Hallo!
ik ben toe aan een (nieuwe) desktop na jaren op een high-end laptop te hebben gespeeld. Ik heb een behoorlijk budget en wil echt investeren in een high end systeem dat wel een paar jaren mee gaat.
Ik ben niet heel erg onderlegd in de wereld van de Hardware, maar op de momenten dat ik investeer doe ik ook mijn huiswerk en ben zo al op een samenstelling gekomen, zie onder. Ik wil de componenten zelf uitkiezen, maar de PC laten bouwen (bij een hardware zaak die die service levert), omdat ik dat nu net niet aandurf en er dan garantie bij komt. Mijn zoon kan het eventueel ook in elkaar zetten, maar dat weet ik niet zeker.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben voornamelijk een gamer. Speel games als:
Cyberpunk
Anno 1800 (en straks 117)
Dyson Sphere Program/Factorio etc
Strategy games
Diverse RPG's
Path of Exile/Last Epoch
Wat mag het systeem gaan kosten?
In totaal zou ik graag onder de € 4500 willen blijven ex assemblage. Maar met een budget als dit komt het niet heel nauw.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, wordt een upgrade van een laptop. Dat zeggende, de randapparatuur ofwel heb ik al of is wat mij betreft geen onderdeel van deze discussie
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk zoals samengesteld in de wenslijst hieronder. Voor wat betreft SSD twijfel ik nog een beetje of het beter is om 2 keer 2TB te hebben en vwb Ram denk ik dat de 32 Gb genoeg is (voor wat ik her en der heb onderzocht), maar zou graag ook jullie mening horen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, ik ga overklokken, maak gebruik van de standaard OC functies van de kaart.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou het fijn vinden als jullie met mij mee denken over een paar dingen (en verder advies mag altijd
):
Alvast heel erg dank!!!
ik ben toe aan een (nieuwe) desktop na jaren op een high-end laptop te hebben gespeeld. Ik heb een behoorlijk budget en wil echt investeren in een high end systeem dat wel een paar jaren mee gaat.
Ik ben niet heel erg onderlegd in de wereld van de Hardware, maar op de momenten dat ik investeer doe ik ook mijn huiswerk en ben zo al op een samenstelling gekomen, zie onder. Ik wil de componenten zelf uitkiezen, maar de PC laten bouwen (bij een hardware zaak die die service levert), omdat ik dat nu net niet aandurf en er dan garantie bij komt. Mijn zoon kan het eventueel ook in elkaar zetten, maar dat weet ik niet zeker.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben voornamelijk een gamer. Speel games als:
Cyberpunk
Anno 1800 (en straks 117)
Dyson Sphere Program/Factorio etc
Strategy games
Diverse RPG's
Path of Exile/Last Epoch
Wat mag het systeem gaan kosten?
In totaal zou ik graag onder de € 4500 willen blijven ex assemblage. Maar met een budget als dit komt het niet heel nauw.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, wordt een upgrade van een laptop. Dat zeggende, de randapparatuur ofwel heb ik al of is wat mij betreft geen onderdeel van deze discussie
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk zoals samengesteld in de wenslijst hieronder. Voor wat betreft SSD twijfel ik nog een beetje of het beter is om 2 keer 2TB te hebben en vwb Ram denk ik dat de 32 Gb genoeg is (voor wat ik her en der heb onderzocht), maar zou graag ook jullie mening horen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Voor de GPU ben ik uitgekomen op een MSI Suprim SOC of Asus ROG Astral OC. DIt is gebaseerd op verschillende testscores die ik heb gezien, waarbij voor mij de prioriteit op lawaai en hitte ligt.
- Vwb de case vind ik de Fractal gewoon erg mooi. Het hout past goed in mijn interieur, dus tenzij het echt een mismatch is met de componenten is die wel een must.
- Daarnaast staat voor mij ook de AMD Ryzen 9800x3d vast. de 7800 zou wat mij betreft ook prima zijn geweest, maar het prijsverschil is zo weinig (relatief) dat ik dan liever upgrade.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Koeling: Ik ben er nog niet uit of ik de GPU met Liquid Cooling wil. Ik lees hierover zoveel tegenstrijdige adviezen. De desktop komt in de woonkamer te staan, de ruimte is groot genoeg en warmt niet zo snel op door een warme PC.
- Geluid: Doordat de desktop in de kamer komt te staan is geluid een hele belangrijke factor.
- De esthetics van de componenten zijn niet belangrijk aangezien het een dichte kast wordt.
Ja, ik ga overklokken, maak gebruik van de standaard OC functies van de kaart.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou het fijn vinden als jullie met mij mee denken over een paar dingen (en verder advies mag altijd
- Een moederbord. Dat vind ik heel lastig om uit te zoeken. Zou graag een paar suggesties krijgen voor het bord dat ik nodig heb om deze setup te kunnen draaien. Heb wel Wifi nodig, naast een bekabelde aansluiting, dus die optie moet het moederbord wel hebben.
- Moet ik denken aan Liquid Cooling, voor GPU/CPU? Zoals hierboven al beschreven zoveel verschillende adviezen. Ook hierin speelt geluid een rol. Ik heb nu gekozen voor de Noctua koeler omdat deze zeer stil zou zijn en voldoende koelt.
- Voldoet de door mij gekozen case? Is het aantal standaard fans (3, twee voor en 1 achter) voldoende? En heeft iemand ervaring met het geluidsniveau hiervan? Als het geluid hiervan te luid is, welke fans zou ik dan kunnen aanschaffen?
- Mijn zoon vraagt zich af of hij met deze samenstelling nog zelf koelpasta moet toevoegen of dat dat preapplied is (dat vindt hij namelijk het lastigste te doen)?
Alvast heel erg dank!!!
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 484,90 | € 484,90 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM SOC | € 2.499,- | € 2.499,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - Mesh Chalk White | € 163,45 | € 163,45 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | € 123,54 | € 123,54 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 12 1200W | € 203,27 | € 203,27 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 282,57 | € 282,57 |
Totaal | € 3.856,63 |