Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:05
Ik ben op zoek naar data-only abonnementen. Voorwaarde is dat deze ook in Duitsland werkt. Odido klik en klaar valt dus helaas af.
Ik zie eigenlijk maar 2 aanbieders: "KPN mobiel-internet" en "Odido Unlimited Start".

Klopt het dat er maar zo weinig aanbieders van data-only abonnementen zijn?
Wat zijn de ervaringen van een "gewoon" abonnement in een Mifi router stoppen en in Duitsland neerleggen? Gaan providers daar werkelijk over klagen, of staat het in de voorwaarden dat het niet mag, maar kom je er eigenlijk altijd wel mee weg?

Beste antwoord (via jeanpaulh op 05-07-2025 09:54)

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:19
Ik ben wel begonnen met een simpele mifi router, maar vanwege de stabiliteit overgestapt naar een Teltonika RUT950. Werkt sinds dien erg stabiel zonder uitval.
De sim van Whatsappsim moet je twee keer per jaar opladen. Dit werkt ook met het beltegoed van Alditalk. Dit tegoed is in de winkel te krijgen voor 5 euro.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:45
Je kan gewoon een normaal unlimited abo gebruiken

Vodafone Red Unlimited

Data only is meestal niet bedoeld voor grensoverschrijdend gebruik.

Reizigers binnen de EU gebruiken meestal Vodafone Red of Odido unlimited of KPN

echte data only sim heeft odido:

https://www.odido.nl/mobiel-abonnement/data-sim-only?

[ Voor 21% gewijzigd door boyette op 02-07-2025 00:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt m2m kaartjes (esim) krijgen die wereldwijd werken.

Gratis roaming van normale abonnementen heeft een tijdslimiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
jeroen3 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:19:

Gratis roaming van normale abonnementen heeft een tijdslimiet.
Goed dat je dit aanhaalt. Dat wist ik nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
jeanpaulh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:16:
[...]

Goed dat je dit aanhaalt. Dat wist ik nog niet!
We spreken over redelijk verbruik wanneer je je abonnement meer gebruikt in Nederland dan in de EU *. We kijken hierbij naar een periode van vier maanden. Heb je dus in vier maanden tijd je abonnement meer gebruikt in Nederland dan in het buitenland? Dan kun je je abonnement gewoon blijven gebruiken in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 17:50
boyette schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:49:
Je kan gewoon een normaal unlimited abo gebruiken

Vodafone Red Unlimited

Data only is meestal niet bedoeld voor grensoverschrijdend gebruik.

Reizigers binnen de EU gebruiken meestal Vodafone Red of Odido unlimited of KPN

echte data only sim heeft odido:

https://www.odido.nl/mobiel-abonnement/data-sim-only?
Data only werkt ook prima in het buitenland en is juist bedoeld voor gebruik in MiFi apparaten. Gebruik van 06-nummers in een mifi is eigenlijk niet toegestaan, het werkt inderdaad wel gewoon.

Die data only heeft KPN ook: https://www.kpn.com/shop/mobiel/mobiel-internet

De enige data-only wat niet in het buitenland werkt is die van klik&klaar van odido.

De regels blijven verder hetzelfde, dus dat het abonnement ook in Nederland gebruikt wordt ipv enkel in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het verbruik dus (vooral) in Duitsland is, zou ik rondkijken in de Duitse markt, wat zij aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-07 13:06
Wat is precies de use-case?

Wellicht dat er andere (betere) oplossingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 23:56

mjl

Ugh

Duke of Savage schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:44:

Goeie vraag, ik zoek ook een zo goedkoop mogelijk abonnement voor de connectiviteit van mijn auto. Goedkoopste tot nog toe is gewoon een normale simkaart voor een telefoon met wat data. Ook geen idee hoeveel data ik nodig ga hebben (heb de auto pas net….). Simkaarten voor alleen data voor een paar euro per maand heb ik nog niet kunnen vinden (in de Google bubble blijft het terugkomen naar gewone mobiele abonnementen).

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 23:45
CH4OS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:37:
Als het verbruik dus (vooral) in Duitsland is, zou ik rondkijken in de Duitse markt, wat zij aanbieden.
O2 bijv. ook een goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
Duke of Savage schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:44:

In mijn geval is het voor gebruik in een 2e woning in Duitsland. Ik wil daar wat home-automation hebben draaien en eventueel een camera om het wat in de gaten te houden.
Een Duitse DSL aansluiting zou ook kunnen, maar die gaan snel richting de e40,- per maand. Een Nederlandse SIM zou ik zakelijk kunnen aanschaffen dus dat is relatief voordelig voor mij.

Maar ik denk dat die "drie maanden onafgebroken in Duitsland" limiet wel gedetecteerd gaat worden bij de aanbieders, dus dat een NL SIM geen optie gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:34
Dan kan je volgens mij beter kiezen voor een duitse provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Aangezien zit om een mobiele dienst gaat, even een schopje naar de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-07 09:17

jurroen

Security en privacy geek

jeanpaulh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:46:
[...]

In mijn geval is het voor gebruik in een 2e woning in Duitsland. Ik wil daar wat home-automation hebben draaien en eventueel een camera om het wat in de gaten te houden.
Een Duitse DSL aansluiting zou ook kunnen, maar die gaan snel richting de e40,- per maand.
Heb je een idee wat je qua data nodig hebt? En ook hoe de 4G/5G ontvangst is op de plek waar je het op wil hangen? In onze buurlanden kan het per locatie enorm wisselen; soms is DSL met uitstek de meest betrouwbare optie - in andere gevallen geeft 4G/5G weer een lagere latency en meer betrouwbaarheid.

Wellicht is er een creatieve oplossing mogelijk. Als het een appartement of twee onder een kap betreft, wellicht heb je goed contact met je buren en kun je hun wat geld toesteken voor het gebruik van hun WiFi. Of een kabeltje trekken. Of een straalverbinding. Of... of...

Wellicht kan deze dekkingskaart van nut zijn. En ik geloof (maar niet zeker) dat Alditalk het O2 netwerk gebruikt - voor die prijs heb je geen DSL helaas.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Als je een modem kan vinden met eSIM ondersteuning dan kun je wellicht met de wat gekkere pay-per-use IoT providers aan de gang.
Normale data sim kost je ook wel 30 eur of meer, maar dan vaak wel met modem.
https://handytarife.check24.de/

Streamen van camerabeelden is erg duur, dus dat ga je waarschijnlijk toch niet doen.
Traag dsl is zo gek nog niet als dat er betrouwbaar is. Je kunt op je mobiel altijd roamen. Of eventueel van die tijdelijke esims van saily of pocket gebruiken, dat zou ook in een modem kunnen als die dat ondersteund. Maar dat is op afstand mogelijk niet te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
De AldiTalk optie ziet er wel goed uit eigenlijk! De buurtjes ken ik nog niet (we tekenen binnenkort het koopcontract), maar met een goed glas bier maken we daar wel vrienden denk ik. Dus misschien is op die manier ook wel iets af te spreken.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polleke
Ik gebruik voor hetzelfde doel al een aantal jaar Whatsappsim. Onbeperkt traag internet. Voldoende voor home automation doeleinden en het verzenden van afbeeldingen in lage kwaliteit. Kosten circa 10 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
polleke schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:00:
Ik gebruik voor hetzelfde doel al een aantal jaar Whatsappsim. Onbeperkt traag internet. Voldoende voor home automation doeleinden en het verzenden van afbeeldingen in lage kwaliteit. Kosten circa 10 euro per jaar.
Nice; dit is een mooie oplossing!
Heb je gewoon een oude mobiel een WiFi hotspot laten maken of gebruik je een MiFi router?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• polleke
Ik ben wel begonnen met een simpele mifi router, maar vanwege de stabiliteit overgestapt naar een Teltonika RUT950. Werkt sinds dien erg stabiel zonder uitval.
De sim van Whatsappsim moet je twee keer per jaar opladen. Dit werkt ook met het beltegoed van Alditalk. Dit tegoed is in de winkel te krijgen voor 5 euro.
Pagina: 1