Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
In 2013 ben ik afgestudeerd aan de HBO-ICT Opleiding "Netwerk Infrastructuur Design". Hoewel deze opleiding me destijds erg goed paste, heb ik na mijn afstuderen besloten hele andere, meer avontuurlijke, weg in te gaan door een restaurant te openen

Deze sprong in het diepe, die destijds door iedereen werd afgeraden (want crisis+horeca), heeft goed uitgepakt en ik heb dit restaurant 6,5 jaar met succes en plezier gerund. Ik heb hierbij een team van 35 mensen geleid en heb in die tijd ontzettend veel geleerd over mezelf, sociale interacties, het runnen van een bedrijf, omgaan met mensen enzovoort. In 2019, vlak voor de corona-pandemie, stelde ik mezelf echter de vraag of ik dit intense werk tot mijn pensioen wilde doen, waarop het antwoord nee was. Vlak na het stellen van deze vraag meldde zich uit het niets een koper (zonder het restaurant te koop aan te bieden) en hier heb ik "ja" op gezegd. Achteraf gezien een zegen omdat ik net voor de corona-ellende overal vanaf was.

Van 2019 tot heden heb ik me bezig gehouden met E-Commerce, met name via Bol. Hoewel de pure commercie en het dozen schuiven nooit echt als een passie heeft gevoeld, heb ik een comfortabel bestaan kunnen leiden en heb ik met zo'n 24 uur per week een riant inkomen kunnen vergaren. Vooral na jaren 80 uur per week in mijn restaurant te hebben gewerkt, was dit relaxte bestaan wel een verademing. Het knagende gevoel dat ik niet echt iets deed wat ik leuk vond, werd door de vele vrijheid en het hoge inkomen goed gecompenseerd. Daarbij vond ik het spel van handelen, risico nemen en daarin success boeken wel erg leuk.

Vanwege beleidsveranderingen bij Bol en omdat bol zelf veel merken die ik voer aan het overnemen is (ik verkoop enkel A-Merken en wil geen troep uit china importeren), heb ik besloten dat hier op de lange termijn geen toekomst in zit en ben ik deze onderneming aan het afronden.

Ik ben nu dus 38 jaar en wil binnenkort op zoek naar een nieuwe uitdaging. Even opgesomt de rest van mijn situatie:
  • Ik wil graag weer wat uitdagends doen en merk dat de techniek en mogelijk de IT me het meeste trekt. Mijn opleiding, hobbies en interesse toen ik jong was, sluiten hier ook bij aan
  • Ik heb dankzij mijn ondernemingen voldoende vermogen opgebouwd waardoor ik lange tijd geen inkomen nodig heb
  • Ben bereid 1 of 2 studie/stagejaren te pakken, maar leer liever in de praktijk dan uit boeken
  • Ik wil niet de hele dag op kantoor. Mijn ideale baan heeft een praktische/uitvoerende component, maar biedt wel een mentale (technische) uitdaging. 50% kantoorwerk is geen probleem
  • Mijn denkniveau is HBO/WO, een functie ver beneden dit niveau gaat mogelijk snel vervelen
  • Ik functioneer het beste in een kleine, informele organisatie.
  • Vakgebieden die me positief triggeren zijn; IoT, (Netwerk) Infrastructuur, Energietransitie, Computer Vision, Tastbare/toepasbare AI
  • Ik kan programmeren, maar zal nooit een echte programmeur worden
  • ZZP is een optie, maar na 6 jaar solistisch werken, wil ik wel weer graag met mensen werken (klanten of een team). Loondienst voelt op dit moment ook prima.
  • Ik ben niet op zoek naar een pure management-rol maar wil weer wat vakinhoudelijks
  • Een (hoog) inkomen is vanwege mijn situatie niet belangrijk, maar vrijwilligerswerk trekt me ook niet
  • De stap van 12 jaar ondernemen naar loondienst zal zeker even wennen zijn, maar ik geloof wel dat ik deze kan maken
Kortom, ik heb inmiddels een vrij goed beeld wat ik wel en niet wil en bevind me in een situatie waar ik ruimte heb om in rust een andere weg in te gaan. Ik merk echter dat ik het nog lastig vind om een ingang te vinden en dus om bovenstaande echt concreet te maken. Wellicht kan iemand hier wat vertellen om me een zetje in de goede richting te geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je weet goed wat je wilt, maar wat heb je te bieden aan werkgevers? Dat is belangrijker, waarom zouden ze jou aannemen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
gambieter schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:16:
Je weet goed wat je wilt, maar wat heb je te bieden aan werkgevers? Dat is belangrijker, waarom zouden ze jou aannemen?
Goede vraag, al zit ik momenteel nog vooral in de oriëntatie over het pad dat ik wil lopen en hoe ik in mezelf wil investeren, juist om inderdaad een toegevoegde waarde te zijn voor een potentiële werkgever. Ik heb ook pas 3 weken geleden besloten dat ik een nieuwe weg in ga.

Qua hard skills heb ik natuurlijk een uitdaging te overkomen, waardoor ik denk dat een opleiding op dit moment sowieso een eerste stap moet zijn. Het feit dat ik me in een situatie begeef waarin er echt ruimte kan worden genomen daarvoor en dat ik enorm veel zin heb om wat nieuws/uitdagends te leren op technisch/IT vlak, gaan me daarbij helpen.

Qua soft skills, wetende dat het eigenschappen zijn die wat vaag kunnen klinken en door veel mensen zichzelf worden toegerekend; ik ben zeer ondernemend, erg betrokken, leergierig (vooral als het technische zaken betreft) en ik leer ook snel/gemakkelijk. Daarnaast ben ik commercieel en ik kan dankzij mijn jarenlange ervaring als ondernemer, goed vanuit het bedrijf denken. Hetgeen verder gaat dan puur een commerciele mindset.

Als ik ergens voor ga, dan is het niet voor 70% om vervolgens weer om 5 uur naar huis te gaan. Werk is voor mij meer dan een manier om te bestaan, anders had ik ook nooit met 0 horeca-ervaring een groot restaurant kunnen beginnen en daarin succesvol zijn. Ik denk dat deze eigenschap me een zeer waardevolle toevoeging kan maken binnen een bedrijf en dat is ook wat ik in het verleden terug heb gehoord bij stages en bijbaantjes (ik ben na mijn studie direct fulltime gaan ondernemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:05
Ik denk dat je eerst aan jezelf moet werken voordat je uberhaupt bij een it werkgever kan aankloppen.

De eigenschappen die je benoemt kun je eigenlijk wel bij elke baan gebruiken en dat is goed.
Maar het gaat natuurlijk in de IT wel wat verder dan ik wil wat nieuws/uitdagend leren.

Ga een opleiding doen. Ga certificeringen halen en ga ook kijken op welk vlak van IT je aan de slag wilt gaan.
Want ook daarin zitten veel meer aspecten die leuk en minder leuk zijn.

Maar een werkgever zal jou nu met de kennis die je hebt niet aannemen en tijd erin investeren. Dat kost hem gewoon meer dan dat het hem opleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Dirtyrockers schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:03:
Ga een opleiding doen. Ga certificeringen halen en ga ook kijken op welk vlak van IT je aan de slag wilt gaan.
Volgens mij snappen we dat allemaal wel. Maar wélke opleidingen zou TS dan kunnen gaan doen? Volgens mij is daar weinig over te zeggen zolang TS zich nog moet oriënteren over welk vakgebied hem het beste gaat liggen.

Welk vakgebied/opleidingen zou jij aanraden met wat TS nu gepost heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:05
is Make IT WORK niet iets dan voor je.

Dat is een omscholingstraject van de HvA/TU Eindehoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weirdoojp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 13:09
Als ik jou was, zou ik zeker eens overwegen om te solliciteren bij OGD.nl.
OGD is een detacheringsbedrijf dat sterk inzet op interne opleiding en omscholing. Ze bieden uitgebreide ontwikkelmogelijkheden, ook voor mensen die willen overstappen naar een carrière in de IT.

Samen met jou kunnen ze een persoonlijk carrièrepad uitstippelen. Bovendien krijg je bij hen de kans om verschillende kanten van het IT-vakgebied te verkennen en uit te proberen, zodat je ontdekt wat het beste bij je past.

Ik ben destijds zo ook de IT ingerold en heb er nooit spijt van gehad! Ook sluit dit erg aan met de punten die je opnoemt, het is een informele organisatie waar heel veel mogelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Weirdoojp op 01-07-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
Welke regio zoek je werk?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DaneV schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:54:
Als ik ergens voor ga, dan is het niet voor 70% om vervolgens weer om 5 uur naar huis te gaan. Werk is voor mij meer dan een manier om te bestaan, anders had ik ook nooit met 0 horeca-ervaring een groot restaurant kunnen beginnen en daarin succesvol zijn. Ik denk dat deze eigenschap me een zeer waardevolle toevoeging kan maken binnen een bedrijf en dat is ook wat ik in het verleden terug heb gehoord bij stages en bijbaantjes (ik ben na mijn studie direct fulltime gaan ondernemen).
Heel serieus bedoeld: dat kan ook een groot nadeel zijn als je in loondienst wil treden. Daar zul je je moeten aanpassen aan hoe het daar gaat, je kunt niet opeens alles willen omgooien en het beter weten. Kun je die aanpassing maken zonder gefrustreerd te raken?

Van eigen baas en leidinggevende naar teamlid is een hele grote stap. Daarom is detachering misschien wel beter.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
Dirtyrockers schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:03:
Ik denk dat je eerst aan jezelf moet werken voordat je uberhaupt bij een it werkgever kan aankloppen.

De eigenschappen die je benoemt kun je eigenlijk wel bij elke baan gebruiken en dat is goed.
Maar het gaat natuurlijk in de IT wel wat verder dan ik wil wat nieuws/uitdagend leren.

Want ook daarin zitten veel meer aspecten die leuk en minder leuk zijn.

Maar een werkgever zal jou nu met de kennis die je hebt niet aannemen en tijd erin investeren. Dat kost hem gewoon meer dan dat het hem opleverd.
Ik besef me dat goed en haal dat daarom ook aan. Als ik een IT/Techniek werkgever zou zijn dan zou ik ook niet staan te springen om iemand zonder relevante ervaring een salaris te betalen en ook nog op te leiden. Al is mijn NID opleiding natuurlijk wel relevant voor de IT, maar verouderd.

Op eigen initiatief een opleiding volgen is dus het meest logische pad. De vraag is dan inderdaad welke opleiding het beste past bij mijn verlangens die ik hierboven schets en daarbij ook kans van slagen op de arbeidsmarkt geeft. Ik zweef daarbij dus ook nog tussen techniek en ICT, vandaar dat IoT me triggert omdat die werelden daar deels samenkomen.

Maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat ik (daarnaast) op korte termijn een tijd mee zou lopen bij een bedrijf zonder salaris als een soort stage, desnoods voor een jaar, ook omdat ik zelf graag het gevoel heb een toevoeging te zijn, voordat ze me betalen. Ook omdat ik graag het perspectief van de werkgever zie.

Die optie vraagt wel wat "out of the box" denken van een bedrijf, er zullen vast niet veel 38-jarige stagairs rondlopen.. maar een bedrijf wat dat graag out of the box denkt zou voor mij dan wel weer een groot pluspunt zijn om er te komen werken ;)
Eindhoven :)
gambieter schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Heel serieus bedoeld: dat kan ook een groot nadeel zijn als je in loondienst wil treden. Daar zul je je moeten aanpassen aan hoe het daar gaat, je kunt niet opeens alles willen omgooien en het beter weten. Kun je die aanpassing maken zonder gefrustreerd te raken?

Van eigen baas en leidinggevende naar teamlid is een hele grote stap. Daarom is detachering misschien wel beter.
Zeker, dat is een goed punt wat bij mij ook al voorbij is gekomen. Ja, ik denk dat ik dat kan. Want ook juist door het ondernemersschap heb ik geleerd dat loondienst en niet altijd alle eindverantwoordelijkheid hebben over werkelijk alles, ook zeker zijn voordelen heeft.

En betrokkenheid heeft altijd twee kanten, ook bij mensen die altijd werknemer zijn geweest. Als er een match is tussen de waarden en de manier van werken tussen het bedrijf en de werknemer kunnen ze elkaar enorm versterken, maar bij een mitmatch zullen de betrokken en ondernemende werknemers daar ook het eerste last van hebben. Ik heb dat als werkgever ook gezien.

Vandaar dat ik ook wel duidelijk heb dat ik bij een klein- of middelgroot bedrijf moet gaan werken, liefst niet te rigide, omdat die manier van werken het beste bij mij past.

Maar ik weet natuurlijk pas echt hoe een nieuwe situatie zal zijn, wanneer ik er ook daadwerkelijk in zit. Daarvoor is het enkel voorspellen.

[ Voor 31% gewijzigd door DaneV op 01-07-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heb je de softe kant van de IT overwogen? Als ik jouw achtergrond zie, denk ik projectleider, iemand die kan organiseren, en niet een puur technische rol. Dan is affiniteit met techniek een stuk belangrijker dan harde technische skills. Vraag is meer hoe je de stap van eigen baas naar zo'n managementsrol maakt. Ik heb daar niet het antwoord op maar ik zie helemaal geen "techneut" in jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
downtime schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:30:
Heb je de softe kant van de IT overwogen? Als ik jouw achtergrond zie, denk ik projectleider, iemand die kan organiseren, en niet een puur technische rol. Dan is affiniteit met techniek een stuk belangrijker dan harde technische skills. Vraag is meer hoe je de stap van eigen baas naar zo'n managementsrol maakt. Ik heb daar niet het antwoord op maar ik zie helemaal geen "techneut" in jou.
Food for thought, dankjewel.
Ik ben erg goed in het intermenselijke aspect van management, mede dankzij mijn rol als teamleider/directeur van 35 dynamische persoonlijkheden ;) (dat zijn horeca-mensen vaak) in een stressvol vakgebied. Structuur en planning zijn echter iets minder sterke eigenschappen van me; dat kan me als projectleider mogelijk in de weg gaan zitten.
Weirdoojp schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:12:
Als ik jou was, zou ik zeker eens overwegen om te solliciteren bij OGD.nl.
OGD is een detacheringsbedrijf dat sterk inzet op interne opleiding en omscholing. Ze bieden uitgebreide ontwikkelmogelijkheden, ook voor mensen die willen overstappen naar een carrière in de IT.

Samen met jou kunnen ze een persoonlijk carrièrepad uitstippelen. Bovendien krijg je bij hen de kans om verschillende kanten van het IT-vakgebied te verkennen en uit te proberen, zodat je ontdekt wat het beste bij je past.

Ik ben destijds zo ook de IT ingerold en heb er nooit spijt van gehad! Ook sluit dit erg aan met de punten die je opnoemt, het is een informele organisatie waar heel veel mogelijk is.
Leuk, OGD ben ik ook al tegen gekomen (online) en dat voelde inderdaad erg kloppend op het eerste gezicht

[ Voor 56% gewijzigd door DaneV op 01-07-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:35
Ben je in je horeca jaren tegen “problemen” aangelopen wat met automatisering/software efficiënter kan?

Je hebt een vermogen om ontwikkelaars in te huren die je aanstuurt op requirements voor het bouwen van een mvp. Slaat het aan dan ga je vaste ITers aannemen en doe je toch iets in de IT met mensen om je heen die jou adviseren met jou aan het roer.

Iets om over na te denken? Wil best met je sparren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:13
2 cents

Allereerst OGD, vond ik echt helemaal ruk klinken tijdens de sollicitatie en verhalen van anderen. "gaan we eerst even jaartje helpdesk werk doen, daar begint iedereen en kun je daarnaast alle cursussen intern volgen". Hoe werkt dat dan? "ja je schrijft je in en dan kun je wanneer die start mee doen". M.a.w. zolang als mogelijk helpdesk werk doen.

Veel MKB bedrijven (waarop je mikt) zitten vaak hele commerciele mensen rondom de IT'ers, maar zijn de IT'ers nog steeds IT'ers. Ik denk dat je 9/10 IT'er compleet ondersneeuwd met de persoonlijkheid die ik oppik uit je verhaal. Dus ja ik denk dat je met je verhaal echt wel een directeur kunt overtuigen om te starten als starter, twijfels zitten meer daarna. Zul je genoeg rekening kunnen houden met je collega's ? Wellicht dus even als een chameleon te werk gaan en 'nederig' opstellen en af en toe op je lip bijten om toch in de leermodus te kunnen komen waarbij collega's je makkelijker kunnen accepteren. Het is een ander slag volk dan in de horeca wil ik maar zeggen :P

In de Infra/Netwerk/ops hoek zit veel en divers werk en je krijgt een mooi beeld van veel zaken. Vaak wel 'pieperdienst' bij MKB. Als jij met je energie en interesse hierin gaat spitten krijg je vanzelf ook een beeld welke richting je op wilt bewegen. Het is voor veel een goede basis.

Met wat linkedin social reverse engineering kun je wellicht gericht op zoek gaan naar welke mensen te contacten en cold calling naar bedrijven word ook wel eens op prijs gesteld. Om maar iets te verzinnen; detacheerders hebben sales mensen en die hebben contacten met inhurende managers :+ (geen idee of ik hier iets verkeerds zeg)

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 01-07-2025 18:20 ]

Pagina: 1