Houten ondervloer eerste verdieping glad maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:25
Mijn vraag
Ik vind het een lastige vraag om te formuleren, omdat ik niet helemaal thuis ben in het wereldje van vloeren.

We hebben een ander huis gekocht, deze woning heeft op de eerste verdieping een houten constructievloer die kraakt aanzienlijk. Nu had ik al gezien dat dat mogelijk met schroeven ipv spijkers is op te lossen (ik heb de ondervloer nog niet gezien, want er ligt vloerbedekking overheen).
In verband met huisstofmijt allergie van ons hele gezin, willen we een gladde vloer op de eerste verdieping, zodat we die makkelijker schoon kunnen houden.

We hebben nu overal PVC of Zeil, maar we willen straks PVC op de eerste verdieping.

In augustus krijgen wij de sleutel, maar ik wil al wat vooronderzoek doen, zodat ik hopelijk tegen die tijd de juiste mensen kan inschakelen of voorbereidingen kan treffen.

Concrete vragen:
- Hoe gaat dat in zijn werk met egaliseren, loopt dat straks allemaal naar de begane grond het plafond op of is daar iets om het af te dichten?
- Is het de overweging waard om beton te laten storten of is dat vooral heel kostbaar met weinig winst ( de badkamer is wel gedaan)?
- Zijn er nog alternatieven voor een gladde vloer die duurzamer, gezonder, mooier zijn?

Beste antwoord (via DeMolT. op 30-06-2025 13:58)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:08
wat bedoel je met ondervloer? Dat is meestal van dat groene spul wat onder laminaat ligt maar je bedoelt denk ik de constructievloer. Is de constructievloer op de verdieping van hout?
Die kun je gewoon loshalen en zodanig nieuw bevestigen dat het goed vastzit. tijdens dat herbevestigen kun je gelijk zorgen dat het vlak is.
Dan nog een laag fermacell oid erover om wat massa te maken en dat kun je egaliseren. Dat loopt niet weg, e kunt de randen afkitten of een laagje schuim ertussen.
beton storten kan maar dan zul je de hele constructie zodanig moeten aanpassen dat dat kan.

gladde en duurzame vloer, Linoleum/Marmoleum.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:50
Je kunt het doen met egaline, maar dan moet je wel een goed en kundig bedrijf vinden. En als je hier op het forum leest, zie je dat egaline + kundig bedrijf een moeilijke combinatie is ;)

Zoek eens op Jumpax. Een ondervloersysteem precies hiervoor.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
wat bedoel je met ondervloer? Dat is meestal van dat groene spul wat onder laminaat ligt maar je bedoelt denk ik de constructievloer. Is de constructievloer op de verdieping van hout?
Die kun je gewoon loshalen en zodanig nieuw bevestigen dat het goed vastzit. tijdens dat herbevestigen kun je gelijk zorgen dat het vlak is.
Dan nog een laag fermacell oid erover om wat massa te maken en dat kun je egaliseren. Dat loopt niet weg, e kunt de randen afkitten of een laagje schuim ertussen.
beton storten kan maar dan zul je de hele constructie zodanig moeten aanpassen dat dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, dit is op veel manieren te interpreteren.

Als heb echt een krakende ondervloer is, zou ik hem eruit halen als je toch gaat verbouwen in plaats van een tussenoplossing.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
No Hands schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:51:

Bedankt voor je vlotte reactie :)

Kijk hier was ik al bang voor, het gaat dus om een houten constructievloer, ik zal de TS even aanpassen; dank!

Volgens de huidige bewoners loopt de vloer bol over een gebint heen, wat ook zou verklaren waarom de spijkers eventueel loslaten.
Is dat eventueel nog een probleem voor het egaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:00

CeesKees

I rest my Kees

Gaat het om een vloer op de begane grond?

Dit betreft zo te lezen planken op een balkenlaag?

Wat je het beste kunt doen is die hele balkenlaag vervangen. Dit kan dmv een zgn. "broodjesvloer", of je vervangt deze met schuimbeton. (https://fabercomfortvloer...n9KO1Tr0roaAaArRXEALw_wcB)
Dan heb je een solide, geïsoleerde basis om mee te beginnen, en klaar voor iedere dekvloer die je maar wilt.
Ook gelijk de mogelijkheid om vloerverwarming te leggen (en evt je kabel- en leidingwerk)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
CeesKees schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:55:
Gaat het om een vloer op de begane grond?

Dit betreft zo te lezen planken op een balkenlaag?

Wat je het beste kunt doen is die hele balkenlaag vervangen. Dit kan dmv een zgn. "broodjesvloer", of je vervangt deze met schuimbeton. (https://fabercomfortvloer...n9KO1Tr0roaAaArRXEALw_wcB)
Dan heb je een solide, geïsoleerde basis om mee te beginnen, en klaar voor iedere dekvloer die je maar wilt.
Ook gelijk de mogelijkheid om vloerverwarming te leggen (en evt je kabel- en leidingwerk)
TS zegt EERSTE verdieping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
DeMolT. schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Bedankt voor je vlotte reactie :)

Kijk hier was ik al bang voor, het gaat dus om een houten constructievloer, ik zal de TS even aanpassen; dank!

Volgens de huidige bewoners loopt de vloer bol over een gebint heen, wat ook zou verklaren waarom de spijkers eventueel loslaten.
Is dat eventueel nog een probleem voor het egaliseren?
Als je toch je vloerafwerking weghaalt dan kun je die bolling toch wegwerken? Is het 5mm of 4 cm? Dat maakt nogal uit.
Maare, gebint. Is het een middeleeuwse boerderij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
No Hands schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Als je toch je vloerafwerking weghaalt dan kun je die bolling toch wegwerken? Is het 5mm of 4 cm? Dat maakt nogal uit.
Maare, gebint. Is het een middeleeuwse boerderij?
Het is een 1910 boerderij die in 2005 is gerenoveerd inderdaad.
Dus of de bolling makkelijk op te lossen is weet ik niet. Ik weet ook niet hoeveel het is, want ik had geen waterpas oid mee. Maar ik wil binnenkort nog even overleggen of ik wat mag meten, dus dan kan ik dat mogelijk wel even bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
@No Hands Die fermacell ziet er perfect uit voor deze situatie, dank daarvoor!
Zoals ik het nu zie is dit "the way to go":
- Huidige planken/platen eraf
- Oneffenheden ophogen op de balken (waterpas maken), waarmee?
- OSB of underlayment (?) erop
- Fermacell erover
- Egaliseren
- PVC vloer

Is dat een beetje de juiste richting?

[ Voor 4% gewijzigd door DeMolT. op 30-06-2025 11:05 ]

Pagina: 1