Juist wel veel eigen stroom gebruiken nu je nog kan salderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:39
Zal even de situatie schetsen:
heb 10 zonnepanelen op mijn dak liggen en ik leverde per dag gemiddeld zo'n 8 tot 10 kw terug
(bij een goede zonne dag) nu heb ik Airco's gekocht met de gedachte, die draaien zo goed als gratis
en lever ik minder terug. dit klopt aardig, dit kan ik zien in de home wizard app.

ik blijf netjes met het stroomverbuik in de grafiek van zonne opbrengst. dus dacht missie geslaagd.

nu heb ik het er vandaag met een collega over en zegt dat die helemaal niet voordelig is zoveel stroom zelf te gebruiken omdat je nog kan salderen en de + tegen de - wordt weg gestreept. en dat de teruglever kosten hier
niet tegen op kunnen. dus beter veel van het net afnemen en veel opwekken zodat deze kunnen minnen en de teruglever kosten voor lief nemen.

ik zit me af te vragen of deze redenering klopt. ik snap er in ieder geval helemaal niets meer van.

kan iemand mij dit op zn boerenfluitjes uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Of hij gelijk heeft hangt af van de omstandigheden. Er zijn een paar extra factoren waardoor je niet zo'n uitspraak algemeen kan maken.

Als je op jaarbasis meer produceert dan dat je verbuikt heb je meestal een flutvergoeding voor het deel dat boven verbruik valt. Dan is de airco's draaien tijdens zonuren heel voordelig.

De hoogte van de terugleverkosten maakt ook uit. Als je in een schaalsysteem zit kan je de airco een paar keer gebruiken tijdens zonnige dagen betekenen dat ze gratis draaien omdat je in een lagere schaal blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Ik verbruik meer dan dat ik produceer.

zit idd in een schaal, als ik nu zo bereken zou ik tussen de 150 en 200 euro moeten betalen voor terug levering. met de airco's aan is dit misschien nog 50 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
doorpletten schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:54:
Ik verbruik meer dan dat ik produceer.

zit idd in een schaal, als ik nu zo bereken zou ik tussen de 150 en 200 euro moeten betalen voor terug levering. met de airco's aan is dit misschien nog 50 euro.
Dan saldeer je dus al je zonnestroom en dat levert altijd flink meer op dan je teruglever boete kost.

Direct eigen gebruik levert nóg meer op, want dan bespaar je de volle hoeveelheid, zonder dat het je terugelverboete kost. Maar dit geldt dus alleen voor daadwerkelijk nuttig verbruik. Als jij met die airco's de boel staat "weg te stoken" om de teruglever boete te verlagen, kost dat je nog steeds gewoon geld t.o.v. de aico's uit zetten.

Als ze aan hebt omdat je de koelte nodig hebt, is dit idd wel de goedkoopste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
het is hier in huis altijd snel warm als de zon schijnt, en ik dacht dus eigenlijk
win-win situatie, minder teruglever kosten en lekker koel huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Of het wel of niet gunstig is, ligt aan je energiecontract.
Daar zijn tegenwoordig zoveel variaties in dat er geen algemene uitspraak meer te doen is.

Met het afbouw van de salderingsregeling en energiemaatschappijen die ook nu al geld rekenen voor het afvoeren van je overtollige energie is wel vaak gunstiger om zoveel mogelijk zonne-energie te gebruiken als de zon schijnt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zijn het echt airco's of van die mobiele airco's? Anders ben je een hoop energie aan het weggooien.

En ja je betaalt 150 euro minder op jaarbasis als terugleverboete (obv wat jij schetst), maar je levert ook veel minder terug. Terugleverkosten zijn niet meer dan wat terugleveren je oplevert.

Wat je beter kunt doen als je vanterugleverkosten af wil is overstappen op een dynamisch contract, dan kun je lekker 10kW aan energie terugleveren en betaal je alleen de energiebelasting.
Zo was het gisteravond even over de 70 cent per kilowatt, en dat zal steeds vaker gebeuren nu het ieder jaar warmer en langer warm wordt (meer mensen die airco's vol aan hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:41
Wat mij altijd verbaasd in elke saldeerdiscussie is dat er niet wordt gesproken over dat het salderen uit twee componenten bestaat: energieprijs en belastingen. De energieprijs per kwh die je wilt 'salderen' wordt teniet gedaan door de hoge terugleverkosten.
De belastingen zijn zo'n 15 cent per kwh en die worden wel gesaldeerd. Dat is nog steeds een aanzienlijk deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41
doorpletten schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:28:
het is hier in huis altijd snel warm als de zon schijnt, en ik dacht dus eigenlijk
Gewoon lekker blazen maar niet onnodig gebruiken. Misschien dat je nu een paar tientjes minder gunstig uit bent maar dat is over een paar jaar hoogstwaarschijnlijk wel anders.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
doorpletten schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:28:
nouja dat is het dus niet.

Huis koud is zeker een win, maar geld besparen doe je er niet mee. Het kost niet veel, maar nog steeds wel wat. Hoeveel precies is uiteraard afhankelijk van je precieze contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Oon schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:26:
Zijn het echt airco's of van die mobiele airco's? Anders ben je een hoop energie aan het weggooien.

En ja je betaalt 150 euro minder op jaarbasis als terugleverboete (obv wat jij schetst), maar je levert ook veel minder terug. Terugleverkosten zijn niet meer dan wat terugleveren je oplevert.

Wat je beter kunt doen als je vanterugleverkosten af wil is overstappen op een dynamisch contract, dan kun je lekker 10kW aan energie terugleveren en betaal je alleen de energiebelasting.
Zo was het gisteravond even over de 70 cent per kilowatt, en dat zal steeds vaker gebeuren nu het ieder jaar warmer en langer warm wordt (meer mensen die airco's vol aan hebben)
Zijn echt Airco met buiten units

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doorpletten
bedankt voor jullie reactie's

ik zie het maar dat het nu lekker koel in huis is en dat is mijn win.
mocht het dan toch meer kosten vanwege salderen dan is dat maar zo.

airco wilde ik toch al nemen.
Pagina: 1