Det.4 beeldkwaliteit in d3d is achteruit gegaan.

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Ik heb het al een tijdje met anderen besproken, maar vreemd dat er hier op het GOT nog geen woord over is gevallen.

Ik heb een behoorlijke achteruitgang ondekt in de beeldkwaliteit van de 21.80drivers en dan voornamelijk in d3d in openGl is mij de niet veel opgevallen.

Hier een paar voorbeelden:
Let op de banding in de lucht
Afbeeldingslocatie: http://www.radeon2.ru/img/Misc/2181project_igi1.jpg

Hier hetzelfde beeld flinke banding
Afbeeldingslocatie: http://slashhead.homestead.com/files/3Dmark.jpg

Ik dacht eerst dat de performance verbetering hierdoor te verklaren was, maarr:

-in openGl is de kwaliteit goed en is er (meer) ook performance verbetering;
-had de GF2 meer moeten profiteren.

Dus waarschijnlijk is nVidia bezig met een nieuwe van bandbreedte besparende technieken maar wil hetonder d3d nog niet helemaal lukken, andere ideen?
Ik kan er mee leven

Niet op voorraad.

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

is dat wel 32bits?
die wolken bij 3dmark game2 zien er hetzelfde uit als bij voodoo3 kaarten. lijkt mij 16 bits

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Hé eh...ik ben geen newbie hoor ;) maar lijkt het wel precies op, maar het is iig 32 bits (kleur).

Niet op voorraad.

• Bakbeest
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:00

Bakbeest

Het beest is los!

Heb nergens last van...
Misschien toch een verkeerde instelling ? :?

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Het was mij ook al opgevallen de eerste keer dat ik 3DMark2K1 draaide met die 21.81's .. texture compression is het niet volgens mij (niet blokkig). Het lijkt wel of alleen textures met transparancy er last van hebben, en dan ook alleen in D3D inderdaad. Misschien staat er default een instelling fout en worden ze met een te lage precizie (vreemd woord) bewerkt, bv 16-bit ofzo, of iets met alpha channel blah blah. Ik weet het ook niet ;) .. we zullen er binnenkort vast meer over horen.

[edit]» Ik heb even met 3DMark lopen klooien en het heeft niets met texture compression te maken lijkt het.

[edit2]» Nu ik naar de 2e screenshot van jou kijk zie ik toch wel blokkerigheid. Zou de instelling in 3DMark dan niets doen en wordt TC toch gebruikt ook al staat het uit!?

PC Specs

• FMS
  • Niet online

FMS

heeft het niet iets te maken met "fog-emulating" (Ofzo)

• Bomberman
Op maandag 17 september 2001 18:57 schreef FMS het volgende:
heeft het niet iets te maken met "fog-emulating" (Ofzo)
Die wolken zijn geen fog .. ik heb het toch ff geprobeerd maar het maakt niets uit of emulation aan of uit staat. Ik ga toch voor texture compression (dat daar iets 'fout' zit). Ze hebben bij deze drivers de bandbreedte zo nuttig mogelijk proberen te gebruiken .. misschien hebben ze TC iets teveel 'getuned' (of zelfs 'by default' aangezet .. dat zou wel sneaky zijn).

PC Specs

Verwijderd

Wie zegt dat het aan de drivers ligt ik heb er zelf anders GEEN last van hoor!!

• Bomberman
Op maandag 17 september 2001 19:48 schreef JusticeFriends het volgende:
Aha ok dan .. laat ik het zo zeggen; ik gebruik 21.41: geen last van, ik gebruik 21.81: wel last van. Lijkt me nogal duidelijk dat het aan de drivers ligt.

PC Specs

• FMS
  • Niet online

FMS

Op maandag 17 september 2001 19:48 schreef JusticeFriends het volgende:
wat voor Geforce heb je?

Verwijderd

Ik heb hier geen last van. Alles is juist sneller dan eerst.

Verwijderd

Ik heb het probleem ook. Ik denk zelf aan een bug in de drivers. ik hoorde dat MadOnion reeds contact heeft gehad met nVidia over het missen van de rockettrails in de Car-chase demo en de fog problemen (lucht en lantaarnpalen) in de Dragothic demo.
Dit probleem komt op mij over als een geforceerde compressie methode om bandbreedte uit te sparen in de geheugen bus. Ik denk dat de GF3 het on-the-fly probeerd te compressen en vervolgens weer uitpakt, maar dat er te grof is ingepakt (of encoder en decoder werken niet goed samen) waardoor er kleurinformatie verdwenen is.
Dit is maar een wilde gooi, naar wat mij logisch lijkt uit de geheugen optimalisaties die nVidia heeft aangekondigt met de Det4 drivers.

• Bomberman
Zoiets dacht ik ook al ja ;) ..

PC Specs

• FMS
  • Niet online

FMS

het is idd alleen bij de Geforce3 zo, wat je zegt kan heel goed kloppen. dit zijn dan ook nieuwe drivers, er zullen wel meer bugs in zitten.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik heb met me GeForce 2 geen andere dingetjes gezien oid.
Het ziet er dan ook gewoon goed uit hoor...

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Die blokken in de fog (of liever lightmaps genaamd want echt fog is het niet volgens mij), die je ziet in de Dragothic demo geven al aan dat er iets mis is met de resolutie... dit bevestigd voor mij alleen maar dat het om een compressie probleem gaat.
En dat wel volgende week woensdag een fiks hebben ;)

• Bomberman
Op dinsdag 18 september 2001 00:00 schreef Slashhead het volgende:
Die blokken in de fog, die je ziet in de Dragothic demo geven al aan dat er iets mis is met de resolutie... dit bevestigd voor mij alleen maar dat het om een compressie probleem gaat.
Resolutie? Je bedoelt compressieratio of kleurdiepte*? Bij een te hoge compressieratio (>1:8 denk ik) krijg je een 'heftig' blokeffect, vooral omdat er bij texture compressie gegevens ook werkelijk verloren gaan ipv bij bv een zipbestand). Kleurdiepte* kennen we nog van de Quake3 lucht (bleggh).

* Misschien is 'verwerkingsdiepte' een beter 'woord' ;) ..

PC Specs

• Garrett
  • Laatst online: 14-08 21:51

Garrett

Watercooler

Detonator 4 zorgde bij mij onder 98SE ook al voor problemen, zoals niet normaal op willen starten, en als ie dan opstartte, dan in 16 bits kleur 800x600 :(

Toch maar weer oudere driver teruggezet, beter :)

I love watercooling

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 00:04 schreef Bomberman het volgende:

[..]

Resolutie? Je bedoelt compressieratio of kleurdiepte*? Bij een te hoge compressieratio (>1:8 denk ik) krijg je een 'heftig' blokeffect, vooral omdat er bij texture compressie gegevens ook werkelijk verloren gaan ipv bij bv een zipbestand). Kleurdiepte* kennen we nog van de Quake3 lucht (bleggh).

* Misschien is 'verwerkingsdiepte' een beter 'woord' ;) ..
Ik krijg de indruk dat er geweldig gestretched wordt. Dan kun je inderdaad spreken over een te hoge compressie ratio. ik weet alleen niet hoe men in dit geval compressed. In principe is er heel veel winst te halen wanneer je de resolutie van een texture omlaag kunt brengen.

Verwijderd

hmz geen last van met mn GF2PRo LOOK:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~alexmars/test1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~alexmars/test2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~alexmars/test3.jpg

Heb met NVMAX, bepaalde instellingen die voor performance belangrijk zijn aangezet die standaard uit staan. En heb voor de rest alle mogelijke instellingen gedaan om zo een mooi mogelijk beeldkwaliteit te krijgen.

En mijn 3DMARK scores zijn hoger dan het daarvoor was en het beeldkwaliteit is goed

Verwijderd

Kan het zijn dat je in je driverinstellingen (onder d3d) 'Best performance' hebt geselecteerd?
Want dan zit daar de kneep, moet 'Best image quality' zijn.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 00:00 schreef Slashhead het volgende:
Leg eens uit?

Niet op voorraad.

• Bomberman
Op dinsdag 18 september 2001 01:00 schreef Braadkip het volgende:
Kan het zijn dat je in je driverinstellingen (onder d3d) 'Best performance' hebt geselecteerd?
Want dan zit daar de kneep, moet 'Best image quality' zijn.
Hier staat ie op Best Image Quality (default setting).

PC Specs

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 11:24 schreef edward2 het volgende:

[..]

Leg eens uit?
Je snapt toch wel " ;) "........

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 12:20 schreef Slashhead het volgende:

[..]

Je snapt toch wel " ;) "........
Ja, alleen de relatie tot woensdag niet, of is dat willekeurig..(ik zou wel weer te moeilijk denken ;))

Niet op voorraad.

Verwijderd

precies :+

Verwijderd

oeps :?

Verwijderd

Zijn je problemen nou verholpen ?

• Bomberman
Volgens mij niet .. ik ben iig weer terug naar de 12.41 drives. M'n (normaal vrij stabiele) systeem begon soms spontaan te crashen in windows ..

PC Specs

Verwijderd

Ja ik heb ook soms probleem met vastloper bij het booten :( maarja straks XP erop en dan ff kijken

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
nVidia zal een fix uitbrengen, ik weet alleen niet of ze dit probleem omvatten.

http://www.maxreboot.com/article.php?sid=1836&mode=thread&order=0&thold=0

Niet op voorraad.

• Bomberman
Tja zoals jij ook al poste is er te leven met die 'banding' .. met crashes echter niet. Dus ik hoop vooral dat ze dat kunnen fixen (zal wel toch).

PC Specs

Verwijderd

Maar kijk dan mijn Screenies van 3dmark2001 vorige pagina... geen bandings ofwel soms???

Verwijderd

Ik zie allemaal horizontale strepen in beeld. 2 lijnen... Is dit de vsync? Of de overclocking van mn GF2GTSdlx. Heb ik vooral met de 21.8 drvrs

• Bomberman
Op donderdag 20 september 2001 15:42 schreef -KOD- het volgende:
Maar kijk dan mijn Screenies van 3dmark2001 vorige pagina... geen bandings ofwel soms???
Bij een GeForce3 wel :z ..

PC Specs

Verwijderd

Hehe ja sorry heb MAAR GF2Pro
Pagina: 1