Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32
Hallo,

Vandaag is er een brief van Enexis in de bus gevallen. Daarin staat aangegeven dat mijn slimme meter op korte termijn zal worden vervangen.

Mijn meter (KAMSTRUP 382JxC) communiceert dmv een GPRS module. De nieuwe meter zal een 4G module bevatten. GPRS (2G) netwerk stopt met werken in 2029.

Heb begrepen dat ze bezig zijn met een modulaire meter waarbij niet de gehele meter vervangen hoeft te worden, maar dat de bewoner zelf alleen de communicatiemodule kan vervangen.

Mijn vraag: ben ik verplicht om aan deze vervanging mee te werken of is weigeren/afwachten ook een optie?

Beste antwoord (via EXCalibur_EeK op 01-07-2025 21:26)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:55
https://www.enexis.nl/met...ast/gprs-meters#vervangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4xqArFUuGfR_molkbW1kkZ9My8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOlNQquDee1yTvFKghKnhFok.png?f=fotoalbum_large

gewoon op de website van enexis bij de veelgestelde vragen

PSN: DutchTrickle PVoutput

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:07
Waarom zou je weigeren? Als je een laadpaal hebt is misschien de nieuwe DSMR 5 functionaliteit die je erbij krijgt erg handig.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 07:55
https://www.enexis.nl/met...ast/gprs-meters#vervangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4xqArFUuGfR_molkbW1kkZ9My8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOlNQquDee1yTvFKghKnhFok.png?f=fotoalbum_large

gewoon op de website van enexis bij de veelgestelde vragen

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
FatalError schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:00:
Waarom zou je weigeren? Als je een laadpaal hebt is misschien de nieuwe DSMR 5 functionaliteit die je erbij krijgt erg handig.
Heb (nog) geen laadpaal. Welke extra functionaliteit zou dan handig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
Oh das dan duidelijk. Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:07
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:03:
Heb (nog) geen laadpaal. Welke extra functionaliteit zou dan handig zijn?
Dat de P1 meter iedere seconde een update stuurt waardoor je kan load-balancen middels de P1 meter, in plaats van een dure losse loadbalancer (energiemeter).

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:43
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:57:
Mijn vraag: ben ik verplicht om aan deze vervanging mee te werken of is weigeren/afwachten ook een optie?
Waarom zou je in vredesnaam niet willen meewerken?

De meter is van de netbeheerder, jij bent verplicht ze toegang te geven. Zonder netbeheerder werkt je computer niet.

Waarom dan niet meewerken als ze onderhoud aan hun apparatuur wensen te doen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
Panzer_V schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Waarom zou je in vredesnaam niet willen meewerken?

De meter is van de netbeheerder, jij bent verplicht ze toegang te geven. Zonder netbeheerder werkt je computer niet.

Waarom dan niet meewerken als ze onderhoud aan hun apparatuur wensen te doen?
Meer het feit dat ze nu eentje met 4G erin stoppen en dan kan ie over 10 jaar wederom vervangen worden als 4G uitgefaseerd gaat worden. Als volgend jaar die modulaire meters uitkomen dan hoef je daarna alleen nog maar die module te vervangen. Dan is een jaartje of twee wachten misschien slimmer.
Heb daarnaast een rack in de meterkast hangen met Ubiquiti spul dat er dan allemaal uit moet om ruimte voor de monteur te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 01-07-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
FatalError schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Dat de P1 meter iedere seconde een update stuurt waardoor je kan load-balancen middels de P1 meter, in plaats van een dure losse loadbalancer (energiemeter).
Thanks. Duidelijk. Zal niet meer als 11kW trekken en totaal kom ik sowieso nooit aan 17kW.
Wel handig is stroom via P1 poort. Scheelt weer een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ik ben dan toch wel benieuwd, zonder GPRS werkt de meter nog steeds, lijkt mij. Die stopt niet ineens met meten, alleen met het doorgeven. Dus dat ze een werkende meter moeten installeren is niet echt een goede reden.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ex Nunc schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Ik ben dan toch wel benieuwd, zonder GPRS werkt de meter nog steeds, lijkt mij. Die stopt niet ineens met meten, alleen met het doorgeven. Dus dat ze een werkende meter moeten installeren is niet echt een goede reden.
Daar huren ze goede communicatie mensen voor in. De zin zo neerzetten dat mensen zich toch verplicht voelen om de meter te laten vervangen, al staat dat er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:43
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:13:
[...]

Meer het feit dat ze nu eentje met 4G erin stoppen en dan kan ie over 10 jaar wederom vervangen worden als 4G uitgefaseerd gaat worden. Als volgend jaar die modulaire meters uitkomen dan hoef je daarna alleen nog maar die module te vervangen. Dan is een jaartje of twee wachten misschien slimmer.
Heb daarnaast een rack in de meterkast hangen met Ubiquiti spul dat er dan allemaal uit moet om ruimte voor de monteur te maken.
Ten eerste….als……als heb je niets aan. Ten tweede, NYFP. Not your f’ing problem. Het is niet jouw meter, dus niet jouw probleem.

Dat ze nu niet genoeg ruimte hebben om bij de meter te kunnen is al een overtreding van jou. Je moet er voor zorgen dat de netbeheerder te allen tijde direct bij de meter kan. Het is verboden obstructies te bouwen.

Zie dit als een gratis les voor jezelf en gebruik dit moment om je meterkast anders in te richten. Er staan op internet richtlijnen inzake de hoeveelheid ruimte rondom de meters beschikbaar moet blijven.

Succes er mee!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
Panzer_V schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:42:
[...]

Ten eerste….als……als heb je niets aan. Ten tweede, NYFP. Not your f’ing problem. Het is niet jouw meter, dus niet jouw probleem.

Dat ze nu niet genoeg ruimte hebben om bij de meter te kunnen is al een overtreding van jou. Je moet er voor zorgen dat de netbeheerder te allen tijde direct bij de meter kan. Het is verboden obstructies te bouwen.

Zie dit als een gratis les voor jezelf en gebruik dit moment om je meterkast anders in te richten. Er staan op internet richtlijnen inzake de hoeveelheid ruimte rondom de meters beschikbaar moet blijven.

Succes er mee!
Das wel erg kort door de bocht. Het is wel mijn probleem aangezien zij bij mij in de meterkast werkzaamheden willen gaan uitvoeren. Moet zorgen dat ik aanwezig ben én ruimte maak zodat ze hun ding kunnen doen. Netbeheerder kan prima bij de meter. Alleen als ze deze gaan vervangen dan is er meer ruimte nodig. Heb geen andere mogelijkheid om meterkast anders in te richten, mijn 19 inch rack is al verticaal gemonteerd in de meest optimale positie.

Voorlopig wegen de nadelen niet op tegen de voordelen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 23:04
EXCalibur_EeK schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Das wel erg kort door de bocht. Het is wel mijn probleem aangezien zij bij mij in de meterkast werkzaamheden willen gaan uitvoeren. Moet zorgen dat ik aanwezig ben én ruimte maak zodat ze hun ding kunnen doen. Netbeheerder kan prima bij de meter. Alleen als ze deze gaan vervangen dan is er meer ruimte nodig. Heb geen andere mogelijkheid om meterkast anders in te richten, mijn 19 inch rack is al verticaal gemonteerd in de meest optimale positie.

Dan ga je hem toch niet vervangen als je het niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 17-07 08:06

Croga

The Unreasonable Man

Heb geen andere mogelijkheid om meterkast anders in te richten, mijn 19 inch rack is al verticaal gemonteerd in de meest optimale positie.
Je 19" rack hoort helemaal niet in de meterkast. Je hebt dus één hele goede (en enige juiste) optie om de meterkast in te richten: Dat rack er uit halen en ergens neer hangen waar het wél thuis hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:20
[...]

Voor de vervanging moeten ze bij de meter en de hoofdzekering kunnen. Als die beide niet vrij toegankellijk zijn dan heb je zaken in de meterkast zitten die daar niet horen. Als je ruimte moet maken is er dus geen toegankelijkheid.

Het gebeurd tegenwoordig met de slimme meters niet vaak maar er kunnen nog steeds mensen van de netwerkbeheerder langs komen die in de meterkast willen kijken omdat tot en met de meter de aansluiting hun eigendom is en ze wettelijk recht op toegang daarvoor hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
Croga schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Je 19" rack hoort helemaal niet in de meterkast. Je hebt dus één hele goede (en enige juiste) optie om de meterkast in te richten: Dat rack er uit halen en ergens neer hangen waar het wél thuis hoort.
Goed idee, zal mijn woning uitbouwen en er een serverruimte van maken. Toppie. Thanks!
Pagina: 1