Goedkope MS Office licenties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-07 08:14
Ik heb getracht in bestaande topics een uitleg te vinden over onderstaande vraag, maar zo gauw niet kunnen vinden.
Een buurman van mij heeft vorig jaar op zijn laptop Office 2024 geïnstalleerd en geactiveerd met zo’n goedkoop gekochte sleutel.
Zijn laptop is recent instabiel geworden, regelmatig een blauwe scherm, oorzaak door mij nog niet gevonden.
Omdat hij de laptop voor zijn werk nodig heeft, een nieuwe gekocht.
Op de oude laptop zie met cscript commando Retail (MAK).
Bij het wel/niet kunnen overzetten vind ik op internet verschillende oplossingen, waaronder dat dit niet kan ongeacht soort licentie.
Dit roept bij mij de vraag op hoe dan al die webwinkels wel sleutels kunnen verkopen, waarvan ik vermoed, dat deze al een keer gebruikt zijn.
Hieronder de uitleg waarom het niet kan.
Overigens, bij de andere oplossingen lees ik tegenstellingen.
In sommige beschrijvingen moet je eerst op oude device OF verwijderen OF de-activeren en daarna op het nieuwe device installeren, maar ik kom in andere beschrijvingen de omgekeerde volgorde tegen.
Ik kan natuurlijk mijn buurman de gok laten nemen, niet geschoten is altijd mis.
Maar nogmaals, mijn verbazing is vooral dat webwinkels kennelijk wel over vele vrije (al gebruikte?) sleutels beschikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xF-ODDg2i-XIq_xlsltmLRsKQuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfgOir9HDgy0EKmhXEQUzLmB.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-07 18:36
Hoe lang ben je al met dit probleem bezig?
Gegeven de originele kosten van de (grijze) sleutel, had ik allang gezegd: "koop maar een nieuwe sleutel".

Ik ben er best klaar mee dat mensen voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten, vervolgens een hele stapel problemen op de hals halen vanwege de matige keuze om vervolgens dat probleem bij je buurman naar te gooien.

Sorry, enige frustratie van mijn kant en projectie op jouw situatie.

Mijn korte advies: koop een nieuwe sleutel

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dit roept bij mij de vraag op hoe dan al die webwinkels wel sleutels kunnen verkopen, waarvan ik vermoed, dat deze al een keer gebruikt zijn.
Niet alle sleutels die je goedkoop vind zijn MAK sleutels.

Truukje zit m vaak in prijsverschillen tussen landen. Die kopen goedkoop legele sleutels in zinbamwe of waar dan ook en verkopen die hier in Nederland. Soort van grijze inport

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
GarBaGe schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:50:

Mijn korte advies: koop een nieuwe sleutel
Dit.
Je gaat toch niet uren lopen mieren voor een key van een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Mijn buurman vroeg aan mij of overzetten mogelijk is.
Tja, o.a . vanuit opleiding en uit pure nieuwsgierigheid en interesse ben ik gewend om uitgebreid onderzoek te doen.
Inderdaad, koop gewoon voor 20,00 een nieuwe sleutel.
Maar hiermee is mijn vraag niet beantwoord hoe die keybwebwinkels aan die sleutels komen terwijl ik op basis van gevonden info tot de conclusie kom, dat een gebruikte sleutel niet zomaar opnieuw ingezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

Blokker_1999

Full steam ahead

Een MAK sleutel, wat staat voor Multiple Activation Key, is een sleutel die enkel en alleen aan bedrijven wordt verkocht, voornamelijk KMOs omdat grote organisaties voor KMS zullen kiezen. MAK sleutels zijn niet tot in het oneindige te activeren namelijk. Dit is dus iemand die vermoedelijk MAK sleutels vanuit bijv. een Visual Studio subscription of vanuit een educatieve omgeving weet te oogsten, vaak worden die ook verkocht door mensen die er toegang toe hebben voor enkele honderden dollar/euro/... waarna verkopende partijen deze honderden keren verkopen totdat mensen beginnen klagen dat deze niet meer werkt. Dit is dus het grijze en zwarte circuit.

Microsoft heeft deze key vermoedelijk gewoon geblokkeerd op een gegeven moment. Die kan je dus vaarwel zeggen.

Een echte retail key, als je er gewoon 1 koopt bij Microsoft, is bedoeld voor activatie op 1 enkel apparaat. Als je die meerdere keren op korte tijd gaat activeren dan zal dat ook falen, maar als je na 2 jaar bijv. een herinstallatie doet of je koopt een nieuwe computer en wenst deze over te zetten, dan is er geen enkel probleem en zal die ongetwijfeld gewoon activeren. Mocht er dan toch een probleem zijn, dan probeer je telefonische activatie en kan je uitleggen aan een medewerker van MS wat er mis gaat.

En een echte retail key koop je niet voor 20 euro.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

robw1947 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:20:
Omdat hij de laptop voor zijn werk nodig heeft, een nieuwe gekocht.
Dan moet hij niet met dit soort keys rommelen. Dom dom dom en amateuristisch.

Dat is het advies wat je moet geven, professioneel zijn en doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
De reactie van Blokker_1999 komt overeen met de door mij gevonden en getoonde tekst.
Zoals ik al schreef, de buurman moet het gewoon proberen en anders een nieuwe kopen.
Mij ging en gaat het erom hoe al die keus op de markt komen.
Kennelijk dus door allerlei mistige opkopen in dubieuze landen en Microsoft onderneemt hiervoor nauwelijks maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 18:35
robw1947 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:39:

Kennelijk dus door allerlei mistige opkopen in dubieuze landen en Microsoft onderneemt hiervoor nauwelijks maatregelen?
Grijze verkoop, wat door de vingers gezien wordt, inderdaad.

Microsoft heeft er baat bij om de grootste te zijn, want dan blijven mensen bij Microsoft Office. Zodra ze alle grijze keys gaan blokkeren, en ze ervoor zorgen dat alleen legitieme keys van €100+ nog werken, dan gaan mensen overstappen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-07 13:06
Ik adviseer altijd om "grijze" (te goedkope) licentie sleutels te vermijden. Het ondersteund grootschalige scammers namelijk, die kopen de keys in met de giftcards van hun slachtoffers, en verkopen die keys voor een lage prijs op shady markten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

robw1947 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:39:
De reactie van Blokker_1999 komt overeen met de door mij gevonden en getoonde tekst.
Zoals ik al schreef, de buurman moet het gewoon proberen en anders een nieuwe kopen.
Microsoft onderneemt wel degelijk maatregelen, maar het is niet altijd eenvoudig om legitieme activaties te onderscheiden van de minder legitieme. Wanneer ze weten dat licentiesleutels zijn aangekocht met gestolen credit cards, bijv. omdat er een chargeback is, dan zullen ze die sleutels deactiveren. Wanneer ze merken dat sleutels zoals van MAK of MSDN of dreamweb (bestaat dat nog?) vreemd gedrag vertonen, dan zullen ze die vermoedelijk ook blokkeren. Rechtmatige eigenaars zullen dan gewoon contact opnemen en kunnen uitleggen waarom het vreemde gedrag gedetecteerd wordt bijvoorbeeld.

En doordat in zakelijke omgevingen het gebruik van dit soort sleutels steeds minder voorkomt, wordt het ook net eenvoudiger om misbruik op te sporen. Daarnaast staat het internet vol met mensen die zo een goedkope sleutel hebben gekocht waarbij deze ineens niet meer werkt.

Maar Microsoft kan niet zomaar overal achteraan gaan. Ja, ze kunnen accounts opschorten indien ze weten dat die misbruikt worden. Maar daar stopt het zo een beetje. Ze kunnen niet zomaar achter de sites aangaan waarop men keys verkoopt want die sites dekken zich in doordat ze ofwel gewoon een marktplaats zijn, danwel dat ze de keys ter goeder trouw aankopen. Als ze al reageren en niet in een land zitten waar ze letterlijk geen wetgeving overtreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Duke of Savage schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:02:
Ik adviseer altijd om "grijze" (te goedkope) licentie sleutels te vermijden. Het ondersteund grootschalige scammers namelijk, die kopen de keys in met de giftcards van hun slachtoffers, en verkopen die keys voor een lage prijs op shady markten.
Duurdere keys van keysites zijn ook geen garantie op een echte retail key die correct van bij Microsoft komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Mijn buurman heeft inmiddels besloten een nieuwe key te kopen.
Bedankt voor de reacties, geeft mij nu een beter beeld over verkoop van sleutels.
Pagina: 1