabiele wifi/netwerk omgeving zonder teveel omkijken dan zou ik er niet aan beginnen.

Vandaar eigenlijk interessant om eerst te kijken wat je functionele/technische eisen zijn en waarom unifi hier uit is gekomen.
Ik herken hier letterlijk geen letter van. Ik heb tientallen Unifi devices draaien bij mijn klanten en op geen enkele plek is het instabiel. Het is juist een zegen dat er niet elke week een firmware uitkomt. Alleen als je gebruik maakt van de Beta releases zou je problemen kunnen ondervinden, maar bij gebruik van de reguliere firmwares is het rock-solid.

Het enige waar je bij Unifi bij moet opletten is dat je nooit in de eerste groep zit als er nieuwe devices uitkomen. Meestal heeft een product tussen de 3 en 6 maanden nodig om stabiel te worden. Dat weet ik omdat ik altijd de nieuwste devices direct aanschaf (voor mijzelf) als een eerste test voor ik ze mogelijk ga leveren aan klanten.

Op de echt professionele oplossingen na ken ik eigenlijk geen product wat zo goed werkt voor zo'n goede prijs en feature set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Drardollan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:17:
Ik heb meerdere IW's in gebruik in een morderne nieuwbouwwoning en als ze de plaatsing goed uitzoekt dan kan je ook daarmee prima een hele verdieping voorzien van goeie dekking.

imho komt 99% van de klachten over slecht bereik door verkeerde plaatsing:
a) want "lelijk" en moet uit het zicht
b) verkeerde zuinigheid bij de aanleg van (loze) leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Fijn dat jullie andere ervaringen hebben :)
Als ik het Ubiquiti topic lees dan ben ik niet de enige met de stabiliteitservaring maar dat de ervaringen gemixt is, is mij niet nieuw.

Ik zie iig vaak een groep aan een ubiquiti product beginnen terwijl dat eigenlijk niet passend voor ze is. Een Fritz/Deco/Aruba Instant On/Superwifi consumer mesh geeft dan een betere ervaring voor minder geld.Zie het ook weer andersom, mensen die aan een provider wifi beginnen terwijl een unifi/omada veel passender zou zijn.

Dat betekent niet dat een unifi geen goede/valide keuze zou zijn voor TS maar ik zou wel beginnen met de functionele/technische eisen duidelijk te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 02-07-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
RonJ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:20:
[...]

De in-wall is bedoeld om er in elke (kantoor)ruimte één te plaatsen. Die hebben dus bewust een vrij beperkt bereik zodat ze elkaar niet teveel in de weg gaan zitten. Als je gewoon een open zolderverdieping hebt (of een zolder met een paar hout+wol+gips wandjes) dan gaat dat prima werken.
Een use-case die ik eigenlijk nooit tegen kom, ik zou ze puur voor de switch mogelijkheden aansluiten. Ik mis wat dat betreft de AC Pro met de 2e poort. Ik hang meestal 1 AP per ruimte/verdieping op en als er bedraad nodig is ligt dat er op een andere manier al.

Het is ook maar wat ik om mij heen hoor, geen eigen goede of slechte ervaring mee. Ik lever over het algemeen de AP Pro versies voor binnen en af en toe een AP Outdoor (vroeger Mesh, wat een gekke naam was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FredvZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:27:
[...]

Ik heb meerdere IW's in gebruik in een morderne nieuwbouwwoning en als ze de plaatsing goed uitzoekt dan kan je ook daarmee prima een hele verdieping voorzien van goeie dekking.

imho komt 99% van de klachten over slecht bereik door verkeerde plaatsing:
a) want "lelijk" en moet uit het zicht
b) verkeerde zuinigheid bij de aanleg van (loze) leidingen
Maar dat is bij elk AP zo. Ik heb wel eens klanten gehad die een AP Pro onder een metalen kastje gelegd hadden omdat ze het zo lelijk vonden. En maar gek vinden dat de wifi brak is.

Zie meestal geen use case voor de IW's, een kleine POE+ switch per verdieping is vaak toch gewenst of al aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:38
RonJ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Bestel dan gewoon 2 KPN superwifi punten en hou verder je geld maar in je zak.

óf je doet het goed en doet alles met unifi, incl. een cloud gateway ultra als router en controller óf laat het maar gewoon zitten. Half werk met twee overlappende systemen (of unifi AP's zonder permanent draaiende controller) levert alleen maar gedoe en gezeur op en heeft geen enkele meerwaarde.
GarBaGe schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:17:
Of alle Wifi via Unifi
dit!
doe alles, dan ga je geen problemen hebben, anders betaal je veel voor een netwerk waar je niet het potentieel uithaalt en ga je problemen hebben met het 'roamen' van devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
RonJ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:20:
De in-wall is bedoeld om er in elke (kantoor)ruimte één te plaatsen. Die hebben dus bewust een vrij beperkt bereik zodat ze elkaar niet teveel in de weg gaan zitten.
Volgens de specs doet een U6-IW het vrijwel net zo goed als een U6-Pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2w6NAQunprDmEMIR6j9TqAxnVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKeAcJOh6rKnlPanYyFMi5pW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
FredvZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]
Ligt helemaal aan je use case. Ik ben nu op een kantoor waar ik heel bewust per ruimte een AP (geen Unifi toevallig) heb gehangen. De kosten van een paar AP's wegen tegenwoordig niet meer op tegen het genot wat voldoende dekking brengt.

Maar dat is dan wel zakelijk, privé is het gewoon een serieuze hand geld wat je uitgeeft. Voor 8 tientjes koop je een of andere crappy mesh oplossing (al is die bij Unifi ook nog best OK bruikbaar) of huur je afval van de KPN of Ziggo. Terwijl het eigenlijk een investering is die je als het goed is maar 1 keer per 10 jaar hoeft te maken. En welke papa of mama zit er tegenwoordig te wachten op kinderen die dagelijks klagen over de slechte of trage wifi/internet? Daar mag wel een paar euro tegenaan zeg ik altijd :+ (Ja, dat is natuurlijk preken voor eigen portemonnee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
FredvZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]
Dat doet een U6 een stuk beter dan de eerdere modellen dan idd. Ik heb ze ook maar zelden geplaatst, jaren terug 2 keer de eerste generatie, daarna eigenlijk nooit meer. Zie ook de radiation patterns van de diverse modellen.

Zoals hierboven gezegd is het ook vaak de verkeerde plaatsing, als je dat ding 30cm boven de vloer hangt en er dan een media meubel vol audio apparatuur voor zet gaat het niet echt lekker werken. Je moet gewoon het juiste model pakken voor de plaatsing die wenselijk is, waarbij je idealiter hoog/aan het plafond zit zodat er niks tussenin komt te staan en je direct line-of-sight hebt tussen AP en device. Daar gaat het vaak mis. Idem met de plafondmodellen die aan een muur worden gehangen of op z'n kop bovenop een kast, indoor modellen die vol in de regen/zon buiten hangen, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 02-07-2025 14:51 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
zover ik weet zijn er ook 2 verschillende unifi 6 inwalls. De originele (mediatek) versie en de u6-iwr (revised qualcomm) versie.

Persoonlijk heb ik betere ervaringen met unifi quallcomm gebaseerde accesspoints. Mediatek zal vast ook prima chipset zijn maar de combinatie Unifi + Mediatek heb ik veel problemen mee gezien dat het bij de ene client prima werkte en de andere vol problemen. Met een Unifi / Qualcomm combinatie zit je imho veiliger.

Het zal vast ook geen toeval zijn dat ze een IWR hebben uitgebracht op basis van een andere chipset ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Krapovitz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:47:
APs:
  • Op overloop, plafond, Unify U6+ (PoE)
  • Op open zolder, aan muur, Unify 6 In-Wall met 4 ethernet ports (PoE)
Waarom niet de meer future proof U7 Lite en U7 In-Wall ? Heb je WiFi-7 én 2.5Gbit netwerk aansluiting. Of is er een speciale reden dat je 4 (1Gb) poorten op je AP nodig hebt? Die laatste is nog goedkoper ook.
Of geef €15 meer uit voor de U7 Pro Wall, heb je ook 6GHz.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 02-07-2025 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krapovitz
RonJ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Zoals hierboven gezegd is het ook vaak de verkeerde plaatsing, als je dat ding 30cm boven de vloer hangt en er dan een media meubel vol audio apparatuur voor zet gaat het niet echt lekker werken. Je moet gewoon het juiste model pakken voor de plaatsing die wenselijk is, waarbij je idealiter hoog/aan het plafond zit zodat er niks tussenin komt te staan en je direct line-of-sight hebt tussen AP en device.
Aha ja dit was precies waar ik m wilde plaatsen, 30cm boven vloer en achter TV/PS5/receiver (want loze leiding zit daar natuurlijk). Ok point taken. Alternatief plan is dan een U6+ elders op de zolder (hoog) en een simpele switch plaatsen achter de TV/PS5/receiver.
DukeBox schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Waarom niet de meer future proof U7 Lite en U7 In-Wall ? Heb je WiFi-7 én 2.5Gbit netwerk aansluiting. Of is er een speciale reden dat je 4 (1Gb) poorten op je AP nodig hebt? Die laatste is nog goedkoper ook.
Of geef €15 meer uit voor de U7 Pro Wall, heb je ook 6GHz.
Heb dat simpelweg niet nodig denk ik, met mijn 200Mbps aansluiting en niet de aller-allernieuwste devices waarvoor wifi7 benodigd is. Ook de rest van het ecosysteem moet ik dan tzt upgraden, terwijl de specs nu prima zijn voor de komende 5-10 jaar lijkt me. Of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Krapovitz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:31:
Heb dat simpelweg niet nodig denk ik, met mijn 200Mbps aansluiting en niet de aller-allernieuwste devices waarvoor wifi7 benodigd is. Ook de rest van het ecosysteem moet ik dan tzt upgraden, terwijl de specs nu prima zijn voor de komende 5-10 jaar lijkt me. Of vergis ik me daarin?
Maar het is dezelfde prijs, zelfs goedkoper.. dus lijkt mij een no-brainer :?

Daarnaast je geeft aan wel een NAS te hebben, dus als je daar iets mee doet via WiFi heb je wel nut met de hogere bandbreedte.

Zelf heb if expliciet gekozen zoveel mogelijk naar WiFi7@6GHz (of WiFi6e als hoger niet kon) te gaan, WiFi modules zijn vrij goedkoop en heb voor het eerst het gevoel dat wireless een goed alternatief is van bekabeld. Alles wat WiFi4/5/6 is lijkt ook veel stabieler te lopen.

Pagina: 1