Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 01:00
Beste Tweakers,

Het warme weer was aanleiding om toch weer eens te kijken naar airco oplossingen. Wat ik eigenlijk wilde is een mobiele, draagbare airco die een kleine kamer iets koeler kan houden maar eventueel ook geschikt is om mee te nemen in een caravan of camper en te laten draaien.

Nu hebben de 'standaard' airco's van bijvoorbeeld lidl of bol.com niet mijn voorkeur, deze airco's zijn vaak vrij zwaar en groot voor een kamper en door de enkele afvoerbuis ook niet erg efficient. Immers de afvoerbuis wordt warm en er wordt lucht aangezogen vanuit de kamer.

Ik heb als alternatief gekeken naar camping/camper split airco's, maar deze zijn door hun vaste kabel lastig te installeren in huis waar ik ook niet veel mag aanpassen (huurwoning) en daardoor ook relatief lastig te verplaatsen ondanks dat ze vrij compact zijn.

Mijn interesse lag dan ook bij wat compactere mobiele airco's met twee buizen, als de moeite neemt om dit goed te monteren in een raamkozijn van een caravan en/of kamer dan heb je eigenlijk een mono unit die redelijk efficient is.

Echter ik kan bijzonder weinig draagbare airco's vinden met twee buizen, op bol.com stonden er maar twee, beiden vrij log en duur.

Ik zocht eigenlijk iets zoals de Ecoflow Wave 2 / Wave 3 uitvoering: EcoFlow Wave 2 maar dan iets budgetvriendelijker. Ik vind de Ecoflow vrij duur als je ziet dat je bijvoorbeeld een 7000 BTU airco bij de Lidl koopt voor 1/5e van de prijs.

Mijn interesse werd gewekt na veel onderzoek door deze budget airco van aliexpress, https://nl.aliexpress.com/item/1005008123572267.html normaliter ben ik een beetje terughoudend met dit soort producten bij Aliexpress maar het viel me op dat deze uitverkochte vevor airco https://www.vevor.de/trag...x270x315mm-p_010663973950 hetzelfde model lijkt te zijn en ik kan daar wel een paar positieve reviews van vinden.

Interessant aan dit exemplaar is dat je het hele apparaat buiten kan zetten en via de buis koele lucht kan aanblazen, het idee is dan dat de warmte van het apparaat en de aan/afvoer van de warme lucht buiten blijven.

Van 400 watt opgenomen vermogen moet je natuurlijk niet teveel verwachten maar voor een kleine ruimte zou het met een COP van 3 wel voldoende moeten zijn om de temperatuur iets te beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lees dit eens: Microkid in "Mobiele Airco"
Ook voor een draagbare airco zal hetzelfde gelden: veel geld uitgeven voor iets dat beroerd koelt en veel herrie maakt...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 01:00
Microkid schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:26:
Lees dit eens: Microkid in "Mobiele Airco"
Ook voor een draagbare airco zal hetzelfde gelden: veel geld uitgeven voor iets dat beroerd koelt en veel herrie maakt...
Bedankt voor de tip, ik had die post al gelezen en ik weet dat een mobiele airco niet de ideale oplossing is. Maar ik vroeg me af of het nog uitmaakt of je kiest voor een variant met twee goed geïnstalleerde buizen, dan heb je iets als een innova monoblock en in mijn ervaring werkt dat best redelijk.

Daarnaast vroeg ik me af of iemand specifiek ervaring heeft met de wat goedkopere modellen mobiele airco, want naast de koelprestaties is natuurlijk de bouwkwaliteit van het apparaat ook relevant en ik kan daar weinig reviews over vinden.