Bitdefender Digital Identity Protection: doen of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:00
Ik kreeg vandaag een mailtje van Bitdefender over Bitdefender Digital Identity Protection.

De reden dat ik mails van Bitdefender krijg is dat ik een tijdje antivirus van hen heb gebruikt in de tijd dat ik Windows nog gebruikte, maar dat abonnement loopt in oktober af.

De reden dat ik voor specifiek Bitdefender heb gekozen is dat dit bedrijf al een tijd wordt aangeraden door de Consumentengids.

De reden dat Bitdefender Digital Identity Protection mij interessant lijkt is dat dit perfect aansluit bij een van de weinige informatie boeken die ik in de afgelopen jaren gelezen heb: Je hebt wél iets te verbergen.

Ik gebruik nu Linux, maar omdat er niets voor geïnstalleerd hoeft te worden maakt dat niet uit.

Ik ben aan het betwijfelen of het zin heeft om hier actie op te ondernemen en een nieuw abonnement bij Bitdefender af te sluiten. Ik bedoel, als er al gegevens van mij op het darkweb circuleren, wat kan een bedrijf dan nog doen om daar iets aan te veranderen/verbeteren? Het lijkt me sterk dat ze ook maar iets zinnigs kunnen ondernemen.

Ik ben een totale leek op dit gebied, dus vandaar dat ik hier voor de zekerheid nog even navraag doe.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzy op 02-07-2025 13:44 . Reden: tracking info uit link gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:23

sus

is druk :+

Mij lijkt het dat deze tool alleen werkt als je ze verteld welke logingegevens je allemaal gebruikt, anders is het niet mogelijk om jouw gegevens op te zoeken “wereldwijd”.

En dat matchen ze dan tegen de “have i been powned” database. Dat kan je uiteraard ook prima zelf. Heb je dus ooit ergens een andere login gebruikt die je ze nier verteld, dan komt die ook niet in hun lijstje.

En dat geld dan voor alle gegevens die je naar Bitdefender bekend maakt. Ik zie het vooral als een tool die inspeelt op “bangmakerijk” waarna de consument extra aan ze gaat betalen voor een verder volledig automatisch proces, je een overzichtje krijgt van uitgelekte gegevens, waarna je alsnog zelf aan de slag moet om dat aan te passen.

Af en toe zelf een check doen is net zo makkelijk en gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:10
Het zal vast iets doen, maar of het nuttig of zinnig is is maar de vraag. Ik denk persoonlijk dat het vooral bangmakerij is. Je hebt meer aan een abo op een password manager als je die nog niet hebt. Bitdefender bied een maand abonnement aan dus je kan het gewoon proberen zonder meteen veel geld te spenderen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Als ik het zo snel lees, zoekt de tool op het darkweb naar plekken waar jouw credentials zijn gelekt. Vermoedelijk gebeurd dat op basis van e-mailadressen die jij opgeeft. Voor de zakelijke markt zijn er veel van dergelijke oplossingen om te zoeken naar gelekte credentials van medewerkers. Vaak als een tool om de awareness te verhogen of het belang van cybersecurity te banadrukken.

Persoonlijk zou ik niet voor deze dienst betalen. Er is al een gratis variant die ongeveer hetzelfde doet: https://haveibeenpwned.com/. Sterker nog er zijn vergelijkbare partijen die een betaalde schil zijn voor die dienst, al weet ik niet of dat voor bitdefender zo is.

En stel dat je accounts zijn gevonden, dan kun je daar niets aan doen. Je account staat in een datalek en gaat daar nooit meer uit. Beter om tijd (en geld) te investeren in:
- een goede wachtwoordmanager en unieke wachtwoorden
- instellen van MFA op elke plek waar dat kan
- next level: unieke email adressen voor elke dienst die je gebruikt. Bijvoorbeeld met https://simplelogin.io/

edit: ik zie dat het wel meer doet dan dat, o.a. op facebook kijken of er nep profielen van jou zijn. Hier staat een review: https://www.pcmag.com/rev...gital-identity-protection

[ Voor 8% gewijzigd door BytePhantomX op 02-07-2025 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:37
Klinkt een beetje als een dienst zoals ook door Incogni en Deleteme aanbieden, misschien handig om dan eerst onderstaande video te bekijken?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
bernard038 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:38:
Klinkt een beetje als een dienst zoals ook door Incogni en Deleteme aanbieden, misschien handig om dan eerst onderstaande video te bekijken?

[Video: What DeleteMe and Incogni aren't telling you]
Mooie video en in de comments staan ook reacties van Incogni en DeletMe. Overigens wel heel erg gericht op de Amerikaanse markt. Zal voor europeanen wel een beetje van toepassing zijn, maar bedrijven die hier zonder toestemming medische en financiële data verzamelen worden toch wel aangepak in tegenstelling tot de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BytePhantomX schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Mooie video en in de comments staan ook reacties van Incogni en DeletMe. Overigens wel heel erg gericht op de Amerikaanse markt. Zal voor europeanen wel een beetje van toepassing zijn, maar bedrijven die hier zonder toestemming medische en financiële data verzamelen worden toch wel aangepak in tegenstelling tot de VS.
Ik heb een tijdje Incogni geprobeerd (lees: anderhalve maand), maar zo heel veel nut heeft het inderdaad niet. Wat ze doen is gewoon geautomatiseerd mailtjes/tickets met 1:1 dezelfde content naar honderden partijen sturen en jou terugkoppeling geven, maar het is een exacte match en als jouw gegevens in nét iets andere vorm in zo'n systeem staan doet het natuurlijk al helemaal niks.

Wat me vooral opvalt is dat ze allemaal inzetten op 'het kan net iets meer dan een maandje duren ;) ;) ;) ' om je aan het lijntje te houden.
Daarnaast hebben deze diensten zelf echt de meest extreme dark patterns die ik gezien heb, ze maken het zo goed als onmogelijk om je abonnement op te zeggen. Ik heb uiteindelijk via een obscure manier mijn betaalgegevens aangepast naar een prepaid creditcard zonder saldo erop en mijn echte creditcard verwijderd, want ze hebben niet gewoon een annuleren pagina.

Absoluut niet het geld waard, het enige dat je ermee doet is je gegevens aan nóg een partij geven.
Pagina: 1