Ik heb 2 finder 7e.46.8.400 Kwh meters in mijn meterkast die op de zonnepanelen en warmtepomp zijn aangesloten. Uit beide meters komt een UTP kabel, maar nu is de vraag hoe ik deze kan uitlezen in Home Assistant. Heb ik hier bijvoorbeeld 2 Raspberry Pi's voor nodig, of kan ik deze kabels in een reguliere switch prikken en ze via TCP uitlezen? Ik merk dat mijn modbus kennis niet toereikend is om een beginnetje te maken hieraan. Ik kom via Google ook op kastjes uit van Waveshare. Is dit de richting waarin ik het moet zoeken? Of zit ik er helemaal naast.
Die module heeft een Modbus RTU RS485 interface. Dit vormt een bus, dus als je ze voorziet van eigen adres mag je de D+ en D- van beide meters samennemen.
Maar je zult dus een RS485 interface moeten hebben. Dit zou een USB module kunnen zijn die je direct aan HA koppelt. Dit is zo'n beetje de makkelijkste oplossing. Of een device dat RS485 naar netwerk doet (kan een Pi zijn) of een ESP met RS485 module waar je ESPhome op zet.
Maar je zult dus een RS485 interface moeten hebben. Dit zou een USB module kunnen zijn die je direct aan HA koppelt. Dit is zo'n beetje de makkelijkste oplossing. Of een device dat RS485 naar netwerk doet (kan een Pi zijn) of een ESP met RS485 module waar je ESPhome op zet.