OLED beeldscherm voor nieuwe PC met RTX 5090

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-07 14:28
Hoi,

Mijn nieuwe PC:
AMD Ryzen 7 9800X3D, RTX 5090 32GB, 64GB 6000MHz RAM, Gigabyte B850 Eagle ICE WIFI, Gen 5 & Gen 4 SSD, CoolerMaster 1250W Gold V2, NZXT Kraken Elite 360 White RGB, Lian Li O11 Dynamic

Gaat gebruikt worden voor:
Gaming, m.n. MMORPG’s, specifiek: Ashes of Creation (als 'ie dit goed uit laat komen, dan zal het met andere games/MMORPG's ook wel goedkomen)

Ben op zoek naar:
Mooi 27 inch beeldscherm, OLED en 4K (wil misschien ooit nog naar widescreen van bijv 49 inch, nu dus een wat kleiner scherm).

Eigen onderzoek:
Tweakers BBG & aardig lang gestoeid met ChatGPT.

Ik kom uit op de:
Alienware AW2725Q Zwart (uitvoering: Alienware AW2725Q Zwart)
O.a. omdat het én OLED én 4K én goede refreshrate én mat/anti-glans heeft. Én nette prijs: € 750.

In de OLED BBG staan veel 2K schermen. Gezien de PC wil ik toch graag 4K. Alleen de twee ASUS ROG’s zijn OLED 4k maar zijn stuk duurder (rond de € 1000 of € 1200) (zie afbeelding hier onder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmATRPBFvgkagAd5e2hRsVbjNIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zvw0SkFN9prMNqVLRXsTbWsj.png?f=fotoalbum_large

Hoor graag jullie advies/ervaringen. Doe ik er wijs aan om voor de Alienware te gaan? Of zie ik dingen over het hoofd? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:24
Even opletten dat je 1x HDMI 2.1, 1x HDMI 2.0 en 1x DP 1.4 hebt.
Met 4k HDR10+ heb je bijna 70 Gbit/s nodig.
Je kan dan DSC compressie gebruiken - anders ga je tekort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

Met een 5090 kun je net zo goed voor een meerprijs van 200-500 voor de ASUS gaan om gelijk klaar te zijn (al is de ervaring wel dat die prijzen binnen 2 jaar snel omlaag gaan).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 30-06-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
2K == 1080p. 1440p != 2K, ook al is dat wel een hele irritante benaming die zelfs sommige fabrikanten zijn gaan overnemen, maar het is imo nogal verwarrend.

Als ik je eisen in de PW gooi kom ik uit op: categorie: Monitors

En nu ben ik te lui om het na te zoeken, maar gezien ze allemaal een QD-OLED paneel met dezelfde resolutie en exact dezelfde response hebben, vermoed ik dat het gewoon allemaal identieke panelen zijn. Dus verschillen in beeldkwaliteit zullen er beperkt zijn, ze kunnen net wat anders zijn afgesteld, maar niet meer dan dat. Wat overblijft zijn dan dingen als de software op de monitor (sommige OLED monitoren hebben tegenwoordig hele smart TV platform van de fabrikant erop draaien), het uiterlijk, en zoals boven gesteld de aansluitingen. Ik weet niet of ik me zelf nou erg druk zou maken over DSC compressie. USB-C kan handig zijn als je er ook op werkt via een laptop, maar zit hij puur aan je PC dan voegt het weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
99ruud99 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:23:
Even opletten dat je 1x HDMI 2.1, 1x HDMI 2.0 en 1x DP 1.4 hebt.
Met 4k HDR10+ heb je bijna 70 Gbit/s nodig.
Je kan dan DSC compressie gebruiken - anders ga je tekort komen.
Maar dan bedoel je 4K + 240Hz?
Ik ken er weinig van dus ChatGPT weer gevraagd: die zegt dat 4k + 120Hz wel gaat, en dat dit genoeg is voor MMORPG's. 240Hz is m.n. bij shooters/e-sport.
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:08:
Met een 5090 kun je net zo goed voor een meerprijs van 200-500 voor de ASUS gaan om gelijk klaar te zijn (al is de ervaring wel dat die prijzen binnen 2 jaar snel omlaag gaan).
uitvoering: ASUS ROG Strix OLED XG27UCDMG Zwart Bedoel je dan? Ik zie hier niet echt toegevoegde waarde t.o.v. de Alienware. Zie ik iets over het hoofd?
Sissors schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:17:
2K == 1080p. 1440p != 2K, ook al is dat wel een hele irritante benaming die zelfs sommige fabrikanten zijn gaan overnemen, maar het is imo nogal verwarrend.

Als ik je eisen in de PW gooi kom ik uit op: categorie: Monitors

En nu ben ik te lui om het na te zoeken, maar gezien ze allemaal een QD-OLED paneel met dezelfde resolutie en exact dezelfde response hebben, vermoed ik dat het gewoon allemaal identieke panelen zijn. Dus verschillen in beeldkwaliteit zullen er beperkt zijn, ze kunnen net wat anders zijn afgesteld, maar niet meer dan dat. Wat overblijft zijn dan dingen als de software op de monitor (sommige OLED monitoren hebben tegenwoordig hele smart TV platform van de fabrikant erop draaien), het uiterlijk, en zoals boven gesteld de aansluitingen. Ik weet niet of ik me zelf nou erg druk zou maken over DSC compressie. USB-C kan handig zijn als je er ook op werkt via een laptop, maar zit hij puur aan je PC dan voegt het weinig toe.
Heb geen smart TV platform of USB-C nodig idd.
Vroeg me trouwens nog af: zit ik wel goed met de 27 inch en 4k? 24 inch 4k monitor zie ik niet. Maar bijvoorbeeld 5k heb ik niet naar gekeken. Is dat het nog waard om te onderzoeken?

Hoop weer op jullie input. Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

Vince. schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:32:
uitvoering: ASUS ROG Strix OLED XG27UCDMG Zwart Bedoel je dan? Ik zie hier niet echt toegevoegde waarde t.o.v. de Alienware. Zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je je eigen quote over het hoofd ziet om een beslissing te maken "In de OLED BBG staan veel 2K schermen. Gezien de PC wil ik toch graag 4K. Alleen de twee ASUS ROG’s zijn OLED 4k maar zijn stuk duurder (rond de € 1000 of € 1200) (zie afbeelding hier onder)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-07 13:25
Vince. schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:05:
Ben op zoek naar:
Mooi 27 inch beeldscherm, OLED en 4K (wil misschien ooit nog naar widescreen van bijv 49 inch, nu dus een wat kleiner scherm).
Een 5090 en dan een 27 inch scherm?
Zonde van zo'n snelle videokaart.

Wanneer je gaat zoelen naar een 49 inch widescreen...

Zelf gebruik in sinds kort dit LG 45 inch 5K2K scherm: review: LG UltraGear 45GX950A - 5k-superbreedbeeldmonitor voor veeleisende ga...

Bevalt erg goed.
Kan ik zeker aanraden

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:59

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou ook even goed kijken naar of je niet toch 32 inch wil hebben. Puur omdat als je zoekt naar oled en 4K, in de pricewatch alle modellen die je daar vindt 32 inch zijn, en bijna alle 27 inch modellen zijn net zo duur. Bovendien zijn de meest bekeken modellen vooral 32 inch.

Als je echt 27 inch wil, dan is het denk ik slim de oled of 4K eis te laten vallen. Puur omdat er dan ineens een stuk betere prijs/kwaliteit opties te vinden zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-06-2025 17:33 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Ik denk dat je je eigen quote over het hoofd ziet om een beslissing te maken "In de OLED BBG staan veel 2K schermen. Gezien de PC wil ik toch graag 4K. Alleen de twee ASUS ROG’s zijn OLED 4K maar zijn stuk duurder (rond de € 1000 of € 1200) (zie afbeelding hier onder)."
Sorry, ik begrijp niet echt wat je bedoelt (kan zeker aan mij liggen, heb last van brain fog). In de BBG worden vooral 2K monitoren aangeboden. Ik zag niet zo veel 4K OLED monitoren (via Tweakers Pricewatch), alleen 1x Alienware en 2x ASUS ROG’s. De Alienware is € 750 en de Asus ROG’s zijn ongeveer € 1000 of € 1200. Ik zie alleen niet waarom/waar de ASUS ROG’s beter zijn dan de Alienware. Alle drie zijn ze 27 inch 4K OLED 240Hz. Eén van de ASUS ROG’s heeft een glanzend beeldscherm en valt daarom af. Als ChatGPT het goed heeft is de ASUS ROG Strix OLED XG27UCDMG Zwart wél mat. Dus waarom een duurdere ASUS ROG als die van Alienware, voor zover ik zie, dezelfde specs heeft?

Ik heb nog even gekeken en er zijn nog twee andere 27 inch 4K OLED monitoren. De: MSI MPG 272URX QD-OLED Zwart (€ 999) en Gigabyte MO27U2 Zwart (€ 919). Alleen de MSI heeft DisplayPort 2.1. Wat dan volgens mij nog een voordeel kan zijn. Maar nieuwe MMORPG’s op 4K 240Hz is volgens mij niet realistisch. Althans, ChatGPT geeft aan: “4K HDR bij 120Hz heeft voldoende bandbreedte met HDMI 2.1 (48 Gbit/s), dus er is geen compressie nodig voor jouw gamingdoelen (met Ashes of Creation en andere MMORPG's).” Heb even gekeken, maar Ashes of Creation op 120 FPS dat is al amper te halen. Daarnaast, stel ik zou dat wel halen dan is 240 FPS nog ver weg. 4k 240 Hz is dus nagenoeg geheel uitgesloten. Daarnaast, stel dat dit wel zou kunnen, dan zegt ChatGPT dat ik me geen zorgen hoeft te maken over eventuele compressie; kwaliteitsverlies is er eigenlijk niet, alleen in extreme gevallen kan het mogelijk wat nadelen hebben.

Dit zijn dus de vier beeldschermen waar ik denk ik uit moet/zal kiezen (27 inch, OLED, 4K, 240Hz, Mat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNu-_RFlnWSwEE8SSkZKEuaYWtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AzPYjK9UsLRNV0CvtIUuAUUL.png?f=fotoalbum_large

Ik denk nog steeds dat de Alienware, alles afwegend, het beste er uit komt.
GarBaGe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Een 5090 en dan een 27 inch scherm?
Zonde van zo'n snelle videokaart.

Wanneer je gaat zoelen naar een 49 inch widescreen...

Zelf gebruik in sinds kort dit LG 45 inch 5K2K scherm: review: LG UltraGear 45GX950A - 5k-superbreedbeeldmonitor voor veeleisende ga...

Bevalt erg goed.
Kan ik zeker aanraden
Door problemen met mijn ogen/gezichtsveld zie ik minder. 27 inch is makkelijker te behapstukken. Daarom denk ik dat 27 inch voor mij fijner is. Daarnaast, mocht het er van komen, upgraden naar bijv een 49 inch is denk ik leuker vanaf een 27 inch dan een 32 inch. Ik begrijp het wel, maar ik kom nu al van een 27 inch LDC/IPS 1080p 60Hz, dus dat is al best een stap.
DeNachtwacht schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:32:
Ik zou ook even goed kijken naar of je niet toch 32 inch wil hebben. Puur omdat als je zoekt naar oled en 4K, in de pricewatch alle modellen die je daar vindt 32 inch zijn, en bijna alle 27 inch modellen zijn net zo duur. Bovendien zijn de meest bekeken modellen vooral 32 inch.

Als je echt 27 inch wil, dan is het denk ik slim de oled of 4K eis te laten vallen. Puur omdat er dan ineens een stuk betere prijs/kwaliteit opties te vinden zijn.
Zie het bovenstaande. Ik wil wel bij 27 inch blijven.

Ik heb echter geen enkel idee/beeld bij het verschil tussen:
1) Monitor 27 inch, OLED, 4K
2) Monitor 27 inch, OLED, 2K
3) Monitor 27 inch, non-OLED, 4K

Is OLED de ‘big booster’ in graphics/game-ervaring?
Of is het 4K die de ‘big booster’ is?

Ben benieuwd. Ben ook benieuwd of ik dit op een of andere manier kan zien. Een video in game opnemen, daar zul je het denk ik niet zo aan zien? Moet er dan met een externe camera gefilmd worden, waarmee je het beeldscherm met gameplay filmt?

Ik zie inderdaad al een 27 inch, non-OLED, 4K voor € 300-400 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz8C4SuJHJcX_888L_PVph4Kr54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BQc1UbGEkAjkqGLxLLHtOjpm.png?f=fotoalbum_large

27 inch, OLED, 2K voor € 559-1000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yAXm08D0wb1ztaP1s3ykq96rcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44PbHAiTTpOUURsuFwRqwqSX.png?f=fotoalbum_large

De 2K OLED zijn soms goedkoper dan de 4K OLED (€750 Alienware), maar soms ook redelijk in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
Oh ja en bedankt weer voor alle reacties/input! Dat waardeer ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

4K is vooral dat alles heel scherp is, je hebt dan ook een stevige grafische kaart nodig natuurlijk, dus de grafische kaart moet ook wel fors beter zijn om dat vloeiend te doen, maar dat is met een 5090 natuurlijk geen issue.
Oled heeft veel beter contrast en kleuren. Zwart is ook echt zwart.

Beide is dus wat voor te zeggen, maar voor jezelf gewoon eens bij een mediamarkt kijken is in dit geval dan toch handig zodat je weet wat je koopt.

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-07-2025 18:14 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
Vanwege omstandigheden is het voor mij niet makkelijk om naar een Mediamarkt te gaan om daar even te kijken.

Verder: ChatGPT raadde me een mat scherm aan. Maar ik heb nu het e.e.a. gelezen en velen zweren bij een 'glossy' scherm. Als ik zo'n scherm zie op Youtube dan denk ik ook: wow! Dat lijkt mij ook echt van toegevoegde waarde.
De ruimte waar ik zit is redelijk donker. Ik heb alleen achter mijn beeldscherm een lamp staan. ChatGPT gaf vooral aan als er direct licht komt op het beeldscherm, dat een glanzend scherm problemen kan geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qToeDKRyGzTaFlm7ypLrTQMGcrQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jJ6ltuabI2V7oHY3nl1yczFp.png?f=user_large

Zie foto. Is dit zo prima? Geen problemen zo met een glanzend scherm?

Verder: ben erg benieuwd naar gebruikerservaringen m.b.t. glanzend/mat OLED (4K) schermen!

P.S. Ik twijfel nog steeds erg wat ik zal doen... Is OLED het wel waard? Is alléén 4K niet voldoende? Of is OLED alleen al voldoende en volstaat dan een 2K scherm?

Ook daar hoop ik op meer gebruikerservaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het lastige daarbij is gewoon dat het echt persoonlijk is.
OLED zelf is al heel mooi, maar voor mij maakt een 4K resolutie het echt af en 120Hz vind ik echt genoeg. Terwijl vele anderen echt liever 1440P / 2K hebben met 240Hz.

Achter je monitor een lamp lijkt me sowieso niet het beste idee, die zou ik even verplaatsen ;)

Ook geen andere winkel in de buurt waar je eens langs kan? Of gewoon eens rondvragen bij kennissen/vrienden die zoiets hebben of je eens mag kijken.

Uiteindelijk is de valkuil van google/youtube met dit soort dingen dat je op een gegeven moment er uren tijd in kan stoppen, maar aan het eind is het ook gewoon zo dat als je voor (in dit geval met deze eisen) voor €750 of hoger iets koopt, je sowieso niet snel teleurgesteld gaat zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-07-2025 00:43 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
@DeNachtwacht dank nog voor je reactie. Lamp achter monitor heb ik wel echt nodig i.v.m. voldoende licht om bijv toetsenbord nog iets mee te krijgen voor typgemak/accuraatheid. Dat kan toch weinig kwaad? Als ik echt een plafondlamp moet aanmaken dan is het gelijk veel minder gezellig...
Overigens heb je wel gelijk met de valkuil van YouTube. Hoewel ik daar toch wel had gezien dat een glanzend scherm toch ook wel erg tof is.

Waar ik op uit kwam: ik twijfelde tussen de Alienware AW2725Q en de Gigabyte FO27Q3.
Bieden 27 inch QD-OLED, de eerste 4K en tweede 2K.
Ik dacht dat de Alienware een mat scherm had (Tweakers info vermeldt mat/anti-glans), maar hij is gewoon glanzend (glossy/semi-glossy). De Gigabyte had ik juist in gedachten omdat die glanzend was en ik me wel kon voorstellen dat dit wel invloed kan hebben op het beeld/de ervaring. Nu met de Alienware heb ik dus al een glanzend scherm.

Nu nog kijken hoe 'm in te stellen. Maar daar maak ik wel ff een ander topic voor aan (past niet meer bij onderwerpregel van dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1