Advies coax/utp combi kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:04
In de huidige situatie in ons huurhuis is er in bijna elke ruimte een coax aansluiting aanwezig maar geen utp.

Bepaalde apparaten heb ik bij voorkeur aan een kabel liggen dus ben ik bijna verplicht om een internet abbo bij Ziggo af te nemen die nog van coax gebruikt maakt. De Ziggo router/modem staat dan ook in de ruimte waar ik de pc met utp kabel aan de router heb verbonden.

Ik heb ik de coax in de meterkast dan doorgelust naar de coax in die desbetreffende ruimte waar het modem staat.

Nou ligt er ook sinds vorig jaar een glasvezel aansluiting, alleen hebben ze simpelweg een gat in de voorgevel gemaakt die in de woonkamer uitkomt. Dan kan daar dus een eventueel KPN of andere glasvezel netwerk aanbieder modem staan. Dan moet alleen alles wel via wifi aangesloten worden.

In de hoek waar glasvezel aansluiting nu zit is wel een coax verbinding.

Mijn idee was dus om een nieuwe gecombineerde coax/utp kabel via de bestaande buizen met enkel coax te trekken zodat ik overal nogsteeds coax maar ook een utp aansluiting heb voor meer flexibiliteit.

Deze kabel kwam ik tegen https://www.gamma.nl/asso...g6-25-meter-wit/p/B271764

Icm met

https://www.gamma.nl/asso...p/B547034?base_click=true

Zo is de aanpassing aan de sociaal huurwoning vrij minimaal en onopvallend.

Is de keuze voor deze kabel/merk en combinatie aan te raden of zijn er andere oplossingen of betere kabels waar ik naar zou moeten gaan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 20:58
Zou niet aan deze ongespecificeerde kabel beginnen en al helemaal niet aan die wcd want die laatste is maar Cat3.

Neem een cat6 zoals deze of vergelijkbaar.
https://www.elektramat.nl...ikt-20-meter-wit-19012509

En als wcd bijvoorbeeld deze:
https://www.elektramat.nl...it-glanzend-cl50-combi-s/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik had dezelfde situatie en ben voor een Inca-setje van Hirschmann gegaan. Ook omdat ik geen gezeik wou hebben bij het opleveren van het huurhuis. Heeft jarenlang prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:39
Ik sluit me aan bij TMDC.
Aantal jaren geleden hetzelfde gedaan bij familie.
Het netwerk moest van de meterkast naar de andere kant van de kamer waar de TV etc. stond.
Wel meteen een nieuwe coax (Koka9?) getrokken en de WCD vervangen.
Ook de kabels allemaal vervangen en voorzien van Hirschmann connectoren (KOSWI5/KOKWI5)
Werkt al jaren zonder issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58
Heb je al contact gehad met de verhuurder dat je graag de coax in huis wil vervangen door UTP op eigen kosten?

In mijn beleving is namelijk sprake van woningverbetering als jij de ouderwetse coax-kabels in zijn geheel vervangt door UTP-bekabeling. Hetzelfde geldt trouwens voor interne telefoonaansluitingen, aangezien KPN het kopernetwerk gaat vervangen met glasvezel (wat ze bij jou al aangelegd hebben).

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eens met @FredvZ in overleg de coax vervangen want die combi kabel is ook dikker en krijg je waarschijnlijk nog lastiger door een buis als dat je cat 5e kabel mee zou trekken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou hem gewoon vervangen door cat6 u/utp en netjes op een wcd afmonteren.

Als je de woning weer verlaat heb je echt maar een heeeeel erg kleine kans dat de verhuurder daarover moeilijk gaat doen en is dat wel het geval trek je er even weer wat coax in.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:17:
Ik zou hem gewoon vervangen door cat6 u/utp en netjes op een wcd afmonteren.

Als je de woning weer verlaat heb je echt maar een heeeeel erg kleine kans dat de verhuurder daarover moeilijk gaat doen en is dat wel het geval trek je er even weer wat coax in.
Kans is klein, maar nog 'even' degelijke coax trekken voor vertrek is iets waar je niet op zit te wachten, al helemaal niet een x-aantal jaar in de toekomst op moment dat er mogelijk helemaal geen diensten meer op coax aangeboden worden.

Ik zou allereerst even goed de beschrijving van het gehuurde nagaan. Als daar iets in staat over wandcontactdozen moet je in overleg met de verhuurder. Staat er verder niets vermeld, dan zijn dit gewoon aanpassingen die een bewoner zelf kan en mag doen aan de woning, ook als huurder. Zorg wel dat je het goed doet, want onzorgvuldig afgewerkte zooi gaat bij oplevering wel een probleem zijn, ongeacht of het coax of UTP is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:40
TMDC schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:15:
Ik had dezelfde situatie en ben voor een Inca-setje van Hirschmann gegaan. Ook omdat ik geen gezeik wou hebben bij het opleveren van het huurhuis. Heeft jarenlang prima gewerkt.
Ik las dat Hirschmann niet meer bestaat, inca producten zijn daardoor schaars of uitverkocht.
Gelukkig zijn er alternatieven van andere merken, zelfs met 2,5Gbps snelheden en hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:20
Ik zou de coax eruit halen en utp terugplaatsen.
Eventueel een combi utp/coax kopje erop waarvan de coax niet aangesloten is (om oplevering wat soepeler te laten verlopen).

Maar meest nette uiteraard is voorwaarden lezen/afstemmen met verhuurder

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
TMDC schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:15:
Ik heb ziggo tv nog wel over coax lopen dat kan ook in combinatie met elkaar, zowel netwerk als coax signaal over dezelfde kabel?

Waarschijnlijk ga ik toch voor de kabel trek optie omdat Moca setjes wel prijzig zijn.

Alleen nog even kijken of ik het met of zonder toestemming kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Palindrome op 03-07-2025 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan de verhuurder gewoon bellen dan weet je het, en weet je ook hoe ze erin zitten, wat hun beleid is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vragen staat vrij, maar ik denk niet dat een woningbouw vereniging daar in mee gaat.

Het bouw besluit schrijft nog steeds voor dat er coax en telefoon aansluitingen in een woning aangelegd moeten worden en ik denk niet dat een woningbouw vereniging daar tegenin gaat door jouw toestemming te geven dat te veranderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 03-07-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Een netwerkkabel is prima geschikt voor telefonie, je hebt alleen twee aangepaste kabeltjes nodig om een en ander aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij een huurhuis zou ik bij dit soort zaken niet teveel (lastig terug te draaien) wijzigingen aanbrengen. Zoals iemand anders al aangaf, je zit er als je gaat verhuizen niet op te wachten om dan ook nog allerlei kabels weer opnieuw te moeten trekken naar de originele staat. Toestemming vragen bij de verhuurder kun je proberen (nee heb je), maar ik zie niet in waarom ze dit zouden toestaan (grote kans dat volgende huurders wel gewoon via coax tv willen kijken).

Ik weet verder niet wat de doorsnee en lengte is van de buizen, maar je zou nog kunnen proberen of er een utp-kabel naast de bestaande coax-kabel kan. Dan hou je de coax gewoon in stand en krijg je daar geen gezeur mee. Maar dus niet via dat kabeltje uit je link, want daarvan weet je niet of het een goede coax-kabel is en dat is voor digitale tv wel belangrijk.

Zou in jouw situatie denk ik voor zo'n ethernet over coax setje gaan (als die nog ergens te krijgen is ;)). Of evt. powerline-adapters, echter is mijn ervaring daar niet zo goed mee, omdat het soms wegviel (maar dat is wel +-7-8 jaar geleden, misschien werkt het tegenwoordig beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-07 16:36
Palomar schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:18:
Bij een huurhuis zou ik bij dit soort zaken niet teveel (lastig terug te draaien) wijzigingen aanbrengen. Zoals iemand anders al aangaf, je zit er als je gaat verhuizen niet op te wachten om dan ook nog allerlei kabels weer opnieuw te moeten trekken naar de originele staat. Toestemming vragen bij de verhuurder kun je proberen (nee heb je), maar ik zie niet in waarom ze dit zouden toestaan (grote kans dat volgende huurders wel gewoon via coax tv willen kijken).
...
Vind maar eens een aanbieder die nog tv via coax levert. Ziggo levert bij elk nieuw tv abonnement standaard de Mediabox Next Mini, die heeft geen coax aansluiting meer. Enkel als je de CI+ module gebruikt (is iig leverbaar voor tweede tv) dan gebruik je nog coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Vandaar de keuze voor een combi kabel van coax en utp trekken van het merk technetix,, die is kwalitatief goed, dan blijft de coax aanwezig en kan ook bij eventuele verhuizing gewoonweg alles laten zitten of desnoods de utp aansluiting "verbergen" door het oude contactdoos met alle coax uitgang terug te plaatsen.

Moca setjes vind ik vrij duur en lastig te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Palindrome op 03-07-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Eupeodes schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Vind maar eens een aanbieder die nog tv via coax levert. Ziggo levert bij elk nieuw tv abonnement standaard de Mediabox Next Mini, die heeft geen coax aansluiting meer. Enkel als je de CI+ module gebruikt (is iig leverbaar voor tweede tv) dan gebruik je nog coax.
Precies dat, ik heb de gewone next nog, die is ook aardig klein maar deze heeft nog wel een coax aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-07 16:36
Palindrome schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Precies dat, ik heb de gewone next nog, die is ook aardig klein maar deze heeft nog wel een coax aansluiting.
Een volgende huurder zal die gewone next echter niet meer krijgen, want voor nieuwe klanten is enkel de Mini nog beschikbaar (ook als je nu een jaar naar een andere aanbieder gaat en dan terug komt bij Ziggo krijg je dan de Mini) of de CI+ module (maar daarmee kan natuurlijk enkel live tv kijken).

De uiteindelijke stip op de horizon zal toch de volledige uitschakeling van DVB-C zijn en alles via iptv. Dat is in ieder geval zoals ik het interview van dik 2 jaar terug met Leo-Geert van den Berg lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat kun je er wel bij verzinnen, maar dat staat er niet.

Elke TV kan tegenwoordig DVB-C verwerken zonder daar een CI+ module voor nodig te hebben.
Het gaat echt nog heel lang duren voor Ziggo zich kan permitteren om DVB-C eraf te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Palindrome schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:19:
Moca setjes vind ik vrij duur en lastig te krijgen.
Mocht je toch voor Moca willen gaan, doe me een DM. Ik heb een setje werkloos liggen (inmiddels een huis zonder coax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58
Ben(V) schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:53:
Het gaat echt nog heel lang duren voor Ziggo zich kan permitteren om DVB-C eraf te gooien.
Zou je denken?
Hét voordeel van DVB-C is het gemak van het aansluiten van extra tv toestellen om in huis tegelijkertijd verschilende lineaire zenders te kijken. Iets wat je vaak zag in huizen met pubers en juist die pubers kijken niet of nauwelijks lineaire tv. Daar komt nog eens bij dat je op een moderne smart tv net zo makkelijk met een app en wifi naar lineaire zenders kan kijken.

Ik zou er niet van opkijken als DVB-C voor 2030 al op zwart staat.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je bij een cooperatie huurt (en niet particulier) zal het ze over het algemeen een worst zijn of er nu een coax kabel ligt of een data aansluiting..
of zelfs helemaal niks...

al trek je de kabels er uit en laat je lege buizen achter met een blinddeksel...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
SMSfreakie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:43:
als je bij een cooperatie huurt (en niet particulier) zal het ze over het algemeen een worst zijn of er nu een coax kabel ligt of een data aansluiting..
of zelfs helemaal niks...

al trek je de kabels er uit en laat je lege buizen achter met een blinddeksel...
Ja het is een woningbouw corporatie en sociale huurwoning en niet particuliere huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nouja wat je dan ook doet.. Als je het netjes achterlaat zal het wel los lopen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eupeodes schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Er zijn nog een aantal kleine regionele glasvezelproviders die DVB-C over glasvezel naar je huis sturen, en vandaaruit gaat het met coax verder. Ideaal imo (zoveel TVs als je wil over bestaande coax, alles rechtstreeks op de TV, geen extra kastjes / afstandsbedieningen, als je wil kan je lokaal opnemen, etc). Maar eerlijk is eerlijk, dat is geen grote groep mensen die dit hebben.
Pagina: 1