Verbruik woning 2600 euro per jaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-07 16:02
Ik wou even luisteren naar jullie ervaringen?
Is dit nog normaal dat wij 2.600 euro per afrekenjaar betalen aan Eneco voor gas en elektriciteit in België?

Situatie as-is:
  • Elektrische boiler Eco Van Marcke 150l voor warm water
  • 18 zonnepanelen van 345 Wp
  • Alpha Storion 5 kW thuisbatterij
  • Warmtepomp Mitsubishi MXZ buitenunit + 3 binnenunits (vloermodel). In de winter staat enkel die in de living aan, een half uurtje voor thuiskomst. Tenzij het hard vriest, dan blijft hij rond 15° draaien
  • Wellstraler inbouwgaskachel wordt af en toe gebruikt voor extra warmte/gezelligheid in de winter aan het salon
  • Koken op gas
  • Kleine boiler in de keuken onder de kraan voor warm water
Gebouw:
  • Rijwoning bel etage (wonen enkel op 1ste en 2de verdiep - 2 volw personen, gn kinderen
  • Vernieuwing dak 2014
  • Vernieuwing ramen & deuren 2020
  • Opp living is ongeveer 65m², dus idem op 3de verdiep (slaapkamers + badkamer
  • Bouwjaar 1980
Verbruik elektriciteit 2024:
(Jaarlijks verbruik vs. injectie per maand)

Januari: 1.542,688 kWh / 0,056 kWh
Februari: 762,023 kWh / 0,568 kWh
Maart: 416,813 kWh / 36,008 kWh
April: 178,258 kWh / 162,162 kWh
Mei: 88,494 kWh / 288,165 kWh
Juni: 211,287 kWh / 344,275 kWh
Juli: 186,194 kWh / 324,999 kWh
Augustus: 123,948 kWh / 356,232 kWh
September: 243,095 kWh / 103,830 kWh
Oktober: 212,159 kWh / 35,902 kWh
November: 637,624 kWh / 0,123 kWh
December: 1.008,306 kWh / 0,028 kWh

Verbruik elektriciteit 2025 (tot en met juni):

Januari: 1.209,471 kWh / 0,023 kWh
Februari: 1.179,574 kWh / 2,441 kWh
Maart: 498,849 kWh / 88,784 kWh
April: 194,894 kWh / 326,754 kWh
Mei: 203,287 kWh / 388,470 kWh
Juni: 277,893 kWh / 404,055 kWh

Gasverbruik:

2024: 2.370,722 kWh

2025 (tot nu): 1.111,721 kWh

Ik luister graag naar jullie ervaringen en tips:
Is dit verbruik nog normaal voor onze situatie?
Wat kunnen we doen om te optimaliseren?
Zijn er slimme investeringen of aanpassingen die echt verschil maken?
Of iemand die hiermee professioneel kan helpen?

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 57% gewijzigd door Bonezie op 02-07-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:16
Gas in kWh, dus België?

Vloeroppervlak, bouwjaar, soort woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Beetje onoverzichtelijk zo met die html table code erin. Hoe dan ook valt zo niets over te zeggen zonder woning details en het is ook wel handig gas óók in m² te melden voor het beeld (ook al kan je dat niet 1 op 1 vergelijken qua energetische waarde met NL).

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 02-07-2025 14:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@Wilke

Rijwoning bel etage (wonen enkel op 1ste en 2de verdiep - 2 volw personen, gn kinderen
Vernieuwing dak 2014
Vernieuwing ramen & deuren 2020
Opp living is ongeveer 65m², dus idem op 1ste (garage + bergruimte) en 3de verdiep (slaapkamers + badkamer
Bouwjaar 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@DukeBox Best een refresh, had dit ook gezien dat het niet goed zat met de code :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:16
Geen idee van de energieprijzen in België. Het gasverbruik is laag, maar als ik zo eens snel optel zit het elektriciteitsverbruik over de 6500 kWh/jaar. Dat is fors, maar 3x65 m2 is ook best een grote woning. hoe het in België verrekend wordt met eigen opwekking, ook geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:04

Metro2002

Memento mori

Bijna 6200Kwh aan stroomverbruik per jaar én ook nog eens meer dan 1100 kuub gas per jaar verbruiken ondanks dat je daar niet mee verwarmd. Nogal wiedes dat je dan een flinke rekening krijgt.

Als die boiler een COP1 boiler is zal daar al flink winst te behalen zijn door deze te vervangen voor een warmtepompboiler of proberen hem slim te schakelen zodat hij je zonneenergie optimaal gebruikt, zo'n grote boiler kan in zijn eentje al rustig 1000Kwh per jaar of meer gebruiken.
Verder snap ik niet dat je gasverbruik zo hoog ligt als je er niet mee verwarmd. Koken kost nauwelijks gas maar blijkbaar is je 'sfeerkachel' een behoorlijke gasvreterr. Ook daar zou ik eens naar kijken.

Verder weet ik niet of je in Belgie kunt salderen met zonne energie maar zo niet dan zou ik proberen zoveel mogelijk zonneenergie zelf te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:38
Metro2002 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:20:
Bijna 6200Kwh aan stroomverbruik per jaar én ook nog eens meer dan 1100 kuub kWh ;) gas per jaar verbruiken ondanks dat je daar niet mee verwarmd.
De omrekenfactor tussen kWh en m³ is tussen de 10 en 11 dus pakweg 100 m³ gas.

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 02-07-2025 14:23 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bonezie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:30:
• Elektrische boiler Eco Van Marcke 150l voor warm water
Dit zou al een hele flinke verbruiker kunnen zijn.
Meet eens een tijdje (liefst in de winter ;-) wat dit ding verbruikt in z'n eentje?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De factuur lijkt mij redelijk hoog. Ik betaal pakweg 2000 euro per jaar voor een rijwoning in België maar dan zonder zonnepannelen, warmtepomp en thuisbatterij en gewoon CV op gas en vitrokeramisch koken.
Heb je de V-test al eens gedaan op de site van de VREG om te kijken wat welk contract voor jou voordeliger is? Ik dacht dat er ook vergelijkingen zijn waar je je verbruikdata van Fluvius kan koppelen zodat ze rekening houden met je terugleveringen.

Maar om je ook een idee te geven:
Mijn januari 2025: elektriciteit 430 kWh + gas 1800 kWh = 2230 kWh verbruikt.
Jouw januari 2025: 1200kWh uit het net + 300 kWh eigen gebruik van zonnepanelen? + 400 kWh gas? = 1900 kWh

Met een digitale meter kan je het beter optellen dan mijn schatting maar eigenlijk komt het in grootte orde op hetzelfde neer. Feitelijk zou je zelfs nog beter af moeten zijn want eigen gebruik van zonnepanelen is gratis.

Ik zie 2 mogelijke conclusies:
- Of je contract is duur want voor dezelfde hoeveelheid energie betaal jij 20% meer dan ik
- Of in de winter is er verhoudingsgewijs weinig verschil tussen onze huizen ivm verwarming als grootste verbruiker. Dan is het mogelijk in de zomermaanden dat het verschil gemaakt wordt en dan gok ik mee op de elektrische boiler van 150l.

Ik gebruik in de zomer ongeveer 330 kWh per maand elektriciteit en 50 kWh gas voor warm warm water.
Eventueel dus eens kijken of je in de zomermaanden aan een 400kWh komt voor gas en elektriciteit samen. Als het veel hoger is, dan zit je waarschijnlijk met een hoog verbruik op de momenten dat je zonnepanelen niks opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:55
Metro2002 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:20:
Bijna 6200Kwh aan stroomverbruik per jaar
Reken eerder maar ~11000kWh aan electriciteit, want er is ook nog heel veel niet teruggeleverde zonnestroom.

Topicstarter moet gaan meten en uitsplitsen waar het electriciteitsverbruik blijft en ook de opwekking in kaart brengen.

Qua kosten is het een kwestie van verbruik * tarief dus daar valt weinig over te bediscussieren. In NL zou een maandbedrag van 200 voor energie niet vreemd zijn voor een jaren '80 tussenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@Wilke Ja maar rekeninghoudend dat enkel maar 1 van de 3 woonoppervlaktes in gebruik is aangezien gelijksvloer en bovenverdieping enkel dienen als garage of slaapkamer. Badkamer staat er wel een verwarmingstoestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@Metro2002 Inderdaad gasverbruik ligt vrij hoog voor deze kachel, ben ik me ook van bewust. Deze heeft ook eindelijk eens een onderhoud gekregen en zou wel beter moeten renderen.

Ik had al offerte aangevraagd voor warmteboiler en was even achterover gevallen van 3200 euro. Want deze gaat natuurlijk blijven verbruiken, alleen slimmer?

Ik kan de huidige boiler niet echt controleren aangezien deze rechtstreeks op het net is aangesluiten en er geen stopcontact voor zit. Want deze schiet inderdaad ook tijdens de zomer aan 's nachts terwijl ik dat liever overdag zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@Juup Moeilijk om te meten aangezien deze rechtstreeks is aangesloten op het net, er zit geen stopcontact voor waar ik even een meter kan tussen steken.

En zoals ik zei tegen Metro ook: Ik kan de huidige boiler niet echt controleren aangezien deze rechtstreeks op het net is aangesluiten en er geen stopcontact voor zit. Want deze schiet inderdaad ook tijdens de zomer aan 's nachts terwijl ik dat liever overdag zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@Rukapul Hoe kan ik dan het beste alles uitmeten en uitsplitsen?
Opwekking zonne energie kan je zien adv injectie per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is een fors bedrag (ik neem aan dat 2600 euro de totale kosten voor gas + elektriciteit voor een heel jaar zijn, niet de extra kosten naast de maandtermijn bedragen). Ikzelf betaal ongeveer (heb de exacte bedragen niet bij de hand) 12x215/maand=2580 voor ca 1300m3 gas en 3500kWh verbruik, maar ook nog ca 5000kWh teruglevering. Mijn bedrag is dus ongeveer gelijk.

Maar het aantal inwoners (=douche) maakt wel dat het gasverbruik (normale HR CV ketel) ook lekker aantikt. Koken op gas valt verder in het niet bij verwarming en douche. Hoe de verhoudingen verwarmen vs warm tapwater is qua gasverbruik, weet ik niet, want nog nooit gemeten.

Je kunt op vergelijkingssites makkelijk zien wat je jaarkosten zijn voor stroom + gas (ik neem aan dat ook in Belgie zulke sites zijn). Bedragen < 200 maand zijn van voor de oorlog in Oekraiene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@Malantur Ja inderdaad,ik heb net eens zo'n vergelijking gedaan. Alleen weet ik niet hoe "veilig" je zit bij die onbekende leveranciers en wat je na x-aantal jaar of stopzetting allemaal van miserie hebt? Het lijkt eenvoudig en mooi weergegeven op die website, maar waar zit de adder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@kdekker Wel, ik betaal nu 2600 en zag deze voormiddag dat ik waarschijnlijk nog is 160 euro mag opleggen binnen 2 maand als m'n afreking toekomt. Soort van simulatie bij Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:59
Gaat het om de kosten of om de hoeveelheid energie?

Ik zou eerst wel eens willen weten hoe de energierekening is opgebouwd. (Vaste kosten en verbruikskosten).
2600 euro per jaar is stevig, maar gezien je hoge elektrische verbruik niet idioot hoog.
(Ik weet de energierpijzen in België niet, maar in Nederland is 1 kWh gas op dit moment ongeveer €0,14 en 1 kWh elektra ongeveer 0,27kWh)
Daarnaast wordt er vastrecht betaald over beide aansluitingen, maar krijg je voor elektra korting op de energiebelasting wat deze voor die aansluiting ongeveer afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bonezie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:02:
@Rukapul Hoe kan ik dan het beste alles uitmeten en uitsplitsen?
Verbruiksmeters ertussen en zoveel mogelijk meten tot je >90% kunt verklaren.

Een vaste boiler zul je indirect moeten bepalen, bijvoorbeeld door schatting van gebruikstijd en opgenomen vermogen.
Opwekking zonne energie kan je zien adv injectie per maand
Lijkt me stug dat zo'n installatie maar ~1700kWh oplevert in een jaar.
Het gaat om opwekking/productie, niet om injectie (teruglevering in NL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Bonezie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:04:
@Malantur Ja inderdaad,ik heb net eens zo'n vergelijking gedaan. Alleen weet ik niet hoe "veilig" je zit bij die onbekende leveranciers en wat je na x-aantal jaar of stopzetting allemaal van miserie hebt? Het lijkt eenvoudig en mooi weergegeven op die website, maar waar zit de adder?
Je kan altijd je maandelijks bedrag laag inzetten om het risico wat af te dekken maar uiteraard rekening houden dat er dan een hoge jaarafrekening komt. Bij een faillissement kan je ook de domiciliering blokkeren bij de bank en tegelijk de laatste 2 maanden door de bank laten terugstorten.
Gedupeerden van 'Vlaamse Energieleveracier' hebben op het einde van de rit daarbovenop ook nog een deel kunnen recupereren.
https://www.mijnenergie.b...k-een-deel-van-hun-centen
Ik zou er geen addertje achter zoeken, het is gewoon concurrentie en dat kunnen consumenten alleen toejuichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:45

silverball

De wagen voor moderne mensen

Bonezie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:59:
@Metro2002 Inderdaad gasverbruik ligt vrij hoog voor deze kachel, ben ik me ook van bewust. Deze heeft ook eindelijk eens een onderhoud gekregen en zou wel beter moeten renderen.

Ik had al offerte aangevraagd voor warmteboiler en was even achterover gevallen van 3200 euro. Want deze gaat natuurlijk blijven verbruiken, alleen slimmer?

Ik kan de huidige boiler niet echt controleren aangezien deze rechtstreeks op het net is aangesluiten en er geen stopcontact voor zit. Want deze schiet inderdaad ook tijdens de zomer aan 's nachts terwijl ik dat liever overdag zou hebben
Een echte warmtepomp boiler is wel een factor +- 3 efficiënter, buiten alle 'slimmigheiden' die je wel of niet kunt gebruiken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@Rukapul Deze kan ik inderdaad eens doen voor alle appartuur, dan krijg ik een beter inzicht. Ik heb wel nog een iets oudere diepvries staan, maar lijkt me volgens mij niet de schuldige van het grote verbruik...

Om je een idee te geven qua opbrengtst
Productie = 4878,5kWh waar dus een 1652 terug geinjecteerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bonezie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:26:
@Rukapul Deze kan ik inderdaad eens doen voor alle appartuur, dan krijg ik een beter inzicht. Ik heb wel nog een iets oudere diepvries staan, maar lijkt me volgens mij niet de schuldige van het grote verbruik...
Alles wat verwarmt of koelt of iets in beweging zet zoals een compressor of pomp is in een huishouden primair verdacht als grootverbruiker. Defecte oude vriezers kunnen bijvoorbeeld heel veel verbruiken.

- boiler
- vriezer
- airco / warmtepomp
- heaters
- pomp van ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In januari 2025 verbruik je 40 kWh per dag, tegen 6 kWh in de zomer. Dus 34 kWh zou je kunnen toerekenen aan de warmtepomp. Dan draait die constant met zo'n 1400 W, 24 uur per dag.
Maar dat strookt niet met je "een half uurtje voor thuiskomst". Ik neem aan dat hij dan aan blijft tot je 's morgens weer weg gaat en dan zo'n 16 uur draait, met 2 kW. Dat is veel, maar niet onmogelijk.

Dus: hoe wordt de warmtepomp gebruikt? Heb je daar gegevens van, een app waar je verbruik kunt meten?
Ik zou zeggen dat het een plausibel verbruik kan zijn als je daarmee je hele huis verwarmt.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 02-07-2025 15:49 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@Maasluip Nee helaas kan ik dat verbruik niet zien in de app van de units, enkel m'n timer en die staat op 21° om 16u30 tot en met 21u30. Dan gaat alles uit tot de dag erna terug. Enkel als het echt hard gaat vriezen, -5 langer dan 1 dag (wat amper gebeurd in BE) dan laat ik hem in de tussenperiodes als we niet thuis zijn op 16 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met 5 uur per dag kun je geen 34 kWh verstoken met een warmtepomp.

Heb je een slimme meter met een P1 aansluiting? Dan is het allereerste dat ik zou doen een P1 meter monteren zodat je je verbruik kunt meten en kunt gaan zoeken naar wat veel stroom verbruikt.

Meten = weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 13:51
optimaal voor een warmtepomp is toch over algemeen een vaste temperatuur over de gehele dag en alleen voor comfort langzaam een paar graden warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Overigens, een Juni 2024 met 211,287 kWh verbruik en 344,275 kWh teruggleverd met 6210 Wp vind ik ook niet passen.

Dat is 7 kWh verbruik per dag terwijl je op een goede dag ook 35 kWh opwekt. En dan nog een 5 kWh thuisbatterij.
Als de zon schijnt hoor je 0 verbruik te hebben, dus in een uur of 10 verbruik je ook nog eens 7+5 kWh. Ik verbruik 7 kWh op een hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonezie
@madbwr dat heeft de installateur net afgeraden tenzij je huis echt afkoelt onder de 15 graden als deze niet aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:41:
In januari 2025 verbruik je 40 kWh per dag, tegen 6 kWh in de zomer. Dus 34 kWh zou je kunnen toerekenen aan de warmtepomp.
Vergeet de boiler niet. Die kan in de winter ook flink stroom trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Heb je toevallig losse electrische kachels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Juup schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Vergeet de boiler niet. Die kan in de winter ook flink stroom trekken.
Ja, klopt. Kun je berekenen natuurlijk, exclusief stilstandverliezen kost elke kubieke meter warm water je 30 kWh. In de zomer kan dat helemaal uit de zon komen, in de winter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:39
Geen idee, maar ik betaal per jaar meer aan verwarming en electriciteit (huis niet gerenoveerd en geen zonnepanelen).
Pagina: 1