Doorlaat euroconus in 14x2 slang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 13:43
Vraag: klopt het dat de doorlaat van een 3/4" euroconus aansluiting op een 14x2 slang slechts 5 mm is, of zijn er ook modellen met een grotere doorlaat te koop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBpDG_oIZCfrmVfdb0BfpGXbHNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Cj2iYqO5THlOZWNAJblqFtk.jpg?f=fotoalbum_large

Achtergrond: Ik ben het leidingwerk thuis aan het voorbereiden op een toekomstige warmtepomp. Dit houdt in de 20 mm meerlagenbuis vervangen voor 32 mm en de stalen vloerverwarmingsverdeler met pomp vervangen voor een kunststof pomploos model (cv ketel kan ingesteld worden op een hele lage aanvoer temperatuur). Nu heb ik helaas tijdens de vorige verbouwing alleen een partij gevonden die op tijd vloerverwarming kon leveren die helaas met 14x2 slangen werkte, maar de groepen zijn wel maar een meter of 70 lang (zo'n 50 m2 over 7 groepen) dus hopelijk met een redelijke druk nog wel wat liters per minuut over te krijgen. Maar die hele dunne doorlaat gaat natuurlijk niet helpen zo, dus als er een is waarvan de doorlaat 1 of 2 mm groter is vervang ik ze liever meteen daar voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is niet zo dat die 5mm het hele systeem nu beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-09 15:06
Ik heb ook de vraag of er een connector is met grotere doorlaat, maar iets andere context. Mijn radiator verdeler (5 radiatoren) wordt gevoed door 18x2 PÉ slang (in de vloer/beton gestort). Deze diameter is al bedenkelijk, zeker bij een warmtepomp. Nu is deze ook nog eens aangesloten met Euroconus aansluiting, dus diameter aan beide zijden van de slang is daardoor nog kleiner (vernauwd). Slang is binnen diameter 14mm, doorlaat Euroconus is ca. 10mm. Het betreft therminon/robot knelkoppelingen.

1. Is mijn aanname correct dat dir de situatie (nog) ongunstiger maak, en
2. Zijn er andere (al-dan-niet Euroconus) koppelingen met kleinere restrictie?

Slang 18x2 moet dus naar ¾ en ik kan mij eigenlijk geen debietverlies veroorloven. Als er iemand een expert opinion heeft dat het wel meevalt en/of geschiktere connectoren weet dan zou ik dat erg op prijs stellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Midway123 op 12-07-2025 14:58 ]

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 13:43
Op de vraag van Midway heb ik helaas geen antwoord.

Maar m.b.t. Mijn eigen vraag: zoals Wolly al aangaf lijkt de invloed van deze korte vernauwing beperkt. Over 2 weken wordt de vloerverwarming op de 1e verdieping aangesloten en kan ik de nieuwe 32x2 leidingen in gebruik nemen en testen.

Voor nu heb ik heel beun met wat rest stukken 22mm staal de nieuwe verdeler even aangesloten op de oude 20x2 alupex leidingen. Als ik het minimale pomp toerental van de CV ketel op 100% zet red ik op alle 7 groepen bijna 3 liter per minuut volgens de flowmeters.
Lijkt dus een dikke meevaller ondanks de dunne 14x2 VVW Leidingen. Met een warmtepomp straks op een Delta T van 3 uit komen zal wel niet lukken, maar max 5 graden moet alleszins haalbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibUnsi_n1LvmdZe3S5VzooQK5zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnUeIROELA2RPVr6KaUV5KTq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_422twhYj3cWRE3QsivN0sMz-l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6xtESUrwhtq6utszomLnTq2.jpg?f=fotoalbum_large