Lekkage door afvoerleiding airco?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 14:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Na twee jaar geen lekkage te hebben, hebben we opnieuw lekkage. Gezien de foto, hetzelfde euvel.

Situatie:
Airco op de slaapkamer, afvoerleiding gaat naar een standleiding -> sifon -> hoofdstandleiding (denk ik).

Maar door het vele water uit de aircoafvoer, raakt, na lange tijd 't sifon of de buis verstopt. Heb twee jaar terug de sifon schoongemaakt (weet zo niet meer of er troep in zat), en volgens mij toen met gootsteenontstopper de boel schoongemaakt. Toen was het goed. Want ik heb in de standleiding, een halve liter water ingemikt, en het water kwam er via 't pijpje van de CV ketel weer uit.

Lekkage rechts is recht onder 't overloopje van de cv. Links zal wsl water zijn dat naar 't laagste punt zoekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t8XwaEt_SIM5CJoQFej4Dy_8Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43JQo0XQfMhrjjzTnuV0ebo6.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdV9JUo8KbIinbziQyvBTAfSAR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZLm1Yr6Ej6ONx5wLrr8S0vvY.png?f=fotoalbum_large

Zeer vermoedelijk dus dat de oorzaak opnieuw de airco is, we laten nu de hele dag boven de boel uit/dicht zodat het op kan drogen, als het droogt, dan is het zeker weten dit de oorzaak.

Vraag alleen is, hoe kan het dat aircovocht toch zorgt voor een dichtgeslibte leiding? Dat is gewoon schoon water toch? En ik kan mij ook niet voorstellen dat de CV daar veel troep in bonjourt...

Mág een airco-afvoer wel in een normale pvc z'n water weggooien dan, of moet 't altijd naar buiten? Ik zie eigenlijk altijd dat 't naar buiten gaat, maar deze afvoer zat in de buurt, dus dacht, gooi ik het daar in...

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wat mij opvalt is dat 2 water uitstoters op een 32mm grijze PVC buis hebt zitten?

Als de verstopping alleen boven de vloer zit zou ik de vloer iets uitbikken en die venouwing weghalen en daar een grotere syfon opzetten lijkt op een 40mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ja is 32mm idd, dat pijpje rechts was ook de enige leiding (vroeger) van de CV. Uiteindelijk heb ik daar de aircoavoer bij in laten lopen (onder het mom van, schoon water, en geen liters alsof je een wasmachine laat afpompen). Maar vermoedelijk is het toch beter als ik de aircoleiding in een leiding links laat leeglopen (grotere leiding, waar ook wasmachine/droger in leeg pompt)...

Maar toch gek, schoon water, en toch verstopping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Verleggen naar links kan, dat is een keuze, maar de 32MM zit op een vernouwing van 40 naar 32? allicht mooier om die gewoon grooter te maken. Maar die keuze is niet aan mij :)

condens water zou inderdaad relatief schoon moeten zijn maar het kan als nog bacteriën, schimmels en andere verontreinigingen bevatten (afhankelijk ook van hoe schoon je de airo unit is etc.)

Maar om te zien wat je verstopping is moet je het schoon maken en je verstopping weten te bemachtigen danwel met een camera de buis inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:05
32mm is ruim voldoende voor een CV ketel en een airco die beide max enkele liters per uur afvoeren.

Meest voor de hand liggende oorzaak is dat je de verstopping de vorige keer niet echt hebt opgelost. Mogelijk heb je alleen een kleine doorgang gemaakt of de verstopping iets opgeschoven. En je dus nu weer terug bij af bent.

Ik zou de sifon even open halen, schoonmaken en ook even met een ontstoppingsveer links en rechts controleren of alles wel goed vrij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Mja, als er alleen nog maar de CV op zit, laat ik die 32mm daar wel zitten, Blijkbaar is dat al 15 jaar goed gegaan.

Dat de verstopping niet 100% opgelost zou kunnen natuurlijk. Het water ging direct weg nadat ik vorige keer de boel ontstopt had, maar een gat van een cm door bijv. ontstopper zorgt daar al voor, maar die cm is wel weer zo dicht natuurlijk... scherp.

Opnieuw ontstoppen en de AC afvoer in de andere leiding zou alles moeten verhelpen verwacht ik... ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:05
NeFoRcE schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:47:
Mja, als er alleen nog maar de CV op zit, laat ik die 32mm daar wel zitten, Blijkbaar is dat al 15 jaar goed gegaan.

Dat de verstopping niet 100% opgelost zou kunnen natuurlijk. Het water ging direct weg nadat ik vorige keer de boel ontstopt had, maar een gat van een cm door bijv. ontstopper zorgt daar al voor, maar die cm is wel weer zo dicht natuurlijk... scherp.

Opnieuw ontstoppen en de AC afvoer in de andere leiding zou alles moeten verhelpen verwacht ik... ik houd jullie op de hoogte.
Je probleem is niet waar de airco leiding precies is aangesloten. De leidingen zien er prima uit.

Je moet de verstopping oplossen en dan zijn je problemen ook weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Tillumen op 02-07-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Check ook eens of je geen tegendruk hebt in de afvoerleiding, dan loopt je water ook niet weg. Dat kan ook veroorzaakt worden door een "dubbele sifon" door verzakking van een leiding ofzo.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Nou, dit escaleerde volledig de pan uit.

De slang liep tesamen met de overloop van de ketel + zonneboiler in een 30mm zwanehalsje. So far so good. Van daaruit naar een liggende leiding richting de standleiding. Die liggende leiding is 1,5m lang, en halverwege die leiding komt daar nog via een T stuk de wasmachine binnen, droger en een wastafel.

Nadat ik met een ontstoppingsveer via het door mij gisteren afgezaagde 30mm buisje de boel probeerde te ontstoppen, werd het alleen maar erger. Waar voorheen het water van de wasbak nog netjes wegstroomde, hoopte dit nu direct op en het water klotste direct via het 30mm pijpje naar buiten.

Roppen met een trekveer als een gek. Ondertussen, een paar uur eerder, gaf m'n vrouw aan dat er geen water was. Ik naar de wasmachine, en ja hoor, achter de wasmachine allemaal water (ligt een leksensor die de hoofdkraan dichtdraait bij lekkage). Normaliter schakelt ie dan automatisch de wasmachine uit, maar door een bug niet. Wasmachine was nog niet klaar, dus ik de afvoerslang in een emmer gedropt onder het mom van; dan kan ie daar in afpompen. Wist ik veel dat er handdoeken in de machine zaten dat veel water opzuigt...

Ik in een call met m'n werk, komt m'n vrouw binnen met een briefje; 'de waskamer staat blank'. Ze móest weg, en ik kon niet weg bij de call. Na 3 kwartier ik naar boven, Gvd, die hele waskamer blank, 4mm water, over die hele (pvc)vloer. Vloerkleed doorweekt, Commode bol, en nog veel meer gekut. Water langs de plint eronder, en zie in de kamers eronder dat de kanaalplaten bij de naden helemaal nat zijn (nu weer droog gelukkig). Kortom, wat een kut dag. Zit je daar op de waskamer bij 29,5 graag binnen de boel te drogen.

Anyway, terug naar de afvoer. Daar met de veer in gewroet maar onder succes, erna heet water met dreft in het 30mm pijpje gedaan, maar direct na 100ml kwam het water naar boven. Na lang gekut een buigveer erin, maar dat was toch te stug. Toen met een stuk buitenkabel van 11mm erin, en na veel wroeten ging ineens het water weg. Yes! Daarna kon ik zo 3 liter heet water met dreft erin gieten en ook weer via de wasbak stroomde het als een malle weg!

Wat een dag.

Pagina: 1