Automaat slaat uit door stekkerblok op slimme stekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 10:03
TLDR: hoe voorkom ik dat mijn automaat uit slaat als ik een aantal apparaten tegelijk van spanning voorzie met een stekkerblok op een slimme stekker?

Ik heb twee Inspelning slimme stekkers van Ikea gekocht, met het idee om hele groepen apparaten los te kunnen koppelen van het net om sluipverbruik tegen te gaan, en om het verbruik te meten. Mijn TV meubel zit er op één, en mijn PC en aanverwante randapparatuur op een andere.

In beide gevallen zit er dus een stekkerblok in de Inspelning, waarop de apparaten zijn aangesloten die ik wil schakelen. Dat schakelen doe ik alleen als alle apparaten op stand-by staan. Als ik de spanning weer inschakel staan ze ook weer op stand-by.

Op het TV meubel stekkerblok zit een TV, een A/V receiver en een Xbox Series X plus wat klein grut. Op het PC stekkerblok zit een PC, een 4K monitor, een speakerset en twee printers.

Nu heb ik met enige regelmaat bij beide slimme stekkers dat als ik ze inschakel, de installatieautomaat van die groep uit slaat. Als ik die vervolgens weer inschakel komt alles alsnog netjes op, zonder weer uit te slaan. Dit gebeurt misschien één op de tien, twintig keer.

Hoe kan dat? Ik heb erop gelet dat het totale vermogen van de apparatuur ver onder het maximum vermogen van de slimme stekker (16A) blijft. Is het aannemelijk dat het totale opstartvermogen zo hoog is dat de automaat toch uit slaat (en waarom gebeurt dat dan niet op het moment dat ik de automaat weer inschakel, terwijl er dan nog veel meer apparatuur tegelijk spanning krijgt)? Kan er iets anders aan de hand zijn?

Als het opstartvermogen het probleem is, kan ik daar wat aan doen? Bestaan er bijvoorbeeld stekkerblokken waarvan de contacten één voor één ingeschakeld worden in plaats van allemaal tegelijk? Ik meen me te herinneren zoiets vroeger wel eens gezien te hebben, maar als ik er nu op zoek kan ik niets vinden.

Is er een betere manier om dit op te lossen? Hoe kan ik een groep apparaten tegelijk van spanning voorzien zonder dat de installatieautomaat uit slaat? Kan ik de automaat vervangen door een met een andere karakteristiek? Is dat toegestaan cq. verstandig?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:57
Captain_Chaos36 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:17:
Is het aannemelijk dat het totale opstartvermogen zo hoog is dat de automaat toch uit slaat (en waarom gebeurt dat dan niet op het moment dat ik de automaat weer inschakel, terwijl er dan nog veel meer apparatuur tegelijk spanning krijgt)? Kan er iets anders aan de hand zijn?
Dat komt inderdaad door de opstartpiek van alle apparaten. De moderne schakelende voedingen trekken vrij veel stroom op het moment dat je ze inschakelt om wat condensatoren etc te laden. En als je dat met veel voedingen tegelijk doet, dan wordt de totaal benodigde stroom te hoog...
(Ook speelt mee op welk moment van de spanningsgolf je ze inschakelt, op de top van de spanning zullen ze meer stroom strekken)

Dat je bij de tweede keer inschakelen er minder last van hebt komt omdat een deel van de voedingen al wat vermogen heeft opgeslagen in de condensatoren en dus iets minder stroom nodig hebben voor de opstart.
(en het speelt mee, dat je daar ook maar 1 van de 10 keer de ongustige plek te pakken heb bij het inschakelen)

Zoek op: inrush current

Voorkomen kun je het dor bv een master-slave verdeler te gebruiken, of een speciale in-rush-current limiter. Of gewoon meer slimme stekkers om de load te verdelen.

Overigens is het de vraag of je veel gaat 'verdienen' door het uit schakelen. Moderne appareten hebben best een kleine standby stroom. Dus meet deze eerst eens voor je ze botweg uitschakelt. Mogelijk is uit/aanschakelen op de duur duurder omdat de voedingen sneller slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Ze gebruiken allebei zo'n 15W, dat is wel de moeite waard denk ik, zeker gezien ze beide het grootste deel van de dag niet gebruikt worden. Dat is 130 kWh sluipverbruik per stuk per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat voor stekkerblok is het?

Ik heb een keertje een 10-stekkerdoos gekocht voor mijn thuiswerksetup, zo'n 3000W aan theoretisch piekvermogen maar eigenlijk weinig dat echt veel verbruikt (meeste verbruik is mijn monitor en mijn game PC maar die laatste staat niet altijd aan) en ik kon ook iedere dag een rondje meterkast doen in de ochtend.
Toen bleek dat ik een Belgische(?) stekkerdoos had gekocht met dus een penaarde ipv randaarde, en volgens internet kon dat het verschil maken. Andere stekkerdoos gekocht en exact hetzelfde vermogen op hetzelfde stopcontact zorgt niet meer voor problemen.
Geen idee of het aan de aarde lag of dat ik gewoon een brakke stekkerdoos had, maar het hoeft zeker niet aan het piekvermogen te liggen. Ik had exact hetzelfde als jij aangeeft; slimme stekker aan = automaat eruit, automaat weer aan en het werkte prima.

Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor meerdere slimme stekkers op een(/diezelfde) stekkerdoos zodat ik de apparaten los kan schakelen, dan voorkom je het helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Oon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:27:
Wat voor stekkerblok is het?
Een Nederlandse, met randaarde, dus dat kan bij mij het probleem niet zijn.
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor meerdere slimme stekkers op een(/diezelfde) stekkerdoos zodat ik de apparaten los kan schakelen, dan voorkom je het helemaal..
Ja daar gaat het misschien wel op neerkomen. Maar die dingen zijn niet gratis. Op die manier wordt het denk ik inderdaad twijfelachtig of het zichzelf terugbetaalt. En ze zijn ook te groot om naast elkaar in een stekkerblok te kunnen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Captain_Chaos36 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:40:
[...]

Een Nederlandse, met randaarde, dus dat kan bij mij het probleem niet zijn.

[...]

Ja daar gaat het misschien wel op neerkomen. Maar die dingen zijn niet gratis. Op die manier wordt het denk ik inderdaad twijfelachtig of het zichzelf terugbetaalt. En ze zijn ook te groot om naast elkaar in een stekkerblok te kunnen steken.
Gebruik je de IKEA hub of bijv. Home Assistant of Homey?
Want op Aliexpress heb je Zigbee stekkers die wel naast elkaar passen voor een euro of 5 per stuk, maakt het nog steeds niet gratis maar dat is wel goed te betalen. Is allemaal Tuya spul dus op zich prima. Alternatief is natuurlijk een stekkerdoos met meer plek dan je nodig hebt zodat je die om en om wel en niet kunt vullen.

Verder is het sowieso twijfelachtig of deze setup je veel geld zal besparen, want als de hele stekkerdoos in één keer aan staat gaat dus ook alles daarop energie verbruiken (al is het maar standby verbruik). Maar aan de andere kant als het om apparaten van gemiddeld 15W gaat en je toch 9/10 keer alleen je TV, receiver en Xbox aan hebt staan zal het verschil niet zo heel groot zijn.

Het is wel een vrij simpele rekensom; hoeveel van de tijd kun je hoeveel watt aan standby verbruik besparen, hoeveel verbruik is dat op jaarbasis en wat betaal je per kWh. Dat evt. in Excel knallen met per apparaat de berekening en besparing in euro's dan weet je waar je aan toe bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:26

Theo

moederbord

Oon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Gebruik je de IKEA hub of bijv. Home Assistant of Homey?
Want op Aliexpress heb je Zigbee stekkers die wel naast elkaar passen voor een euro of 5 per stuk,

Het is wel een vrij simpele rekensom
Het is idd een heel makkelijke rekensom. Een goedkoop Aliprulletje dat je permanent op 230 volt aansluit :X kost 5 euro. Een brandverzekering kost meer dan dat per maand.

Zaken die je zelf van Ali haalt wil je nooit onbeheerd op 230 volt aansluiten. Richtlijnen voldoet het niet aan, veiligheid kennen ze niet. Zolang het maar goedkoop is en niet binnen een week stuk gaat! Want er is toch niemand verantwoordelijk voor mocht het fout gaan.

En ondertussen zijn -naast roken en kachels- juist die goedkope Ali meuk die je op 230 volt aansluit, één van de grootste brandveroorzakers in de Nederlandse huizen..

Het is een heel simpele rekensom. Nooit Alimeuk op 230 volt aansluiten! Ik wil graag dat mijn brandpremie namelijk niet stijgt....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:23
Soms wil het nog wel eens helpen stekkers van sommige apparaten om te draaien. (fase/nul omdraaien)
Zodat je dan de fase schakelt ipv de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Theo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:39:
[...]

Het is idd een heel makkelijke rekensom. Een goedkoop Aliprulletje dat je permanent op 230 volt aansluit :X kost 5 euro. Een brandverzekering kost meer dan dat per maand.

Zaken die je zelf van Ali haalt wil je nooit onbeheerd op 230 volt aansluiten. Richtlijnen voldoet het niet aan, veiligheid kennen ze niet. Zolang het maar goedkoop is en niet binnen een week stuk gaat! Want er is toch niemand verantwoordelijk voor mocht het fout gaan.

En ondertussen zijn -naast roken en kachels- juist die goedkope Ali meuk die je op 230 volt aansluit, één van de grootste brandveroorzakers in de Nederlandse huizen..

Het is een heel simpele rekensom. Nooit Alimeuk op 230 volt aansluiten! Ik wil graag dat mijn brandpremie namelijk niet stijgt....
Bewijs? En nee, ik heb niet zelf gezocht.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-07 15:05
OverTheTop schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:39:
[...]

Dat komt inderdaad door de opstartpiek van alle apparaten. De moderne schakelende voedingen trekken vrij veel stroom op het moment dat je ze inschakelt om wat condensatoren etc te laden. En als je dat met veel voedingen tegelijk doet, dan wordt de totaal benodigde stroom te hoog...
(Ook speelt mee op welk moment van de spanningsgolf je ze inschakelt, op de top van de spanning zullen ze meer stroom strekken)

Dat je bij de tweede keer inschakelen er minder last van hebt komt omdat een deel van de voedingen al wat vermogen heeft opgeslagen in de condensatoren en dus iets minder stroom nodig hebben voor de opstart.
(en het speelt mee, dat je daar ook maar 1 van de 10 keer de ongustige plek te pakken heb bij het inschakelen)

Zoek op: inrush current

Voorkomen kun je het dor bv een master-slave verdeler te gebruiken, of een speciale in-rush-current limiter. Of gewoon meer slimme stekkers om de load te verdelen.
Dit inderdaad. Ik heb een stekkerblok voor de PC + randapparatuur, en met een 1000w voeding, 2 schermen, printer etc. Goed genoeg om in het verleden bijna gegarandeerd een rondje meterkast te moeten doen. Inrush current limiter ertussen gezet en sindsdien nooit problemen meer gehad.

Degene die ik heb van siemens ( Link naar Webshop Elektramat ) laat voor de eerste seconde ofzo al het vermogen door twee (fase en nul) ~1 Ohm weerstanden lopen, waarna een relais omschakelt en het geheel direct op de netspanning zet.

Let wel op dat deze tussen jouw slimme stekker en stekkerblok in zitten, en dus niet voor de slimme stekker want dan werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Theo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:39:
[...]

99% van het Zigbee spul op Ali is gewoon whitelabel Tuya, daar is niks mis mee. Daar zijn ook 9/10 apparaten op Bol.com en Amazon van want Tuya maakt alles van slimme stekkers tot lampen, camera's, luchtfilters etc.

Ik ben het ermee eens dat je niet zomaar alles van Aliexpress moet vertrouwen, maar er zijn gewoon heel veel degelijke dingen te vinden voor veel minder dan exact hetzelfde spul hier kost als je een beetje zoekt en gebruik maakt van de combikorting die ze bieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Oon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:03:
Want op Aliexpress heb je Zigbee stekkers die wel naast elkaar passen voor een euro of 5 per stuk, maakt het nog steeds niet gratis maar dat is wel goed te betalen.
Die van de Ikea zijn €7.99, of €9,99 met stroommeting, kost ook geen godsvermogen, maar is kwalitatief beter dan no-name Ali spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-07 15:58
Wat ik niet uit de start-topic kon opmaken: zet je beide stekkers tegelijk om? Of is het al bij 1 van de twee.
I.p.v. per blok allemaal tegelijk, zou je ze met kleine intervallen aan kunnen laten gaan.
Je zult dan wel meerdere stekkers moeten kopen, maar dat heb je met 130 kWh aan standbyverbruik binnen een jaar wel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
CappieL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:49:
Wat ik niet uit de start-topic kon opmaken: zet je beide stekkers tegelijk om? Of is het al bij 1 van de twee.
Ik zet ze niet tegelijk om. Maar het gaat ook om twee verschillende groepen. Ik heb me laten overtuigen dat het inderdaad de inschakelstroom is. Nu nadenken over de beste oplossing. Wsl. meerdere slimme stekkers, want die inschakelstroombeperkers zijn een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 15:14
Je zou ook eens kunnen testen met een lang verlengsnoer tussen je stopcontact en stekkerblok.
Deze willen vaak ook de inrush Current beperken.

Lost In Music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nog een optie voor een inschakelstroombegrenzer:
https://www.conrad.nl/nl/...cl-3680-ip20-2588901.html

Meer info over dit type:
https://www.circuitsonlin...w/message/2392940#2392940

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 02-07-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-07 15:05
Deze is inderdaad net wat gebruiksvriendelijk dan mijn voorstel :*) -> bookmarked

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Oon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:27:

Toen bleek dat ik een Belgische(?) stekkerdoos had gekocht met dus een penaarde ipv randaarde, en volgens internet kon dat het verschil maken. Andere stekkerdoos gekocht en exact hetzelfde vermogen op hetzelfde stopcontact zorgt niet meer voor problemen.
Geen idee of het aan de aarde lag of dat ik gewoon een brakke stekkerdoos had, maar het hoeft zeker niet aan het piekvermogen te liggen.
Nou aan een ander aardcontact zal het iig niet gelegen hebben.

Ik denk eerder dat het andersom is. Dat je een fatsoenlijke stekkerdoos hebt omgeruild voor een brakke, mogelijk ook met langere snoer. Een hogere weerstand beperkt namelijk ook de (inschakel) stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
B16 automaat vervangen door een C16. Die zijn speciaal bedoeld voor apparatuur met een hogere inschakelpiek.
Pagina: 1