Hi Tweakers,
Na een hele tijd met een Laptop en consoles gewerkt te hebben, wil ik graag weer terug naar een desktop pc gaan. Mijn laatste Pc-Build is van rond 2003(Ati Radeon 9800 pro
), dus er is een hoop veranderd in de tussentijd en merk dat er veel meer verschillende keuze is en het daardoor ook een stuk lastiger is. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk info te verzamelen en kwam daarmee op de onderstaande build uit.
Qua monitor ben ik mij nog aan het orienteren (geen idee of bijv curved of oled the way to go is) maar mochten daar tips zijn, hou ik mij ook graag aanbevolen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem dat voorlopig nog wel even mee kan. Ik wil het voornamelijk gaan gebruiken voor gamen (1440p/144hz is voorlopig voldoende denk ik). De games waar ik dan aan denk zijn Cities Skylines, Forza Horzion 5, BF en COD. Ook doe ik af en toe aan video bewerken, dus ik wil wel iets kopen wat daar redelijk op aansluit, hoeft niet supersnel (ik kom nu van een Dell XPS uit 2016, dus ik heb genoeg geduld met video-editen)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een streven is onder de 2500 te blijven, maar mocht een bepaalde upgrade een grote toevoeging zijn, dan is een paar honderd erboven niet perse een probleem
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en Toetsenbord( Logitech k850 set), maar mochten die niet bevallen kan ik die later altijd upgraden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat in een Desktop hoort. Ik hou er wel van om nog tussentijds wat te kunnen toevoegen/upgraden, dus wil niet gelijk aan de max geheugen bankjes of ssd zitten bijv. Zie het lijstje hieronder
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet perse merk voorkeuren, zolang het allemaal maar goed met elkaar werkt, en de kwaliteit in orde is
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat het geheel niet luidruchtiger is dan nodig, een beetje geluid mag als die flink belast wordt, maar ik hou de db's het liefst zo laag mogelijk. Qua stroomverbuik wil ik het niet (onnodig) extreem maken
Ga je overklokken?
Nee, ik ben voorlopig tevreden met de standaard performance.
Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie het kunnen dubbelchecken en misschien verbeterpunten aan kunnen dragen. Ik heb ook wat alternatieven eronder geplaatst waar ik naar gekeken had, maar had het gevoel dat de onderstaande lijst wel de "betere" keuze is, maar is 1 van de alternatieve een betere optie, hoor ik dat graag!
Ook twijfel ik nog heel erg tussen de verschillende videokaarten, ik denk dat de Radeon 9070 de betere keuze is tov de Nvidia 5080 en Radeon 7900XTX (qua stroom, prijs-performance en misschien wel de toekomst) maar hoor graag als dit niet zo is
Ook twijfel ik nog tussen de behuizingen, ik vind de fractal north wel erg mooi
De Componenten
Alternatieven
Na een hele tijd met een Laptop en consoles gewerkt te hebben, wil ik graag weer terug naar een desktop pc gaan. Mijn laatste Pc-Build is van rond 2003(Ati Radeon 9800 pro
Qua monitor ben ik mij nog aan het orienteren (geen idee of bijv curved of oled the way to go is) maar mochten daar tips zijn, hou ik mij ook graag aanbevolen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem dat voorlopig nog wel even mee kan. Ik wil het voornamelijk gaan gebruiken voor gamen (1440p/144hz is voorlopig voldoende denk ik). De games waar ik dan aan denk zijn Cities Skylines, Forza Horzion 5, BF en COD. Ook doe ik af en toe aan video bewerken, dus ik wil wel iets kopen wat daar redelijk op aansluit, hoeft niet supersnel (ik kom nu van een Dell XPS uit 2016, dus ik heb genoeg geduld met video-editen)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een streven is onder de 2500 te blijven, maar mocht een bepaalde upgrade een grote toevoeging zijn, dan is een paar honderd erboven niet perse een probleem
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en Toetsenbord( Logitech k850 set), maar mochten die niet bevallen kan ik die later altijd upgraden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat in een Desktop hoort. Ik hou er wel van om nog tussentijds wat te kunnen toevoegen/upgraden, dus wil niet gelijk aan de max geheugen bankjes of ssd zitten bijv. Zie het lijstje hieronder
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet perse merk voorkeuren, zolang het allemaal maar goed met elkaar werkt, en de kwaliteit in orde is
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat het geheel niet luidruchtiger is dan nodig, een beetje geluid mag als die flink belast wordt, maar ik hou de db's het liefst zo laag mogelijk. Qua stroomverbuik wil ik het niet (onnodig) extreem maken
Ga je overklokken?
Nee, ik ben voorlopig tevreden met de standaard performance.
Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie het kunnen dubbelchecken en misschien verbeterpunten aan kunnen dragen. Ik heb ook wat alternatieven eronder geplaatst waar ik naar gekeken had, maar had het gevoel dat de onderstaande lijst wel de "betere" keuze is, maar is 1 van de alternatieve een betere optie, hoor ik dat graag!
Ook twijfel ik nog heel erg tussen de verschillende videokaarten, ik denk dat de Radeon 9070 de betere keuze is tov de Nvidia 5080 en Radeon 7900XTX (qua stroom, prijs-performance en misschien wel de toekomst) maar hoor graag als dit niet zo is
Ook twijfel ik nog tussen de behuizingen, ik vind de fractal north wel erg mooi
De Componenten
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 484,90 | € 484,90 |
1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 239,- | € 239,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 770,31 | € 770,31 |
1 | Behuizingen | NZXT H6 Flow Zwart | € 103,95 | € 103,95 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Power Zone 2 850W | € 141,99 | € 141,99 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 282,57 | € 282,57 |
Totaal | € 2.267,52 |
Alternatieven
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition | € 1.440,99 | € 1.440,99 |
1 | Videokaarten | INNO3D GeForce RTX 5080 X3 | € 1.095,99 | € 1.095,99 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC | € 1.485,67 | € 1.485,67 |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX | € 1.115,- | € 1.115,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 133,99 | € 133,99 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 chromax.black | € 114,90 | € 114,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 139,- | € 139,- |
1 | Voedingen | MSI MAG A850GL PCIE5 II | € 113,05 | € 113,05 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 130,95 | € 130,95 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 229,- | € 229,- |
1 | SSD's | Samsung 9100 Pro, geen heatsink 4TB | € 419,66 | € 419,66 |
Totaal | € 7.139,19 |