Welke laptop moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thootje09
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 15:58
Goedemiddag, ik moet voor school een laptop kopen maar ik weet van geen raad welke ik moet hebben...
Zie bijgevoegde foto voor eisen.
Tevens heeft mijn school aangeraden dat als ik het budget heb voor hogere eisen dat dit mij zeker goed van pas komt.

Laptop moet wel minimaal 6 processorkernen hebben met de basis frequentie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6d32hS0PPXLOL43ncdSonBkg65E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdkRos4aLs4JLWzywllvZRdy.png?f=fotoalbum_large

Wat ga je met je laptop doen?
[i] Ik ga de laptop voor de opleiding ICT-Beheer/ICT-System Engineer gebruiken.

Wat is je budget?
+- 900/950 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij zal 5 dagen per week mee naar school moeten gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
[i]Ik heb geen merk voorkeuren. Maar ik wil wel een laptop die betrouwbaar is, dus geen onbekend merk.

Wel moet de laptop aan deze eisen voldoen (of iig in de buurt komen): Processor: Intel Core i9, of beter.
Werkgeheugen: 32GB
Opslaggeheugen: 1TB

Ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen. Bij voorbaat dank!

[ Voor 26% gewijzigd door thootje09 op 02-07-2025 12:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Wat adviseert je school?

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:07
Met de criteria die je opnoemt, heb je in de pricewatch keuze uit precies één laptop.

Moet het perse een i9 zijn? Is een i7 of Ryzen 7 niet voldoende? Dan heb je iets meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thootje09
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 15:58
Ik heb het bericht even aangepast met hoe school het adviseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:25

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
gbspeel schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:20:
Met de criteria die je opnoemt, heb je in de pricewatch keuze uit precies één laptop.

Moet het perse een i9 zijn? Is een i7 of Ryzen 7 niet voldoende? Dan heb je iets meer keuze.
categorie: Laptops

Windows was geen eis? Dus het is iets breder ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
SKIKK schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:19:
[...]

Windows was geen eis? Dus het is iets breder ;-(
Nou is mijn opleiding al lang geleden, maar destijds was alles Microsoft-georienteerd. Ook bij mijn broers, die een heel stuk jonger zijn dan ik, was dit zo. Het Windows-vinkje leek me logisch om aan te zetten.

Inmiddels is de startpost aangepast, dus we kunnen weer met vinkjes spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:38
i9 heb je echt niet nodig op die opleiding, een i7 is meer dan genoeg. Of ga voor een Ryzen 7, misschien heb je dan meer keuze met jouw budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
@thootje09, ik heb de filters aangepast aan de bijgewerkte criteria. Windows 11 Home heb ik vervangen door Pro, omdat Home (voor zover mij bekend) geen virtualisatie ondersteunt. Met 16 GB geheugen als basis (wel uitbreidbaar) en 500 GB schijfruimte, heb je nu een stuk meer keuze.

Het komt nu neer op je persoonlijke voorkeuren:
- De schermdiagonaal/afmetingen van de laptop
- Wel of geen numeriek gedeelte bij het toetsenbord (is ook een filter voor)
- Aangezien je er 5 dagen per week mee moet zeulen: het gewicht

De overgebleven merken maken prima spullen. Een oud-collega van me heeft goede ervaringen met Lenovo. Bij ons in de familie wordt veel met Asus gewerkt (de oudste laptop is inmiddels een jaar of 11 en draait nu op Linux).

[ Voor 18% gewijzigd door gbspeel op 02-07-2025 15:06 . Reden: Linkje vergeten en typo's verbeterd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
@thootje09, nog iets gevonden dat bij je wensen past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Besef wel dat zakelijke laptops niet zo goed vertegenwoordigd zijn in Tweakers pricewatch. De meeste grote fabrikanten kennen ook een schoolprogramma met korting. Ik heb voor onze kinderen ook een laptop gekocht en dat wat altijd een (bijna) nieuwe zakelijke variant. Bijv. HP Elitebook of Lenovo Thinkpad T. Om wille van het gewicht: altijd 14 inch. En vaak overstock van clubs die vroeger op Tweakers actief waren, maar nu niet meer. Volgens mij mag ik hier geen bedrijven noemen, maar een DM sturen mag.

PS Hoe dunner de laptop, hoe duurder. En de travel van je toetsenbord lijdt eronder. Andere grappen als glimmend/mat scherm, wel/niet losse videokaart spelen ook een rol. Het hangt van je IT opleiding af of dat nodig is. In je startpost staat er niets over. Interne video is goedkoper en zorgt voor langere accu duur.
Pagina: 1