Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
Momenteel werk ik voor een bedrijf waar ik salaris + jaarlijks RSU's krijg. Op de "RSU vest date" wordt direct inkomsten belasting afgedragen en heb ik keuze mogelijkheden (1. zelf belasting betalen; 2. shares verkopen om IB te betalen rest in aandelen laten; 3. alles verkopen, IB belasting betalen en de rest op mijn rekening ontvangen).

Nu heb ik een nieuwe baan aangeboden gekregen. Full remote vanuit NL, start-up met HQ in London. Een onderdeel van de aanbieding is $X in equity, waarvan elk jaar 1/4 X "vest". Nu ben ik me ervan bewust dat hier risico's aankleven, want de daadwerkelijke waarde hiervan is onbekend (kan zelfs 0 zijn).

Nu vraag ik me echter af, hoe zit dit kwa belasting? Wanneer betaal ik die? En hoe wordt die berekent?

Daarnaast, hoe schat ik de waarde? Ze kunnen natuurlijk wel mooi zeggen dat $X een waarde heeft van $1, maar hoe weet ik of dat realistisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-07 20:46

FFW

Zoek op werknemersopties. Het zijn opties en dus nog geen RSU's tot ze gevest zijn en je ze koopt.
Ik denk niet dat ze op 0 staan. Intern weet men wel wat ze waard zijn. Dit biedt jou de kans om de gezondheid van het bedrijf te beoordelen en eventueel meer opties te kopen.

Let op deze dingen :

Gaat het bedrijf nooit de beurs op? Dan compensatie vragen. Dit gebeurde bv bij db die miljarden leenden om werknemers te compenseren (anders boze werknemers)

Gaat het bedrijf wel de beurs op ? Bij verkoop moet je hier op letten :

Koers aandeel
De trading window ( is een maand in het kwartaal)
De valuta wisselkoers.

Nadat je een optie verkoopt wordt bij dezelfde transactie 52% belasting ingehouden, je verkoopt 1000, je ontvangt netto 480. Geloof me dat is een stuk beter dan 1000 ontvangen en dan een gigantische belastingaanslag te krijgen nadat je je ferrari hebt gekocht.

[ Voor 122% gewijzigd door FFW op 05-07-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-07 16:37
RSU’s worden gezien als salaris. Je betaalt belasting op de vestingdatum van de RSU’s. Dat betekent dat je goed moet kijken hoeveel belasting je betaalt, ik heb in het verleden wel eens 3 maanden geen salaris gehad omdat ik verder niets deed (uiteindelijk wel goed gekomen toen ze naar de beurs gingen, maar inmiddels is de huidige prijs weer onder het niveau gezakt waardoor ik zelfs verlies zou hebben gehad)

Sindsdien lever ik een deel van de RSU’s in die zelf de waarde van de te betalen belasting zijn. Je krijgt minder RSU’s, maar wel je gebruikelijke salaris. Ligt maar net aan je strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
Orangelights23 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:00:
RSU’s worden gezien als salaris. Je betaalt belasting op de vestingdatum van de RSU’s. Dat betekent dat je goed moet kijken hoeveel belasting je betaalt, ik heb in het verleden wel eens 3 maanden geen salaris gehad omdat ik verder niets deed (uiteindelijk wel goed gekomen toen ze naar de beurs gingen, maar inmiddels is de huidige prijs weer onder het niveau gezakt waardoor ik zelfs verlies zou hebben gehad)

Sindsdien lever ik een deel van de RSU’s in die zelf de waarde van de te betalen belasting zijn. Je krijgt minder RSU’s, maar wel je gebruikelijke salaris. Ligt maar net aan je strategie.
Volgens mij is dat nu veranderd. Zie: https://www.pwc.nl/nl/act...ning-aantrekkelijker.html
Per 1 januari 2023 is het aandelenoptie regime veranderd. In het geval aandelen niet verhandelbaar zijn na de uitoefening van een aandelenoptie wordt het heffingsmoment als hoofdregel uitgesteld, tenzij een werknemer schriftelijk kiest om uitoefening aan te houden als het heffingsmoment.
En:
Voorheen konden liquiditeitsproblemen ontstaan op het moment van uitoefening van aandelenopties, aangezien dat het belastbare moment was voor de loonheffingen, zelfs als de aandelen verkregen met de uitoefening niet verkocht konden worden
Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt met een belasting adviseur. Lijkt me hier een verstandige keuze haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-07 16:37
Jay-v schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Volgens mij is dat nu veranderd. Zie: https://www.pwc.nl/nl/act...ning-aantrekkelijker.html

[...]

En:

[...]

Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt met een belasting adviseur. Lijkt me hier een verstandige keuze haha.
Ah... interessant. Ik woon zelf niet meer in Nederland maar dit vond plaats rond 2021-2022, dus dat was mijn antwoord nog gebaseerd op de oude situatie.

Overigens ben ik van mening dat de werkgever hier ook over moet adviseren. Ik heb bij enkele andere start-ups gewerkt waar er meerdere infodagen waren om medewerkers correct te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07 13:06
In het verleden heb ik ook vergelijkbare verhalen gehoord. Mensen die hun salaris moesten aanwenden om de belasting te kunnen betalen, en per saldo daardoor eigenlijk geen salaris ontvingen voor 2 maanden. Goed plannen met een adviseur zou inderdaad het beste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-07 20:46

FFW

Dat komt voor bij interne aandeelplannen, als maximaal koopt moet je daar inderdaad veel belastingen over betalen, wat ingetrokken wordt van bruto salaris. Trek je je voortijdig terug uit zo'n plan, bv bij slechte koers, krijg je je inleg terug.

[ Voor 10% gewijzigd door FFW op 07-07-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-07 10:31
RSU's zijn in Nederland niet zo heel interessant (natuurlijk wel, maar in andere landen zoals de VS zijn ze fiscaal beter beschermd"

Je hebt de keuze volgens de belastingdienst zoals eerder gemeld.
1. Nu aftikken (wanneer ze gevest zijn) tegen de huidige waarde - Kans is dat je later voor en veel groter bedrag kan verkopen, zonder belasting (en dat is al snel 49,5%)

Nadeel is nu een hap uit je budget en de kans dat je aandelen minder waard zijn geworden (en dus per saldo verlies)

Dit kan komen door dilution (verwatering, kijk voor de grap even facebook film, daar is het heel mooi in beeld gebracht hoe een Equity bedrijf je een oor aan kan naaien) Check even je equity class (staat dat er in, dan kan je per definitie verwatering verwachten) Dit komt vaker voor dan je denkt.

Optie 2:
Je betaald op moment van uitbetalen, dus dat is niet vesten, maar het uitbetalen van de aandelen bij verkoop of een ander "liquidity event"

De belastingdienst heft dit als loon, dus tegen je loonbelastingschaal over het volledige bedrag. Dit is dus in theorie vele malen hoger dan in situatie 1.

Voordeel: Jij loopt geen enkel risico, bedrijf falliet, niks geïnvesteerd. Laag bedrag verkocht, minder belasting.
Nadeel: De belastingdienst zit al als een strontvlieg in zn pootjes te wrijven. Gratis en voor niks dikke euro's bij een x10 verkoop.

Onder de streep komt het er op neer hoeveel vertrouwen je er zelf in hebt. Pas op als er VC of PE achter zit.
Pagina: 1