Welke dop heb ik nodig voor deze Opel Meriva B 2015?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:18
Mijn vraag:
Op dit moment ben ik nog in het bezit van een Opel Meriva B 2011.
Vanaf a.s. vrijdag neem ik een Opel Meriva B 2015 over.

Nu viel mij op dat bij de Opel Meriva B 2015 bij elk wiel 1 dop lijkt te missen.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/doppen.jpeg

Nu heb ik van mijn huidige Opel Meriva 2011 een dop afgehaald en daar is de binnenkant een 6-kantige bout. Overigens zit bij deze Opel Meriva uit 2011 wel op elk punt een dop.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/dop.jpeg
Dit lijkt niet te passen op de plek waar nu een dop lijkt te missen van de Opel Meriva B 2015.
Zijn hier doppen van online te bestellen of hoort hier helemaal geen dop en is dit daarom bij elk wiel zo?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Opel Meriva B 2011
Opel Meriva B 2015

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op goole gezocht maar ik kan er niets over vinden.
Ook naar afbeeldingen gezocht maar ik kan niets vinden om hierachter te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 30-06-2025 14:45 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:33
ik denk dat onder het missende kapje de slotbout(slotbouten) zit. zorg dat je dan bij koop de passende sleutel/dop ook ontvangt.

[ Voor 10% gewijzigd door nachtnet op 30-06-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Lijken dus plastic afwerk-dopjes te zijn over de bouten, en 1 slotbout per wiel.
De slotbout-sleutel zit meestal in een mapje/tasje dat in de auto bij de krik of een opbergvakje in de achterbak ligt.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-07 13:08
https://www.gm-tuningpart...tbouten-opel-crossland-x/

lijken op deze bouten, zoals je ziet zit hier ook een losse dop bij, die zal je vast ook ergens los kunnen verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik hoef het wiel er zelf niet af te halen maar het viel me op, en mooier is natuurlijk dat je daar ook een zelfde dopje op hebt.

Maar begrijp ik het goed dat er 1 slotbout en 4 gewone bouten per wiel zijn?
Kan het verder geen kwaad als je daar geen dop op hebt?
En weet iemand waar ik de dopjes los kan bestellen?

[ Voor 26% gewijzigd door knorde op 30-06-2025 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Nu online
Nico95 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:49:
https://www.gm-tuningpart...tbouten-opel-crossland-x/

lijken op deze bouten, zoals je ziet zit hier ook een losse dop bij, die zal je vast ook ergens los kunnen verkrijgen.
Ik zie er geen losse kapjes bijstaan; wel de dop die je nodig hebt om ze los te draaien

Ik denk dat je iemand moet zoeken met een 3D printer, en dan zelf kapjes ontwerpen/printen.
Of verwijder gewoon de slotbouten, en zet er reguliere bouten in. In de praktijk raken namelijk de sleuteldoppen voor de slotbouten vaak weg, en dan heb je echt een uitdaging om het wiel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
OverTheTop schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:55:
[...]

Ik zie er geen losse kapjes bijstaan; wel de dop die je nodig hebt om ze los te draaien

Ik denk dat je iemand moet zoeken met een 3D printer, en dan zelf kapjes ontwerpen/printen.
Of verwijder gewoon de slotbouten, en zet er reguliere bouten in. In de praktijk raken namelijk de sleuteldoppen voor de slotbouten vaak weg, en dan heb je echt een uitdaging om het wiel te vervangen.
Ik neem aan dat een garage wel een sleutel heeft om de dop te kunnen losdraaien indien nodig.
Ik zal toch nooit zelf een wiel verwisselen.

Het gaat/ ging mij puur om het visuele aspect.
Maar als het zo "hoort" en het verder geen kwaad kan is het wat mij betreft prima zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:02
In de praktijk raken namelijk de sleuteldoppen voor de slotbouten vaak weg, en dan heb je echt een uitdaging om het wiel te vervangen.
Dat dacht ik ook altijd, tot ik een keer bij een Bandenboer binnen stond, die hebben ongeveer 30 seconden meer nodig voor zo'n slotbout dan voor een reguliere wielbout, maar ze hadden dat ding er zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Nu online
voor weinig een hele berg dopjes en voor slotbouten
https://www.ebay.co.uk/it...ng_action=view_item&gQT=2
maar ik heb geen idee of ze passen, dat moet je even nameten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Nu online
knorde schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:02:
[...]
Ik neem aan dat een garage wel een sleutel heeft om de dop te kunnen losdraaien indien nodig.
Foute aanname. Als het goed is zijn ze per auto verschillend. En er zijn ook heel veel verschillende uitvoeringen. Daarnaast heb je meestal niet bij de garage een lekke band, maar vooral onderweg, en op tijden die je niet uitkomt.
Ik zou dus echt op zoek gaan naar de bijbehorende dop, om zeker te weten dat je/of iemand anders/ het wiel kan wisselen als dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-07 13:45

Dentheman

Zie signature

OverTheTop schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:55:
[...]

^^ Dit, de kans dat je velgen worden gestolen is vele malen kleiner dan dat een slotbout niet (meer) los komt. Ik heb zelf een keer een slotbout met een dolle kop gehad waardoor de 'sleutel' niet meer pastte, dat is na 'slechts' 1,5 uur bikken en lassen alsnog goed afgelopen maar dat had zomaar een vervelendere afloop kunnen krijgen.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb zojuist even de huidige eigenaar gebeld en hij heeft er helaas geen sleutel meer bij voor de dop.
Hij geeft wel aan dat er nog niet zolang geleden nieuwe banden onder zijn gezet (dat is ook te zien) en hij niets heeft gehoord over dat de bout niet los kon.

Hoe dan ook, ik begrijp de situatie maar die bijbehorende dop is er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:29
Bushie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:03:
[...]

Dat dacht ik ook altijd, tot ik een keer bij een Bandenboer binnen stond, die hebben ongeveer 30 seconden meer nodig voor zo'n slotbout dan voor een reguliere wielbout, maar ze hadden dat ding er zo uit.
Moet je wel toevallig naast een bandenboer stranden met een lekke band :+
knorde schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Nou dat kan wel eens vies tegenvallen. Het zijn verschillende dus dan moet de garage de betreffende sleuteltje en/of slotbouten set net op voorraad hebben liggen in het magazijn.

Uiteraard heeft een garage nog wel iets meer mogelijkheden dan jij langs de snelweg hebt. Bijvoorbeeld een iets kleinere dop eroverheen slaan en dan hopen dat ie los komt, of een andere dop erop lassen en het op die manier forceren. Wellicht dat bandenboeren idd ook nog wel handige setjes hebben hiervoor.

Maar idealiter wil je dit geklooi (en potentieel hogere kosten door meer arbeid) voorkomen, en het bijpassende sleuteltje dus gewoon in je auto hebben liggen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

knorde schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:52:
Ik hoef het wiel er zelf niet af te halen maar het viel me op, en mooier is natuurlijk dat je daar ook een zelfde dopje op hebt.

Maar begrijp ik het goed dat er 1 slotbout en 4 gewone bouten per wiel zijn?
Kan het verder geen kwaad als je daar geen dop op hebt?
En weet iemand waar ik de dopjes los kan bestellen?
Bij mijn auto heb ik 4 dopjes voor een normale zeskantbout en 1 dopje voor de ronde slotbout.

Eigenlijk wil je net de slotbout afdekken zodat er geen vuil op komt en dadelijk je sleutel-dop niet meer past.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Hierbij even een update:

Ik heb inmiddels de auto in bezit en de sleutel van de slotbout lag achter een klepje in de kofferbak.
Deze zit er dus (gelukkig) wel bij.

Een dopje heb ik nog niet kunnen vinden, dus ik denk dat ik het zo maar laat.
Maar de sleutel is er in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe haal je die plastic dopjes er netjes af? Gewoon met een tang trekken en terug drukken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:26
Boudewijn schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:14:
Hoe haal je die plastic dopjes er netjes af? Gewoon met een tang trekken en terug drukken?
Kan, maar dan is er kans op schade. Meestal krijg je er een soort groot pincet bij die er achter haakt waarna je ze los kunt trekken. Dit zijn universele:
https://www.amazon.nl/-/e...vers-Puller/dp/B0CC6V2RN5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Boudewijn schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:14:
Met een platbektang en een stukje stof erom (zo deed ik het) kun je ze er makkelijk schadeloos afhalen.

Pagina: 1