Hi Tweakers,
Komende week betrek ik mijn nieuwbouwwoning, waar ik een bedraad- en wifi-netwerk wil aanleggen. Oog is gevallen op Ubiquiti Unifi lijn.
Ik heb al wat voorwerk gedaan, dus mijn vraag is vooral of ik ergens de plank volledig mis sla, of iets essentieels mis. Alle feedback op de gekozen apparatuur of opzet natuurlijk welkom. Hoe zouden jullie het anders aanpakken en waarom?
Woning
Betreft standaard indeling eengezinswoning (rijtjeshuis). Zolder is open, naast een beperkte 'technische ruimte'. Meterkast naast voordeur. Bij de bouw heb ik rekening gehouden met extra UTP punten, die zijn inmiddels allemaal bedraad met Cat6 UTP-kabels.
Doel internet/netwerkgebruik is vnl:
- thuiswerken (niet data-heavy)
- streaming films, sporadisch downloaden
- streaming muziek
- NAS (zie onder)
Geen behoefte aan smart-deurbellen of bewakingscamera's. Misschien in de toekomst Smart Home controller voor lichten e.d., maar nu geen plannen voor.
Aansluiting
Gekozen voor 200Mbps glasvezel van KPN.
Netwerkapparatuur
Alles in meterkast
Mobiele wifi-apparaten zijn vnl. onze smartphones; en sporadisch onze laptops.
begane grond:
Werkplek (ethernet)
Zolder
Komende week betrek ik mijn nieuwbouwwoning, waar ik een bedraad- en wifi-netwerk wil aanleggen. Oog is gevallen op Ubiquiti Unifi lijn.
Ik heb al wat voorwerk gedaan, dus mijn vraag is vooral of ik ergens de plank volledig mis sla, of iets essentieels mis. Alle feedback op de gekozen apparatuur of opzet natuurlijk welkom. Hoe zouden jullie het anders aanpakken en waarom?
Woning
Betreft standaard indeling eengezinswoning (rijtjeshuis). Zolder is open, naast een beperkte 'technische ruimte'. Meterkast naast voordeur. Bij de bouw heb ik rekening gehouden met extra UTP punten, die zijn inmiddels allemaal bedraad met Cat6 UTP-kabels.
Doel internet/netwerkgebruik is vnl:
- thuiswerken (niet data-heavy)
- streaming films, sporadisch downloaden
- streaming muziek
- NAS (zie onder)
Geen behoefte aan smart-deurbellen of bewakingscamera's. Misschien in de toekomst Smart Home controller voor lichten e.d., maar nu geen plannen voor.
Aansluiting
Gekozen voor 200Mbps glasvezel van KPN.
Netwerkapparatuur
Alles in meterkast
- Router: Ik behoud (in eerste instantie) de router (KPN Box 12 denk ik? Moet m nog ontvangen). Dus met wifi functie aan voor begane grond.
- Switch: Gekozen voor Unifi USW-16-PoE Gen 2, 16-poorts waarvan 8 met 42W PoE+
- Patchpaneel: LogiLink Professional Cat6 (250 MHz), STP 24-poorts (Switch en patch paneel komen samen in verticaal gemonteerd 19" rack.)
- Patchkabels: gekozen voor 25cm Cat6a S/FTP
- Voeding: middels Brennenstuhl stekkerdoos met 26.000A overspanningsbeveiliging en EMI-filter
- Op overloop, plafond, Unify U6+ (PoE)
- Op open zolder, aan muur, Unify 6 In-Wall met 4 ethernet ports (PoE)
Mobiele wifi-apparaten zijn vnl. onze smartphones; en sporadisch onze laptops.
begane grond:
- Enphase IQ Gateway voor zonnepanelen, in meterkast (ethernet)
- NAS: Synology DS923+ (t.z.t, stel ik een jaartje uit ivm de vele grote uitgaven). Te plaatsen in meterkast aan muur op een metalen beamerplankje met ventilatiegaten. (Ethernet)
- pre-amp Yamaha WXA-50, woonkamer (Ethernet)
- 2 x Yamaha Musiccast 20 draadloze speakers, woonkamer (Wifi)
Werkplek (ethernet)
Zolder
- Werkplek (ethernet)
- NIBE warmtepomp (ethernet)
- 2x Yamaha MusicCast 20 draadloze speakers (wifi)
- TV, tbd
- PS5
- Yamaha AV-receiver, tbd