Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engraved
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-07 13:39
Mijn vraag
Ik wil graag weten of dit de beste voeding is voor mijn situatie.
Voedingen is niet iets waar ik super in thuis ben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
I5-14600KF
32GB RAM (DDR4)
GTX1080TI (overweeg te upgraden omdat nvidia gaat stoppen met updates. Dus na 7 jaar zal ik nu misschien wel moeten. Daarom wil ik een nieuwe PSU gaan uitzoeken langzaamaan)

Ik heb nu nog een Chieftec A-90 GDP-750C (750Watt) voeding.

In principe kan deze gewoon nog mee en door. Ik heb hem nooit gepusht. Op 2 jaar na toen ik tijdelijk mijn destijds I7-6700k op 4.4-4.5 ghz had overclocked.
De vraag is dus vooral of het nodig is. Want voor zover ik kan vinden zou in theorie mijn huidige voeding gewoon moeten kunnen werken qua aansluiting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nouja ik heb het al zover besproken met ChatGPT, reviews gelezen, de adviezen van tweakers (best buy) doorgenomen. En met ChatGPT kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik niet perse een nieuwe hoef te kopen.
Maar aangezien die er al sinds het begin in zit (2014-2015) kan het op zich ook geen kwaad.

Dus de vraag is concreet:

Doe ik er goed aan om voor mijn systeem (en dus met een mogelijke upgrade wat dan in mijn ogen waarschijnlijk een 4070 TI SUPER of 5080 zou moeten worden) alvast een nieuwe voeding te kopen. En dus specifiek deze NZXT C Series ATX 3.1?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
zeker niet nodig. als je tegen de limieten niet aanloopt dan is het nergens voor nodig. gewoon blijven gebruiken wat je hebt tot je een keer merkt dat je toch meer nodig hebt, dan zou ik pas gaan kijken :)

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engraved
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-07 13:39
@doebbalapoent11
Nog 1 toevoeging van mij uit.
Ik heb sinds kort dus wel issues soms bij het opstarten van de pc (dat mijn hoofdscherm klein in het scherm geformatteerd staat, of dat het scherm helemaal niet aan gaat terwijl het wel aan staat).
Het scherm is vrijwel nieuw (2024). Maar ik denk dat dit issue ligt aan of de voeding of de videokaart (de 2 oudste onderdelen).

Heeft dit nog invloed op je antwoord? Of blijft de uitkomst hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
je kan proberen je scherm aan te sluiten op de HDMI van je moederbord, niet je videokaart. als het dan wel goed werkt, dan is het waarschijnlijk je videokaart. dat kan je nog proberen. (HDMI van je moederbord gaat via je cpu)

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:47
uitvoering: Chieftec GDP-750C is geen geweldige voeding. Ten eerste heeft Chieftec op de input bespaard door deze alleen voor 230v geschikt te maken ipv full range en ten tweede hebben ze niet eens de moeite genomen om er een efficientiecertificaat voor aan te vragen. Daarbij is de kwaliteit ook nog eens aan de lage kant. Aangezien je de voeding met een 6700K (uit 2015-2016) hebt gebruikt, zal de voeding een jaar of 10 oud zijn. Vervangen is bij een voeding van dergelijke kwaliteit (of eerder het gebrek aan kwaliteit) geen overbodige luxe.