Beste Tweaker vrienden.
Ik ben onlangs verhuis en ben het huis wat aan het verduurzamen.
1 van de dingen die nog op de lijst staan is ventilatie / luchtverversing.
Op het moment zit er qua afzuiging alleen een buisventilator voor de badkamer.
In de keuken/woonkamer zit wel een afzuigpunt maar daar zit geen actieve ventilatie op.
Deze is waarschijnlijk ooit aangelegd voor een afzuigkap.
Bij de meeste ramen zitten ventilatieroosters echter lijkt dit niet voldoende 'trek' te creëren in de ruimte want de CO2 waardes lopen met 2 volwassenen en 2 kinderen makkelijk op tot boven de 1200 ppm.
Op de kamers van de kinderen wordt het in de avond / nacht behoorlijk bedompt.
Vanwege geluidsoverlast (weg) hebben ze de raam liever niet open dus staat alleen het ventilatierooster open.
Ik ben bezig met een renovatie van de zolder en heb de gehele houten dekvloer open liggen dit bracht mij op het volgende idee wat ik even bij jullie wil voorleggen.
Balansventilatie met WTW.
Afzuiging op:
- Alle 3 de slaapkamers
- Kantoor
- Badkamer
- Woonkamer / keuke (1 punt)
Centrale inblaas op de gang 1e verdieping.
Dit zouden evt 2 punten kunnen zijn op verschillende plekken op de gang.
Ik heb ooit een filmpje van Itho Daalderop gezien waarbij ze dit concept ongeveer uitleggen.
Je moet dan zorgen dat de centrale uitblaas genoeg capaciteit heeft om te kunnen compenseren voor de afzuiging in de andere ruimtes.
Heeft iemand ervaring / overwegingen voor een soortgelijk systeem?
Tevens de vraag of ik hier het beste gewoon spirobuis voor in de vloer kan leggen?
Ik heb ongeveer 175mm ruimte tussen de gipsplaat onderzijde en dekvloer bovenzijde. (Hier komt ook 175mm ecose isolatie tussen.
P.S. Nee extra buizen naar beneden aanleggen is geen optie en ik ben bekend met decentrale WTW en mijn vrouw vermoord me als ik gaten in de gevel ga boren ;-)
Ik ben onlangs verhuis en ben het huis wat aan het verduurzamen.
1 van de dingen die nog op de lijst staan is ventilatie / luchtverversing.
Op het moment zit er qua afzuiging alleen een buisventilator voor de badkamer.
In de keuken/woonkamer zit wel een afzuigpunt maar daar zit geen actieve ventilatie op.
Deze is waarschijnlijk ooit aangelegd voor een afzuigkap.
Bij de meeste ramen zitten ventilatieroosters echter lijkt dit niet voldoende 'trek' te creëren in de ruimte want de CO2 waardes lopen met 2 volwassenen en 2 kinderen makkelijk op tot boven de 1200 ppm.
Op de kamers van de kinderen wordt het in de avond / nacht behoorlijk bedompt.
Vanwege geluidsoverlast (weg) hebben ze de raam liever niet open dus staat alleen het ventilatierooster open.
Ik ben bezig met een renovatie van de zolder en heb de gehele houten dekvloer open liggen dit bracht mij op het volgende idee wat ik even bij jullie wil voorleggen.
Balansventilatie met WTW.
Afzuiging op:
- Alle 3 de slaapkamers
- Kantoor
- Badkamer
- Woonkamer / keuke (1 punt)
Centrale inblaas op de gang 1e verdieping.
Dit zouden evt 2 punten kunnen zijn op verschillende plekken op de gang.
Ik heb ooit een filmpje van Itho Daalderop gezien waarbij ze dit concept ongeveer uitleggen.
Je moet dan zorgen dat de centrale uitblaas genoeg capaciteit heeft om te kunnen compenseren voor de afzuiging in de andere ruimtes.
Heeft iemand ervaring / overwegingen voor een soortgelijk systeem?
Tevens de vraag of ik hier het beste gewoon spirobuis voor in de vloer kan leggen?
Ik heb ongeveer 175mm ruimte tussen de gipsplaat onderzijde en dekvloer bovenzijde. (Hier komt ook 175mm ecose isolatie tussen.
P.S. Nee extra buizen naar beneden aanleggen is geen optie en ik ben bekend met decentrale WTW en mijn vrouw vermoord me als ik gaten in de gevel ga boren ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door Master-T op 01-07-2025 11:35 ]