Glasvezel in appartement met meterkast in de hal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 05:58
Ik ben van plan mijn contracten bij Ziggo (TV en internet) op te zeggen. Voor televisie wil ik overstappen op NLZIET, en voor internet naar een nog te bepalen glasvezelaanbieder.

Ik woon in een sociale huurwoning waarin de voorbereidingen voor glasvezel al getroffen zijn. De glasvezelkabel komt binnen in de meterkast, die zich in de hal bevindt. Mijn vraag is: hoe wordt de aansluiting precies gerealiseerd? Een WiFi-modem dat in de meterkast wordt geplaatst, is voor mij niet praktisch vanwege het beperkte bereik.

Hoe wordt het modem (of de router) aangesloten in mijn woonkamer – waar nu de coax-aansluiting zit – als de glasvezelaansluiting eindigt in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
In de meterkast zal een FTU geplaatst worden. Op die FTU klik je vervolgens een NTU (mediaconverter) die je van je provider krijgt. Die maakt van het glassignaal een Ethernet aansluiting (RJ45). Daar sluit je vervolgens het providermodem op aan.

Is er een mogelijkheid om via een leiding van die meterkast naar je woonkamer te gaan? Wellicht oude coaxkabel eruit trekken en een netwerkkabel er voor in de plaats? Coax is toch dood volgens mij, zelfs bij Ziggo kan televisie volgens mij ook al via IPTV als je geen coax in de buurt van je TV hebt.

N.B. Voor de NTU/mediaconverter is een stopcontact nodig in de meterkast, is die aanwezig?

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
Bedankt voor je reactie.

Het is me inmiddels iets duidelijker. Er zit inderdaad een stopcontact in de meterkast.

Toch zal er waarschijnlijk nog het een en ander moeten gebeuren. Ik vermoed dat het lastig wordt om bestaande leidingen te verwijderen of nieuwe kabels door te trekken, zeker omdat ik in een huurwoning woon en dergelijke aanpassingen niet zomaar mag doen.

Ik zal daarom contact opnemen met de woningbouwvereniging om te overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Als er een loze leiding ligt kan je daardoor een ethernet kabel trekken bijvoorbeeld met een trekveer.
Als de coax kabel eerst de meterkast in komt, en hij zit "los" (in een leiding, ofwel niet in de muur gestuucd.. zoals dat soms is), dan kan je deze eruit trekken, in de meterkast laten, RJ45 kabel erin, en bij eindigen van de huur terug doen (vast tapen aan de RJ45 kabel, en de woning in trekken tot de coax kabel terug is, correcte plaatje terug op de muur en klaar).

Niet moeilijker maken dan het is want "huur". Zolang je het achter laat zoals bij aanvang van de huur, niemand die erover zal zeuren.

En anders pak je twee ethernet-naar-coax adapters als de coax kabel af te schroeven is in de meterkast (zal vast wel).

Bijvoorbeeld zoiets: https://www.coaxkabelwink...twerk-set-van-2-adapters/

[ Voor 63% gewijzigd door grasmanek94 op 02-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
de leidingen voor RJ11 (telefoonkabel) zijn vaak niet dunner dan die van stroom of ethernet, je zou dus precies hetzelfde principe kunnen toepassen als met coax als de volgende huurder komt willen ze toch alleen maar keuze uit kpn (biedt alleen nog glas) of ziggo (via coax) en dus hoef je ook niet bang te zijn voor terug plaatsen. eventueel kun je natuurlijk ook gewoon een reparatieverzoek indienen bij je verhuurder, het repareren van voorzieningen voor nuts valt in beginsel onder de verantwoordelijkheden van de verhuurder tenzij ze zo simpel van aard zijn dat een eenvoudige toestemming volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
Dank je. Ik heb contact met Elan Wonen opgenomen. Zal de feedback terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:15
colossos schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:46:
Ik ben van plan mijn contracten bij Ziggo (TV en internet) op te zeggen. Voor televisie wil ik overstappen op NLZIET, en voor internet naar een nog te bepalen glasvezelaanbieder.

Ik woon in een sociale huurwoning waarin de voorbereidingen voor glasvezel al getroffen zijn. De glasvezelkabel komt binnen in de meterkast, die zich in de hal bevindt. Mijn vraag is: hoe wordt de aansluiting precies gerealiseerd? Een WiFi-modem dat in de meterkast wordt geplaatst, is voor mij niet praktisch vanwege het beperkte bereik.

Hoe wordt het modem (of de router) aangesloten in mijn woonkamer – waar nu de coax-aansluiting zit – als de glasvezelaansluiting eindigt in de meterkast?
Antwoord op je vraag is; niet. Het nieuwe modem wordt vlak bij het punt gezet waar glasvezel binnenkomt, niet in je woonkamer.

Overigens kun je zelf natuurlijk altijd nog ervoor kiezen om met een accespoint van bijvoorbeeld TP-Link (deco) aan de slag te gaan, al dan niet bedraad.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:55
sdk1985 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Antwoord op je vraag is; niet. Het nieuwe modem wordt vlak bij het punt gezet waar glasvezel binnenkomt, niet in je woonkamer.
Zo zwart-wit is het zeker niet altijd. Mijn ervaring met KPN is dat de monteur bij een nieuwe klant best wel een netwerkkabel vanaf de meterkast naar de TV wil leggen, wel via de plint, maar dan heb je wel een goede verbinding. Mijn ervaring is dat dat gewoon erbij hoort, en niet nog eens in rekening wordt gebracht.

Besef goed, providers zijn blij met elke nieuwe klant.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
Kabel trekken via de plinten is voor mij geen optie. De meterkast staat in de hal.

Verder heb ik geen idee hoe de coaxkabel mijn huiskamer binnenkomt. Misschien via de meterkast of gewoon direct vanaf de begane grond ergens. Het is denk ik geen kwestie van even kabeltje trekken.

Maar goed, ik heb de woningbouw gevraagd dus wacht even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Als er een stopcontact in de meterkast aanwezig is dan is powerline mogelijk ook nog een optie als een kabel trekken niet mogelijk blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

colossos schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:46:
Heb je gecheckt dat je tv ook na juli nog ondersteunt is? Wij hebben een 'oude' Samsung van een jaar of 4 oud, en die word dus al als legacy aangemerkt om het OS een oudere versie is.. Over een paar weken gaat de app dicht voor oude tv.. :(

Mijn HTPC (i3, m2 ssd, 32GB) neemt het over, met een draadloze muis/keyboard combo.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
_Apache_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Heb je gecheckt dat je tv ook na juli nog ondersteunt is? Wij hebben een 'oude' Samsung van een jaar of 4 oud, en die word dus al als legacy aangemerkt om het OS een oudere versie is.. Over een paar weken gaat de app dicht voor oude tv.. :(
Ik draai NLZIET op m'n AppleTV dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
colossos schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:51:
Kabel trekken via de plinten is voor mij geen optie. De meterkast staat in de hal.

Verder heb ik geen idee hoe de coaxkabel mijn huiskamer binnenkomt. Misschien via de meterkast of gewoon direct vanaf de begane grond ergens. Het is denk ik geen kwestie van even kabeltje trekken.

Maar goed, ik heb de woningbouw gevraagd dus wacht even af.
Check eens in de meterkast waar je coax vandaan komt, en heen gaat, en in je woning weet je dat natuurlijk. Als je het durft haal het kapje in de woning eraf van coax en kijken of er een buis is waar de coax kabel los in zit. Check of er ook een buis in de meterkast is waar de coax kabel los in zit.
Evt plaats je hier een paar detail foto's van de meterkast en we kijken graag mee.

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 03-07-2025 14:17 ]

Pagina: 1