Opbrengst zonnepanelen bij APsystems en Aiko 455wp panelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakie007_lk
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-06 20:56
Mijn vraag

Ik heb een installatie liggen op dit moment van 10 panelen van Aio van 455wp per stuk. Dit in combinatie met 5 omvormers van APsystems van het type DS3-EMEA(Q1-2025).

Op de app kan ik zien dat als er maximaal wordt opgewekt een paneel maximaal 367wp aan tikt en niet richting de 455wp gaat.
- Klopt dat?
- Ik vraag me af of ik een stuk opwekking mis en is dat instelbaar?
- Of heeft dat te maken met het stroomnet wat te vol zit, dat er niet meer kan worden terug geleverd?

De installateur gaf aan dat dit komt omdat de omvormers gedimensioneerd zijn. Dit zegt me niet veel.

Daarnaast gaat liander de komende maand aan de slag om het niet stroomkabels te trekken en electriciteitshuisjes te vervangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
10x AIKO Neostar 2S+ -A455-MAH54Db
5x APsystems DS3-EMEA(Q1-2025)

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Een leek op dit gebied

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
Is gewoon Max 600w dat uit die omvormer kan.

Is dus normaal. Als je het hoger wilt moet je met andere omvormers / optimizers werken.

Vind het specifiek model wel niet zo snel…

Gedimensioneerd wilt ik deze context zeggen dat ze in de zomer “toppen” (dus vroeg al over capaciteit hebben) maar in tussen periodes beter zouden werken.

Maar eigenlijk hadden ze andere optimers/omvormers moeten gebruiken.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Even een link naar de datasheet:
https://emea.apsystems.com/document-library/
https://apsystems.filecloudonline.com/url/czztj2e3ntmhypmx

Het is dus een omvormer waarop 2 panelen worden aangesloten.

Aanbevolen vermogensbereik van deze omvormer is 300Wp-620Wp+.
Dus met 2 zonnepanelen tegelijkertijd kan deze max 620Wp verwerken.

De omvormers zijn "ondergedimensioneerd" zodat je lagere aanschafkosten had, ten koste dat je in hoog zomer (deze maanden dus) niet het volledige vermogen aan zonne-energie kan verbruiken. Vaak wek je meer stroom op dan dat je op het midden van de dag nodig hebt.
In de herfst en lente kan je wel je volledige vermogen aan zonne-energie verbruiken omdat de zon minder fel schijnt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

Ligt niet aan het stroomnet. Dan gaan de inverters gewoon uit.

Ga eerst maar eens met bijv pvcalc kijken wat je maximale theoretische opbrengsten zijn voor je hoek en oriëntatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:14
De DS3 kan 440W per kanaal aan. Met 10 panelen zou je dan op 4400W/19A maximaal uitkomen. Ik vermoed dat je omvormers op een 16A groep zijn aangesloten. Dan is een limiet van 367W per paneel verstandig.
Mogelijk is het de DS3-L. Die heeft die limitering ingebouwd.
Je installateur heeft de juiste keuze gemaakt qua dimensionering. Liever een klein beetje minder opbrengst tussen de middag op 30 juni en maximale opbrengst bij low light omstandigheden de rest van het jaar, wanneer je de stroom het meest nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:10
Ja, nee, nee.

Het enige moment dat je ongeveer 440 W per paneel het net in duwt is in april of mei (zodat het niet te warm is) en wat goede wolken voor wat extra reflectie. Niemand in Nederland haalt nu het maximale uit zijn panelen, daar is het veel te warm voor.

Output is maximaal 880 W per DS3 (per 2 panelen dus). De DS3 en DS3-L hebben dezeflde Operating Voltage Range. De DS3-L heeft een lagere max output, maar kost ook iets minder dan de DS3, voor de rest zijn ze hetzelfde. En ik weet niet of de max output per paneel in te stellen is. Kan wel, maar niet out of the box. Lijkt me ook niet aan de hand.

En als het stroomnet vol zit en het voltage te hoog wordt, schakelt de omvormer redelijk grof af. Op een onbewolkte dag zou je best wel rare grafiek geven. Als het een mooie parabool is, is dit niet aan de hand.

Vul het ff in in de pvcalc. Als het ongeveer hetzelfde is, weet je dat er met je systeem niks mis is: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Pagina: 1