ondergrondse opslag maken in achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Rutger-
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-07 11:21
Hoi Allemaal,

Ik heb voor mijn gevoel een rare vraag, maar ik probeer het toch.

Onze tuin is achterin circa 1 meter lager dan de rest van de tuin.
Rechts In de hoek staat een overkapping van circa 5x5 meter bovenop een soort zitkuil, hier willen wij wij een nieuwe tuinkamer op bouwen die een gelijke hoogte krijgt met de rest van de tuin. ( maar daar gaat mijn vraag niet over)

Ernaast loopt een strook (die dus ook 1 meter dieper is dan de rest) van circa 2.5 meter diep ( ik bedoel nu dus naar achteren toe) bij 6 meter breed.

mijn eerste gedachte was om alles vol te gooien met grond/zand om het gelijk te trekken maar toen bedacht ik me dat die strook best wel een mooie opslag ruimte kan zijn, indien mijn idee in de praktijk is uit te voeren althans

Ik hoef dus verder geen gat te graven want die ligt er al, en het is er verder droog.

Is het mogelijk om een constructie te bouwen, die stevig en droog is
en waar bovenop ik bijv. vlonders monteer om het esthetisch mooi te maken en waarover je zonder problemn kunt lopen.

Een gedeelte zal wel omhoog open moeten kunnen als een soort klep, om erin te kunnen.

je moet er wel met een goed gevoel overheen kunnen lopen en het liefst zet ik er zelfs een buitenkeuken op ( niet op de klep natuurlijk)

het is echt alleen opslag van tuinspullen, een dakkoffer en dat soort zaken. ik hoef er niet zelf in te gaan zitten :-)

dank alvast!

Beste antwoord (via -Rutger- op 01-07-2025 18:42)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:12
Ik denk dat het best lastig/begrotelijk is om daar bakken te maken die je vanaf de bovenkant kunt openen, zonder dat ze water doorlaten.
Als je het simpeler wilt houden:
Laat het verlaagde deel voor iets meer dan de helft verlaagd, bestraat het met tegels/grind voor afwatering en plaats daar drie buitenkasten van 120x75 (of 80/90) van max 1m hoog (of andere breedte, met oog op dakkoffer). Met daar bovenop sedum, dan kijk je vanuit de tuin en tuinkamer over de verlaging op het groen.
Ernaast verhoog je het gedeelte naast de tuinkamer, zodat je daar op hetzelfde niveau als de tuinkamer de buitenkeuken kunt plaatsen. Met een trapje ga je naar het verlaagde deel.
Gebaseerd op jouw schets ziet het er van boven dan ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujTqdZ3JOLjFpDHVhElt2cFkoCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mq9KZeWK6FY5aTHXnov0DBgf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 23:05
Je creëert dan dus een kruipruimte onder je nieuwe bouwsel?

Dat kan vast, alleen hoe praktisch is het?
Ik denk aan iets verder graven en een prefab kelderbak. En denk aan fundering evt.

Gok dat een tekeningetje wonderen doet om te begrijpen wat je bedoelt btw.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Rutger-
Dank voor je antwoord,

en nee het is naast de tuinkamer. de tuinkamer wordt wel met een goede fundering gebouwd

ik heb een hele simpele tekening gemaakt omdat ik dat even leuk vond. maar om een beeld te geven

gaat dus om het gedeelte in het rode vlak
het is trouwens circa 180 cm diep en op de foto is het stenen muurtje linksonderin de hoogte van de rest vd tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FOt-ODT6qXc7DJBPPEmGNbOUG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PN5F56hXx4yrJOpatUrNqkGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whGTlpDHgspw4mHlRo8_59Lc5WM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I8DmBbYY7ZXz2j1IsQGe2HYu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
ja natuurlijk is dat mogelijk. Alles kan gebouwd worden. Als je er maar genoeg tijd en centen tegenaan gooit.

Wat wil je ermee? wil je het zelf gaan doen? ben je handig? wat is je budget, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb in mijn tuin een verlaging van ongeveer 1,20 (naar mijn stijger), mijn buren hebben daar diepe kasten in gemaakt van ongeveer een meter hoog voor tuinspullen (past ook een kano in qua diepte). Boven de kasten ligt gewoon het terras doorgetrokken. Dat is makkelijker regendicht te maken dan een bak.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 01-07-2025 18:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Rutger-
Dank beiden

Ik kwam in eerste instantie op pagina’s waarbij men bunkers wilden ingraven om in te wonen, en dat was wat drastisch

Ik ben aan de ene kant handig als ik eenmaal weet wat het plan is en ik dat plan op mijn eigen tempo kan uitvoeren.

maar het bedenken van het plan, kennis hebben van welke materialen er zijn en welke het beste te gebruiken etc ontbreekt bij mij. Maar meestal vind ik dat verder wel uit als ik eenmaal op weg ben.

We gaan de hele tuin aanpakken dus qua budget kan dit er ook wel bij.
Moet wel in verhouding staan met het gebruik.
€10.000 om een dakkoffer op te kunnen bergen is wat veel

Ik weet nu i.i.g. dat het geen volslagen idioot idee is. Dus dat helpt al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:37
Hou wel rekening met de vergunningseisen. Tot waar wordt de tuin opgehoogd? Voor vergunningsvrij bouwen zit je volgens mij te dicht op de erfgrens. Een muur/schutting op de erfgrens op het achtererf mag maar 2 meter hoog zijn. Gebouwen maximale hoogte zijn afhankelijk van wat er tegen de grens ligt.

Een grondkering van 2 meter hoog met daarop een gebouw van 2,5 (of 3?) meter hoog is vergunningplichtig in elke gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vergunningen zal hier idd een uitdaging zijn. Daarnaast naar verwachting ook de stand van het grondwater.
Heb je de optie om bijvoorbeeld een container in te graven?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:12
Ik denk dat het best lastig/begrotelijk is om daar bakken te maken die je vanaf de bovenkant kunt openen, zonder dat ze water doorlaten.
Als je het simpeler wilt houden:
Laat het verlaagde deel voor iets meer dan de helft verlaagd, bestraat het met tegels/grind voor afwatering en plaats daar drie buitenkasten van 120x75 (of 80/90) van max 1m hoog (of andere breedte, met oog op dakkoffer). Met daar bovenop sedum, dan kijk je vanuit de tuin en tuinkamer over de verlaging op het groen.
Ernaast verhoog je het gedeelte naast de tuinkamer, zodat je daar op hetzelfde niveau als de tuinkamer de buitenkeuken kunt plaatsen. Met een trapje ga je naar het verlaagde deel.
Gebaseerd op jouw schets ziet het er van boven dan ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujTqdZ3JOLjFpDHVhElt2cFkoCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mq9KZeWK6FY5aTHXnov0DBgf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Rutger-
Hoe kan ik eigenlijk iemand replyen?😅

Dank allen. En helemaal bedankt voor het maken van een schets! Neem ik mee

Vergunningen moet ik uitzoeken maar maak ik me niet zo druk om.

Ik woon in een twee kapper en wij zijn nog 1 van de weinigen ,met dezelfde huizen in de straat, die de verlaging nog hebben. Mijn buren hebben alles al op hetzelfde niveau.

Daarnaast veranderd er qua hoogte nauwelijks iets. Mijn huidige overkapping is ook al bijna 3 meter hoog vanaf het gras.

Tussen mij en de achterburen zit nog een sloot van 1.5 meter breed en de achterburen hebben zelf een hogere heg dan wij zouden maken

Ik snap dat er dan nog steeds eerst toestemming gegeven moet worden maar aangezien er qua hoogte en aanzicht nauwelijks iets veranderd maak ik me daar niet zo’n zorgen om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@-Rutger- als je @ begint te typen zie je alle namen of je klikt op quote naast de post die je wilt quoten :)

Ziet er naar uit alsof je goed op weg bent, tekening hielp inderdaad! Succes met de plannen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Rutger-
@NiGeLaToR

Nu voel ik me heel dom😂
Ik was naar de reply knop aan het zoeken

Dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
-Rutger- schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:19:
@NiGeLaToR

Nu voel ik me heel dom😂
Ik was naar de rely knop aan het zoeken

Dank je wel!
Geeft toch niet, leuk topic maak je én zo hebben we beide wat geleerd!

Pagina: 1